2023-10-06 10:50:00
Honda Civic 2023
Honda Civic 2023
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Honda Civic e:HEV - Hybridné systémy v príťažlivej forme

Ak ste ešte nepostrehli, tak aj na Slovensku máme súťaž Auto roka.

Pre tento rok ju vyhrala Honda Civic a konkurentov tak nechala celkom výrazne za sebou. Je to auto, ktoré je úplným prerodom toho, čo bol predchodca. Má úplne iný štýl, úplne iné motory, zmenilo sa vlastne všetko, vrátane infotainmentu a tým pádom je Honda Civic výrazne lepšie auto. Týmto by som vlastne mohol skončiť celý test. Ale Civic dokáže predvádzať viaceré zaujímavé atribúty. Takže pokračujeme. No ešte predtým pripomeniem: Civic bol istý čas nedostupný, fabrika nestíhala napĺňať dopyt na veľkých trhoch, takže slovenský import stopol objednávky. Od októbra však nový Civic opäť môžete objednávať. A teraz poďme ďalej, ak chcete, pozrite si stručné postrehy z testovania a Civic na pohyblivých obrázkoch:

Môžete si o ocenení Auto roka myslieť čokoľvek, stále je to ocenenie úžitkových a pokrokových vlastností modelu. Oproti svojim predchodcom je nový Civic naozaj krokom vpred. Je to priam skok, prípadne presun do úplne inej dimenzie. Je to auto, ktoré z ostrých tvarov prešlo do elegantných línií, ale takisto ponúka aj obrovský batožinový priestor, ale aj nový interiér s úplne novým informačno-zábavným systémom. Teda systém je nový hlavne pre Civic, ostatné modely ho už mali.

Dobre poďme na to postupne. Civic na našom trhu ponúka niekoľko stupňov výbavy. Optimálne je zvoliť si podľa preferencií, lebo najvyššia Advance má od ostatných najviac iný displej pred vodičom a panoramatickú strechu, čo môže byť naozaj prínosom. Má aj adaptívne LED svetlá, ktoré síce fungujú, ale sú trochu ťažkopádne. Ďalšou dôležitou vecou je, že výbava Sport prináša iné prvky zovňajšku. Má napríklad čierne lišty a celkovo odstraňuje použitie chrómu. Ku mne sa dostáva práve športovejšia alternatíva. Prezentovaná línia strechy by sa dala považovať takmer za päťdverové kupé, ale každý vie, že je to klasický liftbak. Je to vlastne taká Octavia budúcnosti sa úplne hybridným pohonom. A bez žiadnych ďalších alternatív. Naozaj, v ponuke Civicu je výlučne dvojlitrový hybridný systém, ktorý ponúka výkon 135 kW (184 k). Lenže nie všetko je úplne jednoznačné. Kolesá poháňa elektrický motor a spaľovací je k nemu vlastne iba ako generátor. To čo vyzerá zložito je celkom jednoduché a efektívne riešenie. Všetko je na oko zamerané na nízku spotrebu, ale nie je to úplne tak. Ak prepnite Civic do športového režimu, tak sa zmení na športovejšie vozidlo, celkom podľa očakávaní. Nie je to len o spotrebe, ale aj ak ho budete naháňať, tak sa nedostanete nad 8 litrov. Priemer bude okolo 5,5 litra na sto kilometrov. To, čím je ale Civic úplne perfektný nie podvozok. Zadné viacprvkové zavesenie spravilo svoje a Civic predvádza jazdu, ktorp si môžete bez akýchkoľvek problémov užiť. Treba však rátať s tým, že pedále sú trochu viac vysunuté k stredu a ak máte širšiu nohu, tak môžete stlačiť naraz plynový aj brzdový pedál.

Zdroj: Jozef Murárik

Vlastne, pohľadom na jazdu je nový Civic jeden z najlepších činov Hondy v civilnom svete. Neberiem teraz do rovnice žiadne Type R. Od ostatnej generácie Accordu je toto naozaj na jazdeckom vrchole. Podvozok je nastavený trochu tuhšie, ale je dostatočne poddajný na to, aby z vás nevytriasol plomby. Je to ten povestný kompromis, s ktorým dokážete žiť a dokážete si aj užiť jazdu. Dokonca aj v zákrutách funguje perfektne, za čo, pri testovanom kuse auta, môžu aj pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Viem ako jazdil Civic na horších zimných pneumatikách a je mi jasné, že na týchto letných to je úplne iná kategória.

Dobre, ale ako je na tom Civic z pohľadu praktickosti? Niekdajšie skryté menšie batožinové priestory pod podlahou sú už minulosťou. Civic už neponúka ani Magic Seats. Je to z dôvodu, že pod zadnými sedadlami je aj hybridná batéria, ktorá má v strede pri nohách stredného pasažiera otvory na nasávanie vzduchu kvôli chladeniu. Takto sa batéria veľmi elegantne temperuje na rozumnú teplotu. Batožinový priestor je však stále dostatočne veľký a má objem 415 litrov. Dá sa variovať sklápaním sedadiel, ale hlavné je, že ma masívny nakladací otvor. Toto je práve tá výhoda liftbacku, ktorú možno nikdy neoceníte, ale možno ju oceníte pri každom nakladaní čohokoľvek. Otvor na nakladanie je dokonca väčší ako pri väčšine vozidiel s karosériou kombi. Ďalšia dôležitá vec je pohľad na zadné sedadlá. Stredový tunel je síce celkom vysoký, ale dvojica pasažierov má priestoru naozaj veľa. Na nohy je ho až ako vo väčších autách kedysi, na hlavu je to skôr priemer kvôli klesajúcej línii strechy. Ak sa však posadíte na predné sedadlá, na ktorých vlastne chcete sedieť, tak zistíte, že priestorovo nemáte žiadnu námietku, akurát tie pedále posunuté trochu viac doprava spôsobujú, že si budete koleno opierať o líniu stredového tunela. Našťastie nie je nijako ostrý a pod kolenom máte tvrdý, ale oblý plast.

Zdroj: Jozef Murárik

Predné sedadlá sa dajú nazvať skôr štandardnými a aj keď sa tvária, že majú trochu výrazne bočné vedenie, tak im napríklad chýba vysúvateľná časť na podporu stehien. Tu mi napríklad pár centimetrov chýba. Sedadlo vodiča má aj nastaviteľnú bedrovú opierku, čo sa o sedadle spolujazdca povedať nedá. Celkovo je manuálne nastavenie relatívne presné a aj pružinovo odisťovacie štelovanie operadla má tie správne uhly aretácie.

Ak by sa ku sedadlám možno niekedy dali vzniesť určite pripomienky, určite sa nedajú vzniesť pri pohľade na volant. Má úplne optimálnu hrúbku venca, má klasické tlačidlá a vlastne jediné, čo sa asi dá kritizovať je klavírny lak náchylný na chytanie otlačkov prstov.

Celkovo prístrojová doska dostala veľmi elegantné a minimalistické stvárnenie aj napriek zachovaniu panelu klimatizácie. Klimatizácia predvádza klasické tlačidlá, 3 kolieska a normálne nedotykové prepínače aj na vyhrievanie sedadiel. Ak si pamätáte z minulosti kolískové High a Low hodnoty, tak tie sú preč, toto je nové moderné auto, ktoré bude aktuálne ešte pekných pár rokov. V strede má klimatizáciu,  a nad pásom s výduchmi s výraznou horizontálnou štruktúrou v šesťuholníkovom vzore je displej. Určite nie je najväčší v hre, ale má fyzické ovládanie hlasitosti a niekoľko základných tlačidiel. Čo ma prekvapilo najviac, je, že podporuje bezdrôtové zrkadlenie telefónu cez Apple CarPlay a zjavne tiež Android Auto. Tu mi nevadí ani menšia uhlopriečka. Druhý displej je skombinovaný pred vodičom. Časť plochy je klasická analógová, taký je rýchlomer a druhá časť je vo forme displeja so zobrazením ďalších dôležitých detailov.

Zdroj: Jozef Murárik

Čo dokáže ponúknuť najnovší Civic? Dokáže ponúknuť moderný hybridný pohonný systém, ktorý už vlastne používa spaľovací agregát len ako generátor elektrickej energie pre elektrické motory, ale popritom ponúkne aj dostatočne veľký vnútorný priestor nielen pre posádku, ale aj pre pasažierov. To všetko za cenu 35 490 eur za výbavu Sport, čo v konečnom dôsledku vychádza naozaj priaznivo aj vzhľadom na súčasne cenové rozpätia vozidiel celkovo. Za tieto peniaze nemáte predsa ani podobne vybavenú Octaviu s dvojlitrovým benzínovým motorom s prepĺňaním (Sportline 2,0 TSI DSG od 38 170 eur). Pritom obe tieto autá majú veľmi podobný výkon, akurát Civic má o viac ako liter nižšiu spotrebu. Ďalej však zájdete s Octaviou, ktorá má zase väčšiu palivovú nádrž.

Technické údaje

Model:

Honda civic e:HEV

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1993
Prevodovka: bezstupňová
Poháňaná náprava predná
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.): 105/6000
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.): 186/4500
Výkon elektromotora (kW): 135
Krútiaci moment elektromotora (Nm): 315
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4551/1802/1408
Rázvor náprav (mm): 2734
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1533
Užitočná hmotnosť (kg): 397
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
   
Základná cenníková cena: od 34 390 €
Základná cenníková cena výbavy a motora 35 490 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku