2014-06-16 15:30:40
Výroba vozidiel Škoda v
Výroba vozidiel Škoda v Mladej Boleslavi
Zdroj: Škoda auto

Nové autá zdražejú o 1000 eur! Zaplatíme za ďalšie rozhodnutie z Bruselu!

Všetky nové autá zdražia v priemere o 1000 eur! Prečo? Lebo EÚ chce promptne zaviesť nový cyklus merania emisií!

http://www.kupispredas.sk/auto-moto/nahradne-diely-pre-automobily

Automobilky budú mať pre nový spôsob merania emisií také náklady, že ceny áut pôjdu rapídne hore.

O čo ide? Európska únia zavádza od roku 2017 nový merací cyklus pre meranie emisií osobných automobilov. Súčasný spôsob merania známy pod skratkou NEDC nahradí testovací cyklus Organizácie Spojených Národov. Ten sa skrýva pod skratkou WLTP, čo znamená World Light Vehicle Test Procedure.

Testovací cyklus NEDC je tu už od sedemdesiatych rokov a jeho spôsob merania je v dnešnej dobe prakticky nepoužiteľný. Práve NEDC môže za to, že sú reálne emisie v priemere o 20 až 30 % vyššie než tie namerané pri skúškach. Niečo obdobné sa deje aj pri meraní spotreby. Nový testovací cyklus pre meranie spotreby by však iba priblížil spotrebu udávanú výrobcom k tej reálnej.

Zmena cyklu merania emisií je však omnoho väčší problém. Automobilky sú normami čoraz viac dotláčané do kúta a musia investovať ohromné sumy na to, aby vôbec vyhoveli požiadavkám. Takmer všetky európske automobilky dokázali v predstihu splniť prichádzajúcu normu Euro 6 a to pre benzínové aj naftové agregáty. Práve pri „dízloch“ museli investovať najviac – vďaka Euro 6-tke si v novom naftovom aute veziete pravdepodobne okrem nafty aj močovinu...

Novinky pri naftových agregátoch a ohromné náklady na vývoj technológií pre splnenie noriem spôsobili, že automobilky musia hľadať spôsoby ako znížiť náklady, alebo zvýšiť ceny bez toho, aby poklesol odbyt.

Nové, prísnejšie meranie emisií WLTP bude napríklad znamenať zaznamenávanie tvorby škodlivých látok pri vyšších otáčkach a v rôznych podmienkach. Takýto cyklus okamžite odhalí skutočnosť, ktorú väčšina z nás tušila – že reálne množstvo emisií je ďaleko väčšie, než na aké prídu európski úradníci.

Ak teda budú musieť automobilky spĺňať čoraz prísnejšie normy, navyše s novým meracím cyklom, bude to pre ne znamenať obrovskú dieru medzi tým, čo dokážu a tým, čo musia splniť. Práve preto sa najväčšie európske automobilové koncerny snažia lobovať v európskych inštitúciách za to, aby sa prechod na nový cyklus WLTP posunul z roku 2017 na 2020. Zatiaľ však neboli úspešné.

Šéf BMW Norbert Reithofer označil plán testovania podľa nového cyklu už od roku 2017 za „priveľmi ambiciózny.“ Týmito slovami len veľmi mierne vyjadril obavy, že automobilky bude vývoj nových technológií stáť miliardy eur a že je viac než len pravdepodobné, že do roku 2017 technológie nestihnú zaviesť do výroby.

Ak by sa im to aj podarilo, náklady na výrobu automobilov s takto upravenými pohonnými jednotkami by sa zvýšili minimálne o 800 eur za kus. To je desivé číslo, najmä ak si uvedomíme, že európske automobilky sotva dokážu na jednom aute zarobiť viac než 500 eur (s výnimkou prémiových značiek). Zároveň platí, že nie každá značka bude mať rovnaké problémy. Analytici očakávajú, že tento krok viac zasiahne napr. francúzske automobilky ako nemecké.
Náklady na auto vyčíslili špecialisti z BNP Paribas. Analytik Stuart Pearson povedal, že príchod WLTP môže v podstate dvojnásobne zredukovať emisie u mnohých výrobcov. Znamená to, že automobilky budú musieť do roku 2017 znížiť emisie nielen o napr. 25 % ale až o 50%. Treba mať totiž na pamäti, že okrem samotného meracieho cyklu prichádzajú aj nové emisné normy.

Horšie je, že tento krok nepostihne len automobilky ale v podstate celú európsku ekonomiku. Všetko je totiž prepojené, a keď stúpnu náklady automobilke a jej dodávateľom, stúpnu náklady aj firmám kupujúcim autá a mnohým ďalším. Pearson vyrátal, že prechod na nový cyklus bude európsku ekonomiku stáť približne 11 miliárd eur!

Napriek tomu tu predsa len bude niekto kto z nového cyklu WLTP bude ťažiť. Budú to dodávatelia ekologických technológií ako Continental, Plastic Omnium, či Faurecia. Nový cyklus by tiež mohol pomôcť presadiť sa elektromobilom, do ktorých budú musieť automobilky tiež investovať, aby znížili svoje celkové emisie, a tiež sa ich cena o ďalší krôčik priblíži k cene klasických áut na spaľovací pohon. Ťažiť z toho bude samozrejme aj životné prostredie, no reálny prínos pre čistotu ovzdušia je slušne povedané „zanedbateľný.“ Osobné automobily nie sú najväčšími znečisťovateľmi ovzdušia... Na druhú stranu: lepšie niečo, ako vôbec nič.

Lenže, hlavu v smútku z toho nemusia mať len automobilky, lebo tie si nové technológie dajú do nákladov. Bolehlav čaká motoristov, ktorí si v budúcnosti plánujú kúpiť nové auto. Ak stúpnu automobilkám náklady, stúpne i konečná spotrebiteľská cena osobných áut a to v priemere o 1000 eur v závislosti od výrobcu a triedy automobilu. Tak či onak, bežný motorista si po tomto kroku dobre rozmyslí či si vôbec nové auto kúpi... Čím pokrokovejšie technológie a čím viac spôsobov ako utlmiť emisie, tým viac súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť...

PS: nezdá sa vám, že je to len ďalší spôsob ako vytlačiť autá z nášho života?

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Automotive news Europe, BNP Paribas

Komentáre k článku


Stream naživo