2022-09-19 11:30:00
BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 218d Active Tourer – kompaktné, praktické, dynamické, úsporné a prémiové

BMW 2 Active Tourer bolo vždy prijímané zarytými fanúšikmi značky akosi cez prsty.

No kašľať na to, pretože auto sa dočkalo druhej generácie ako potvrdenia vlastnej zmysluplnosti a obľuby u zákazníkov. Tu v krajine za siedmimi horami a siedmimi dolami, tu v krajine kde sú najpredávanejšie modely BMW rad 5, X5 a ešte väčší, tu je Active Tourer stále „cezprstové zbožie.“ A v takom Francúzsku, či v Nemecku je dlhodobo jedným z najpredávanejších BMW. Nuž, u nás je trend kupovať to, čo mi neprináleží, aby som vyzeral, že mi to prináleží stále silný a zakorenený. Veď sa pozrite na prekvitajúci trh s vylágrovanými stočenými a dymiacimi BMW. Nuž, ale sny si treba plniť, a keď sa to dá za „pietset“ prečo platiť päťdesiattisíc? A keď už, tak aspoň stotisíc, nech vidia, že na to mám.

Zdroj: Ján Hargaš

Pravdou ale zostáva, že modely ActiveTourer sú populárne aj u nás. A to aj preto, lebo svoje ActiveTourery už poslali do večných lovísk vlastne všetci mainstreamoví hráči. Golf Plus, Ford C-Max, Renault Scénic... Praktickejšie verzie hatchbackov s vyšším posedom a priestrannejšou kabínou skrátka nie sú populárne a malé crossovery ich vytlačili všade okrem dvoch nemeckých prémiových značiek. Nemusíme si mazať medové motúzy, veľkou časťou predajov modelu ActiveTourer a jeho jediného veľkého konkurenta Mercedesu Triedy B zaberajú vodiči a firmy poskytujúce odvoz za odplatu. Pre solventnejšie rodiny je však Active Tourer nielenže vstupná brána do sveta BMW, je to aj voľba jediného auta pre menšie rodiny. Pokiaľ nepotrebujete voziť tri deti v autosedačkách vzadu, platí to všeobecne. Lebo toto je jedna z charakteristík, ktoré rodiny s viac ako dvomi deťmi musia riešiť a obvykle im na výber nezostáva veľa možností. Vyberať si môžu jedine z rodinne orientovaný SUV modelov ako C5 Aircross, či Peugeot 5008, prípadne zo starších, ale stále populárnych stredne veľkých MPV ako SEAT Alhambra, či Ford Galaxy. Tie tu stále sú a cenami vedia preskočiť malé MPV akým je Active Tourer.

Niežeby na tom veľmi záležalo. Pokiaľ ide o rodinu s jedným, či dvomi deťmi, Active Tourer dokáže plniť úlohu jediného auta, prípadne druhého mamataxi vozidla. To ak ide o predstavu o ideálnom zákazníkovi – mamina z rodiny s dobrými príjmami, ktorá vyžaduje ako pohodlie, výkon i vysokú bezpečnosť. Avšak Active Tourer nie je len pre opatrnú maminu, aj keď jej pasuje najlepšie. Na svoje si príde aj tatino, respektíve športovo orientovaná mamina. Práve tu možno badať najzásadnejší rozdiel medzi dvomi veľmi podobnými autami – Mercedesom Triedy B a BMW 2 Active Tourer. Ani jedno z áut jazdiacich na predokolkovej priečnej platforme neopúšťa charakteristiky svojej značky. Kým Mercedes je viac o pohodlí, BMW viac o radosti z jazdy. Pri nových generáciách sa tieto rozdiely stierajú a navzájom prelínajú, ale vo všeobecnosti platia. Aj keď je Active Tourer pohodlné auto, tuhosť podvozku a ostrejšie riadenie cítiť a od začiatku viete, že auto to v zákrutách len tak nepoloží, aj keď má pohon iba prednej nápravy. Ja ale po teste vnímam ešte jeden významný rozdiel. Kým Trieda B zľavila z nárokov na kvalitu a hodnotu vnútorného vybavenia, Active Tourer išiel presne opačným smerom a omnoho dôkladnejšie hrá na pocit prémiovosti, na kvalitné materiály, na detaily. Žiadne vrzgoty ako v B-čku, žiadne už na prvý pohľad badateľné lacné plasty. Ani minulá generácia v tomto nebola vyslovene problematická, no viacero slabších miest zhoršovali celkový pocit z hodnoty kabíny.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes to tak nie je a auto hrá presne na tú istú prémiovo-pokrokovú strunu ako luxusný elektromobil iX, či ďalšie veľké autá značky. Vidieť to najmä, keď si dokúpite prémiovú palubnú dosku, ozvučenie Harman Kardon a taký M volant. Všetko veci, ktoré sa dajú zhrnúť pod príplatkový balík Luxury Line. Testované auto ho malo spolu s ďalšími doplnkami a aj to bol dôvod prečo sa jeho finálna cenníková cena dostala na úroveň 52-tisíc eur. No pravdou je, že ešte teraz si pamätám tiež naftový Mercedes Triedy B novej generácie, ktorý to síce hral na prémiový pokrok, ale pár chvíľ a vedeli ste, že tam niečo povrzguje pokrivkáva. A ten tiež naftový Mercedes bol tiež označený číslicami 18 (180d vs. 18d). Akurát pri BMW ide o tretinu väčší agregát s výrazne vyšším výkonom. 2 Active Tourer začína s cenovkou tesne nad 32-tisíc eur v prípade verzie 218i s 1,5 litrovým trojvalcovým srdcom. Už tam je automat, live cockpit, LED predné a zadné svetlá, typický dvojdisplej s navigáciou a s náklonom smerom na vodiča, dvojzónovú klimatizáciu, športový volant, zliatinové disky a aj aktívny parkovací asistent vrátane senzorov, či elektrické piate dvere.

Luxury Line, ktorá v prípade základnej motorizácie dodá väčšie disky a chrómovanú mriežku chladiča vrátane vnútorných drevených líšt z eukalyptu a ďalšie drobnosti stojí o 2000 eur viac. K nej potom už len balík Premium za 2500 eur, ktorý pridá bezdrôtové nabíjanie, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, adaptívne LED svetlá a spomínanú Luxury palubnú dosku a je to v podstate hotové. Ja som ešte pridal lepší audosystém od spomínanej značky a Driving Asistant Plus s adaptívnym tempomatom so Stop and Go funkciou a udržiavaním v pruhoch, či s head-up displejom a hotovo. Cena 36-tisíc eur s DPH bez doplnkových servisných zmlúv a bez metalízovej farby (základ Alpine White, metalíza je za +775 eur).

Zdroj: Ján Hargaš

Otvorene napíšem, že trojvalec s objemom 1,5 litra v kombinácii s dvojspojkovým automatom je príjemmná a prekvapivo dynamická voľba, ktorá najmä pre mamataxi predstavuje ideálnu motorizáciu.

Nafťák 218d je s pohonom prednej nápravy a ponúkne výkon z dvojlitrového turbodiesla na úrovni 110 kW. Tento naftový motor je zároveň jediný dostupný. Začína tam, kde som s 218i skončil. Na cene 36-tisíc eur. S vyššie zmienenými doplnkami som tak na úrovni 40-42-tisíc eur. Dá sa viac, dokazuje to testované auto, ktoré okrem spomínaného pridáva aj M podvozok s adaptívnymi tlmičmi, balík Inovation s doplnkovými asistentami, či až 19-palcové disky kolies (pre letné obutie) a balík Travel s panoramatickým strešným oknom. Zároveň sú tam športové predné sedadlá, ktoré však príliš neodporúčam. Športové sú preto, lebo sú úzke a tvrdé. Anatomicky tvarované, ale väčším a ťažším nemusia byť po chuti.

Kabína na mňa počas celého týždňa robila veľmi dobrý dojem. Kvalitné povrchové úpravy, všetko pevné, príjemné na dotyk, vizuálne zaujímavé, kabína voňavá, presvetlená bledým interiérom, ovládacie prvky kvalitnejšie než u mnohých nedávnych BMW.

Zdroj: Ján Hargaš

I keď aj mne chýba koliesko na stredovom tuneli, nový informačno-zábavný systém je plný možností a informácií, len sa s ním treba naučiť pracovať. Možno ale napísať, že to ide rýchlo. Len pozor na prácu s infotainmentom počas jazdy. Pokiaľ nemáte aktivovaný adaptívny tempomat a nestojíte v zápche, či na semaforoch, tak ako u iných áut, aj tu je to mimoriadne nebezpečné. Vo vyššie spomenutých situáciách je to „iba“ nebezpečné. Vodič by naozaj nemal spúšťať oči z vozovky a ruky z volantu. Pokiaľ neviete s očami pracovať ako chameleón, so systémom za jazdy nepracujte, snažte sa dotyk nahradiť hlasom. Zdôrazňujem to preto, lebo pri BMW to práve vďaka koliesku doteraz neplatilo úplne. Mnoho vecí ste vedeli ovládať bez prerušenia očného kontaktu s dianím pred vozidlom a ak aj ste predsa museli pozrieť na displej, vzhľadom na jeho usadenie, prehľadnosť a rýchlosť, mohol byť takýto pohľad krátky a navyše ste pri ňom mohli mať stále v periférnom videní dianie pred sebou a okolo seba. Dnes je táto druhá možnosť síce otvorená, ale mozog na dotyk na displeji za jazdy musí vynakladať omnoho viac výpočtového i optického výkonu ako keď má ruku pevne usadenú na stredovom tuneli a pracuje v predvídateľných a zapamätateľných medziach. Toto je veľká strata pre bezpečnosť ovládania, i keď je mi jasné, že v realite sa nijako neprejaví. Jednoducho preto, lebo vodiči aj tak strácajú viac pozornosti pri práci s vlastným smartfónom, než s infotainmentom a robia zásadne horšie kiksy – aj preto kde je displej infotainmentu a kde obvykle držíte telefón a tiež preto, o koľko lepšie čitateľný je práve pevne uložený displej na palubnej doske. Konektivita tu je, bezdrôtové nabíjanie tiež. Osobne odporúčam používať bezdrôtovo iba klasickú telefóniu cez bluetooth, na CarPlay, či Android Auto použiť kábel a tieto služby bezdrôtovo nepovoliť. Je to o rýchlosti a stabilite systémov. Zatiaľ to ani tu ani nikde inde nie je tak dobré, ako by malo byť a nie je to ani tak chyba BMW ako skôr chyba nastavenia systémových preferencií.

Zdroj: Ján Hargaš

Asistenčné systémy fungujú spoľahlivo, problém s trhnutím volantom pri jazde po úzkych okreskách je zanedbateľný a veľmi výnimočný. Aj preto, lebo trhnutie sa nedostaví, skôr miernejšia korekcia. A keď sa dostaví, väčšinou len krátko po štarte, kým si mašina zvykne. Systém som ani raz nemal potrebu vypnúť. To je veľká pochvala.  Výborný je asistent parkovania. Človek si musí chvíľu zvykať na odlišnú optiku, parkovanie len na základe záberov z kamier je komplikovanejšie, pretože odlišná optika akú má ľudské oko predsa len skresľuje vzdialenosti, ale skutočne stačí len párkrát skontrolovať spätné zrkadlá a zaparkovať do úzkeho priestoru nie je komplikované. Systém to vie urobiť aj sám a vie aj vyparkovať, ba aj zopakovať kompletnú vyše 40 metrovú cestu späť z miesta parkovania. Ani neviete ako veľmi sa to môže hodiť v úzkych mestských uličkách.

Adaptívne svetlomety svietia pekne, dostatočne osvetľujú krajnicu, no myslím, že za dažďa v tme budú o niečo menej presvedčivé.

Naftový motor je taký rapkáč. Žiaden šepkajúci dízel nečakajte, tento znie ako prvé motory so vstrekovaním Common Rail. Podobne sa aj roztrasie pri studenom štarte. Zvuk má naozaj presvedčivo naftový, no v kabíne je mimo štartu naozaj príkladne utlmený. Aj v prípade vibrácií, drsnosti chodu i zvuku.

Zdroj: Ján Hargaš

Podstatné sú pri ňom dve informácie. Prvá: vie mať aj zväčšenú nádrž, ktorá autu zabezpečuje dojazd na jednu nádrž cez 1000 km. To vzhľadom na súčasné veľkosti nádrží naozaj nie je zanedbateľné. Druhá: auto má s týmto motorom veľmi peknú spotrebu, ktorá len potvrdzuje veľký dojazd na „jedno nabitie.“ Priemerná spotreba v mojom teste a cykle bola 5,4 litra nafty na 100 km. To zodpovedá nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov odjazdených počas príjemného jarného počasia so zapnutou klimatizáciou. Dlhodobo má auto spotrebu od výroby 5,8 litra. Ani na diaľnici sa tempo na úrovni 130-140 km/h nepodpísalo pod spotrebu nad 6,5 litra. Pohodové jazdenie na okreskách tak znamená spotrebu aj pod 5 litrov v závislosti od celkovej dĺžky jazdy. A to pritom auto dovoľuje pohodlné predbiehanie aj na kratších úsekoch. Zo 60 na 100 km/h zrýchľuje za 6,4 sekundy, z 80 na 120 km/h za 7,2 sekundy.

Motoru pomáha aj dvojspojková sedemstupňová prevodovka. A nepíšem to preto, lebo sa o výrobu dvojspojok do BMW stará košická Magna (bývalý Getrag). Je to skrátka fakt. Prevodovka radí hladko, pracuje citlivo rozumne. Vyrovná sa a v niektorých situáciách aj prekonáva predchodcov v podobe 6 a 8-stupňových automatov od Aisinu. A pritom je výrazne lacnejšia, takže win-win. Nová prevodovka sa má navyše chváliť zvýšenou spoľahlivosťou a odolnosťou. V spojení s naftovým motorom je príjemná a to aj pri pomalom pohybe v kolónach.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW 2 Active Tourer s naftovým motorom a pritvrdeným podvozkom od M-ka pôsobí ako rodinné auto, ktoré neurazí svojimi schopnosťami a danosťami ani otca rodiny. Jazdí dobre, solídne filtruje nerovnosti a síce je zreteľne prilepené k povrchu, nepôsobí ako rebriňák. Zároveň predvádza obratnosť a vzbudzuje veľkú jazdnú dôveru. Pri rozbehu zo stoja na vlhkom povrchu, či cez vlny na ceste cítiť absenciu pohonu všetkých kolies ale aj pri modeli Active Tourer si pohon xDrive môžete kúpiť. Zatiaľ iba v špecifikácii 223i xDrive. Auto vyzerá dobre, nová generácia pomohla. Nie je to reprezentatívna BMW limuzína, ale rozhodne nebudí zlý dojem. 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: BMW 218d Active Tourer Luxury Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3750-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4386/1824/1576
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 470/1455
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1620
Užitočná hmotnosť (kg): 540
Rozmer základných pneumatík: 205/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 33 060 €
   
Základná cena verzie: 36 810€

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku