03.01.2016

Chcete veľké auto? S týmto by ste nechceli parkovať pred domom...

Aj vy máte túžbu byť najlepší, najsilnejší, najrýchlejší? Alebo byť v niečom najväčší...? Možno by vám susedia závideli, ale...

Parkovať s jedným z najväčších banských nákladných áut by ste vo väčšine našich miest nemohli. V prvom rade by ho asi ťažko uniesla vozovka. Prázdny váži 237 ton a jeho náklad môže byť až 363 ton, dohromady teda až 600 ton. Okrem toho, kam by ste takú ozrutu s dĺžkou 15,69 metra, šírkou 9,679 metra a vysokú 8,294 metra zaparkovali? Aj keď treba povedať, že je celkom obratné a pri rázvore 6,56 metra je jeho priemer otáčania 12,7 metra. Korbu zdvihne a sklopí do 50 sekúnd.

No verte, alebo nie, napriek svojim rozmerom mastodonta je to auto pomerne svižné a dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 64 km/h. Na to, aby „rozpumpovalo“ svojich 600 ton na túto vražednú rýchlosť, potrebuje výkon 2793 kW (3800 k). Energiu obstaráva dvadsaťvalcový turbodiesel DDM/MTU s objemom 90 litrov, ktorý vyvíjali spoločne Detroit Diesel a MTU Friedrichshafen.

Alternatívne môže mať menší 18 valcový motor Cummins s objemom „iba“ 78 litrov a výkonom 2609 kW (3550 k). V oboch prípadoch samotný pohyb vpred zabezpečuje dvojica elektromotorov v nábojoch kolies. Majú na starosti tiež brzdenie. Keď sa totiž tento plno naložený obor rozbehne na maximálnu rýchlosť, klasické kotúčové brzdy by si ani len „neškrtli“.

Nemecká firma Liebherr vyrába približne 70 kusov ročne. Jednotlivé časti áut sa vyrábajú na mnohých miestach sveta. Napríklad podvozok  v závode spoločnosti v americkom meste Newport News v štáte Virginia. Súbežne sa tam môžu vyrábať naraz maximálne štyri. Planétová prevodovka vzniká v nemeckom meste Biberach a disky 63 palcových kolies v kanadskom Toronte. Pre zaujímavosť - ich priemer je 4,11 m a hmotnosť s diskom 7,8 tony.

Autá sa prepravujú na miesto určenia po častiach loďou, alebo na mnohých návesoch kamiónov. Záverečná montáž prebieha priamo na mieste, kde bude kolos pôsobiť. Do kabíny sa dá objednať aj CD prehrávač a klimatizácia, ktorá je neraz nutná. Hlavnými odberateľmi sú spoločnosti zaoberajúce sa ťažbou uhlia, medi, železa a zlata v USA, Čile, Indonézii, Južnej Afrike a Austrálii.

Zaujímavá je aj kapacita palivových nádrží – vyše 5000 litrov. Priemerná spotreba je okolo 180 litrov na hodinu, pri nepretržitej 24 hodinovej prevádzke tak spotrebuje okolo 4320 litrov nafty. Musí preto tankovať každý deň, hoci nejakých „pár kvapiek“ v nádrži zostane.

Výrobca teraz zverejnil video, ktoré ukazuje, ako tento 237 ton ťažký obor, ktorý uvezie ďalších 363 ton nákladu a v prevádzke tak váži až neuveriteľných 600 ton, prichádza na svet. Ukazuje, ako sa jednotlivé časti vyrábajú, putujú do prístavu v austrálskom Brisbane a tam... ale veď na to slúži spomínané video. Tak si ho vychutnajte.
 

Jozef Vydra
ZDROJ: liebherr.com

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.