2014-10-28 10:01:05
Opel Corsa počas svojej
Opel Corsa počas svojej prvej dynamickej prezentácie
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Novú generáciu Opel Corsa sme vyskúšali za volantom

Opel Corsa novej generácie ešte neprišiel na trh, no už si ho objednalo vyše 30 000 zákazníkov.

Zdá sa, že história úspechu pokračuje. Napriek tomu, že do oficiálneho štartu predaja chýba ešte niekoľko týždňov, má novinku zaknihovanú množstvo nedočkavých motoristov.

Opel Corsa novej generácie mal svetovú premiéru na parížskom autosalóne začiatkom októbra. Predpredaj sa zatiaľ začal v Nemecku. V Českej republike a na Slovensku začnú autorizovaní predajcovia prijímať objednávky v priebehu novembra. Dodávky malého automobilu Opel novej generácie sa začnú koncom roka, no my sme si boli vyskúšať, aká vlastne je piata generácia úspešného modelu.

Dôležité miesto v rodine

Corsa je jedným z najdôležitejších modelov v portfóliu značky Opel, na ktorý pripadá približne štvrtina z celkového predaja. Od uvedenia prvej generácie pred 32 rokmi sa predalo približne 12,4 milióna kusov malého automobilu Opel. Z doterajšej štvrtej generácie modelu Corsa sa v období od roku 2006 do jesene 2014 predalo takmer 3 milióny kusov.

Ešte aj na konci svojho životného cyklu bola štvrtá generácia veľmi populárna. Od začiatku tohto roka sa v Európe nijaký iný model Opel nepredával viac ako Corsa D. V Nemecku malý automobil v septembri dokonca dosiahol špičkovú pozíciu vo svojom segmente.

Zdroj: Jozef Vydra

Nový Opel Corsa je významným prvkom modelovej ofenzívy značky Opel, v rámci ktorej uvedie do roku 2018 na trh 27 nových modelov a 17 nových motorov. Napríklad v budúcom roku to bude malý automobil KARL. Spolu s modelom Corsa E a módnym modelom ADAM tak v najmenšom segmente trhu Opel uvedie tri nové modely v období kratšom ako 2,5 roka. Tým bude mať Opel najširšie a súčasne najmladšie portfólio malých áut vo svojej histórii a  na celom automobilovom trhu.

Osvieženie v mnohých ohľadoch

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že piata generácia je iba evolučným faceliftom terajšej úspešnej Corsy. Prakticky takmer nezmenené rozmery tomu dávali dosť veľký predpoklad. No po podrobnejšom skúmaní prídete na to, že hoci sa medzigeneračne nová Corsa najviac podobá na tú predchádzajúcu, označiť ju iba za osvieženie vzhľadu tej súčasnej nie je pravdivé.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aktuálna Corsa s trojdverovou a päťdverovou karosériou je momentálne číslom štyri v segmente malých automobilov v Západnej Európe. V Nemecku je číslom dva a ešte stále odoláva modernejším konkurentom. Koncom tohto roka sa rozbehne výroba piatej generácie v závodoch Eisenach a Zaragoza, ktorá má dobrý predpoklad nadviazať na úspech svojich predchodcov v segmente malých automobilov. Nová generácia dostala nový podvozok a zlepšené riadenie, ktoré sa dokážu vysporiadať s nástrahami dnešných nie práve najkvalitnejších ciest.

Nový podvozok a nové riadenie pre lepšiu stabilitu

Nový podvozok je skutočne prepracovaný od základu a nemá nijaký dielec prevzatý z aktuálnej generácie modelu Corsa. Smerová stabilita a jazdné vlastnosti v zákrutách sa zlepšili vďaka nižšiemu ťažisku, pevnejšiemu pomocnému rámu a novej geometrii prednej nápravy vrátane nových guľových čapov. Nový podvozok prispel aj k zmenšeniu nakláňania karosérie v zákrutách a zlepšeniu ovládateľnosti pri ďalšom znížení nedotáčavosti vozidla. Nová charakteristika tlmičov umožňuje lepšiu filtráciu nerovností cesty. Overili sme si to priamo v praxi vo Frankfurte nad Mohanom a v jeho okolí. Áno, aj v Nemecku nájdete cesty, ktoré možno prirovnať k tým našim. Ako sme sa sami presvedčili za volantom, podvozok bezpečne filtroval malé aj väčšie nerovnosti v celom rozsahu rýchlostí a zabezpečuje veľmi dobrý komfort jazdy aj v malom aute. Nová geometria riadenia a kalibrácia softvéru elektrického posilňovača s premenlivým účinkom podľa rýchlosti zabezpečuje presnejšiu reakciu na natočenie volantu. Navyše režim City uľahčuje jazdu pri pomalej jazde a pri parkovaní ešte výraznejšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový trojvalcový motor aj prevodovky

Pod kapotou nového modelu Corsa sú vylepšené neprepĺňané štvorvalce s objemom 1,2 a 1,4 litra. Novinkou je ultramoderný malý litrový motor. Novo vyvinutý kompaktný celohliníkový benzínový trojvalec 1,0 ECOTEC Direct Injection Turbo mal nedávno premiéru v modelovom rade Opel Adam. Je vybavený protibežným vyvažovacím hriadeľom a spĺňa emisnú normu Euro 6. Je na výber v dvoch výkonových verziách: 66 kW (90 k) alebo 85 kW (115 k). Obidve verzie dosahujú maximálny krútiaci moment  170 Nm už pri nízkych otáčkach 1800 za minútu. Vyskúšali sme aj turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1,4 litra s výkonom 74 kW (100 k) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm v pásme otáčok od 1850 do 3500 za minútu.

Napriek deklarovaným výkonom je evidentné, ako nová emisná norma škrtí rozlet ich parametrov. Čo nie je výčitka smerom k Oplu, ale k regulátorovi. Čistá radosť z jazdy sa vytráca, výkon síce je, ale chýba poriadny ťah „na bránku“ prednosť dostávajú papierovo nízka spotreba a nízke emisie... No a keď sme pri nich - ponuku pohonu novinky dopĺňajú kompletne prepracované a zlepšené štvorvalcové turbodiesle 1,3 CDTI s výkonmi 55 kW (75 k) a 70 kW (95 k), ktoré teraz tiež spĺňajú emisnú normu Euro 6. Najúspornejšia naftová Corsa s trojdverovou karosériou, motorom 1,3 CDTI s výkonom 70 kW (95 k), 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a systémom na rekuperáciu energie pri brzdení sa hrdí papierovou spotrebou paliva v kombinovanom cykle iba 3,2 litra nafty na 100 kilometrov a emisie CO2 85 g/km. Vďaka tomu má v Nemecku  certifikovanú triedu energetickej efektivity A+.

Pôžitok z jazdy a komfort pri riadení zlepšujú aj nové prevodovky. Obidve verzie nového litrového motora dostali úplne novú, 6-stupňovú manuálnu prevodovku s nižším trením komponentov. Nové sú aj 6-stupňová automatická prevodovka s klasickým hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu a nová robotizovaná manuálna prevodovka Easytronic 3.0, no tie sme nemali možnosť vyskúšať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér s novým systémom IntelliLink

Nový Opel Corsa pri filozofii dizajnu zachováva dynamickú siluetu predchodcu. Pridáva prvky s väčších modelov (Insignia) aj z malého Adama v dobre vyzerajúcej a harmonicky ladiacej karosérii, ktorej dominujú v prednej časti elegantné predné reflektory s profilom krídla s dennými svetlami z diód LED a lichobežníková maska chladiča, nesúca chrómovanú lištu s logom Opel. Zadná časť karosérie má štíhly vzhľad, pri ktorom vyniknú v hornej časti rozšírené boky karosérie a široké delené zadné skupinové svetlá, ktoré opticky rozširujú automobil. Pri dĺžke iba 4,02 Opel Corsa poskytuje dostatok miesta nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Minimálne v pozdĺžnom smere, kde sa na priestor nebudú sťažovať cestujúci do zhruba 185 cm výška. Ja so svojimi 191 som už pocítil blízkosť strechy v päťdverovej aj v športovo ladenej trojdverovej karosérii. Hoci Opel deklaruje, že je Corsa autom pre piatich, berte to s rezervou – dozadu troch dospelých nedotanete, ale pre juniorov je tam miesta viac ako dosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V novo koncipovanej kabíne orientovanej na vodorovné línie je na želanie dodávaný systém infotainmentu IntelliLink so 7-palcovým (17,8 cm) dotykovým monitorom umiestnený v stredovej konzole v dosahu vodiča aj spolujazdca. Je kompatibilný so smartfónmi Apple aj prístrojmi využívajúcimi operačný systém Android.  Umožňuje využívať rozličné aplikácie, napríklad BringGo pre navigáciu alebo Stitcher a TuneIn na príjem rozhlasového vysielania a podcastov z internetu. Integrácia prístrojov s operačným systémom Apple iOS do systému IntelliLink umožňuje využívať hlasové ovládanie SIRI EYES FREE. To umožňuje vodičovi nechať si predčítať prichádzajúce textové správy SMS a diktovať SMS a e-maily – bez toho, aby musel spustiť ruky z volantu a odpútať pohľad od premávky pred sebou. Vďaka technológii  MirrorLink sa všetky funkcie vodičovho smartfónu, kompatibilného so štandardom  MirrorLink 1.1 dajú zobrazovať a ovládať prostredníctvom systému infotainmentu  IntelliLink. Ešte poznámka k navigácii: keď bol iPhone s navigáciou v priehradke pred radiacou pákou, napriek dobrému pokrytiu signálom bola navigácia spomalená a nepresná, neraz nadiktovala potrebné odbočenie vtedy, keď sme už vychádzali z križovatky. Po premiestnení smartfónu na palubnú dosku sa situácia zlepšila, no nai vtedy nemožno označiť jej reakcie za výborné. Toto je bod, na ktorom treba zapracovať – a je jedno, či to má byť Opel, alebo dodávateľ aplikácie. Ktovie, ako by BringGo fungovalo s operačným systémom Android – nemali sme možnosť vyskúšať to.

Asistenti na palube zvyšujú bezpečnosť a komfort

Súčasťou štandardného vybavenia novinky je aj asistenčný systém pre rozjazd do svahu Hill Start Assist, ktorý udržiava tlak v brzdovej sústave ešte 2 sekundy po uvoľnení pedála. Tým zabraňuje samovoľnému pohybu vozidla dozadu pri rozjazde, čo pomôže hlavne v kopcovitom teréne. Nová Corsa však má niekoľko asistenčných systémov, z ktorých mnohé neboli doteraz dostupné v triede malých automobilov. Napríklad systém Park Assist identifikuje dostatočne veľké parkovacie miesto a automaticky zaparkuje vozidlo pozdĺžne, alebo kolmobez toho, aby vodič musel otáčať volantom. Systém sa vždy kombinuje s asistenčným systémom pre bezpečnú zmenu jazdného pruhu  Side Blind Spot Alert, ktorý zachytáva iné vozidlá a predmety v oblasti mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel. Aktívnu bezpečnosť zvyšuje aj kamera Opel Eye druhej generácie s funkciou rozoznávania dopravných značiek Road Sign Recognition, asistenčným systémom pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Departure Warning, asistenčným systémom diaľkových svetiel High Beam Assist, ako aj monitorovaním odstupu Following Distance Indication s funkciou Forward Collision Warning.

Nová Corsa na parížskom autosalóne na prvý pohľad naznačovala, čo v praxi počas krátkej prezentácie potvrdila: je ďalším vážnym konkurentom v triede malých áut, s ktorým treba rátať „do partie“ pri výbere nového malého auta do rodiny.

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť C & S

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo