20.11.2021

Jazda: Renault Kangoo Van a Renault Express Van

Renault Kangoo nedávno získal ocenenie Van of the year. Pripomeňme si Kangoo i s lacnejším Expressom.

Renault predstavil na jednom podujatí rovno dve nové a jedno výrazne vylepšené auto. Ku novému Express Van a Kangoo Van sa tak pridal aj inovovaný Trafic, ktorý sme si mohli pozrieť v prevedení Combi a Spaceclass. Má nový predok, nový interiér a nových asistentov. 

Renault Express Van

Ak sa pozriete na Express Van, tak vám bude niečo povedomé. Niečo, čo už raz bolo v ponuke. Pamätáte si Daciu Dokker Van? Určite. Vlastne z nej vznikol celý Express Van a neozstal kameň na kameni, aj keď finálna kamenná forma je celkom podobná. Meno nie je pre Renault novinkou, rovnako pomenovaným vozidlom sa preháňali poštári vo Francúzku už od roku 1985.

Nový model má viacero možností ako dostať náklad do zadnej časti. Buď sú to teda zadné dvojkrídle dvere s otváraním takmer do 180 stupňového uhla, alebo bočné posuvné na pravej strane, ktoré po otvorení poskytnú šírku až 716 milimetrov. Tu však treba rátať, že celých 716 milimetrov nebude použiteľných v celej výške, keďže do otvoru zasahuje prepážka za prednými sedadlami.

V ponuke Expressu Van budú dve možnosti tejto prepážky. Buď bude pevná poskytujúca vnútornú dĺžku až 191 centimetrov, alebo otočná okolo osi v strede vedľa vodiča. V prípade sklopenia sedadla spolujazdca a otočenia vznikne priestor s dĺžkou až 2,36 metra.

Tento model ponúkne viac verzií systému EasyLink, ktoré dokážu aj zrkadliť mobilné telefóny. Naviac poskytuje aj možnosť bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov. Len samotné miesto na tento úkon je schované pod lakťovou opierkou na takom malom heliporte. Naozaj to tak vyzerá.

Veľkou novinkou je zadná kamera. Nie tá na cúvanie, ale tá, ktorá dokáže zobrazovať pohľad vzad aj keď sú zaplechované dvere miesto vnútorného spätného zrkadla. Jasné, Toyota s RAV4 je v tomto trochu ďalej, ale dá sa povedať, že je štvornásobne drahšia.

Z bezpečnostných prvkov dokáže Express Van ponúknuť aj monitorovanie slepého uhla, či širokouhlé spätné zrkadlo v spolujazdcovej clone. V prípade potreby môže mať aj systém rozdelenia krútiaceho momentu podľa zvolených podmienok s názvom Extended Grip.

Ale ako sa na ňom jazdí? Je to dodávkové auto, ktoré netrpí ani po naložení 280 kilogramov a s motorom dCi 95 dokáže spoľahlivo a miestami dynamicky odviezť čokoľvek so spotrebou do 6 litrov. My sme na stokilometrovej trase dosiahli 5,2 priemer. Môže za to aj štandardne ponúkaná šesťstupňová manuálna prevodovka. A ak sa pýtate na osobnú verziu, tak tu máte smolu. Na náš trh sa nedostane. Úžitkáč však stojí od 11-tisíc eur a takto vybavená verzia len tesne presiahne, so všetkým, 14-tisíc.

Renault Kangoo Van

Ako najlepšie simulovať rodinnú dovolenku pri mori počas prvej jazdy? Naložením ekvivalentnej hmotnosti do zadnej časti auta. Dokonca vďaka použitiu verzie Van je táto hmotnosť aj optimálne rozložená. Paleta s hmotnosťou 280 kilogramov, vodič s príslušenstvom 100 kilogramov a rodinný dovolenkový náklad stretol svoj ekvivalent.

Oproti Expressu Van je Kangoo omnoho komfortnejšie. Toto konštatovanie neplatí len pre samotné nastavenie podvozku, ale komfort vzniká aj na akustickej úrovni, kedy je všetko omnoho lepšie vyladené a ponúka lepšie odhlučnenie. Tiež na prístrojovej doske vidno, že toto auto je úplne nové na úplne novej platforme.

Aj tu sa dá nájsť displej miesto zadného zrkadla. Možno trochu zamrzí, že do zadnej plutvičky sa nepodarilo implementovať aj anténu rádia. Tá má svoje pevné miesto nad čelným oknom. Kangoo však prináša celkom revolučný spôsob otvárania dverí v tomto segmente. Hovoríme o štýle Fordu B-Max, ale na pravej strane väčšieho úžitkového vozidla. Systém Open Sesame nie je štandard, ale ponúka monžosti, ktoré doteraz neboli.

V zásade Open Sesame znamená bezstĺpikové otváranie dvojice dverí napravo. Po ich otvorení, zadné sa posúvajú a predné sa otvárajú konvenčne do 90-stupňového uhla, vznikne priestor so šírkou až 1446 milimetrov. Je to výhodná stratégia najmä ak je vodič nútený parkovať pri cieľovej destinácii tovaru pozdĺžne.

Ak nechcete Open Sesame, tak budete môcť už čoskoro zvoliť predĺženú verziu, donedávna označovanú slovom Maxi, alebo dokonca dvojsedadlo spolujazdca. V ponuke bude aj elektrická verzia s 44 kWh batériami a dojazdom až 265 kilometrov. Pritom výkon je 75 kW (102 k), nielen motora, ale aj palubnej nabíjačky.

My sme skúsili najskôr motor dCi 95, čiže overený 1,5-litrový štvorvalec spaľujúci naftu. S ním malo Kangoo Van podobnú spotrebu ako Express Van aj napriek väčšej celkovej hmotnosti. Ale bolo omnoho komfortnejšie. Zatiaľ najvýkonnejšiu alternatívu v ponuke predstavuje benzínový motor TCe 130, 1,3-litrový agregát s výkonom 96 kW (130 k). Ten pôsobí omnoho dynamickejšie a dokáže aj naložené auto lepšie rozpohybovať. Pritom rozdiel spotreby je len liter a pol. Oproti naftovému modelu je o 200 eur lacnejší. Ak však chcete výkonnejší naftový motor, tak onedlho pribudne v ponuke aj dCi 115, nafta s výkonom 85 kW (115 k), ktorú doplní aj automat s dvomi spojkami a siedmimi prevodovými stupňami. Ten bude vhodná voľba najmä pre osobnú verziu modelu.

Kangoo Van s TCe 100 štartuje s cenovkou 17 450 eur.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku