2022-04-13 11:30:00
SEAT Arona 1,0 TSI
SEAT Arona 1,0 TSI DSG
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: SEAT Arona Xperience– populárna kombinácia

Viac výbavy a menej koní, ale s automatom a s výbavou XP Family. Populárna kombinácia.

Nielen pri modeli Arona. No pri ňom tiež. Aj u Arony tvorí väčšinu predajov menší trojvalcový motor. Jeho výber ponúka príležitosť priplatiť si doplnkovú výbavu a odísť s rovnakou, či ešte nižšou cenou. Konfigurácia testovaného vozidla je v podobnom duchu. 110 koní, turbo a k tomu 7-stupňové DSG. Pre malý crossover pohodová kombinácia. Lebo z hľadiska dynamiky zvládne aj náročnejšie momenty, skôr však pasuje do priemeru vodičského spoločenstva, ktoré jazdí pohodovo, bez nutnosti porušovať predpisy na každom kroku, či skôr kilometri. Niežeby medzi poctivou pohodovou jazdou a cestným pirátstvom nebolo veľa odtieňov šedej. Tie však z času na čas navštívi každý vodič, ide o to ako ťažká je jeho noha na plynovom pedáli. Práve to rozhoduje o spokojnosti s menším motorom. Pokiaľ máte nohu ťažkú – obzvlášť v moderných autách, kde pre plný výkon ani netreba zašliapnuť plyn úplne na podlahu, budete jazdiť so spotrebou ako s motorom o liter väčším. Potenciál úspory paliva je pri malom motore obmedzený na ekonomickú jazdu len s príležitostnou vyššou dynamikou. Moje trasy znamenali spotrebu 7,0 litra. Trasy sú to v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% tvoria presuny mestami. Ľadové zimné počasie k tomu, no najmä tie disky. V podobnom počasí som jazdil aj alternatívnu Aronu s rovnakým motorom, avšak s manuálnou prevodovkou. Tam mi spotreba vyšla na 6,4 litra. Zima bola tiež, akurát rozdiel v automate a vo veľkosti obutia. Automatickú prevodovku by som ale vyvinil a pripísal jej len zanedbateľnú úlohu. Sú to disky, kto tu robí šarapatu.

Zdroj: Jozef Murárik

Šetrite palce

Arona v testovanej špecifikácii vyzerá vynikajúco. Auto po facelifte dospelo zvnútra i zvonka. Stačilo pár drobností, pár úprav na správnych miestach a pocit lacnoty, ktorý sa pred faceliftom vedel dostaviť, je dnes omnoho viac v úzadí. Najmä vo výbave XP. Kvalitnejšie povrchové úpravy, populárne mäkké vrchné plasty, pekný centrálny dotykový displej a digitálny prístrojový štít sú spolu s prítomným LED podsvietením, či osvetlenými výduchmi vzduchotechniky tým najvýznamnejším činiteľom zmeny.

Podobne prospievajú dizajnu drobné zmeny vonku. Odlišná grafika svetiel, dizajn masky chladiča a nárazníkov mení mnohé, ale kľúčom je v tomto prípade využitie veľkých 18-palcových diskov. Pre také malé auto sú skutočne veľké, no hrajú výborne a potvrdzujú, že auto robia kolesá. O to ťažšie sa mi píšu nasledujúce riadky.

Zdroj: Jozef Murárik

Nekupujte to. Ak vám je vlastné pohodlie a v podstate i spotreba paliva drahá, zvoľte si 17-palcové disky. Zájdem však ešte ďalej. Tie disky kazia dojem v mnohých oblastiach a to vrátane pevnosti konštrukcie. Rozbitá cesta z vás vytrasie posledné centy. Nielen obrazne, ale pravdepodobne časom aj v servise. Ten podvozok na dané kolesá nemá. Respektíve má. Ale na krásnych dokonalých katalógových kľukaticiach zo španielskeho vidieku. Olivové háje a krásny asfalt z európskych peňazí. Áno, tam to funguje. Ale v tej našej zimnej zasneženej idylke sa pod snehom skrývajú diery tak hlboké, že z nich černokňažníci po nociach vyliezajú a Arony na osemnástkach tam kolesá a nápravy nechávajú. Jazda po ľahkom teréne – ktorý v tomto prípade znamenal neupravenú zasneženú cestu s vyjazdeným utlačeným snehom v kombinácii s päťdesiatročnou panelovou cestou  v hore, tak to je také instantné peklíčko. Trpí chrbtica, zadnica a chce sa mi napísať nápravnica, ale tú okašľať. Trpí všetko, aj vnútorné vybavenie auta, aj zuby vodiča. Od volantu nie je vlastne žiadna spätná väzba, takže dojmológia je zadkológia a zadkovnímanie je predsa trošku utlmené. No skrátka, pokiaľ sa vám tieto disky páčia a ja nepochybujem, že áno, vyhraďte si čas na rozmýšľanie. Pokiaľ nepomohlo, vedzte, že vám zdvihnú spotrebu. A vedzte tiež, že sa hodia jedine k letným pneumatikám a letnému jazdeniu. Na zimu treba minimálne o palec menšie kolesá.

Zdroj: Jozef Murárik

Ony tie kolesá zhoršujú aj hlučnosť v kabíne, aj to ale súvisí svojou časťou so zimným obutím. S tým súvisí jazda po diaľnici a nemožnosť plynulej zrozumiteľnej komunikácie pokojným hlasom so zapnutým rádiom. Nie sú to terénne gumy, ale spolu s vetrom svištiacim okolo vyššej karosérie je skrátka toho šumu priveľa a niečo treba utlmiť. Buď manželku, rádio, alebo znížiť rýchlosť. Mne padla vhod 120-tka. Hlučnosť? V tejto situácii a v tomto segmente priemerná, ale mohla by byť lepšia. Naozaj. Mohla.

Keď presadám zo svojich vozidiel, ktoré sú postupom času väčšmi bližšie k veteránom, než k novým autám, je pre mňa čoraz ťažšie zostať v novom aute pokojný a mať z neho radosť. Je len málo modelov áut, ktorých pozitívne stránky prevážia natoľko, že im odpustím aj všetky tie neustále sa opakujúce chyby. Niektoré autá ich majú viac, iné menej, no základ zostáva rovnaký. Vždy to súvisí s elektronickými systémami.

Tu ma dlhodobo štve pomalý zámok piatych dverí. Dvere sú izolované a pokiaľ s kufrom poriadne nebuchnete, nezavrú sa. Veď tak ako v každom novom aute. Keď však chybu chcete rýchlo napraviť, zámok dverí sa nestihne posunúť. Výsledkom je, že na druhýkrát šľahnete dverami nie však s tlmeným dovretím ale s nárazom kov o kov. A potom počuť ako motorček pohne zámkom a znova ho pripraví na uzamknutie.

Zdroj: Jozef Murárik

Ďalšou vecou je štart-stop v kombinácii so suchou prevodovkou 7DSG súčasnej verzie. Štart-stop nevyužíva elektromotor, skrátka len posilnený štartér plus výkonnejšia baterka. Je teda pomalý. A nie je ani príliš múdry. Aj keď pri pohybe vozidla pred vami motor preventívne naštartuje – čo je znakom istého intelektu, následne pokojne znova zdochne. To môže byť veľmi nepríjemné, keď sa posúvate smerom ku križovatke a v nasledujúcom okamihu chcete vyjsť na hlavnú cestu do úzkej medzery medzi autami. A čo to? No nič. Skapalo vám to ako v autoškole. Rád napíšem, že SEAT má tlačidlo na vypnutie štart-stop systému, ale vypínať ho treba pri každej jazde. Keď teda idete tour de obchody, pokojne aj päť-šesť krát za deň. A stane sa, že zabudnete. A potom je v aute veselo od toľkých vulgarizmov. Druhá strana mince je, že štart-stop a automatická dvojspojková prevodovka nie sú zrovna kamaráti a niekde medzi tými zhasnuvšími a znovu spustenými motormi občas mykne autom práve vďaka prevodovke, ktorá náhle zabudne, čo to vlastne mala spraviť. No nečudujem sa. Takže vypínať štart-stop. A to si pokojne vytetujte na pravé zápästie. Zíde sa.

Tretia drobnosť sa týka infozábavy. Zadní pasažieri nemajú prístup ku konektorom. Ani nabíjacím. Keď sa zariadenie vybije, dieťa musí pozerať von oknom ako v praveku, alebo čo.

Zdroj: Jozef Murárik

Vyšší vodič, či pasažier bez ohľadu na rad sedadiel bude mať priestorové potiaže pri nastupovaní. Dôvodom sú úzke vstupy do kabíny v kombinácii s tesným priestorom vovnútri. Najlepšie je na tom spolujazdec, ktorému nezavadzia ani volant, ani sedadlo pred ním, najhoršie pasažieri vzadu. Druhý rad si pýta mladšie kosti. Ani vodič s veľkými hnátmi nemá to vystupovanie úplne easy, ale možno som len drevený a možno malé autá nie sú stavané na vysokých a tučných novinárov.

Keď už sa ale usadíte, v kabíne je dostatok miesta aj pre núdzovú päťmiestnu jazdu. Poteší aj kufor. Také boby sa tam zmestia úplne poľahky. Pokojne aj s dvomi deťmi. Tie už ale budú skrčené. Pokiaľ tam teda necháte plató...

Silnou stránkou auta sú Full LED svetlá. Nie sú až takou silnou stránkou ako vo väčších SEAToch, ale slúžia veľmi dobre. Či stretávačky, či diaľkové.

Arona je šikovné auto. Chce sa mi povedať, že druhé do rodiny, ale nemusím to hovoriť. Stačí, že píšem. Je ideálne pre menej náročného motoristu, ktorý cestuje väčšinou sám, či vo dvojici a len príležitostne využíva sedenie vzadu. Zároveň má auto dosť miesta na to, aby mamina do školy vozila aj trojicu-štvoricu detí. Ľahko vystúpia, nastúpia, pomestia sa a mamina sa nemusí motať po meste s rodinným autobusom. Zvládne slúžiť aj ako prvé auto v rodine, no rodina v zmysle dvoch alebo troch. Vtedy absenciu priestoru na zadnej lavici nepostrehnete, zároveň máte naozaj solídny batožinový priestor. V aute sa sedí vyššie, príjemne vyššie. Je prekvapivo odolné voči ostrému zaobchádzaniu, no aj do tohto vstupujú zbytočne veľké disky. Arona je šikovná, ale vie byť aj šikovnejšia. Táto je zameraná vyslovene na dizajn. 6,5 z 10 bodov.

Technické údaje

Model:

SEAT Arona XP Family 1,0 TSI DSG

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/200-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,9-6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4153/1780/1532
Rázvor náprav (mm): 2552
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1252
Užitočná hmotnosť (kg): 388
Max. hmotnosť brzdeného prívesu: 1100 kg
   
Základná cenníková cena modelu (s 1,0 TSI 81 kW DSG): 23 266 €
Základná akciová cena modelu: 21 200 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku