2016-09-15 10:30:00
Mercedes-Benz Star Experience Roadshow
Mercedes-Benz Star Experience Roadshow
Zdroj: Jozef Vydra

Lietali sme s Mercedesom (na Mercedes-Benz Star Experience Roadshow)

Prevetrať si hlavu na vzduchu a pozrieť sa na svet aj z výšky – odolali by ste takej ponuke?

Mercedes-Benz je na Slovensku aktívny a svojou ponukou atraktívny. Pre záujemcov o značku a svojich  klientov robí zaujímavé podujatia. Jedným z nich bola aj netradičná Mercedes-Benz Star Experience Roadshow s veľavýznamný podtitulom, Masterpieces 2016.

Skutočne - v Mercedese vybrali a ponúkli aspoň časť z toho najlepšieho, čo má trojcípa hviezda v ponuke. No skôr, ako sme sa mohli tešiť z čerešničiek na torte, prišla na rad aj technologická stránka veci. V mojom prípade aj za riadením „Mercedesa medzi malými lietadlami“, ako nazval nejeden z účastníkov podujatia lietadlo Cirrus SR 22 GTS.

Bezpečná, pritom rýchla, pohodlná a komfortná jazda vo vybraných autách – a na druhej strane to isté, len s pridaním tretieho rozmeru, čiže namiesto jazdenia lietanie – také bolo spojenie značky Mercedes a Cirrus počas prezentácie tých naj modelov na letisku v Piešťanoch. K lietaniu sa ešte dostaneme – najprv začnime na zemi. Hoci ja som to mal v opačnom poradí.

Mercedes už nie je čo býval – je ďalej

Mercedes stratil povesť výnimočného auta, dostupného iba pre vyvolených. Dnes je totiž vďaka širokej ponuke dostupnejší čoraz viac pre oveľa väčší počet ľudí ako kedysi. Čo si však Mercedes zachoval – a naopak rozvíja, to je technický náskok pred konkurenciou. Bez podobne znejúcich sloganov sa orientuje na čoraz bezpečnejšie modely. Elektronika na vysokej úrovni podporujúca výborné jazdné vlastnosti. A to čo majú špičkové modely, sa postupne dostáva aj do tých nižších tried. Tak to má byť. Mercedes sa stáva pojmom. Niektorí repcú, že prečo nie je lacnejší a ešte dostupnejší. Nuž, práve preto – lebo bezpečnosť je v tejto automobilke až na prvom mieste.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Technika chráni a zabraňuje

Keď niet vyhnutia a nasleduje nehoda, treba sa postarať čo najviac o posádku. Mercedes síce premenoval niektoré podporné a asistenčné systémy, ich funkcia sa však nemení. Skôr pribudli ďalšie. Oveľa viac však dbá na prevenciu. Ukázal nám to aj naživo – keď sme si to mali možnosť vyskúšať takpovediac „na vlastnej koži“. Ako vie Mercedes zabrániť zrážke, keď vám nedá prednosť auto prichádzajúce z bočnej uličky, alebo na križovatke. Alebo ako sa vyhnúť zrážke s chodcom – čo je tiež dosť náročný oriešok. Na výkon a rýchlosť palubného počítača, spracovanie údajov z kamery, vyhodnotenie a zastavenie auta. Ukázali sme si, ako vedia Mercedesy jazdiť v kolóne. Ako plynulo zabrzdia za stojacim autom, ak na to majú čas. Aj ako vedia brzdiť odušu, keď ide o núdzový postup. Všetko fungovalo na jednotku. Čudoval by som sa, keby nie. Inak by sa značka nepochválila...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdiť a užívať si!

Mali sme na pláne pár pripravených trás – na kochanie sa okolím a vychutnávanie jazdy hlavne v otvorených modeloch. Noviniek neúrekom, aj pár známych modelov tvorili rámec dvojdňového podujatia, ktorým sa značka prezentuje po mnohých krajinách Európy. Je výborné, že neobišla Slovensko, lebo veď má čo ukázať. Taká Trieda C  dostala do vienka 10 nových modelov bez strechy. Kabrioletov, kde cítite kontakt s vonkajším prostredím. Špičkou v tomto horúcom lete však bol pre nás určite kabriolet C 43 4MATIC s klasickou plátennou sklápacou strechou. Na otvorenie, či zatvorenie strechy mu stačí menej ako 20 sekúnd až do rýchlosti 50 km/h. Vietor vo vlasoch s 270 kW (367 k) pod kapotou sme si užívali aj vďaka 9 stupňovej prevodovke 9G-TRONIC. Nie veľmi dlho, lebo sme prestúpili opäť do kabrioletu, tentoraz vlajkovej Triedy S.

Prémiový kabriolet je šiestym variantom  aktuálnej Triedy S a zároveň prvým otvoreným štvormiestnym luxusným  vozidlom z dielne Mercedes-Benz. Nový kabriolet poháňa 4,6 litrový vidlicový osemvalec. Má výkon 335 kW (455 k) a 700 Nm krútiaceho momentu, ktoré putujú na kolesá cez 9 stupňovú prevodovku. Kombinovaná spotreba je 8,5 litra na 100 km. Sériovo je v aute poloaktívny systém vzduchového pruženia AIRMATIC. Konštruktéri sa „pohrali“ s inovatívnymi riešeniami, ktoré zabezpečili zníženie hmotnosti na úroveň verzie kupé, pritom je karoséria tuhá a bezpečná. Koeficient odporu vzduchu cw 0,29 je nový rekord v segmente. Auto má okrem množstva asistenčných systémov aj pyrotechnický systém na ochranu pri prevrátení auta. Komfort počas jazdy so zloženou strechou zvyšuje ochrana pred vetrom AIRCAP. Klimatizácia sa nastaví podľa toho, či je strecha sklopená, alebo otvorená – trvá jej to do 20 sekúnd a do rýchlosti 60 km/h.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kto sa bojí, nesmie do lesa

Alebo za volant auta. Tie dnešné toho vedia niekedy viac ako vodič. Dokážu naozaj viac. Zatáčať pri plnom brzdení? Samozrejme – ako inak by ste sa chceli vyhnúť prekážke, keď je už naozaj zle? Hoci sa fyzika nedá oklamať a jej zákony stále platia, mali sme pocit, akoby ich dnešná nová technika trocha ohýbala vo svoj prospech. To však len výborné podvozky podporené elektronikou dokážu takmer zázraky – zastaviť na takej krátkej vzdialenosti, ako je to len vôbec možné. Niekedy stačí tých povestných pár centimetrov k šťastiu človeka. Ak sa auto zastaví len kúsok od toho druhého a nehoda zostane len v predstavách. Ale spoliehať sa zasa, že technika dokáže úplne všetko... nie, to nie. Ani len zatiaľ. Možno až keď bude celkom „premýšľať“ za vás a nedovolí ísť tak rýchlo, aby ste nezastavili včas...

Mohli sme si vyskúšať, ako brzdia rôzne Mercedesy – stále vyššou rýchlosťou. No a keď sa zdala zrážka nevyhnutnou, predsa otočíte volantom, auto poslušne aj pri plnom brzdení zatočí a nočná mora je preč...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď skúšate špičku...

Presnejšie ešte len prvý z najvýkonnejších modelov Mercedes-AMG novej triedy E. Tú sme už mali v redakcii v civilnej verzii 350d na testovanie, no toto je celkom iná káva! Nový Mercedes-AMG E 43 4MATIC stále patrí medzi podnikateľské sedany a motoricky na spodný priečinok ponuky. No s upraveným motorom V6 biturbo s objemom 3,0 litra a výkonom 295 kW (401 k) s 520 Nm šprintuje z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky ohraničenú na 250 km/h. Je to v poslednom čase asi auto s najlepšie vyváženými vlastnosťami medzi výkonom, ovládateľnosťou, dynamikou a bezpečnosťou jazdy spomedzi toho, čo som mal možnosť vyskúšať za volantom. Na vytýčenej trati s retardérmi a zákrutami sedelo ako športové, dynamikou prakticky nezaostávalo za ešte výkonnejšími modelmi – a pritom keď treba, vie ísť aj ako baránok. Teda ideálna limuzína pre pána riaditeľa. Pre čo to všetko? Sériový pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC prináša aj v modeli E 43 optimálnu trakciu a vysokú agilnosť (hnacia sila je medzi prednú a zadnú nápravu rozdelená s dôrazom na zadnú nápravu v pomere 31:69). Na športovo-dynamickom jazdnom výkone sa spolupodieľa aj automatická prevodovka 9G-TRONIC so skrátenými časmi preradenia, nanovo nastavený športový podvozok na báze viackomorového vzduchového pruženia a športové parametrické riadenie s variabilným prevodom a menším prevodovým pomerom. Tlačidlom sa dá vyberať z piatich jazdných programov DYNAMIC SELECT: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus a Individual. Navyše je možná voľba manuálneho režimu, (radenie výlučne páčkami na volante) či priamo výber jedného z troch jazdných stupňov (Comfort, Sport, Sport Plus) nastavenia tlmenia podvozka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový model E 43 4MATIC poskytuje kombináciu strhujúcej dynamiky jazdy a výrobca tvrdí, že aj úspornosti. No to nebolo ako a kde vyskúšať. Za prvú časť tvrdenia však dám ruku do ohňa: preplňovanie dvoma turbodúchadlami, čo je výpožička z motoristického športu a charakteristický dizajn AMG signalizujú že nová Trieda E z dielne AMG ponúka nefalšovaný jazdný výkon, skombinovaný s najmodernejšou technikou. Toto auto považujem za ponuku „dve v jednom“. Aj na náš trh sa začne dodávať v septembri 2016. Kto si počká, ten sa dočká – a neurobí zle.

Viac, vyššie, rýchlejšie...

Na zemi sme si to ešte „rozdali“ aj s modelom GTS. To je zasa celkom iné „náčinie“, ktoré už vzhľadom na parametre výkonu a jazdných vlastností vyžaduje isté skúsenosti s krotením divých koní (pod kapotou). Na pohľad celkom iná kategória, jazda prevýšila očakávania pre neznalého. Keďže som nesedel za jeho volantom prvý raz – zážitok výborný, nadmieru spokojný, jazda občas tesne na limite... no stále tomu niečo chýbalo. „Lietali“ sme síce dosť rýchlo, ale stále nízko. Zmenu prinieslo presadnutie do moderného amerického lietadla Cirrus. Model Cirrus SR 22 má pod kapotou nepreplňovaný horizontálne uložený, plochý šesťvalcový motor Continental IO-550-N s objemom 9 litrov a hmotnosťou 195 kg. Jeho výkon je 231 kW (310 k) pri 2700 otáčkach za minútu. Je to najpredávanejšia verzia lietadla Cirrus za posledných 10 rokov. Je navrhnuté tak, že dostať lietadlo do nebezpečného letového režimu je prakticky nemožné. Keď má auto ESP, Cirrus disponuje systémom elektronickej stability a ochrany (EPS). Je to inovatívna technológia, ktorá sa zaoberá prevenciou a zotavením z nezvyklých polôh lietadla. ESP pasívne a nenápadne opravuje nezvyčajné letové polohy, pomáha bez narušenia kvality, alebo pôžitku z vlastného lietania.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre Cirrus je samozrejmosťou moderný dizajn, bezkonkurenčné bezpečnostné prvky v základnej výbave, prepracovanosť, inovácie a luxus. Ďalšou bezpečnostnou výbavou je Autopilot, má zvláštne modré tlačidlo LVL, ktoré po stlačení vráti lietadlo do vodorovného priameho letu. Toto autá ešte asi dlho mať nebudú – vzdušný oceán je predsa iný a zákrut je na cestách viac… No a nakoniec to najlepšie - keby už bolo naozaj najhoršie, lietadlo si nesie na palube záchranný padákový systém CAPS, na ktorom sa v prípade nutnosti znesie lietadlo aj s posádkou na zem ako - no predsa ako na padáku!

Cestovná rýchlosť tohto modelu je až 180 námorných míľ, teda uzlov (knots) za hodinu. Preložené do bežných údajov zhruba 333 km/h. Lietal som troška pomalšie – na vzlet a pristátie stačí asi 170 km/h a pekný vyhliadkový let ponad Bradlo, potom smerom na Trnavu a ponad Sĺňavu späť na letisko sa odohrával pri rýchlostiach 110 – 140 kt, teda 200 až 260 km/h. Let v tomto lietadle, je ako jazda v komfortnom a luxusnom aute. S dôrazom na bezpečnosť posádky, ktorú môže tvoriť až 5 osôb. Na zadných sedadlách sa zmestia dvaja dospelí a jedno dieťa. K tomu vysoký dolet, najvyššia miera bezpečnosti v rámci kategórie lietadiel General Aviation robia z modelov Cirrus skutočné Mercedesy na oblohe. A len tak mimochodom – v kabíne sa cítite skoro ako v luxusnom aute – veľa prvkov výbavy napovedá, že konštruktéri našli inšpiráciu práve v automobilovom priemysle. A to je dobre – načo vymýšľať teplú vodu. Stačí ju predsa použiť, keď už je k dispozícii.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver je jasný

Teda ako pre koho. Už som v živote vyskúšal všeličo, poriadne rýchle autá nevynímajúc. No na lietanie sa to nechytá – to je fakt iný level. Ale spojiť sa to dá nádherne a pasuje to pekne vedľa seba: na veľmi dlhé trasy lietadlo a potom na mieste auto. Vďaka Mercedesu s jeho zastúpeniu na Slovensku si mohlo toto súžitie vyskúšať množstvo ľudí. A nejeden z nich sa zamiloval – ak nie do lietania, tak do niektorých modelov s trojcípou hviezdou v znaku určite... Výber je široký, pre každého niečo.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo