2013-06-30 13:30:00
Euro NCAP testovalo ďalšie
Euro NCAP testovalo ďalšie novinky, Honda CR-V prvý raz získala päť hviezdičiek.

Euro NCAP rozbila dve autá, získali najvyššie ocenenie

Nezávislá organizácia EuroNCAP podrobuje pravidelne skúškam nové modely. Tentoraz jej „rozbíjačským“ chúťkam podľahli Honda a Citroën.

Dobré, aj keď len tesne

Športovo úžitková Honda C-RV získala za ochranu cestujúcich vysoké hodnotenie 93 % a za ochranu detí v autosedačkách tiež veľmi slušných 74 %. V prípade vozidla s vysokou prednou časťou obmedzuje ohľaduplnosť voči chodcom práve stavba karosérie vozidla SUV, no 68 % ochrana sa dá považovať za úspech. Za asistenčné systémy získala 66 percent. Honda predstavila už pred rokmi predkolízny systém, ktorý zabraňuje zrážke s nečakanou prekážkou, no tento, ale aj ďalšie iné prvky sú záležitosťou príplatkového vybavenia. Honda dostala len 6 bodov za pripomínače pásov a stabilizačný systém VSA. Z pohľadu celkového hodnotenia tak predsa dosiahla na päť hviezdičiek. Technici v správe vyzdvihli stabilnú konštrukciu pri čelnom náraze a ochranu hlavy pri bočnom náraze do stĺpa.

C4 Picasso dobre chráni deti

Nedávno predstavený Citroën C4 Picasso si odniesol v kategórii ochrany dospelých pasažierov hodnotenie 86 percent. Pri ochrane detí v autosedačkách skončil so ziskom 88 percent. Popri dobrom výsledku za ochranu dospelých na úrovni 86 percent a priemernej ochrane chodcov za 68 % si Citroën vyslúžil lepšie hodnotenie za asistenčné systémy ako Honda.

Okrem pripomínačov nezapnutých pásov a ESP má totiž v štandardnej výbave systém na dodržanie limitu rýchlosti. No a obmedzovač rýchlosti dodávaný už v základe splnil požiadavky testu. Rodinné auto dostalo podobne ako Honda maximálne hodnotenie za predný nárazník, ktorý poskytuje výraznú mäkkosť pri náraze do nôh chodca. Problémy s ohľaduplnosťou voči chodcom však sú tradične v oblasti hlavy, pretože  na dolnej hrane okna je vždy viac problémových miest. Výborné boli aj opierky hlavy s vysokou účinnosťou ochrany pri zadnom náraze, kritiku si vyslúžila ochrana hrudníka pri bočnom náraze. Celkovo však Citroën udržal latku bezpečnosti svojich rodinných áut vysoko a získal dnes už prakticky povinných a nutných päť hviezdičiek.  

Nový CITROËN C4 Picasso sa dodáva s viacerými asistenčnými systémami, ktoré pomáhajú zvyšovať bezpečnosť jazdy ako napríklad:
· Adaptívny tempomat, ktorý prispôsobuje rýchlosť vozidla okolitej premávke,
· Výstraha pred nehodou s tromi rôznymi druhmi varovania: vizuálnym, zvukovým a fyzickým, ktoré
využíva bezpečnostný pás,
· Systém vizuálnej kontroly pred nechceným opustením jazdného pruhu (AFIL), ktorý rozvibruje
bezpečnostný pás vodiča,
· Aktívne bezpečnostné pásy na predných sedadlách, ktoré sa pritiahnu v prípade hroziaceho nebezpečia
· Inteligentná kontrola trakcie pre zjednodušenie rozbiehania sa vozidla na šmykľavom povrchu,
· Automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami,
· Systém na monitorovanie mŕtveho uhla,
· CITROËN eTouch, balíček nepretržite dostupných bezplatných služieb funkčný už aj na
Slovensku sa spúšťa manuálne alebo v prípade nehody automaticky, systém na základe vyslania
súradníc pomáha záchranným zložkám pri lokalizácii vozidla.

      

Radarové asistenčné služby

Nezávislá organizácia  Euro NCAP však venuje čoraz väčšiu pozornosť aj prvkom aktívnej bezpečnosti, ktoré majú zabrániť nehode. Po overovaní funkcie stabilizačného systému v praxi pristupuje EuroNCAP už aj k samostatným testom prvkov aktívnej bezpečnosti. Teraz sa zameralo na City Brake Control značky Fiat, ktorý môže byť vo vozidlách Fiat 500L a Panda. Tento systém má zabrániť malým nehodám v meste, kde ide o nízke rýchlosti a zamedziť tak najčastejšiemu typu reťazových havárií v kolóne. Fiat uvádza, že jeho City Brake Control zasahuje pri vodičovej nepozornosti a hroziacej zrážke v rýchlosti od 5 do 30 kilometrov za hodinu. Sleduje totiž priestor pred autom do vzdialenosti 10 až 12 metrov.

Zdroj: Fiat

Laboratórne skúšky Euro NCAP potvrdili vlastnosti deklarované značkou Fiat. Podľa jeho výsledkov skúšok reagoval radar adekvátne na stojace autá, alebo autá idúce v tom istom smere. Fungoval aj v tme a za zhoršených poveternostných podmienok. Výhodou v zlom počasí je umiestnenie radaru za čelným sklom, ktorý utierajú stierače. Skúšobni sa akurát nepáči malý rýchlostný rozsah radaru, vďaka ktorému je nepoužiteľný na diaľnici. Euro NCAP ocenilo tento systém zabraňovania kolíziám.

Podobný systém (označený FCM - Forward Collision Mitigation) ocenilo EuroNCAP aj vo vozidle Mitsubishi Outlander. Pre svoje fungovanie využíva radar s frekvenciou 77 GHz a dokáže rozpoznať predmety vo vzdialenosti 200 metrov pred vozidlom. Systém funguje až do rýchlosti 180 km/h a vie vozidlo aj zabrzdiť. V prvej fáze systém vodiča zvukovo a opticky upozorní, zároveň pripraví brzdy na krízový manéver (zvýšením tlaku). Ak vodič stále nereaguje, začne FCM mierne brzdiť a v prípade potreby dokáže vozidlo aj zastaviť.

Jozef Vydra
ZDROJ: Euro NCAP

Komentáre k článku


Stream naživo