01.03.2021

TEST: Citroen C4 PureTech AT – nová éra značky

Citroen C4 je najnovším modelom automobilky. C4 opäť mieša karty.

 

Toto je oficiálne tretia generácia kompaktného hatchbacku s menom Citroen C4. Prvá prišla v roku 2004, druhá v roku 2010 a tretia minulý rok. Medzitým sa dieru po hatchbacku C4 snažil vypĺňať modernizovaný Citroen C4 Cactus. I keď mám tendenciu podceňovať Cactus, nie je to fér. Rozprúdil Citroenu krv a vzbudil záujem odbornej i laickej verejnosti. Po osviežujúcom pichľavom Cactuse prichádza mentálne podstatne vyspelejšia C4. Karosériu klasického hatchbacku vystriedalo niečo, čo by sa dalo označiť ako kompaktné SUV Coupe. Pozvoľne sa zvažujúca línia strechy končí masívnym „krídlom“ a špecifickými svetlami. Auto ponúkne batožinový priestor na vrchole segmentu C, dostatok miesta pre štvoricu pasažierov a dizajn, ktorý je moderný a originálny.

Samozrejme, segment C je dnes mimoriadne široký a keďže C4 je crossover a nie kompaktný hatchback, pre užívateľa môže znieť 380 litrov ako malá hodnota. Platí však, že konkurentov s väčšími kuframi C4 podlieza cenou, nehovoriac o tom, že tých 380 litrov je plne využiteľných.

Testovaný model bol dátumovo starší ako auto, ktoré som mal v teste prvé. Bol to ešte predsériový model a bolo to na ňom cítiť viac ako na naftovej verzii. Napríklad je nepochybné, že sériové autá budú mať jemnejšie dovieranie piatych dverí.

Auto bolo vybavené dobre známou pohonnou jednotkou a rovnako dobre známou automatickou prevodovkou s meničom. Ide o dobrú kombináciu. Je jasné, že osemstupňový automat s meničom zvyšuje kultivovanosť trojvalcového agregátu. Občasné zaváhanie ústrojenstva v priebehu času mizlo a skôr ako učením sa prevodovky to bolo spôsobené učením sa nôh a rúk vodiča.

Aj motorista, ktorý s touto pohonnou jednotkou doteraz nemal skúsenosti na konci testu povedal jasné posolstvo: zvykol by som si.

Najsilnejšou stránkou tohto vozidla je jeho komfort, ktorý možno označiť za návykový. Podvozok je dobre odhlučnený a síce väčšie nerovnosti počuť, menej ich cítiť a to je dobre. Automobil sa vyznačuje peknou smerovou stabilitou, pri prudkej zmene smeru jazdy však smer drží predovšetkým vďaka pomoci stabilizačného systému. Dlhší zdvih tlmičov a mäkšie nastavenie iné ani nepripúšťa. Je preto dobré, že väčším náklonom bránia práve asistenčné systémy, a tak dovoľujú vodičovi vyhnúť sa náhlej prekážke bez zaváhania. Stabilizačný systém vie do veľkej miery potlačiť aj horšie obutie a to je rozhodne dobrá i keď neprekvapivá správa.

Motor je počuť, avšak do diskusie nevstupuje ako výrazný činiteľ. Pri vyšších diaľničných rýchlostiach je auto stále pekne tiché a ani silnejší bočný vietor mu nespôsobuje výrazné ťažkosti.

Z hľadiska nastupovania a vystupovania môžu niekomu vadiť masívne prahy. Ich šírka a výška je pravdepodobne spôsobená práve praktickou karosériou liftback a pravdepodobne je súčasťou ochrany batérií elektrickej verzie. Auto jednoducho musí byť tuhé. Síce sa človek môže sťažovať na príležitostné zakopnutie pri nasadaní, no určite sa nebude sťažovať, keď ho výrazná deformačná zóna ochráni pred silným nárazom zboku.

Kabína vozidla pôsobí veľmi kvalitne a dobré materiály pekne lícujú. Auto pôsobí násobne lepšie ako staršie modely značky a predbieha v pocite kvality spracovania aj väčšiu C5. Tá bola svojho času veľkým prekvapením čo do dizajnu palubnej dosky i do využitých materiálov.

Vzadu je napriek výrazne sa zvažujúcej línii strechy prakticky od B-stĺpikov stále dosť miesta nad hlavou aj v prípade, že si vzad sadne osoba s výškou 190 cm. Veľkú rezervu nemá, ale sedí pohodlne a to platí aj z hľadiska priestoru v oblasti kolien – ak sedí za obdobne vysokým vodičom, či spolujazdcom.

Benzínový variant zrýchľuje zo 60 na 100 km/h za 7,15 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8,17 sekundy. Pekné časy, no ani jeden nie je zázračný. Očividne autu viac svedčí nádych vo vyššej rýchlosti, obvykle sú autá mierne lepšie pri šprinte z nižších rýchlostí.

Priemerná spotreba na testovacom okruhu pozostávajúcom z 50% diaľničných kilometrov, 40% okresných ciest a z 10% mestských kilometrov bola 7,3 litra benzínu. Vodič, ktorý jazdil auto po mne a v podstate jazdil vo veľmi podobnom percentuálnom vyjadrení s mierne vyššou mierou jazdy po diaľnici zaznamenal priemernú spotrebu pod úrovňou 7 litrov (6,9). Ak chcete nižšiu spotrebu, vyberte si naftový variant. Mne osobne bol sympatickejší ako benzínová verzia. Aj kultivovanosťou aj spotrebou a aj pocitom z dynamiky. Najviac sa teším na test elektrickej verzie, a to na základe skúseností s testovanými elektromobilmi na tejto platforme i na základe skutočnosti, že C4 je naozaj dobre postavené auto a jeho prednosti môžu byť pri elektrickej verzii ešte zreteľnejšie. Najlepšie na nej je, že cenový rozdiel medzi dobre vybavenou spaľovacou verziou s podobným výkonom a elektrickou verziou nie je až taký vysoký a tých pár tisíc môže byť pre zákazníkov jazdiacich obvykle kratšie vzdialenosti a hľadajúcich spoľahlivé riešenie bez starostí aj na dlhšie obdobie, veľmi dobrou možnosťou. 7 z 10 bodov pre benzín s automatom.

Technické údaje

Model: Citroen C4 
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,5-4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1400
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná akciová cenníková cena modelu: od 14 990 €
Základná akciová cena špecifikácie: 19 990 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku