Na stavbu Jaguaru chodí denne 700 kamiónov, kraj sa sťažuje na zničené cesty
7. júna – Prepravcovia, ktorí dovážajú stavebný materiál na výstavbu závodu Jaguar Land Rover v Nitre, ničia cesty druhej a tretej triedy.
Sťažuje sa na to predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica, ktorý upozorňuje aj na to, že ťažké, 50- až 60-tonové, kamióny by po lokálnych cestách vôbec nemali jazdiť.
Na stavenisko v nitrianskom priemyselnom parku prichádza každý deň niekoľko stoviek ťažkých nákladných áut. Podľa Belicu mnohé z nich využívajú na presun práve cesty nižšej kategórie, ktoré spravuje kraj. „Informovali nás, že nákladné autá budú chodiť po cestách prvej triedy, ale, žiaľ, nechodia. To znamená, že štát ušetril peniaze, pretože svoje cesty nebude musieť opravovať, ale zničili sa naše cesty. Myslím, že je slušnosťou, aby tieto komunikácie dali do poriadku,“ skonštatoval Belica.
Kraj je pripravený o probléme rokovať so štátom i so zástupcami štátnej spoločnosti MH Invest, ktorá výstavbu závodu pre Jaguar Land Rover zabezpečuje. Belica očakáva, že tak, ako sa štát postaral o opravu ciest, ktoré sa zničili pri výstavbe rýchlostnej cesty R1, zabezpečí aj rekonštrukciu poškodených regionálnych ciest pri výstavbe závodu automobilky. „Ten, kto tú cestu narušil, musí ju aj opraviť. Pýtam sa, keď mali tie kamióny trasovaný prevoz po cestách prvej triedy, prečo po nich nechodili? My sme pripravení brániť sa aj súdnou cestou,“ povedal Belica.
Zvýšením dopravnej intenzity sa zaoberá aj mesto Nitra, ktoré si na májové rokovanie zastupiteľstva pozvalo aj zástupcu spoločnosti MH Invest. Podľa slov projektového manažéra tejto štátnej firmy Ondreja Turzu prichádza na stavenisko automobilky okolo 700 kamiónov denne. Z tohto počtu prechádzajú približne dve percentá nákladných áut priamo cez mesto.
„Táto intenzita skončí ku koncu tohto roka, keď už bude väčšina materiálu navezená. Dodávatelia musia dodržovať pri preprave určité časy v súvislosti s rannými dopravnými špičkami. To znamená, že sa snažíme dosiahnuť to, aby začali voziť náklady až potom, ako ranná špička opadne,“ vysvetlil Turza.
Zároveň zdôraznil, že pre prepravcov platia princípy, na základe ktorých majú maximum materiálu privážať na stavenisko po rýchlostnej ceste R1 a cez privádzač, ktorý z nej vedie až do priemyselného parku. „A okrem toho zakážeme v kontraktoch chodievať kamiónom nejakými alternatívnymi cestami,“ doplnil Turza.
Komentujeme: Zakázať je jedna vec, kontrolovať dodržiavanie zákazu je však dôležitejšie. Vo vyjadrení zástupcu spoločnosti MH Invest, projektového manažéra tejto štátnej firmy Ondreja Turzu sa však nenachádza žiadne vyjadrenie o oprave zničených ciest. Chce hrať MH Invest a teda aj štát mŕtveho chrobáka? Nech sa netvária, že ich sa to netýka. Mimochodom, opravu ciest by nemal platiť štát z našich daní, ale tí, ktorí namiesto po štátom spravovaných cestách 1. triedy umožnili jazdiť ťažkým kamiónom po cestách 2. a 3 triedy, ktoré spravuje Nitriansky samosprávny kraj. Aké jednoduché, však? Len ťažko vykonateľné, žiaľ.
Hliadky dopravnej polície na 07.06.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku