26.02.2016

Nechcete nové auto, lebo rýchlo stráca hodnotu? Niektorí výrobcovia myslia aj na to

Opel zabojoval na zlepšení celkovej ceny vlastníctva modelu Astra Sports Tourer. Znížil tak pokles hodnoty po kúpe.

Málokto zo záujemcov o nové autá si láme hlavu nad cenou servisu, opráv, náhradných pneumatík, či zostatkovej cene po niekoľkých rokoch. Skôr ich zaujíma cena pri kúpe, dizajn a až potom motorizácie, či doplnková výbava. O ďalšie aspekty sa nezaujímajú. Je to chyba.

Nielenže sa tým môže pripraviť o investované peniaze, môže tiež doplatiť na „skryté poplatky“ aké v sebe zahŕňa napríklad servis, či náhradné diely. Veľa majiteľov prekvapených vysokými nákladmi na údržbu automobilu potom hľadajú alternatívne riešenia vo forme servisu u garážmajstrov, či využívaním neoriginálnych náhradných dielov. Nečudujeme sa, často je to jediná možnosť ako udržať auto v prevádzke, pretože autorizovaný servis vie byť skutočne predražený.

Zatiaľ čo súkromné osoby sa pri kúpe nových áut môžu chovať takto iracionálne, veď sú to ich peniaze, existujú ľudia, ktorí si to dovoliť nemôžu – a to sú flotiloví manažéri zodpovedajúci za vozový park spoločnosti, ktorá ich zamestnáva. Práve z nich by sme si mohli brať príklad.

Známe je tvrdenie, že nové auto stratí 20 % svojej hodnoty hneď po odovzdaní kľúčov v showroome a odjazde domov. Nuž, niekedy je to naozaj tak, preto existujú rebríčky áut, ktoré svoju kúpnu hodnotu strácajú najpomalšie. Nové auto stráca hodnotu pomerne rýchlo, čím je však model populárnejší, čím je spoľahlivejší, tým pomalšie jeho cena klesá. Na slovenskom trhu sú preborníkmi v zostatkovej hodnote modely značiek ako Škoda, či ďalšie značky koncernu Volkswagen. Ide hlavne o popularitu na našom trhu. V celoeurópskom meradle v rebríčku zostatkovej hodnoty vynikajú najmä automobily značiek Mini alebo Porsche. Nedávno sa do takéhoto rebríčka dostali aj automobily značky BMW - dlhodobo vyniká BMW i3. Pri 8 a viac miestných automobiloch vyniká dlhodobo Mercedes V. 

Nemenej dôležité než pokles zostatkovej hodnoty sú celkové náklady na prevádzkovanie vozidla. Práve tento aspekt mohol byť v prípade predchádzajúcej generácie modelu Opel Astra (ako i ďalších „ťažkých“ Oplov s počiatkom výroby okolo roku 2010) problémom. Typickým dôvodom sú neštandardné rozmery pneumatík, ktoré výrazne zvyšujú cenu ich pravidelných výmen, či nedostatok kvalitných náhradných dielov z „druhej ruky“.

Práve toto chcel Opel pri novej Astre Sports Tourer zmeniť, pravda okrem iného. Ruka v ruke s poklesom priemernej hmotnosti vozidla o 180 kg (v závislosti na variante) ide v prípade novej Astry zvýšenie torznej tuhosti vďaka použitiu vysokopevnostnej a ultra pevnostnej ocele i nových výrobných procesov. To, spolu so snahou značky racionalizovať model umožnilo výrazné úspory ako pri servise, tak i pri zostatkovej hodnote.

Opel napríklad zmenil rozmery pneumatík, vďaka čomu majiteľ vozidla ušetrí okolo 46 eur za kus(!) pri výmene. Tak je novým štandardom pri 15-palcových diskoch rozmer 195/65 R15 a pri 16-palcových diskoch rozmer pneumatiky 205/55 R16. V oboch prípadoch ide o veľmi rozšírené rozmery gúm, pričom ich možno kúpiť od cca 33 eur R15 (Barum Polaris) resp. 36 eur R16 (Matador Hectorra). Rovnako pomôže znížiť pravidelné servisné náklady i predĺžený servisný interval 30 000 km alebo 1 rok, ktorý ocenia práve firemní zákazníci s vysokým ročným nájazdom. Dôležitou súčasťou balíčka úsporných opatrení je tiež fakt, že Opel ešte pred uvedením vozidla disponuje overenými repasovanými dielmi, ktoré dokážu znížiť cenu servisu (diel + práca) až o 30-40 %. Sú to napríklad hlavy valcov, alternátory, posilňovače riadenia, štartéry, brzdové strmene, palivové čerpadlá, či filtre pevných častíc. Všetky tieto diely zodpovedajú novým štandardom značky v kvalite, technológii i dizajne. Mimochodom, možné to je vďaka tomu, že veľa z týchto komponentov zdieľa nová Astra s predchádzajúcou generáciou (1,6 CDTI) a tie ktoré nie, zasa zdieľa s inými novými modelmi ako Opel Adam (1,0 Turbo) a podobne.      

Pri odhadovanej zostatkovej hodnote sa Oplu podarilo „ušetriť“ peniaze aj vďaka vyššie uvedenému. Prepočet zostatkovej hodnoty nového vozidla Astra Sports Tourer Business s motorom 1,4 Ecotec 92 kW (125 k) po piatich rokoch používania a po odjazdení 100 000 km je na úrovni 33,9 %. To znamená že zostatková hodnota vozidla stúpla o 7% resp. 2 485 eur v medzigeneračnom porovnaní, čo môže zákazníkovi ušetriť 3 374 eur.

Pri prepočte odhadovanej hodnoty vozidla je na tom lepšie naftová verzia Astra Sports Tourer 1,6 CDTi Business s motorom s výkonom 81 kW (110 k). V prípade tohto vozidla je po 3-rokoch a po najazdených 90 000 km zostatková hodnota na úrovni 48,8 %. To je o 12% lepšie ako v prípade predchádzajúcej generácie, čo znamená zvýšenie zostatkovej hodnoty takéhoto vozidla o 3456 eur.

Keď si vezmete, že flotily firemných automobilov môžu mať obdobných vozidiel stovky, hneď je jasné o akých peniazoch sa tu bavíme. Úspora nákladov je v tomto prípade markantná a Opel tvrdí, že sa menovite Astra Sports Tourer vďaka týmto opatreniam vyšvihla na čelo segmentu C ak ide o celkovú cenu používania vozidla. Bežnému záujemcovi o nový automobil tak tieto čísla môžu naznačiť približne o koľko bude mať jeho nový automobil vyššiu zostatkovú hodnotu po uplynutí daného obdobia. To znamená, že si pri predaji môže pýtať viac (zostatková hodnota sa nemusí rovnať predajnej cene).

jh
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.