2015-04-09 12:15:30
Mercedes-Benz C 220 BlueTEC
Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Kombi
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz C 220 BlueTEC kombi – univerzálny elegán so športovou príchuťou

Štvrtá generácia triedy C je krajšia, dynamickejšia a vďaka väčšiemu rázvoru aj priestrannejšia.

Navyše v prípade kombi verzie víťazí praktickosť na celej čiare. Keďže má iba o 45 kg viac, ako sedan, pri rodinne orientovanom aute sa to takmer vôbec neprejavilo na jazdných vlastnostiach. Za viac miesta nad hlavou na zadných sedadlách a výrazne vyššiu variabilitu v „batohu“ za nimi sa pripláca 1400 eur. Sú to však dobre investované peniaze.

Céčko je elegantné, dynamické a karoséria kombi je proporčne vyvážená s predĺženou prednou kapotou, ktorá mu dodáva prémiový vzhľad. Vpredu výrazne dominuje mierne vystúpená a zaguľatená predná maska. Podľa typu výbavy môže mať rôzne podoby. Na ňu nadväzujú predné svetlomety v tvare slzy, ktoré môžu mať tiež dve podoby. Rovnako tak aj predný nárazník má niekoľko variantov.

Nami skúšané konkrétne auto sme dostali s paketom AMG Sport. Vďaka nemu má auto na rozdiel od sériovej verzie napríklad nové nárazníky. Vpredu s lešteným kovovým spojlerom, vzadu s lakovanou imitáciou difúzora a (škoda že len falošnými) koncovkami výfuku. Nové céčkové kombi, ktoré sa predstavilo zhruba pol roka po sedane má elegantné línie, ktorými sa výrazne priblížilo modelom shooting brake.

Z boku zaujme dlhá predná kapota a predné koleso posunuté až úplne dopredu. Bočné plochy dverí zjemňujú dve decentné linky a dopĺňa ich nízka silueta bočných okien. Zadná časť má tiež dynamický vzhľad. Blatníky sú výraznejšie širšie ako presklená horná časť. V kombinácii so športovým nárazníkom v rámci balíka AMG to výrazne vzbudzuje dojem mohutnosti a sily.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predsa len, je tam niečo, čo prekvapí. Je to síce zanedbateľná drobnosť, ale na aute za takmer 60 000 € by ste asi čakali ozajstné, nie falošné koncovky výfukov. A nepochopil som, prečo majú podsvietenie iba zadné kľučky dverí a vonkajšie spätné zrkadlá, nie však predné kľučky.

Na prvý pohľad má športový naturel

Dynamický vzhľad podporujú aj efektné devätnásťpalcové mnoholúčové disky kolies s antracitovo čiernym lakovaním vnútorných častí s leštenými prednými plochami. Oku lahodia, chrbtici o čosi menej, ako som mal možnosť zistiť na našich nie práve najrovnejších cestách. Navyše športovo ladená verzia na rozdiel od už skúšanej limuzíny, ktorá mala príplatkové vzduchové pruženie Airmatic, vsadila na klasické pružiace jednotky. Kombinácia so spomínanými príplatkovými devätnásťpalcovými diskami znamenala zhoršenie pohodlia. Hoci je komfort jazdy v porovnaní s konkurenciou stále dobrý, na perfektné „žehlenie“ nerovností so vzduchovým pružením som musel zabudnúť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tvrdším naladením klasického podvozka s nezávislým zavesením kolies vpredu a priestorovým zavesením vzadu mi kombík pripomínal konkurenčné modely z Mníchova. Nielen po stránke komfortu, ale aj jazdných vlastností, ovládateľnosti a dynamiky jazdy. Tu musím pochváliť konštruktérov zo Sttutgartu -  céčko je vyladené naozaj veľmi dobre a ak nepatríte vyslovene k hazardérom a pretekárom, je vďaka svojej bezpečnostnej výbave vždy o krok pred vami. Navyše drží stopu ako pribité. Možno mu chýba kúsok nekompromisnosti pre väčší zážitok z jazdy, ale je to v prvom rade solídnosť, ktorá ho odlišuje od vyslovene športovej konkurencie.

Interiér narástol

Viac priestoru vo vnútri má na svedomí výrazne iné riešenie vonkajšieho dizajnu a mierne zväčšené rozmery. Na dĺžku pribudlo 9,6 cm, do šírky 4 cm a výška je menšia doslova o pár milimetrov. Rázvor narástol z pôvodných 276 na 284 cm. Tých 8 cm v interiéri výrazne pomohlo. Apropó interiér. Oproti zvyšku nemeckej konkurencie pôsobí tak domácky, útulne, teplo a príjemne. Žiadny sterilne chladný, nudný a konzervatívny vzhľad.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Multifunkčný športový kožený volant perfektne padne do rúk. Má pre moje ruky optimálny priemer a hrúbku venca. Pod prístrojovým štítom sú pred vodičom klasicky a prehľadne usporiadané palubné prístroje. Dva dobre čitateľné kruhové ukazovatele sú na rýchlosť a otáčky. Medzi nimi na veľkom farebnom obdĺžnikovom displeji sú všetky potrebné informácie. Vonkajšia teplota, hodiny a ďalšie aktuálne údaje vrátane hodnôt spotreby. Polohu za volantom si nájde vysoký, aj nižší vodič. Osobne by som prijal ešte nižšiu polohu sedadla, prípade trocha vyššiu polohu volantu. Ale možnosti nastavenia sú naozaj v širokom rozmedzí. Ergonómia je príkladná  a všetko potrebné je v dosahu. Väčšina výbavy sa ovláda intuitívne. Menu sa zdá spočiatku menej zrozumiteľné, rovnako ovládanie tempomatu. Ale stačí chvíľka a pochopíte, lebo každá maličkosť je premyslená do detailu a má zmysel aj dôvod.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Niekomu môže prekážať „prilepený tablet“, teda displej v strede palubnej dosky, ale toto je iba otázka názoru. Podľa mňa je však do priestoru zasadený vkusnejšie, ako napríklad v triede A, alebo B. Grafika displeja aj celkové menu je výborná. Otočný ovládač s príslušnými tlačidlami a novým touchpadom fungujú veľmi dobre. V chladných dňoch bolo vďaka použitiu kovu ovládanie na stredovom tuneli na prvý dotyk ľadovo studené, čo je daň za exkluzívny kovový materiál. Inak palec hore – cítil som sa v aute naozaj ako doma. Veľkosť vnútorného priestoru je na úrovni priemeru, pre bežné potreby stačí. Aj veľkosť batožinového priestoru, kde 490 litrov síce nepatrí k top hodnotám, ale pre život to stačí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Páčila sa mi možnosť sklopiť zadné sedadlá jednoduchým stlačením tlačidla na kraji batožinového priestoru, alebo pri zadných sedadlách. Odisťovanie funguje elektricky. Pod podlahou kufra, ktorú pokrýva obojstranný koberec poteší aj relatívne veľký a najmä hlboký odkladací priestor a podľa výbavy aj malá a šikovná skladacia prepravka „made by Mercedes“, akú aj trieda V. Príjemným riešením je, že po otvorení piatych dverí, ktoré uzatvárajú batožinový priestor, sa odsunie automaticky nahor aj zadné plato. Tvorí so sieťkou proti preniknutiu predmetov do kabíny ucelený masívny celok. Dá sa z auta vybrať, ale pre svoje rozmery sa nedá uložiť pod podlahu kufra.

Jazdí dobre – aj dverami napred

Chceli by ste mať dve autá v jednom? Pre rodinu pohodové vozenie a pre „vybláznenie“ športovú dravosť? So 125 kW naftovým motorom pod kapotou nemožno očakávať nevídane ostré vlastnosti. No zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy je vzhľadom na zameranie auta dobrá (skôr veľmi dobrá) hodnota. Najmä ak si uvedomíte, že auto má viac ako 1600 kíl. Vďaka krútiacemu momentu (maximom 400 Nm) už v nízkych otáčkach pôsobí céčkové kombi dynamickejšie, ako v reále naozaj je.

Automatická sedemstupňová prevodovka radí pomerne rýchlo a plynule aj pri sekvenčnom radení páčkami pod volantom. Auto sa z križovatky „odpichne“ veľmi svižne.  Pri 90 km/h zaradíte maximálne šiesty stupeň a motor má 1500 otáčok. Vďaka siedmemu stupňu pri 100 km/h je to zhruba zasa tých 1500 otáčok. Na radiacu páku umiestnenú už tradične v Mercedese pod volantom si zvyknete rýchlo. Ostalo vďaka tomu viac miesta v stredovej konzole.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor 220 BlueTEC nie je preborník v spotrebe, ale príliš sa dosiahnuté hodnoty neodlišovali od údajov výrobcu. Takže konkrétne: spotreba v meste sa dostala na 7,3 l/100 km. Dosiahnutý rýchlostný priemer bol 35 km/h. Jazda po diaľnici pri maximálne povolenej rýchlosti  130 km/h sa vyšplhala na 6,8, na úseku Bratislava – Trnava (110 km/h) klesla na 5,2 l/100 km. Okresné cesty mimo mesta mi dovolili dosiahnuť pri pokojnej jazde 4,7-4,9 l/100 km. Celkový priemer ostal na pekne symetrickej hodnote 6,6 l/100 km.

Otázkou však zostáva, či vie rodinné kombi jazdiť aj (aspoň trocha) dverami napred?  Odpoviem obšírnejšie: je tu možnosť voľby jedného z jazdných režimov Eco, Comfort, Sport a Sport+. V Eco režime sú športové ambície potlačené, auto je komótnejšie. Keď si zvolíte režim Sport, alebo Sport+, reakcia motora bola rýchla, pedál akcelerátora citlivejší a riadenie tuhšie. Vyskúšať odpoveď na predchádzajúcu otázku stále bránila trakčná kontrola. Ak ju chcete vypnúť, treba deaktivovať ESP.

Potom sa to začalo a na mokrom (miestami mierne zasneženom) povrchu sa C220 BlueTEC kombi so zadným náhonom porúčalo aj k jazde bokom. Napriek tomu, že bolo vypnuté ESP a trakčná kontrola, stabilizačnú sa vám nepodarí dostať do režimu „Off“. Stále pri mojich pokusoch o drift mi „brblala“ a zasahovala do riadenia, ale nechala ma žiť a tak som si aspoň na chvíľu užil jazdu ľavými dverami napred (Neviem prečo, ale na druhú stranu sa mi to nie a nie podariť...). Otočiť sa však okolo vlastnej osi o 360° asi ani nie je možné. Teda možno je, ale parkovisko bolo malé a tiež by to asi chcelo viac ľadu...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhodnotenie

Nový dizajnový štýl v poslednom čase predstavených Mercedesov, ktorý odštartovala trieda A, cieli viac na mladšiu klientelu. Zodpovedajú tomu aj ich mladistvé a dynamické tvary. Platí to jednoznačne aj o triede C, či už v prípade sedanu, alebo kombi verzie. Aj keď je nové „céčko“ veľmi kvalitné a moderné auto s množstvom exkluzívnych prvkov, ktoré dokážu uspokojiť široké spektrum používateľov a znesie dosť prísne kritériá, vybral by som inú kombináciu, ako bol testovaný exemplár. Prezradím to bez vykrúcania: radšej by som 19 palcové príplatkové disky vymenil za menšie (sériovo sa montujú dokonca len 16 palcové) a priplatil si za bezkonkurenčnú ladnosť jazdy s podvozkom Airmatic. Teda aspoň na našich „úžasných“ cestách. Lebo v konfigurácii, v akej sme dostali auto do redakcie, to nebola na slovenských cestách veru žiadna veľká sláva. Znížený a športový AMG podvozok v kombinácii s 19 "diskami je naozaj len pre odvážnych. Riešením je napríklad presťahovať sa pár kilometrov smerom na západ. Napríklad do Rakúska. No a zistíte, že zrazu nebude s jazdením žiadny problém...

Dieselový štvorvalec pod kapotou je v strede ponúkaného výkonového spektra. Je celkom slušne utlmený, jeho hlučnejší prejav od približne 3000 otáčok vyššie sa nebude páčiť puristom, ktorí sú zvyknutí na ticho za volantom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak sa dobre zorientujete v pomerne bohatej príplatkovej výbave a správne si ju „ušijete“ na mieru, budete aj spokojní na(d) mieru. Mercedes urobil s novou triedou C výrazný krok, presnejšie skok vpred oproti predošlej generácii. A je jedno, či mám na mysli dizajn exteriéru, alebo vnútrajšku auta, použitú techniku, materiály a ich spracovanie. Vkusný a exkluzívne pôsobiaci interiér potešil, primeraný dostatok miesta na zadných sedadlách tiež. Ešte viac by potešili dlhšie sedáky zadných sedadiel. Tie predné sú takým akurátnym mixom medzi komfortom a dobrým držaním tela v zákrutách. Auto vzbudzovalo (oprávnenú) pozornosť vďaka AMG paketu, vďaka ktorému pôsobí nielen športovo a dynamicky, ale aj veľmi elegantne.

Výsledný ortieľ

Ak máte v hľadáčiku prémiové rodinné auto s dobrými jazdnými vlastnosťami a dávkou štýlu, preferujete kombi pred MPV, určíte treba zaradiť do výberu aj triedu C kombi. Okrem nesporných kvalít dáte novým Céčkom všetkým jasne najavo, že máte „niečo“ viac, ako ostatní. Aj o to ide pri používaní značky s trojcípou hviezdou. Iba ak by nie...

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Kombi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2 143
Prevodovka: 7 -stupňová automatická 
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 125/3000-4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1400 - 2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 229
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/4,1/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4702/1810/1457
Rázvor náprav (mm): 2840
Objem batožinového priestoru (l): 490/1510
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 575
Rozmer pneumatík vpredu: 225/64 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 225/64 R19
Základná cenníková cena modelu: 35 190 €
   
Základná cena verzie: 42 558 €
Cena testovaného vozidla: 59 214 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku