2022-01-02 12:45:00
BMW M8
BMW M8
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW M8 Competition – Peklo

Peklo sa otvorilo, z pekla to vzišlo a do pekla vás to aj dostane.

 

Je to peklo, ale také lahodné. Horúce, vrelé, spaľujúce, zničujúce, avšak beztak ste spokojní, šťastní. Že to peklo máte.

Dvojtonová dvojdverová dvojturbová dvojnápravová príšera s výkonom 625 koní a s krútiacim momentom 750 Nm. Úprimne povedané, konečne ten osemvalec znie ako by osemvalec mal. Nie je to surová primitívnosť Mustanga, no aj rafinovaná nemeckosť 4,4-litrového biturbo osemvalca môže byť hlučná. A ona je. Auto nevreští, ono hučí. Nestrieľa do výfuku ako pubertiak, no hrdelným intenzívnym ozvučením korunovaným výfukovou sústavou dáva jasne najavo, že tu veciam kraľuje objem. A turbodúchadlá, ktoré svištia až pištia a keby mám v ruke prevodovku s desiatimi trojkami a s desiatimi štvorkami, k Rýchlo a zbesilo mi chýba už len plešina, väčšie bicepsy a skoky. Hlavne skoky.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto dodáva pocit zo zrýchlenia, ktorý som naposledy zažil asi tak dekádu vzad vo Ferrari. Pravdupovediac, ten mozog-zničujúci, uši-trhajúci, vnútornosti-otáčajúci a telo-zatlačujúci dojem v M8 postupne odchádza skôr ako pri kupé od Ferrari, no je veľmi pravdepodobné, že bližšie sa k tomuto pocitu s autom s cenníkovou cenou od výrobcu, ktorý vyrába aj MPV, nedostanete. Stupienok vyššie je už len cesta do Porsche a ďalší stupienok sú práve talianske kone. Z tohto pohľadu je tak 178-tisíc eur akciová cena. Nejde pritom len o výkon v priamke, ide o rafinovanosť pohonu a súčasne neustále testovanie odvahy a reflexov a to všetko zabalené v príjemnom luxuse. To auto vie byť nesmierne ladné, prívetivé, no najmä brutálne komunikatívne. Na volante som už dávno necítil toľko vecí ako tu. Podvozok, hľadaj za tým podvozok.

Zdroj: Ján Hargaš

A vo finále su tú brutálne brzdy. Počas môjho testu vykazovali znaky zlého zaobchádzania, avšak stále odvádzali kus poriadnej roboty, za čo im chcem poďakovať. Lebo bez ohľadu na nekvalitu povrchov ciest slovenských dokážu brzdiť s neuveriteľným odhodlaním a brutálnou silou. Toto auto je na Slovensku hodné pre rýchlu jazdu, no po pravde, som rýchlejší s hot-hatchom s pohonom prednej, či oboch náprav. Toto je veľké GT, ak by ste nevedeli. Auto s dĺžkou bezmála päť metrov, ktoré keď začne lízať kolesom stredovú čiaru, pol metra vytŕča do protiprúdu. Nestrpí premávku v opačnom smere. Prekáža mu, vadí mu. Vie byť krásne ovládateľné. Aj v štandardnom režime jazdy stabilizačné programy a kontroly dovolia jemný sklz. Všetko sa dá vypnúť, akurát pud sebazáchovy a autozáchovy je už v mojom veku a mentálnom nastavení zodpovedného rodiča ťažké úplne zmazať.

Zdroj: Ján Hargaš

Stále je to teda M-ko postavené na zábavu, na vrtenie zadnicou. Isteže zvládne aj čistú stopu, plynulú dynamickú jazdu a zrýchlenia pri ktorých sa naspídované veverice v podobe hot-hatchov jednoducho nechytajú. Ale rozmery a hmotnosť tohto auta mi skrátka vadia, spôsobujú mi podstatne väčšie obavy. Nie o vlastný život, paradoxne sa v aute práve vďaka veľkosti a hmotnosti cítim tak bezpečne ako v žiadnom inom športovom aute. Ale obavy o samotné auto. Škarpy, diery a protiidúce vozidlá, cyklisti, chodci, zver. To všetko sú potenciálne obete, potrava šelmy, na ktorú sa pozeráte.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak to však mám porovnať s niečím z rovnakej kategórie – toto je omnoho priateľskejšie, príjemnejšie a opäť použijem to slovo – lahodnejšie ako napríklad AMG GT. Toto má stopy podvozku stvoreného pre Nurburgring, je to tvrdé ako kameň a vytláča to kolesá do dier s odhodlaním nosorožca hasiaceho požiar. Ale i tak sú tie diery v poslednom štádiu lámania chrbtice tlmené. Už si myslíte, že to rupne a ono nie, tam niekde na konci zdvihu to zafunguje bez zbytočného trápenia plastov v interiéri a platničiek v chrbtici.

Interiér je inak poznačený karbónovými výliskami a lesklými predmetmi. Cítiť, že je to moderné BMW a vidieť, že ide o M-ko. Pozícia za volantom je fenomenálna, priam pretekárska, akurát aj pohodlná a klimatizovaná. Sedadlá sú vynikajúce. Zapadnete tam ako do svojho domáceho vysedeného kresla, s tým, že nie je ani také odpudivé, ani také vyprdené, ešte aj ventilované. Do kresla do ktorého keď sadne niekto iní, zadkom to zistíte.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto patrí na okruh. Alebo aj na cestu, na diaľnicu, s rýchlosťami vysoko prevyšujúcimi povolené limity. Ale vždy na tej ceste (by malo) musí byť menej, menšia kalba, menší útok na čas, ako práve na okruhu. Nikto normálny toto na bežnej ceste pri otvorenej premávke neodistí na plno. Verte, že aj polovica schopností auta vysoko prevyšuje schopnosti našich ciest.

Dám pár čísel? Tu sú. Spotreba je pri pohodovej jazde zhruba 800 eur 11 litrov. A viac. Menej jedine pred výplatou, to sa však budúcemu majiteľovi tohto auta asi nestane. Že by pred výplatou nemal na účte dostatok finančných prostriedkov na hocičo, to nie. Toto nie je auto pre človeka, ktorý sa pri zmienke o zvýšení cien energií začne na tom svojom vysedenom kresle mrviť. Jedine, že by sa mrvil od radosti, lebo si pred pár mesiacmi na burze stavil práve na rast cien energií a jeho zostatok na účte potešiteľne rastie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Zrýchlenie? Má. A ako som už naznačil vyššie, je brutálne. Papierovo zvláda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. To je revír superšportov, o tom netreba pochybovať. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h v štandardnom režime prevodovky bez prípravy prebieha z 2,95 sekundy. Z 80 na 120 za rovnakých podmienok za 3,26 sekundy. Zo 60 na 160 km/h zrýchlite za 6,6 sekundy. Sú stroje, ktoré pri takýchto parametroch vzlietnu, no tento sa drží cesty a zvukom straší okolie. Je to fenomén, ktorý by po odstránení množstva luxusnej a ťažkej výbavy dokázal držať krok s najostrejšími superšportmi na svete. Takto máte divocha, ale divocha, ktorý jazdí pohodlne. Pokojne vás nechá jazdiť bez zásahov do riadenia na diaľnici, či v zápche, vychladí vám sedadlo i celú kabínu a ešte vám pomôže zaparkovať. Parkovanie prebieha s ľahkosťou, ktorú autu majiteľ Lamba, či iného superstroja môže len v tichosti závidieť. Ale nezávidí, vie prečo si to kúpil. 

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto rozhodne nie je dobrá investícia. Nebude zhodnocovať vaše peniaze ako jedna zo špeciálnych edícii superšportov. Je na pol ceste medzi svetom prémie a superšportu s tým, že v rukách šikovného vodiča dokáže fenomenálne veci. V rukách menej šikovného vodiča môže pôsobiť ako doping - zlepšuje schopnosti vodiča. Až do momentu, keď prehnané sebavedomie nezostrelí najbližší stĺp. Pocity za volantom a na sedadle spolujazdca sú fantastické a desivé zároveň. Kupé, ktoré prináša veľa a ešte viac než sedliak ako ja dokáže poňať. Je skrátka mimo mojej ligy a vždy keď som z neho vysadal, strach a pot sa miešali s adrenalínom a nadšením, no niekde v zadnej časti pomačkaného mozgu mi znela celkom jasná myšlienka: porovnateľné zážitky prináša auto s tretinovou cenovkou. Keď hulvát, tak po americky. 

Našťastie toto auto nie je len o hulvátstve. Respektíve nechce také byť. Je o emóciách a elegancii. Je skvelé, že je tu a je zosobnením pekla. M8 je desivé, no navonok nesmierne príťažlivé. 9 z 10. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW M8 Coupe
Počet valcov/ventilov na valec: 8/4
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.): 441/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1800-5600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 11,2-11,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4867/1907/1362
Rázvor náprav (mm): 2822
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1975
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer pneumatík (základ): 275/40 ZR19
  285/30 ZR19
Cena modelu od: 153 850 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku