2014-01-02 05:00:00
BelAZ 75710
BelAZ 75710

Neuveriteľné: Najväčšie nákladné auto na svete odvezie 450 ton

Ktoré auto je najväčším nákladným na svete? „Drobček“ s rozmermi rodinného domu - postavili ho v Bielorusku.

BelAZ 75710 je najväčším damperom, aký kedy jazdil po zemskom povrchu. Inak povedané, nie je to nákladné auto v pravom zmysle slova, ale automobil kategórie haul track, známych ako banské sklápače. Tie nájdete pracovať v povrchových baniach a lomoch. Najväčší z najväčších predstavil na jeseň minulého roka bieloruský BelAZ pri 65. výročí založenia tohto automobilového závodu.

Pri svojej vlastnej hmotnosti vyše 350 ton uvezie na svojej korbe ďalších 450 ton (aj keď niektoré zdroje uvádzali hodnotu až 496). Spolu je to úctyhodných 810 000 kilogramov, ktoré sa dokážu rozbehnúť až na 40 km/h, ktorá sa zvýši pri prázdnom aute na 64 km/h.

Aj ostatné parametre vozidla sú úctyhodné. Na ceste ho určite nehľadajte, zabral by tam tri jazdné pruhy. Na šírku totiž meria 9870 mm. Vysoký je 8165 mm a jeho dĺžka o dva metre presahuje kĺbový autobus – od konca korby až po predné svetlá má 20,6 metra. Rázvor kolies je rovných osem metrov.

Pod kapotou giganta

BelAZ poháňajú dva šestnásťvalcové naftové turbodieselové motory s priamym vstrekovaním paliva, každý s výkonom 1715 kW pri 1900 otáčkach za minútu. Majú objem po 65 litrov (takže každý valec má objem 4 litre!) a krútiaci moment každého je 9313 Nm pri 1500  otáčkach za minútu. V útrobách každého motora sa prelieva po 269 litrov oleja a chladiaci systém má objem 890 litrov. BelAZ dokáže operovať v povrchových baniach v rozsahu teplôt od -50 do +50⁰ Celzia, na štartovanie pri nízkych teplotách má predhrievací systém.

Hybridný pohon

Štartovanie motora umožňuje pneumatický štartér s tlakom vzduchu  medzi 0,6 a 0,8 MPa. Pohon vozidla je dieselelektrický. Alebo ako sa dnes moderne hovorí, hybridný. Obidva spaľovacie motory totiž poháňajú dva generátory s výkonom 1704 kW, ktoré dodávajú energiu štyrom trakčným motorom s výkonom po 1200 kW každý, ktorú sú aj s planétovými redukčnými prevodovkami v nábojoch kolies. Poháňané sú teda obe nápravy, ktoré sa tiež natáčajú, čo zmenšilo polomer otáčania na 20 metrov. Nafta je v dvoch nádržiach, každá má objem 2 800 litrov. Spotreba je 198 gramov na kilowatt a hodinu. Takže to vychádza na zhruba 800 litrov na hodinu, s výdržou necelé 3,5 hodiny. Pri priemernej rýchlosti 50 km/h (naložené 40 a prázdne 60 km/h) je spotreba tejto „tankovej brigády“ na kolesách približne 465 litrov na odjazdených 100 kilometrov.

Kolesá ako mlynské kolo

Rešpekt vzbudzujú aj kolesá na 63palcových diskoch, na ktorých sú bezdušové radiálne pneumatiky s rozmerom 59/80R63 s dezénom určeným pre použití v lome. Gigantický belaz využíva zaujímavosť - má dvojmontáž na oboch nápravách. Týmto trikom obišli konštruktéri najväčšieho Belazu prekážku pri zväčšovaní damperov: pri raste nedokážu vyrobiť pneumatiku, ktorá by tak ťažké auto bezpečne uniesla.

Aby mohol BelAZ 75710 vykonávať všetky úlohy, potrebuje okrem iného aj automatický hasiaci systém a niekoľko video-okruhov, ktoré kontrolujú priestor okolo auta a samotnú korbu.

Jozef Vydra
ZDROJ: autoblog.com, BelAZ

Komentáre k článku


Stream naživo