2017-08-01 04:20:00
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Land Rover Discovery – Britský pán na našich cestách a necestách

Nová generácia modelu Discovery je už tu a my sme ju boli okoštovať do Šamorína.

Na nové Discovery som sa bol pozrieť do X-Bionic areálu neďaleko Šamorína. Počas víkendu tam prebiehala akcia určená pre potenciálnych zákazníkov a odbornú verejnosť. Vyskúšať si bolo možné ako jazdu po okolí, tak jazdu po terénnych prekážkach postavených priamo v srdci spomínaného areálu. I keď bol na parkovisku umiestnený aj nový Range Rover Velar, keďže ešte nebol určený na jazdné zážitky, najviac ma zaujímal jeho menej luxusný, no zato výrazne väčší kolega – nové Discovery. Kým sa chystáme na plnohodnotný test, prvý jazdný kontakt som si nemohol nechať ujsť. Tu sú základné dojmy a pojmy.

First Edition

Na jazdu sme získali verziu First Edition. V cenníku stojí na vrchole ponuky a výhradne s naftovým šesťvalcom. Jej počiatočná cena je 84tisíc eur. Takto vybavený automobil disponuje pneumatickým nastaviteľným pružením, pohonom všetkých kolies, štvorzónovou klimatizáciou, 7 miestnym usporiadaním, audiosystémom Meridian, navigáciou, hŕbou asistentov, elektrickým sklápaním sedadiel a mnohým ďalším.

Zdroj: Ján Hargaš

Land Rover Discovery je pojem. Osobne nie som úplne uzrozumený s odklonom od hranatých tvarov. Tie mám v mysli zafixované podstatne viac než obliny, i keď ich čaro nemôžem poprieť. Disco bol pre mňa vždy britský sedliacky sen. Gumáky, zo dve Border kólie, puška a károvaný sveter. Dnešné Disco má mladší a svetovejší charakter. Patrí k nemu udržiavaný kravaťák okolo štyridsiatky s obľubou v najnovších smart technológiách, ktorý sa cez víkend mení na otca rodiny, majiteľa labradora, horskej chaty,  surfu, či menšej lode. Dnes je Disco uhladenejšie, vyzerá dynamickejšie a je tiež podstatne ľahšie. Od pevného rámu Discovery prešlo k samonosnej konštrukcii, no zákazník postrehnúť negatíva tejto zmeny nedokáže, práve naopak, narazí najmä na pozitíva. Automobil nestratil svoje terénne schopnosti, vidieť to môžete na nasledujúcom videu. Mierne prekríženie náprav mu nerobí problém ani teraz. So zdvihnutým podvozkom prejde všetko čo veľké a ťažké SUV prejsť vôbec môže. Veľkú úlohu zohráva veľmi dobre nastavená elektronika.

Discovery si naďalej udržiava terénny charakter a viac než voľba pre majstrov sveta s pocitom menejcennosti je stále pre racionálne založených ľudí, ktorí jeho potenciál využijú a využívať budú. Že si ho občas kúpia aj nejaké tie indivíduá, o tom pomlčím...

Napriek tomu je k skupine obdivovateľov s túžbou po veľkom britskom SUV bez potreby jazdenia v teréne láskavejšie. Môžu si ho kúpiť aj so silným naftovým štvorvalcom, ktorý ich potrebám na „bežné“ rodinné jazdenie vyhovie lepšie. Naftový šesťvalec je stále srdcom ponuky a Podkapotou ho mal aj testovaný model. Lebo akokoľvek racionálne môže štvorvalec znieť a akokoľvek silný môže byť, status je status a bez šiestich valcov to nie je to pravé orechové.

Dominantný výhľad, dominantný zjav

Nie je sa o čom hádať, pokojná dominancia ho vystihuje najpresnejšie. . Konkurentom pre Discovery nie je ani BMW X5, ani Mercedes GLE. Disco pokúša velikánov ako GLS, či Q7 a medzi jeho oponentov sa s odvahou stavia aj Volvo XC90. Lenže Disco ponúka jedinečný britský šarm, svieži a po estetickej stránke asi najpríťažlivejší zjav a nad výhradne naftovými štvorvalcami Volvíčka len s úsmevom mávne rukou. Na druhú stranu, šialené verzie ako GLS 63, či SQ7 radšej nespomínať. Tie Disco odsudzuje, myslí si o nich svoje a nič pekné to nie je. Lebo načo vlastne a prečo robiť autá len pre futbalistov? Na to je tu Range Rover Sport...

Zdroj: Ján Hargaš

Do auta nastupujem skoro s výskokom a pripadám si malý. S výškou 192 cm sa mi to už nestáva často. V mysli sa vynárajú slová ako tank, obor, hebedo. Pritom pri výstupe vôbec prvýkrát. Pri pohľade z vonku Discovery úspešne klame telom. Vôbec nepôsobí také veľké ako v skutočnosti je (dĺžka 4 977 mm). Pracovný priestor vodiča opäť pripomína nákladné automobily. Ešteže má volant sklon osobného auta a naokolo sú kvalitné materiály i luxusne pôsobiace displeje, ukazovatele a ovládače. Štartujem tlačidlom a úplne automaticky siaham po radiacej páke pod volantom. No namiesto pohybu vpred aktivujem stierače.

Nie pán redaktor, toto nie je Mercedes. I keď má k nemu charakterom i absenciou radiacej páky blízko. Radiacu páku nenájdete, iba otočný ovládač. Asociáciu s Citroenom zaženiem, no predsa len, som jednoduchý chlap, radšej držím v ruke páku ako ovládač hodný kuchynského robota... Drahého kuchynského robota.

Zdroj: Ján Hargaš

Ani sa nemusím pozerať pod kapotu, tradičné usporiadanie je úplne jasné, ba až takmer citeľné. Stačí si oprieť nohu o veľký stredový tunel. Motor vpredu pozdĺžne, pohon prioritne zadnej nápravy, kardan pri pomalom posúvaní takmer cítim, no skôr som si to vsugeroval. Pohyb mechaniky ale cítiť stále. Osemstupňový automat pracuje úsporne. Automat od ZF je jedna z najlepších prevodoviek súčasnosti. Kto ho zažil v BMW, vie o čom píšem. Ani raz nezapochybuje, so šesťvalcom si rozumie výborne. A že v meste pri 60 km/h (tacho) točí 1000 ot/min, nečudujem sa. Vlastne čudujem, Disco a tak málo? Nuž rozdiel v hmotnosti až do 480 kg (v závislosti od verzie) je naozaj markantný. Toľko železa je preč, nahradil ho zväčša hliník, no pocit masívnosti a robustnosti zostal. Ľahkosť by som ani ja a ani zákazník určite neprijal. Za 84 tisíc pocitová ľahkosť? Jedine v športovom kupé. Keď toľko, nech to cítiť a vidieť. Pripájam ďalšie terénne videjko z oceľovej prekážkovej dráhy.

Konečne sa dostávam na otvorenú cestu, zavadzia mi iba ťahač. Neviem čo čakať, radšej si počkám na lepšiu viditeľnosť. Zašliapnutie plynového pedála a prísun masívneho krútiaceho momentu (max 600 Nm pri 1750 až 2250 ot/min.) i prísun príťažlivého zvuku objemného naftového šesťvalca. Na to by som si zvykol. Vysoké ťažisko sa nezaprie, vyjazdené koľaje kabínu rozkolíšu, hneď tušiť kde má auto dynamické limity, no v priamom smere to rozhodne nie je. Zrýchľuje naozaj pekne. Nemám výhradu. Predbiehanie i pri vyšších rýchlostiach je malina (max 190 kW – 258 k pri 3750 ot/min). Prudšie manévre už rozblikajú kontrolky, auto sa pri ostrej zákrute hrnie von po nose, fyziku neoklameš (2230 kg). Ale stabilizačný systém reaguje príkladne. Pískanie gúm a nedotáčavosť rýchlo zmení na neutralitu a slušnú smerovú stabilitu. Že zasiahol ale počuť a cítiť. Pozor vraví, nedráždi. Škoda lacno pôsobiacich plastových pádielok pre manuálne radenie pod volantom. Nepôsobia zrovna odolne a trošku kazia dojem.

Zdroj: Ján Hargaš

Na ukazovateli spotreby svieti vyše 800 km s priemerom 10,3. Počas krátkej jazdy v okolí Šamorína sa na veci nič nemení. Veľmi pekná spotreba na také autisko. Zasa za to môže úbytok hmotnosti. Ani pri 130 km/h si auto nepýta vlastný ropný vrt ako minulá generácia.

Pri tejto rýchlosti je ale šum okolo A stĺpikov počuteľný. Nič hrozné, ľahko si zvyknete. Sú veci, ktoré ani zlepšená aerodynamika neodstráni. Na palube je ale za každej situácie príjemne ticho a chladno. Horúci deň, no v kabíne stabilných 23 stupňov. Oáza aj vďaka tmavším sklám. Ani strešné okno nevpúšťalo dnu sálavé teplo a silný kompresor nedovolil výkyvy teploty, obzvlášť so štvorzónovou klimatizáciou.

Pamätám si na svoju prvú jazdu v Discovery 3, takých dobrých 10 rokov dozadu. Spolužiakov tatko nás bral z Trnavy do Bratislavy. Vonku 36, vnútri 21 a ani slnko svietiace do papule nič nezmohlo. Vtedy som si prisahal, že auto bez klímy už nikdy v živote. Neskôr som pochopil, že nie je klíma ako klíma...

3 rady sedadiel a pohodlne sedem ľudí

3 rady sedadiel dnes ponúkne hocikto. Ale plnohodnotných sedem sedadiel, to už málokto. Disco sa k nim radí. Pravda, nemá to svoje ale. Na prerastených pasažierov už vzadu veľa miesta nezostane. Alebo takto. Vpredu 190+, vzadu 190+ a v treťom rade 170-... Zato sa aj v treťom rade sedí pohodlne. Aj sám som sa tam vmestil, no predomnou už len menší ľudia. Nad hlavou veľa miesta nezostalo. Píšem max. 170 cm. A keď tri rady, tak hore truhla – na batožinu samozrejme.

Zdroj: Ján Hargaš

Plne elektrické ovládanie je parádne. Predsa len si sedačku v druhom rade na nastúpenie do tretieho radu musíte posunúť aj ručne, ale mozole z toho nebudú. Veď pozerajte, má to svoje čaro.

Land Rover Discovery nie je ľudový Range Rover. Je to prémiovka so všetkým čo k tomu patrí, i keď okázalosť Range Rovera so všetkými jeho hračičkami neponúkne. Lenže na Range Rover sa takmer nikto nechytá a nechytal dlhé roky. Jediný kto sa mu vie vyrovnať je Bentley Bentayga, ale naozaj sa vyrovná? Popremýšľam... Síce má W12... ale... Das Auto... a čo Tata?... hmmm. Nižšie nájdete video z ďalšej prekážky na terénnej dráhe.

Nové Discovery si dalo s príchodom na čas, no ponúka podstatne viac všetkého okrem hmotnosti a spotreby ako to pôvodné. Konštrukcia je tuhšia, jazda pritom komfortnejšia a komfortnejšia je aj na väčších nerovnostiach. Pneumatický podvozok má medzi krajnými polohami rozpätie 12 cm, a síce vám niekto(rá) môže tvrdiť, že je to málo, minimálne pri autách to neplatí. Základ je 21 cm, max terén je 28, minimum 16. Nuž, tešíme na plnohodnotný redakčný test, zatiaľ takto.

Zdroj: Ján Hargaš

 

jh

Komentáre k článku