2015-04-30 04:45:00
Spoľahnúť sa dnes na
Spoľahnúť sa dnes na počítadlo kilometrov v aute naozaj nedá
Zdroj: yogawithjohn.com

NEUVERITEĽNÉ: Každé druhé jazdené auto má stočené kilometre! Ako to zistiť?

Predávať jazdené auto dnes pre polovicu predávajúcich znamená najprv stočiť kilometre. Zákazník tak často kupuje mačku vo vreci.

Podľa posledných štatistík spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá preverovaním vozidiel, odhalili na Slovensku až 130.000 automobilov s upraveným počtom najazdených kilometrov. Z týchto údajov vyplýva, že každé druhé jazdené auto má stočené kilometre. Riziko je najvyššie v neznačkových autobazároch a pri individuálnych obchodoch s autami, spravidla z dovozu, kde je ťažké dohľadať servisnú históriu.

Na internete figurujú firmy, ktoré službu úpravy tachometra ponúkajú. Väčšinou sa skrývajú za vykonanie štandardného úkonu. Počet najazdených kilometrov sa pri niektorých typoch motorov ukladá paralelne aj do nezávislého počítadla v riadiacej jednotke. Firmy argumentujú tým, že pri výmene palubnej jednotky je vraj nutné údaje zosúladiť. Na úpravu kilometrov na odometri stačí notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém auta. I keď je v praxi ťažko odhaliteľný pôvodca stočenia kilometrov, oficiálni predajcovia vyvíjajú nemalé úsilie na odhalenie zásahu do tachometra.

"Firmy, ktoré upravujú tachometre, majú na internetových stránkach uvedenú poznámku, že zmeny robia len na študijné účely a pri predaji vozidla na to musí kupec upozorniť," hovorí Július Petrus zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov – SOVA, podľa ktorého je dnes ťažké kúpiť staršie vozidlo, ktoré by nemalo zmenený stav tachometra.

Hovorca policajného prezídia Michal Slivka upozorňuje, že iba samotné "stáčanie" kilometrov nie je trestné. Taký zásah do tachometra sám o sebe nestačí na naplnenie skutkovej podstaty trestného činu. Musí dôjsť aj k splneniu ďalších podmienok, napríklad pri predaji za účelom obohatenia sa na úkor iného a podobne.

Na Slovensku nie sú tachometre považované za úradné meradlo, preto je tu zákon krátky. Ak však predávajúci uvedie kupujúceho zámerne do omylu, to už trestné je. Dokázať však podvod môže byť na dlhé lakte, nehovoriac o odškodnení zákazníka.

Ako teda kúpiť dobré jazdené auto?

Treba si uvedomiť, že dopyt vytvára ponuku. Ak zákazníci chcú extrémne lacné autá v dobrom stave s minimom kilometrov a ponuka nestačí, pritom staršie ale zachované autá sa nepredávajú a ceny musia znižovať, je jasné, že sa predajcovia uchýlia aj k stáčaniu kilometrov. Keďže to nie je trestné, môžu to dokonca považovať za bežnú súčasť predaja, či dokonca "povinnosť".

Znamená to, že počet najazdených kilometrov by nemal byť spolu s cenou najdôležitejším parametrom pri kúpe. Aj automobil s viac než 200-tisíc kilometrami môže byť v niekoľkonásobne lepšom stave ako ten s nájazdom 30-tisíc kilometrov. Nielenže záleží od konkrétneho majiteľa, ale aj od samotného typu auta, roku výroby a motorizácie. Niekedy však kupujúci môže naraziť doslova na vadný kus, ktorého sa bývalý majiteľ snažil čo najrýchlejšie zbaviť.

Zdroj: Ján Hargaš

Najdôležitejšou zásadou ako sa vyhnúť zlej kúpe teda nie je hľadať auto s nízkym počtom kilometrov, ale auto vo veľmi dobrom technickom stave. Na to však bežný kupujúci nestačí, preto potrebuje pomoc. Pravda, pomoc odborníkov (napr. z dobrého servisu) nie je zadarmo. To sa však zákazníkom nepáči, a tak idú skúsiť šťastie sami.

Pre úsporu nákladov pri kúpe auta si treba uvedomiť, že na kúpu treba ísť postupne. Najprv si určite parametre, ktoré auto musí podľa vás spĺňať - koľko ľudí má maximálne odviezť, bude slúžiť ako jediné, potrebujete veľký kufor, alebo stačí priemerný, chcete mať vysoký posed, či stačí nižší, chcete jazdiť aj do terénu, alebo len po bežných cestách, auto využijete cestou na chatu, či len do práce...? Ak si určíte toto, vyberte si značku/značky a model/modely na základe rád a testov na internete, či v tlači. Výber urobte čo najužší, najlepšie je vo finále hladať jeden až dva modely automobilov. Následne prichádza vyhľadávanie na internete, či v bazároch. Ak nájdete autá, ktoré sa vám zdajú dobré, overte si ich a až potom volajte odborníka. Nenechajte sa vyľakať obchodníckymi trikmi o tom ako je auto, ktoré ste si práve pozreli jediné na svete a čaká naň zástup ľudí s hotovosťou vo vrecku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Okrem overenia cez VIN kód, treba sledovať predovšetkým stav automobilu. Nie každé auto má servisnú históriu, nehovoriac o autách dovážaných zo zahraničia, pri ktorých je sfalšovanie kilometrov ešte častejšie. Všímajte si odtieň laku, množstvo škrabancov, farby v interiéri, plastové ovládacie prvky a ich "ojazdenosť", z ktorých možno vyčítať veľa. Tak isto volant. Kožený veniec volantu sa bežne vyšúcha omnoho neskôr než plastový. Pozrite sa pod auto na podvozkové časti. Výfuk býva bežne skorodovaný už pri aute s niekoľko desiatkami tisíc kilometrov a netreba sa ním riadiť. Mohol byť už niekoľkokrát menený. Skôr si všímajte ako veľmi sa do ostatných častí zahryzla hrdza. Podvozok automobilu s 300 000 km je ako pehavý po úpale, zatiaľ čo podvozok auta s polovičným nájazdom má hrdzu len kde-tu. Opäť však stav podvozku ovplyvňuje garážovanie, zimovanie, spôsob užívania, či tiež vek auta. Ak máte akúkoľvek pochybnosť, buďte opatrní.

Na záver si treba uvedomiť, že ani takýto postup nemusí zabezpečiť, že do auta nebudete v nasledujúcich mesiacoch investovať ani euro. Kupujete predsa ojazdené auto a to je vždy risk. Pritom aj nové sa často kazia iba chvíľu potom, čo ich doveziete domov. Preto je lepšie kupovať auto s finančnou rezervou a neísť úplne na dno svojej peňaženky. 1000 a viac eur podľa segmentu a ceny auta by v nasledujúcich mesiacoch mohlo stačiť (ak ste nekupovali nerozvážne). Rezerva vám poslúži na servis a ďalšie náklady, s ktorými ste nerátali.

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo