2015-06-16 09:30:00
Nový Mercedes triedy E
Nový Mercedes triedy E
Zdroj: motorauthority.com

Nový Mercedes E bude mať ešte lepší systém autonómneho riadenia než trieda S

Trieda S dokáže za istých podmienok riadiť auto úplne sama, no trieda E pôjde ešte ďalej a pridá nové funkcie.

Nový Mercedes triedy E sa odhalí v priebehu druhej polovice tohto roka s nábehom predaja na prelome rokov resp. začiatkom budúceho roka. Už teraz je jasné, že systém automatického riadenia v novom E bude lepší než ten v súčasnej triede S. A ten je mimochodom výrazne pred konkurentmi.

Mercedes pred uvedením samotného modelu informoval novinárov o schopnostiach nového autonómneho systému, ktorý bude debutovať v úplne novej triede E.  

„Éčko“ bude mať na palube novú verziu asistenta s názvom Steering Assist, ktorý dokáže riadiť automobil autonómne – samostatne nielen na diaľniciach, ale aj na cestách mimo mesta. Doteraz mal systém problém s prudšími zákrutami, ale nová verzia si sama poradí i s nimi (do istej miery) a to ako na diaľnici tak i mimo mesta.  Systém bude navyše schopný upraviť rýchlosť podľa dopravných značiek. Mercedes ukázal fungovanie systému do rýchlosti 130 km/h.

Trieda E bude navyše vybavená aj novou verziou asistenta detekujúceho pohyb chodcov. Ak osoba, alebo objekt vstúpi do cesty vozidlu, systém dokáže auto úplne zastaviť, no nielen to. Asistent môže vyhodnotiť, že bude lepšie prekážku obísť, a tak auto nasmeruje mimo jazdnej dráhy a zasa naspäť a následne môže pomôcť vodičovi vyrovnať vozidlo, ak sa pokúšal predtým manévrovať nesprávne.

Tento systém bude schopný reagovať do rýchlosti 65 km/h.

Vzhľadom na súčasnú legislatívu nemôže automobil jazdiť úplne automaticky, i keď by to dokázal. Vozidlo musí v krátkych intervaloch vyžadovať zásah vodiča, resp. musí vyžadovať, aby mal ruky na volante tak ako doteraz.

Systém môže mať problém pri zlom počasí, alebo môže mať problém rozoznať značky v prípade, že ide o dočasné zmeny napríklad pri prácach na ceste. Ak systém zistí problém, vopred upozorní vodiča a upozorní ho aj vtedy, keď sa bude blížiť ostrá zákruta.

Systém závisí na množstve senzorov okolo auta, no taktiež na rýchlosti prenosu informácií k centrálnemu počítaču, ktorý dáta vyhodnotí a následne zareaguje. Práve v tomto má Mercedes obrovský náskok pred ostatnými automobilkami.

Azda pre udržanie tohto náskoku dostane technológiu skôr menšia trieda E než trieda S. Je však pravdepodobné, že technológia sa do S-ka dostane rýchlo potom. Mercedes chce novým systémom dokázať, že uvedenie plne autonómnych vozidiel na trh vôbec nie je tak ďaleko ako si verejnosť myslí. Ak by sme to vzali laicky, „stačí už len“ pridať schopnosť vozidla riadiť sa podľa navigácie a to aj v meste a je to...! Také jednoduché to ale rozhodne nebude, no Mercedes skutočne dokazuje, že samostatne sa  riadiace autá sú doslova za dverami.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: bloomberg, motorauthority

Komentáre k článku


Stream naživo