16.10.2015

NEVS predal práva na SAAB 9-3 Turecku. Stane sa z neho Turecké Národné Auto!

Spoločnosť NEVS dnes ozrejmila svoj plán spolupráce s Tureckom na vývoji nového automobilu.

Turecko sa stáva ďalším z množstva cudzokrajných partnerov spoločnosti NEVS. Automobilka vlastniaca know-how značky SAAB ako i vlastniaca fabriku SAABu v Trollhatane vo Švédsku oznámila svoj ďalší krok ku „vytvoreniu celosvetovej automobilky so silnými partnermi“ Aspoň tak o tomto kroku hovoria zástupcovia spoločnosti NEVS.

Pred niekoľkými mesiacmi NEVS oznámil spoluprácu s čínskym megakoncernom Dongfeng, ktorý okrem iného vlastní veľkú časť akcií koncernu PSA a v spolupráci s ďalšími európskymi automobilkami vyrába autá pre Čínu. Okrem Dongfengu NEVS spolupracuje s ďalšími čínskymi spoločnosťami (Teamsun, SRIT) na rozbehnutí výroby elektrických vozidiel v meste Tianjin v Číne. Tieto autá budú stáť na technologických vedomostiach automobilky SAAB. NEVS opäť prijíma zamestnancov, pracuje na vývoji a ďalej rozširuje svoje pole pôsobnosti.

Dnes NEVS (National Electric Vehicle of Sweden) oznámil, že podpísal spoluprácu s tureckou organizáciou TÜBITAK, ktorá má hlavné slovo v kooperácii vývoja tureckého národného auta. Táto spolupráca vytvára z NEVS hlavného partnera projektu národného auta a v podstate znamená, že NEVS a TÜBITAK chystajú výrobu automobilu SAAB 9-3 pod novým tureckým menom.

Nejde však o výrobu v licencii, keďže práva na auto vlastní aj Turecko a vyrábať auto a ďalej ho bude vyvíjať pod vlastnou taktovkou v spolupráci s NEVS. Turci pritom tvrdia, že minimálne 85 % súčiastok auta bude vyrobených lokálne v Turecku.

Pred niekoľkými dňami Turci ukázali tri maskované prototypy „Tureckého auta“. Ide o maskované autá značky a typu Cadillac BLS. Cadillac BLS je pritom upravený model SAAB 9-3 (9-3 stojí na staršej platforme koncernu GM pod názvom Epsylon – spolu s množstvom iných modelov značiek koncernu GM). Prototypy boli vyrobené v troch motorizáciách – prvý ako elektromobil, druhý je elektromobil s predĺženým dojazdom a tretí má benzínový motor (aký to je motor nikto neupresnil, s vysokou pravdepodobnosťou dvojliter turbo od SAABu). Aj tu je vidieť, že turecké národné auto (alias SAAB 9-3) chcú Turci vyrábať nielen ako elektromobil ale chcú aj benzínovú verziu.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že NEVS predáva svoje know-how každému kto ho chce. Potvrdzuje to aj tvrdenie tureckého ministra vedy, priemyslu a technológií Fikriho Isika, ktorý prehlásil, že Turecko kúpilo práva na SAAB 9-3 (s výnimkou jeho mena, loga a označenia) za veľmi dobrú cenu...

Faktom zostáva, že takéto alebo podobné partnerstvá majú po celom svete uzatvorené skoro všetky automobilky a pre NEVS to môže byť spôsob ako rozbehnúť výrobu svojho staršieho modelu, ktorý bude s pomocou tureckého kapitálu ďalej vyvíjať. Na základoch 9-3-jky by mali stáť aj elektromobily vyrábané v Tianjine v Číne. Zatiaľ môže NEVS pracovať na vývoji ďalších modelov stojacich na novšej platforme Phoenix, ktorá neskôr tiež poslúži pre elektromobily v Číne.

Takto by NEVS za prísľub vlastných technológií (to je de facto jediný reálne použiteľný majetok spoločnosti) mohol získať finančné zdroje a finančnú pomoc pri ďalšom vývoji a reálne by sa mohol postaviť na nohy. Nuž, v Trollhatane sa momentálne pilne pracuje a zamestnanci sa aktuálne učia základy čínštiny.  

Turecké Národné Auto?

Turecko ešte v roku 2011 vyhlásilo súťaž o partnera na vývoji Tureckého Národného Auta. Súťaž, či ak chcete tender sa nestretol s veľkým záujmom automobiliek. Síce sa našli záujemcovia, tí, ktorí majú v Turecku výrobné závody záujem nemali – Renault, Fiat a ani reálni záujemcovia nakoniec nepochodili. A tak Turecké Národné Auto tápalo v tme a takpovediac sa vyvíjalo vo vlastnej réžii (čo je bez technologického know-how prakticky nemožné) až do začiatku roka 2015, keď sa začali rozhovory medzi NEVS a tureckou vládou i autonómnou organizáciou TÜBITAK – stojacou za projektom národného auta, ktorú vedú vedci volený univerzitami v Turecku a vedeckými pracoviskami. Náhle sa začalo robiť na „prototypoch“.

Turci pri uvedení prototypov uviedli, že projekt Tureckého Národného Auta, o ktorý mala turecká vláda veľký záujem stál pred dvoma alternatívami. Buď vyvinúť auto vo vlastnej réžii – čo by stálo odhadom miliardu dolárov, alebo sa spojiť s technologickým partnerom. Je jasné, že si vybrali druhú možnosť a tak chcú do roka 2019 spustiť výrobu skutočného Tureckého Národného Auta, lokalizovaného v Turecku.

Na čo je Turecku národné auto?

Nuž, Turkovia čelia podobnému problému ako my. Veľké automobilové koncerny si u nich urobili veľké závody chrliace automobily vyvinuté niekde inde. Využívajú daňové bonusy a hlavne lacnú tureckú pracovnú silu bez účasti tureckej vedeckej obce na vývoji automobilov. To sa Turkom pochopiteľne nepáčilo, a keďže situácia v Turecku je odlišná ako u nás, rozhodli sa namiesto rôzneho dotovania vytvoriť projekt národného auta, ktorého vývoj by sa uskutočňoval v Turecku Turkami, súčiastky by vyvíjali a vyrábali v Turecku Turkovia a autá by si kupovali (nielen) Turkovia. Tým by sa Turecko mohlo dostať na automobilovej mape do úplne iných sfér a z výrobnej haly by sa razom dostalo medzi vývojové centrá. Samozrejme by to pomohlo aj národnej hrdosti. Pravda, vyvinúť auto nie je vôbec jednoduché a ani tá miliarda dolárov by na konkurencieschopné auto zďaleka nestačila. Získať síce mierne zastaraný, avšak vysoko kvalitný a bezpečný SAAB 9-3, ktorý ešte dnes môže konkurovať moderným autám a hlavne dá sa na ňom stavať, je pre Turecko doslova dar z nebies.

Ján Hargaš
ZDROJ: NEVS, saabplanet

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.