2021-11-03 15:45:00
Citroen eC4
Citroen eC4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen eC4 – pohodlný a tichý prímestský spoločník

Elektrický Citroen C4 dodáva marketingovému označeniu komfortných technológií s názvom Advanced Comfort nový rozmer.

Nejde len o tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, nejde len o tlmiace materiály a o peny použité na sedadlách a operadlách. Ide aj o ticho počas jazdenia. Taktiež o plynulú, no zároveň okamžitú akceleráciu. Auto doslova prechádza mestskou trmou-vrmou ako taká instantná izba s posteľou s kvalitným matracom. V letných horúčavách ešte aj s chladivým vánkom dodávaným takmer okamžite po stlačení štartovacieho tlačidla. eC4 je na rebríčku pohodlia vyššie než konkurenti a zároveň vyššie než všetky spaľovacie verzie toho istého auta.

Elektromobil pre (takmer) každého

Ten kto chce nové auto, má len niekoľko možností. A nebavme sa o tom, či zákazník príde so šulcom dvestoeuráčok, alebo si vyberie niektoré z financovaní. Autá sú dnes rozdelené cenovo na tie lacné (Dacia a pár malých áut), autá s cenou okolo 20 000 eur, autá s cenou okolo 30 000 eur, 40 000, 50 000, a tak ďalej až niekam k modelom Rolls Royce a Ferrari... Keď z jedného auta uberiete, dostanete sa na polcestu medzi kategórie a naopak, keď jednému trošku pridáte, hneď ste na pol ceste ku vyššej kategórii. Citroen sa rozhodol, že na rozdiel od zvyšku štartovacieho poľa ponúkne svoj relatívne schopný elektromobil v kategórii okolo 30 000 eur. A tak tu máme auto, ktoré má zaujímavú cenovku 29 900 eur. Má 50 kWh batériu, má úsporný elektromotor, vysokorýchlostné nabíjanie a lákavú karosériu. Je to v podstate nekonvenčný hatchback nižšej strednej triedy s elektrickým pohonom. Aspoň ak ide o priestor. Ak ide o karosériu, je to jedno z menších a teda kompaktných SUV Coupé. Najbližšie k nemu majú autá ako Volkswagen Taigo a Renault Arkana. Taigo je však motorová klasika a Arkana má väčší kufor i klasický hybrid, nemôže byť čisto elektrická.

Zdroj: Ján Hargaš

Netreba si klamať, väčšina dnešných áut sa predá v cenovej kategórii okolo 30 000 eur. To je skrátka priemer, niečo ako priemerný Slovák, veď viete. Na elektromobil je to veľmi pekné, na spaľovák týchto rozmerov a karosérie v podstate tiež. Pozrite sa na ceny konkurentov, pridajte 5000 eur a máte 30 000.

Nech sa snažíme akokoľvek, aj tak bude pre nás pri výbere auta dominovať jedno meradlo – spaľovák vs. elektromobil. Nedá sa povedať, že by ste mali a mohli mať elektrické auto v rovnakej bande potenciálnych budúcich áut ako ostatné spaľováky. Nie, elektromobil sa kupuje preto, lebo elektromobil a Citroen s modelom eC4 priviezol elektromobilitu do sfér kde doteraz nebola. Do sfér

Podstatne nižších, než aké bolo vidieť doteraz. Ak teda porovnávame čisto elektromobily, sú tu aj lacnejšie, dokonca s vyšším dojazdom. Áno, Renault Zoe. Veľmi blízkym konkurentom je potom Nissan Leaf. Aj ten ponúkne väčší dojazd, no tiež za viac peňazí.

Zdroj: Ján Hargaš

Dojazd 250 km+, ale...

Hodnotu dojazdu pre elektromobil tejto veľkosti a určenia možno považovať za dobrú. eC4 nie je prémiové auto, i keď sa v ňom prémiovo možno cítiť. Batéria i dojazd sú akurát. S príbuzným tohto auta od inej značky s rovnakými parametrami som šiel naprieč polovicou Slovenska. Cesta po diaľnici v časovej tiesni ani eC4 nesvedčí. Ukazovateľ zostávajúceho dojazdu nemá rád ani väčší počet pasažierov, ani kopcovitý terén, protivietor a najmä nie tempo nad 125 km/h. Zhruba tam je hranica znesiteľnosti, zhruba tam sa tento elektromobil mení na energiu požierajúcu beštiu, ktorej jediným cieľom je ukrajovať z dojazdu tempom politika pri zdrojoch štátneho rozpočtu. Pritom ukazovateľ priemernej spotreby neukazuje drastické čísla, drastický je však zničujúci dojazd a tempo jeho úbytku. Ponáhľať sa s týmto elektromobilom dá, avšak ideálne s plnou baterkou a do 100 km. Každopádne, pokiaľ zľavíte z nárokov na tempo a nad 120 km/h pôjdete len v prípade nutnosti predbiehania (a tlaku ostatných účastníkov cestnej premávky) vyššie uvedené si môžete vyškrtnúť, ba sa začnete čudovať, prečo sa všetci tak ponáhľajú. A hlavne kam. Do Bratislavy? Ale prosím vás, veď sa ponáhľate už len tým, že idete autom. Predstavte si tie chúdence, čo sa snažia dostať do Hladného mesta prostriedkami verejnej popravy. Všade samý Covid, meškania, chýbajúci strojvodcovia, chýbajúca infraštruktúra, chýbajúce investície, chýbajúca hygiena... A vy pekne v teple, či v chlade (ako vám chutí), v tichosti a v slušnej rýchlosti, navyše v prípadnej kolóne bez trasenia smiešne malého ratlíka slúžiaceho na pohon ostatných áut. No a bez výfuku, bez emisií.

Ale veď určite sa tu budú vynárať otrepané frázy o tom, čo je vlastne ekologické a čo nie. Je na nich časť pravdy, avšak rozumný elektromobil, ktorý je rozumne využívaný je čistý ako voda z topiaceho sa ľadovca. To je skrátka fakt. Otázka tak znie, či je toto rozumný elektromobil a čo to je rozumné používanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Rozumný áno, ale...

Obmedzuje. Nie výrazne. Znesiteľne. Pokiaľ znížite vlastné tempo na diaľnici, dostanete elektromobil, ktorý na 100% kapacity batérie dokáže prejsť až 300 km bez nabíjania. Elektromotor je slušne úsporný a auto má prítomné tepelné čerpadlo a odporový ohrievač vzduchu. To znamená, že v zime kúri takmer okamžite a výkyvy teplôt vonku nerobia autu taký veľký problém.

Má to svoje ale. Aby Citroen znižil cenu, ponúka iba 50 kWh batériu, z čoho je 46 kWh určených na spotrebu. Je to solídne a v meste a blízkom okolí priam ideálne. Ideálne je to aj z hľadiska hmotnosti auta a jeho ovládateľnosti. Malým nedostatkom ale je fakt, že eC4 má aj spaľovacie verzie a teda platforma nie je primárne elektrická. Verte či nie, je to obmedzujúce. Nie pre spaľovák, ale pre elektromobil. Autá postavené na čisto elektrickej platforme vykazujú lepšie schopnosti. Sú ale aj výrazne drahšie.

Rozumné používanie vyžaduje prítomnosť domáceho, či aspoň veľmi blízkeho nabíjania s nízkym výkonom. Iba tak zabezpečíte, že batéria prekoná limity určené zárukou a dokáže slúžiť dlhé roky (aj napriek slovám a výkričníkom hejterov). Minimalizovanie vysokovýkonného nabíjania pomôže z hľadiska životnosti i z hľadiska financií.

Zdroj: Ján Hargaš

Ešte sa vrátim k podvozku. Ten totiž ťaží z prítomnosti progresívnych dorazov tlmičov, to je vec, ktorá je Citroenu vlastná a patrí aj do elektromobilu. Výhodou je komfortnejšia jazda v aute, ktoré lepšie maskuje zvýšenie vlastnej hmotnosti. eC4 je síce pocitovo ťažká, ale jazdí slušne. Najmä preto, lebo hmotnosť je dobre rozložená medzi nápravy, tie sú väčšmi zaťažené a to je presne to, čo jednoduché zadné zavesenie potrebuje, aby odvádzalo slušnú prácu. Odvádza. Dobre si vie poradiť s menšími i väčšími nerovnosťami a pekne drží stopu. Slabinou je skôr kombinácia predného náhonu s eko pneumatikami. Najmä pri rozbehoch zo stoja, či pri jazde na mokre sa kolesá ľahšie odliepajú od povrchu.

Pri vyšších diaľničných rýchlostiach je v kabíne už hluku viac, no medzi elektromobilmi je to stále dobré a medzi všetkými autami vysoko nadpriemerné.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má 100 kW (136 k) a 260 Nm, takže pri pohotovostnej hmotnosti 1655 kg nemožno písať o dynamite, avšak práve vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu a celkovej charakteristike motora sa dá písať o veľmi peknej dynamike, ktorá i s tretinovou kapacitou batérie umožňuje predbiehanie i na kratších úsekoch. Konkrétne auto zrýchľuje zo 60 na 100 km/h za 7,01 a z 80 na 120 km/h za 7,31 sekundy. Koníky máte po ruke vždy na požiadanie, a keď po jazde s elektromobilom presadnete do spaľováku, pripadáte si ako v dobe železnej. Človek si na okamžité reakcie rýchlo zvykne, rovnako tak na rekuperáciu a jazdenie s elektromobilom začne byť intuitívne a príjemnejšie ako s benzínovým, či naftovým motorom. Časom sa navyše vytratí i potreba neustále sledovať dojazd. Najmä ak jazdíte pravidelne tie isté trasy a denne neprejdete viac ako 100-150 km. Keď si potom vytvoríte zvyk a každý večer bachnete auto na nabíjačku, skutočnosť, že ste práve urobili zmenu, ktorú odmietali generácie motoristov ani nepostrehnete.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhodou C4 je, že narozdiel od takej Zoe nie je rozmerovo čisto mestskou záležitosťou. Človek si v takto veľkom – priemernom aute nepripadá menejcenný a nechovajú sa tak k nemu ani iní vodiči – nečesť výnimkám. Auto pekne svieti, dobre jazdí a rýchlo sa nabíja. Píše o výkone 100 kW, ale reálne je vzhľadom na veľkosť batérie a šetrenie ich dlhodobého výkonu maximum niekde na úrovni 70+ kW. Aj tak ale platí, že za cca pol hodinu na nabíjačke dodáte autu 60% kapacity (z 20 na 80% napr.). Priemerná spotreba počas testu pri pohodovom jazdení v štýle elektromobilu atakovala hranicu 18 kWh/100 km. Dynamickejšie jazdenie a viac času na diaľnici zvyšuje spotrebu nad 20 kWh/100 km. Jazda 130 km/h berie z batérie v priemere 25-27 kWh/100 km. Jasne z toho vychádza, že na diaľnici na plnú neprejdete ani 200 km, pokiaľ nezvoľníte tempo. Vtedy je to nejakých 220-230 km.

Elektromobil akým je eC4 patrí do kategórie – na denné používanie. Nie je to auto na dlhé trasy a tie sa s ním dajú prekonávať jedine s dobrým plánovaním, respektíve smerom k vyspelejším krajinám. Medzi ne rozhodne nepatrí Česko, ktoré je so sieťou dobíjacích staních popri hlavných ťahoch ešte horšie ako Slovensko a silné v tomto nie je ani Rakúsko. Naopak, v Nemecku majú IONITY a ďalšie siete na každej zaprdenej čerpačke a neustále zívajú prázdnotou. Lebo Nemci na elektromobilitu ešte príliš neveria. Respektíve veria v to, v čo aj Citroen – každodenné dochádzanie a kratšie, až stredne dlhé trasy ideálne v rozpätí do 150 km. To vám dá komfort jazdy bez obáv a komfort pomalého nabíjania cez noc bez strachu o to, či nabijete dostatočne.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak patríte medzi ľudí s ideálnymi podmienkami, eC4 môže byť vhodným vozidlom najmä v prípade, že si napríklad staršieho spaľováka ešte necháte ako poistku pre neočakávané situácie a najmä pre cesty pre dovolenku. Alebo môžete staviť všetko na vlak, či požičovňu. eC4 je vo všeobecnosti výrazne pohodlné vozidlo so slušným dojazdom, slušnou dynamikou a slušnou cenou. Má adekvátne veľký kufor, dostatok priestoru pre štyroch cestujúcich, avšak nemá príliš rád plné obsadenie plnokrvnými ľuďmi s plnokrvnou batožinou. Lebo užitočná hmotnosť 350 kg síce stačí, no dokumentuje zvýšený hlad v prípade dlhších trás s plným obsadením. 7 z 10 bodov. Ako elektromobil to má za 8, pri porovnaní so spaľovákmi však stráca na dojazde a cene. Dobieha to vyšším komfortom vo všetkých ohľadoch jazdy.

Technické údaje

Model: Citroen eC4 
Počet valcov/ventilov:  
Zdvihový objem motora (cm3):  
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 100/700-10000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/300-3700
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 20
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 380
Celková kapacita batérií (kWh): 50
Celkový maximálny dojazd (km podľa WLTP): 350
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1655
Užitočná hmotnosť (kg) 345

Maximálna povolená hmotnosť brzdeného/nebrzdeného

prívesu (kg):

0/0
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 29 490 €
Základná cena výbavy Shine: 32 490 €

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku