2016-02-22 11:34:15
Riversimple Rasa jazdí na
Riversimple Rasa jazdí na vodík
Zdroj: Riversimple Movement Ltd.

Vodíková Rasa z Británie má dojazd 500 kilometrov

Jedným z najväčších problémov doterajších vodíkových áut bol ich akčný rádius.

Okrem toho samozrejme aj dostupnosť paliva. No a ešte „pár drobností“. Tekutý vodík v kontinentálnej Európe je zatiaľ k dispozícii na malom množstve čerpacích staniciach. To sa má rýchlo (z)meniť. Nový vodíkový start-up z Veľkej Británie má ohlásený dojazd 482 kilometrov. Možno bude mať na Ostrovoch väčšiu nádej na úspech, lebo v tejto chvíli je vo Veľkej Británii 14 staníc na plnenie vodíkom a 12 ďalších sa má čoskoro otvoriť.

Už sme si zvykli, že v poslednom čase predstavujú vodíkové autá hlavne japonské automobilky. Majú ich aj tie európske, ale zatiaľ sa nimi toľko neprezentujú. Ďalšou novinkou pochádzajúcou z Európy je model Rasa. Vyvinuli ho úplne od základu inžinieri s podnikateľmi spoločnosti Riversimple Movement v Llandrindod Wells vo Walese. Pod jeho vznik sa podpísali mnohí odborníci z automobilového priemyslu a leteckí inžinieri, napríklad aj z firmy Aston Martin a z tímov Formule 1. Futuristický model Rasa štylizoval napríklad Chris Reitz, jeden z popredných európskych návrhárov automobilov, ktorý má na svedomí  obnovený Fiat 500.

Má iba 18 pohybujúcich sa častí a karoséria váži len 40 kilogramov. Je totiž vyrobená z ultraľahkých uhlíkových vlákien. Preto sa nemožno čudovať, že celková hmotnosť tohto dvojmiestneho vozidielka je len 580 kilogramov. Neexistujú žiadne prevody - len tlačidlá pre jazdu vpred, neutrál a spätný chod a k tomu pedál plynu a brzdy.

Zdroj: Riversimple Movement Ltd.
Zdroj: Riversimple Movement Ltd.

Kedy si ho budete môcť kúpiť? Nuž, nebude to také ľahké a zrejme ani možné. Nielen preto, že momentálne existuje iba jeden funkčný prototyp. Jeho cena určite nie je nízka a vzhľadom na použité materiály nebude ani ľudová. Výrobca však dúfa, že sa mu tento rok podarí postaviť a dostať na cesty prvých 20 áut. Regulárne by sa auto malo dostať na trh už v roku 2018. Výrobca však ráta iba s prenájmom za 500 libier (asi 640 eur) mesačne. Je to cena porovnateľná ako napríklad pri prenájme dieselového VW Golf. Spoločnosť bude pokrývať všetky náklady na opravy, údržbu, poistenie a pohonné látky.

Napriek tomu, že vodík je vysoko horľavý plyn, Hugo Spowers, zakladateľ ekologickej firmy Riversimple trvá na tom, že vodík je bezpečnejší ako konvenčný benzín, pretože je obsiahnutý v tlakovej nádrži.  V prípade nehody a úniku vodíka sa tento mení na plyn ľahší ako vzduch a rozptyľuje sa smerom nahor. Nevytvára v prípade havárie „jazierko“ paliva pod autom.

Zdroj: Riversimple Movement Ltd.
Zdroj: Riversimple Movement Ltd.

Čo má auto pod kapotou? Teda povedané menej prozaicky – čo zabezpečuje jeho pohon? Je to štvorica elektromotorov. Vďaka nim dosiahne auto za desať sekúnd maximálnu rýchlosť 97 km/h. Už z toho je jasné, že je skôr určené do mesta. Ako ale spolu súvisia vodík a elektrina? Nuž celkom jednoducho, lebo princíp fungovania je nasledovný: Vodík sa natlakuje do zásobníka (teda nádrže), odkiaľ prúdi do 8,5 kW palivového článku. Tam reaguje so vzdušným kyslíkom, pričom sa vytvára elektrická energia. Tá sa prenáša na všetky štyri kolesá. Nechýba ani rekuperácia energie počas brzdenia, ktorá zabezpečuje lepšiu akceleráciu. Toto auto je teda perfektne „zelené“ bez emisií. Z jeho výfuku vychádza iba voda (para). Spomínaný dojazd, ktorý atakuje takmer 500 kilometrov, má pritom dosiahnuť s neuveriteľne malým množstvom paliva. Malo by to byť iba s 1,5 kilogramami vodíka.

Jozef Vydra
ZDROJ: dailymail.co.uk, Riversimple Movement

Komentáre k článku


Stream naživo