18.08.2019

SEAT Ateca obsahuje tisíce metrov elektrických káblov

Elektronika v aute – to sú neuróny a cievy SUV modelu SEAT

Komplexná sústava elektrických vodičov s celkovou dĺžkou vyše 2,2 kilometra vedie po karosérii modelu SEAT Ateca ako sústava nervov a ciev v ľudskom tele.

Táto sústava umožňuje vozidlu reagovať v zlomku sekundy keď vodič aktivuje nejakú funkciu. Pozrime sa podrobnejšie na ovládaciu a energetickú sústavu automobilu:

- Elektrická sústava kopírujúca siluetu: Modely ako SEAT Ateca obsahujú vyše 1 350 elektrických vodičov, ktoré naukladané za sebou by prekonali dĺžku 2.200 metrov, čo predstavuje napríklad pristávaciu dráhu letiska. Vodiče vytvárajú vyše 30 elektrických obvodov, ktoré zabezpečujú činnosť takmer každej funkcie vozidla a prenášajú elektrickú energiu z jedného miesta na druhé, rovnako ako tepny a cievy vedú krv v organizme,“ hovorí Pedro Manonelles, konštruktér technického centra SEAT. Väčšina vodičov je koncentrovaná v oblasti pred prístrojovým panelom, kde vyše 200 vodičov vytvára zväzok hrubý vyše 4 centimetre.

- Takmer 100 snímačov a riadiacich jednotiek: Tieto zariadenia spolupracujú navzájom rovnako ako orgány v ľudskom tele. Rovnakým spôsobom ako keď mozog vyšle signál do ruky a tá vykoná požadovaný pohyb, táto sústava „aktivuje funkcie ako stabilizačný systém, parkovací asistent, prepínanie jazdných režimov, ozvučovací systém alebo monitorovanie mŕtvych uhlov,“ vysvetľuje expert.

 - Medené cievy auta: Všetky elektrické vodiče v automobile ako SEAT Ateca majú hmotnosť vyše 40 kg. „Meď je najviac používaným kovom pre elektrické vodiče, no jej veľká merná hmotnosť, ktorá je väčšia ako merná hmotnosť železa, nás núti optimalizovať jej použitie, aby sme dosiahli čo najväčšiu úsporu hmotnosti,“ hovorí Pedro. Rolu pri tom hrá hrúbka každého vodiča a pohybuje sa od jedného milimetra do vyše jedného centimetra.

- Tri roky vývoja: Preto trvá tímu 20 konštruktérov tak dlho definovať priestorové usporiadanie vodičov, ako aj prenos elektrickej energie a prenos dát medzi senzormi, riadiacimi jednotkami a spotrebičmi. „Spolupracujeme s dizajnérmi od úvodnej skice až po začiatok výroby. Cieľom je neovplyvniť dizajn alebo funkčnosť elektrickej sústavy,“ komentuje expert.

- Vedenia, ktoré chránia: Asistenčný systém ako monitorovanie mŕtvych uhlov môže byť príkladom ako funguje elektronika automobilu. Keď vodič zapne ľavé smerové svetlá, signál v zlomku sekundy putuje z hlavnej riadiacej jednotky do radarového senzora v zadnej časti vozidla. Ak sa v oblasti mŕtveho uhla, do ktorého vodič nevidí, nachádza iné vozidlo, radarový senzor ho zachytí a vyšle výstražný signál do vonkajšieho spätného zrkadla. Vďaka tomuto upozorneniu blikajúcou LED vodič vie, kedy môže bezpečne zmeniť jazdný pruh.

 

90. roky dvadsiateho storočia boli kľúčovou dekádou rozvoja spotrebnej elektroniky a automobily začali dostávať čoraz komplexnejšie elektronické obvody. V niektorých súčasných modeloch SEAT je vyše 12 000 jednotlivých elektrických obvodov a tento počet bude v budúcnosti ďalej rásť.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku