Nový Hyundai Kona EV - väčší, prepojenejší a s obojsmerným nabíjaním
Hyundai druhú generáciu modelu Kona výrazne zväčšil a urobil ju novú celkom z gruntu.
Hyundai tento týždeň ponúkol hlbší náhľad do technických údajov novej elektrickej Kony. Veľa si od nej sľubuje, koniec koncov aj súčasná generácia išla a ešte stále ide na dračku. Nová ponúkne viac miesta pre posádku, viac konektivity, vyššiu bezpečnosť a mnoho nových prvkov, z ktorých najzaujímavejšie nájdete v zozname nižšie.
Kona príde na trh opäť v dvoch verziách - s menšou batériou a slabším motorom a s väčšou batériou a silnejším motorom. Slabšia verzia zvaná štandard bude mať 48,4 kWh batériu s dojazdom 342 km podľa WLTP. Verzia Long Range bude mať batériu s kapacitou 65,4 kWh a dojazd do 490 km. Slabšia verzia ponúkne 114,6 kW, silnejšia 160 kW. V oboch prípadoch je maximálny krútiaci moment 255 Nm.
Väčšiu baterku nabijete z 10 na 80 percent jednosmerným prúdom za približne 40 minút. Presný maximálny výkon nabíjania však automobilka neuviedla.
Najväčšou zaujímavosťou auta je dostupnosť nabíjania V2L (vehicle to load), ktorá v prípade potreby umožňuje napájať rôzne zariadenia, teoreticky aj menší mobilný dom, malú chatu, či karavan. Maximálny výkon je v EÚ v závislosti od počtu fáz od 2500 do 3130 kW, čo znamená, že pokiaľ nepustíte rýchlovarnú kanvicu s mikrovlnkou naraz..., auto vám vie potiahnuť úsporné osvetlenie, nabíjanie zariadení, laptop i s chladničkou, mrazničkou, dokonca s menšou klimatizáciou, všetko podľa toho ako úsporné spotrebiče máte. Je to teda zaujímavá možnosť v prípade výpadkov elektriny, či pri kempovaní, chatárčení...
- V porovnaní s predchádzajúcou generáciou KONA má nový model odlišné rozmery. Dĺžka je 4 355 mm, čo je o 175 mm viac ako mala predchádzajúca generácia z roku 2017, rázvor s hodnotou 2 660 mm je o 60 mm dlhší. Šírka narástla o 25 mm na 1 825 mm a výška pridala 20 mm na 1 575 mm.
- V prípade úplne nového modelu KONA sa automobilka Hyundai Motor odklonila od konvenčného vývojového procesu ICE-to-EV (najprv vyvíjaš vozidlo so spaľovacím, potom s elektrickým pohonom) a nasledoval proces EV-to-ICE. Výsledkom takéhoto prístupu je de facto skateboardová architektúra, ktorá ešte stále tak trochu myslí aj na spaľovací motor vpredu. Prioritou je priestor pre baterky v celom podvozku, s tým súvisiaca tuhosť a bezpečnosť a priestor v kabíne.
- Futuristický exteriér je teda vecou štýlu, no tiež snahy zvýrazniť elektrickú podstatu vozidla. Dôležitou súčasťou dizajnu je nízky koeficient odporu vzduchu, ktorý je pri elektrickej verzii 0,27 cd. Verzii s elektrickým pohonom pridávajú jedinečný vzhľad predné svetlomety Pixelated Seamless Horizon Lamp a originálna Pixel grafika. K tomu treba pridať výrazne a najmä špecifické farebné prevedenia vozidla.
- Predpríprava teploty batérie zaisťuje bezpečné nabíjanie a dojazd v zime a systém ochrany proti zamrznutiu veka nabíjacieho konektora umožňuje používateľovi jeho otváranie aj pri teplote mínus 30 stupňov. Nové osvetlenie veka nabíjacieho konektora zlepšuje viditeľnosť v noci.
- V rámci nového usporiadania sa volič prevodových stupňov premiestnil zo stredovej konzoly za volant, čo vytvára viac úložného priestoru v oblasti otvorenej konzoly.
- HUD premieta najdôležitejšie informácie pre vodiča na čelné sklo, pričom zobrazovacia plocha má uhlopriečku 12 palcov. To umožňuje vodičom rýchlo spracovať informácie a zároveň udržiavať svoju pozornosť na ceste pred sebou. A systém e-ASD vytvára virtuálny zvuk, ktorý zvyšuje príťažlivosť elektromobilov pre vodiča
- Funkcia Vehicle-to-Load (V2L) môže napájať, alebo nabíjať akékoľvek elektrické zariadenie. Slúžia na to zásuvky v interiéri aj na vonkajšej strane vozidla. Vnútri možno zariadenia zapojiť do štandardnej zásuvky na zadnej časti stredovej konzoly v momente, keď je elektrické vozidlo zapnuté. Vonku je možné pripojiť zariadenia a domáce spotrebiče pomocou adaptéra V2L na napájanie z batérie v čase, keď je auto zaparkované.
- Nový systém i-PEDAL predstavuje jazdný režim, ktorý umožňuje vodičom zrýchľovať, spomaľovať a zastavovať iba pomocou akceleračného pedálu. Inteligentný rekuperačný systém automaticky upravuje mieru rekuperačného brzdenia na základe informácií z plynulosti premávky pred vozidlom.
- Úplne nový model KONA posúva konektivitu na vyššiu úroveň aj vďaka nepretržitým aktualizáciám softvéru Over-the-Air (OTA), čo majiteľom áut umožňuje ušetriť na nákladoch a aktualizovať vozidlá pomocou najnovšieho softvéru.
- Pre väčšie pohodlie možno nový model KONA zamknúť, odomknúť a naštartovať pomocou digitálneho kľúča Digital Key 2 Touch, ktorý na smartfónoch alebo chytrých hodinkách využíva technológiu komunikácie blízkych polí (NFC), čo zaisťuje vysokú úroveň bezpečnosti. V interiéri tvoria súčasť systému audio-video navigácie (AVN) dvojité 12,3-palcové panoramatické obrazovky.
- Nový model Kona bude prvým vozidlom značky Hyundai, ktorý použije nový systém Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Ten poskytuje pokročilú grafiku. Výrobca sľubuje jednotu medzi displejmi vozidla.
- Surround View Monitor (SVM) zobrazuje pri parkovaní vozidlo z rôznych uhlov pre bezpečné a jednoduché parkovanie, zatiaľ čo cestu osvetľujú efektívne projekčné LED svetlomety so širokým záberom.
- Inžinieri spoločnosti Bose vyladili audiosystém Bose Premium Sound System s ôsmimi reproduktormi.
- Kona Electric ponúka okrem štandardných ADASov aj ďalšie bezpečnostné prvky, ako napríklad predkolízne brzdenie Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (FCA 2.0), ktoré dokáže zrealizovať vyhýbací manéver, prejazd križovatkou, zaradenie sa z pripájacieho do jazdného pruhu, ako aj zmenu jazdného pruhu. Taktiež disponuje systémom Highway Driving Assist 2 (HDA 2), ktorý pomáha vodičom udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu a pomáha pri predbiehaní pomalších vozidiel vpredu.
Technické údaje modelu KONA Electric
Rozmery |
Rázvor kolies |
2 660 mm |
Dĺžka |
4 355 mm (N Line 4 385 mm) |
Šírka |
1 825 mm |
Výška |
1 575 mm (so 17-palcovými pneumatikami) |
Priestor na hlavu |
1 015 mm (vpredu), 972 mm (vzadu) |
Priestor na nohy |
1 059 mm (vpredu), 925 mm (vzadu) |
Priestor na ramená |
1 435 mm (vpredu) 1 402 mm (vzadu) |
Batožinový priestor |
Batožinový priestor vzadu |
Až 466 litrov podľa štandardu VDA |
Priestor vpredu |
27 litrov |
Výkon |
Maximálny dojazd (odhad WLTP) |
Viac ako 490 km |
||
Dlhý dojazd Batéria s kapacitou 65,4 kWh (na základe európskych špecifikácií) |
2WD |
Výkon |
160 kW |
Krútiaci moment |
255 Nm |
||
Štandardný dojazd Batéria s kapacitou 48,4 kWh (na základe európskych špecifikácií) |
2WD |
Výkon |
114,6 kW |
Krútiaci moment |
255 Nm |
Ďalšie prvky |
Podporovaná nabíjacia infraštruktúra |
400 V |
|
Nabíjanie |
z 10 % na 80 % za 41 minút na rýchlonabíjačke |
|
Vehicle-to-Load |
Max. výstupný výkon |
3,13 kVA (Európa) |
Umiestnenie konektorov |
Vnútri: zadná časť stredovej konzoly[2] Vonku: nabíjací port vozidla |
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai
Komentáre k článku