2014-06-16 04:20:00
Volkswagen Polo 1,2 TSI
Volkswagen Polo 1,2 TSI vo výbave Fresh
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen Polo 1,2 TSI Fresh – drobec osviežený technikou od veľkáčov

Hľadáte auto do mesta pre neho, či pre ňu? Polo zvládne viac, no najlepšie je mu práve v mestskom teréne.

Prvá generácia Volkswagenu Polo sa začala vyrábať v roku 1971 ako braček vtedajšieho Audi 50. Po ôsmich rokoch ich celosvetovo z liniek zišlo viac než pol milióna, a tak sa Polo zapísalo do sortimentu Volkswagenu s podtitulom - večné. Druhá generácia bola ponúkaná aj v karosérii sedan, kombi. Tretia generácia prišla v roku 1994 a nápadne pripomínala Ibizu. Štvrtá prišla v roku 2002, piata v roku 2009. Polo má už nejaký ten dník dosť blízko k Fabii, no rozhodne to nie sú rovnaké autá. 

Najmä ak ide o vnútorný priestor. Polo je jednoznačne menšie, zato však o niečo drahšie. Po najnovšej modernizácii je oproti Fabii viac než o generáciu popredu a významne sa svojimi schopnosťami priblížilo Golfu. Aj keď pravda, zmenšený Golf to nie je. Použité materiály a technika vám dajú pocit, akoby ste sedeli v aute aspoň o segment vyššie. Ale oplatí sa dať vyše 13-tisíc za auto menšie než Fabia?

Tak si to rozmeňme na drobné. Výbava Fresh, ktorá prišla spolu s novým Polom a pravdepodobne odíde, keď už Polo nebude možné volať nové, v sebe ukrýva viacero zaujímavých prvkov. Okrem označenia Fresh na každom rohu i hliníkové pedále, športové sedadlá vpredu, špeciálne poťahy, stmavené sklá od B stĺpika, čierne vonkajšie spätné zrkadlá, čiernu lištu chladiča, šestnásťpalcové disky z ľahkých zliatin a dekoratívne prvky na palubnej doske. Z funkčnej výbavy je to multikolízna brzda, štart-stop s rekuperáciou, klíma, determálne sklá a rezerva.

Pri novom Pole si môžete vyberať z viacerých maloobjemových motorov. „Atmosféru“ a nepriame vstrekovanie nájdete v trojvalčeku 1,0 MPI s výkonom alebo 44 kW (65 k) alebo 55 kW (75 k). Naftu nájdete v úplne novom trojvalci 1,4 TDI 66 kW (90 k). Pre Polo je to jediná naftová motorizácia. Podľa našich informácií by to nemala byť taká trasorítka ako staršia „jednaštvorka“ TDI, ale potvrdiť to z osobnej skúsenosti nemôžeme.

Časom pribudne aj nový trojvalec 1,0 TSI, no naň si ešte počkáme. Najvýkonnejší je tak v Pole jediný štvorvalec 1,2 TSI s výkonom 66 kW (90 k), či 81 kW (110 k).

Motor a prevodovka

V teste sme mali k dispozícii verziu s 66 kW (90 k) a treba povedať, že to bol ideál. Je to presne taký motor aký do menšieho auta potrebujete. Keď chcete výkon, dostanete výkon a aj v nízkych otáčkach. Keď naopak potrebujete šetriť, vie byť veľmi úsporný. Prepĺňaný štvorvalec je zároveň jediná motorizácia reálne použiteľná i na dlhšie cesty po diaľnici (novú 1,4 TDI odskúšanú nemáme, no tá je skôr medzimestský šetrič).

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je v Pole extrémne dobre utlmený, necítite ani vibrácie, ani zvuk. Až vo vyšších otáčkach zistíte, že tam motor vlastne máte. Slabšiu verziu tohto motora som si vyskúšal už v Rapide a treba povedať, že sú z užívateľského hľadiska mimoriadne príjemné. Motor bol pravdepodobne dosť nešetrne zabehnutý a pri studených štartoch sa prejavoval nepríjemnými zvukmi. Auto aj počas nášho testovania malo len niekoľko stoviek kilometrov, a tak sa zdá, že mu niekto „nakladal“ príliš skoro. Tu je jasne vidieť ako dôležité je opatrne zabiehať auto, náklady na opravu môžu byť privysoké.

Tieto problémy však do hodnotenia nezapočítavam, bol to problém konkrétneho auta spôsobený zlým zaobchádzaním. Čo však zarátať môžem, je vysoký záber spojky, ktorá si tak vyžadovala veľmi opatrné zaobchádzanie. Keďže budú auto používať dosť často ženy, beriem to ako nedostatok. Vysoká spojka v topánkach s opätkami? (Iste, v opätkoch jazdiť netreba...)  

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Práve hladkosť chodu a ľahkosť radenia i svižnosť motora sú tie najsilnejšie stránky tohto auta.

Ukázal nám to zohriaty motor. Polo si okrem kvalitnejších materiálov z Golfa požičalo prevodovú páku i volant a práve tieto tri súčasti pomáhali k celkovému dobrému dojmu. Páka sedí veľmi dobre v ruke, navyše prevody sa radia hladko, doslova príjemne, s ideálnou kulisou. Polo malo iba päťstupňovú prevodovku, čo sa môže v dnešnom šesťstupňovom svete zdať málo. Pravdou je, že dobre naladená päťstupňová prevodovka vie byť lepšia, ako zle spracovaná šesťstupňová. Minimálne v tom, že treba radiť o jeden stupeň menej... Hlavne ak si dnešné motory pýtajú šestku už pri štyridsiatke. Len si predstavte tú „srandu“ pri jazde zaplneným mestom. 

Pri jazde v meste sa môžete rozhodnúť medzi trojkou, štvorkou, päťkou, a to nielen podľa rýchlosti ale i podľa chute šliapať do otáčok. Polo si počas testu vypýtalo v priemere 5,8 litra na 100 km. Mohli za to najmä jazdy po meste a prejazd cez diaľničný úsek. Jazda v špičke by si vypýtala viac. Detto dlhá cesta po diaľnici a ostrejšie jazdenie. V takom prípade by ste sa hravo dostali na úroveň 7 litrov. Pravdepodobne. Prečo pravdepodobne? Pretože palubný počítač nemá údaje o aktuálnej spotrebe, ani údaj o spotrebe od reštartu. K dispozícii je iba spotreba od štartu, a tak je meranie spotreby v jednotlivých podmienkach komplikované. Na to by sme potrebovali niekoľko nádrží, kvantum kilometrov a viac než len týždeň testovania. Ale možno sme na to len neprišli...

Interiér

Ak žijete v presvedčení, že Polo je dvojička s Fabiou, vyhoďte si to z hlavy. Áno, stavajú na rovnakých základoch, no priestorovo je Fabia nespochybniteľne väčšia. Na druhú stranu je Polo komfortnejšie a má k dispozícii lepšiu výbavu. Menšie rozmery ako jeho sesternica si tak ako v predchádzajúcich modeloch všimnete okamžite po nastúpení (ak si to nevšimnete zvonku). Štvordverová verzia má predné dvere menšie v prospech zadných (aby nejaké boli), a tak je pre vyššie postavy nastupovanie a vystupovanie celkom problematické. Na druhú stranu tak potrebujete menej priestoru na parkovisku. Sedenie možno označiť za pohodlné, spracovanie interiéru je naozaj na úrovni Golfu. Žiada sa dodatok – iba v menšom. Plasty sú kratšie, palubná doska je menšia, všetko je o pár centi menšie. S výnimkou volantu a prevodovej páky, ako som už spomínal vyššie. Vzhľadom na športové ambície verzie Fresh, by som však menší volant privítal. Golfácky volant síce dobre vyzerá, ale na malé auto pôsobí nepatrične. Chcem upozorniť, že výbava Fresh je len pre zdravé chrbty. Športové sedadlá v základnej výbave síce neznamenajú škrupinku od Sparco, ale škrupinkovosť v sebe majú. Podpora v krížovej oblasti je minimálna, naopak plecia tlačia bližšie k volantu.

Zdroj: Ján Hargaš

Na to ako malo auto pôsobí mu treba uznať poriadnu dávku odkladacích priestorov a tiež prekvapivo veľký kufor. Ten má v základe 280, čo je len o 35 litrov menej ako má „rodinná“ Fabia. Naopak, na zadných sedadlách veľa miesta nie je a dospelých ľudí tam odveziete iba núdzovo. Keď som sa pokúsil posadiť za seba, skončil som pri pokuse. „Neviem, nedá sa.“ Každopádne, menšie deti a menší ľudia sa tam zmestia. S piatimi osobami na auto však nerátajte ani v divokom sne. Štyri kúsky, poprosím! Jedine, že by ste chceli zápis do Guinessovej knihy rekordov.

Obrazovka palubného počítača môže byť 5 alebo 6 palcová. Päť palcová je ozaj malá, to už radšej obyčajné rádio. Šesť palčekov sa zdá byť akurát. Aj keď auto využíva tú istú koncernovú techniku, vy ju nebudete ovládať rovnako. Pre úsporu miesta a estetickosť stredového panelu zmizlo zopár „čudlíkov“ Funkčnosti to však neuberá.

Jazda

Polo je rozmerový šmolko, ale pokojne sa doň zmestí aj objemnejší vodič. A to čo do mäsitosti tak i schopností. S Polom si užijete zábavu a viacprvková náprava vám chýbať nebude. Aj keď je menší, nie je to mušia váha a tak i vďaka váhe, no predovšetkým vďaka šikovnosti konštruktérov slušne drží na ceste a ani na priečnych nerovnostiach nemá tendenciu uskakovať. Uskočí až keď to s tou rýchlosťou prepískenete, ale to mi robíme iba naschvál ;). Obrovskou výhodou jeho kompaktnosti je schopnosť čeliť nástrahám mesta. Zaparkujete naozaj kdekoľvek. Nielenže je krátky, je aj úzky a verzia Fresh má ešte k tomu parkovacie senzory... Ich opodstatnenie je otázne, no ak s parkovaním máte problém, hodia sa vám. Čo je však dôležité najmä pre chlapov, aj keď je to malé auto, navonok tak vôbec nevyzerá. Všetky „zlatušké“ bublinkové tvary nechalo pre konkurenciu, a tak sa v ňom nebudete hanbiť za žiadnych okolností. O starších hovoriť nebudem, tým malé rozmery a ťažké nastupovanie už budú robiť problém...

Zdroj: Ján Hargaš

Polo je ozaj výborné auto do mesta. Tvári sa drsne, je konzervatívne a príťažlivé. Zároveň sa všade zmestí. Interiér je v porovnaní s konkurentmi rovnakej veľkosti ako z inej dimenzie. Kvalita plastov kopíruje autá koncernu z vyšších segmentov a výbavou sa Polo nemusí hanbiť ani v omnoho drahšej spoločnosti. Viem si ho veľmi dobre predstaviť v rukách mladých žien a mužov. Dokonca ako auto pre rodinu s jedným, max dvoma deťmi. Na dlhé jazdy by sa však predsa hodilo niečo väčšie. V danej motorizácii sa skrýva poklad, ktorý však treba opatrne zabehnúť (tak ako všetky prepĺňané motory). Vďaka tomuto motoru sa Polo nemusí cítiť ako ryba na suchu ani mimo mesta a dokonca ani na diaľnici. Ani pri 130-tke totiž do kabíny nepreniká takmer žiaden hluk, motor si točí sotva 3000 otáčok a komfort cestovania je zaručený.

Volkswagen na Pole ostatným značkám dokumentuje, že to čo je malé nemusí byť hneď aj menej kvalitné, a už vôbec nie odfláknuté. Že to nemusí používať techniku typu „čo dom dal“ ale môže využiť to najlepšie čo je k dispozícii. Nakoniec, Volkswagen pri Pole predstavil nový motor ušitý na jeho mieru, ktorý nasledne využijú aj iné značky. Polo poskytuje pocit v danej kategórii doslova nevídaný a aj napriek niekoľkým subjektívnym nedostatkom (sedadlá výbavy, zbytočné parkovacie senzory, chýbajúce info o aktuálnej spotrebe) má od nás veľmi vysoké hodnotenie. Sme zvedaví na naftovú motorizáciu a hlavne na chystaný litrový turbo trojvalec!

Technické údaje

Model: Volkswagen Polo Fresh 1,2 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predný
Výkon (kW/ot.): 66/4800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6/4/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3972/1682/1453
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 280/952
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1107
Užitočná hmotnosť (kg): 531
Rozmer pneumatík: 215/45 R 16
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 750 €
Cenníková cena výbavy 13 130 €
Cena testovaného modelu 13 820 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku