2016-04-11 11:05:00
Stáčanie kilometrov je zakázané
Stáčanie kilometrov je zakázané
Zdroj: AAA Auto

Ako ďalej so stáčaním kilometrov a prísnym zákonom v AAA Auto

Od prvého marca novela zákona zakazuje okrem iného úpravu najazdených kilometrov.

Je to bolesť mnohých áut predávaných v autobazároch. No tomu by sa mal urobiť koniec. Podľa Zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách je neoprávnená a úmyselná manipulácia s odometrom, teda s počítadlom najazdených kilometrov v automobiloch, zakázaná.

„Za neoprávnenú a úmyselnú manipuláciu s odometrom môže Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) uložiť pokutu tým, ktorí tieto služby poskytujú, a to vo výške od 5000 do 50 000 eur,“ vysvetlil Ilja Sulík, právnik spoločnosti D.A.S. „Vyrubiť ju môžu aj dva roky po zistení porušenia zákona, najneskôr však do piatich rokov.“ No ako dodáva, „postihovaní nebudú bežní občania, ktorí predávajú svoje vozidlo a často nevedia – buď naozaj, alebo akože – že majú pretočené kilometre.“ Čo to znamená v prípade predaja takto upravených áut? Novela zakazuje stáčanie kilometrov a predaj stočených vozidiel všetkým právnickým osobám a podnikateľom. Fyzické osoby, teda občania do zákazu predaja stočených áut neboli zahrnutí.

Hoci trestne zodpovedný pre pokus podvodu môže byť aj ten, kto ponúka vozidlo so stočenými kilometrami, hoci ich nemusel upraviť on. Rozhoduje výška škody, ktorú takto mohol kupujúcemu spôsobiť, teda rozdiel v cene. „Bude na ňom, aby uviedol také fakty, ktoré dokážu, že to neurobil a že aj on bol uvedený do omylu,“ upozorňuje právnik. Preložené do ľudskej reči – predaj upravených áut sa presunie z bazárov „na ulicu“. Nemáte tak šancu vedieť, koľko kilometrov naozaj auto má. „Mal by vzniknúť národný register údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti. V ňom sa budú zaznamenávať údaje napríklad z technickej kontroly, z emisnej kontroly, z kontroly originality, prípadne aj z iných zdrojov, ktorými sú autorizované servisy a nezávislé opravovne. Systém má odhaliť manipulácie odometrov na dovážaných ojazdených vozidlách pri kontrole originality vozidiel ešte pred ich opätovnou registráciou na Slovensku,“ dodáva Sulík.

Ako je to s autobazármi?

Najväčší stredoeurópsky predajca jazdených vozidiel, spoločnosť AAA Auto ústami svojej generálnej riaditeľky Kataríny Topolovej tvrdí, že spoločnosť okrem rozvoja a rozširovania pobočiek a služieb garantuje aj počet kilometrov u áut, ktoré sú v ponuke. Slováci vyžadujú novšie, teda aj drahšie autá, oproti Poliakom za viac ako dvojnásobok priemernej ceny. Ako uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ, v AAA Auto, nemusia meniť pravidlá pre obchod s jazdenými vozidlami, pretože sa odhaľovaniu stočených vozidiel venovali už niekoľko rokov predtým, než bol návrh zákona na svete. Tým už doteraz znížili riziko predaja stočeného vozidla na absolútne minimum. Hoci zákon sleduje správny cieľ – odstránenie stočených vozidiel z trhu – má však niektoré nedostatky, ktoré dopadajú na bežných občanov a tiež na firmy a podnikateľov mimo sektor obchodu s jazdenkami.

Zdroj: AAA Auto

„Novela sťaží predaj jazdených vozidiel hlavne tým firmám a podnikateľom, ktorí nemajú technické prostriedky a skúsenosti na to, aby manipuláciu s tachometrom odhalili. Nečakaným dopadom novely je radikálne zníženie hodnoty jazdených vozidiel radových občanov. Podľa odhadov expertov je v SR asi 1 až 1,2 milióna stočených áut, z toho väčšina v držaní bežných ľudí. Keďže už nie je možné tieto vozidlá inzerovať a ani predávať v autobazároch, očakávame výrazný pokles ich cien,“ dodal Petr Vaněček.

Pozor, ak ste živnostník, či máte firmu

Pripomíname ešte raz: Novela zákona sa netýka iba autobazárov, ale všetkých právnických osôb a podnikateľov. Tí tak bez výnimky nesmú predávať, ponúkať a ani uvádzať na trh Slovenskej republiky stočené vozidlá. Pozor si teda musia dávať aj všetky spoločnosti a živnostníci, ktorí budú od začiatku účinnosti zákona predávať svoje služobné autá, rovnako ako inzertné servery či tlačené médiá.

Sťaženie podmienok

Ak manipuláciu s kilometrami preukázateľne zistí stanica technickej kontroly (STK), polícia, stanice kontroly originality či servis, je ich povinnosťou pod hrozbou pokuty 300 eur nahlásiť to Slovenskej obchodnej inšpekcii. Technik STK je povinný zaznamenať do informačného systému, že kontrolované auto má pretočené kilometre a upozorniť jeho majiteľa, aby si dal odometer správne nastaviť u oprávneného subjektu. Kým tak neurobí, nedostane osvedčenie o STK.

Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA Auto

Mimo kontroly

Dôsledkom je presun obchodu so stočenými vozidlami na Slovensku do „šedej zóny“ medzi bežných občanov, tzv. na ulicu, k nákupom a predajom na inzerát. A to bez akejkoľvek kontroly štátnych orgánov. Rizikovosť nákupu vozidla na inzerát mimo „štátom kontrolovaný“ autobazár sa tak na Slovensku radikálne zvýšila. To asi nebol zámer novely, ale nedotiahnutý návrh opomenul aj veci, na ktoré asi tvorcovia novely zákona „pozabudli“.

jv
ZDROJ: TASR, AAA Auto

Komentáre k článku


Stream naživo