27.08.2021

TEST: Mini Countryman SE All4 Cooper S – plug-in je dobrá voľba aj bez plug-in

Nabíjať zástrčkový hybrid, či nenabíjať zástrčkový hybrid? To je otázka.

 

Správna odpoveď je určite nabíjať. Myšlienku však treba dokončiť a v tomto prípade platí, že množstvo a pravidelnosť nabíjaní zostáva na užívateľovi. Platí, že čím viac jazdíte v elektrickom móde, tým viac ušetríte na palive. Zároveň platí, že aj keď nenabíjate, benefit plynúci z adekvátne silného a akčného elektromotora na zadnej náprave máte aj bez nabíjania. Kľúčové tak je zistiť, či si pri aute v celkovej cene 55-tisíc eur (od cca 38-tisíc) chcete dlhé chvíľky státia vozidla po parkoviskách spríjemňovať aj nabíjaním. V meste s veľkosťou a hustotou statickej premávky na úrovni Bratislavy je možnosť tri hodiny parkovať na vyhradenom mieste vždy príjemný benefit. Najmä pri nákupných centrách, ale aj v samotnom staromestskom centre. Z tohto hľadiska je teda celkom výhodné, že auto neposkytuje viac ako 3,7 kW výkonu nabíjania. Pri možnosti nabíjať vyšším výkonom totiž relatívne malú batériu plug-in hybridu nabijete za dvakrát kratší čas.

V prípade Mini Countryman SE ALL4 to znamená, že batériu s kapacitou 9,6 kWh nabijete namiesto cca 3 hodín, za cca 1,5 hodiny. Kým stále existujú menej frekventované miesta, kde státie do troch hodín na nabíjacom mieste bez dodatočných poplatkov je možné, budúcnosť sa orientuje skôr na čo najrýchlejší odchod po nabití a uvoľnenie miesta pre ďalšieho. A keď vám nabíjanie trvá dlhšie, máte viac času na vybavovačky, kávičky a iné zábavičky. Naopak, ak chcete čo najrýchlejšie získať ďalšie elektrické kilometre, máte smolu. Jedine, že by ste si pustili pri dojazde do priebežného cieľa režim Save. Vtedy sa vám bude baterka nabíjať sama, no cena je relatívne výrazne zvýšenie spotreby paliva. V mojom prípade to bolo odhadom o tretinu. Pravda, všetko závisí od jazdnej situácie.

Mini plug-in nie je mini

Countryman SE stojí na tej istej platforme ako model BMW X1, a teda využíva ten istý systém plug-in hybridného pohonu. To znamená, že vpredu tróni 1,5 litrový trojvalec s výkonom 92 kW a s krútiacim momentom 220 Nm. Pomáha mu remeňový štartér-generátor. Ten je schopný nielen rekuperovať, tiež bleskovo a neciteľne vypínať a spúšťať motor za jazdy a ešte vie aj pár kilowattov posunúť na kolesá v momente, keď to spaľovací motor potrebuje. Hlavným dôvodom na radosť je ale zadný elektromotor s výkonom 70 kW, ktorý s prednými motormi nie je mechanicky spojený. Sedká si nad diferenciálom, na skok od baterky, a pritom neuberá z batožinového priestoru, kde je objem do 405 litrov voľnej kapacity.

Hybridný synchrónny elektromotor je narozdiel od spaľováku a štartér-generátora neustále k dispozícii. Okamžitý nástup krútiaceho momentu na úrovni 160 Nm je prirodzene závislý od množstva energie, ktorý doň dokáže batéria poslať, no aj s kompletne vybitou batériou má dosť síl, aby vodičovi dodával bleskurýchle reakcie, od ktorých si len ťažko odvyknúť.

Celkový systémový výkon je 165 kW (224 k) a celkový krútiaci moment je 385 Nm. Auto tak ťaží z okamžitých rozbehov v meste a zároveň pridáva intenzívny výkon spaľováku vo vyšších rýchlostiach dodávaný prostredníctvom šesťstupňovej Steptronic prevodovky.

To, ktorý motor je aktuálne činný môžete ovplyvniť výberom režimov a nabitím batérie.

Pružné zrýchlenie bez prípravy a manuálneho podradenia prebiehalo príjemne svižne bez ohľadu na stav nabitia batérie. Auto si dokáže pri brzdení a rekuperácii nahromadiť dosť energie, aby jeden, či dva predbiehacie manévre krátko za sebou pohodlne zvládlo s plným , či takmer plným výkonom elektromotorov. S dojazdom 0 km auto priemerne zrýchľovalo zo 60 na 100 km/h za 5,68 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,89 sekundy. Keď budete automobil tlačiť na maximum na horskom priesmyku bez batérie, plný výkon oboch agregátov vám ponúkne len po dostatočnom nabití rekuperáciou. Krátkodobý boost v prvých okamihoch zrýchlenia je dostupný vlastne vždy.

Nabíjanie v horúcom počasí spôsobuje pravidelné spínanie ventilátora chladiča a to aj pri nabíjaní z domácej zástrčky. V elektrickom režime dokáže v reálnych podmienkach zájsť cca 35 km. Čím viac po meste a čím hustejšia premávka, tým dlhšie energia v batérii vydrží. Bez nabíjania ale s plnou nádržou zájdete niečo vyše 400 kilometrov. Potom treba tankovať, či aspoň nabíjať.

Priemerná spotreba bez nabíjania kulminovala na úrovni 9,2 litra benzínu na 100 km. Poviete si, že je to veľa, no nezabúdajte na zložený stan na streche, ktorý odhadom zvyšuje spotrebu až o dva litre a to samozrejme najmä pri diaľničných presunoch. Keďže som s testovaným Mini zamieril na zraz Mini áut na Liptove, moja priemerná spotreba bola ovplyvnená nielen stanom, ale aj vysokým podielom diaľničných kilometrov. Ten tvoril cca 70 % najazdených kilometrov. 20% predstavovali okresné cesty, 10% obce a mestá. Nabíjanie a zvýšenie podielu jázd v meste zníži spotrebu výrazne. Rátať treba s tým, že bez výrazného aerodynamického odporu, ktorý má na rováši stan možno jazdiť za cca 7-7,5 litra benzínu prevažne po diaľniciach. V meste sa aj so stanom spotreba pohybovala okolo šiestich litrov bez nabíjania.

Vhodný adept pre kúpu tohto automobilu jazdí denne do sto kilometrov a má prístup k nabíjačke buď/alebo prípadne aj/aj doma a v práci.

Zároveň je budúci majiteľ človek, ktorému sa mimoriadne páčia autá značky Mini. Pritom hľadá kompaktné SUV s vysokou bezpečnosťou a veľkým štýlom.

Countryman vo verzii SE je priestranný a môže byť dobrým jediným autom pre jednotlivca, dvojicu a maximálne štvorčlennú rodinu. Z tohto pohľadu tak môže pracovať ako crossover zo segmentov B až C. Ak treba, môžete zvýšiť úložnú kapacitu nielen stanom, ale aj nosičom, avšak nie prívesom.

Jazdné vlastnosti boli výrazne ovplyvnené zvýšením ťažiska vďaka stanu na streche. Pneumatikám nebolo treba veľa a v zákrute aj na suchom povrchu rýchlo mávali bielou zastávkou a pišťali od strachu. O dynamickom jazdení veľmi nebola reč, no stále sa dá jazdiť svižne a pod plynom sú aj tie tiahle zákruty príjemné. Prekvapilo ma ako pohodlné to auto je. Časom som zistil, že ide o pohodlie vnímané najmä na predných sedadlách, ale aj tak je to medzigeneračne výrazne lepšie. Už sa v Mini nesnažili napodobniť totálnu tvrdosť pôvodných Mini a uvedomili si, že záujemca o Countrymana nemá tie isté preferencie ako záujemca o trojdverák.

No a stan? Stan je príjemnou zábavkou pre deti a dvojici môže poskytnúť naozaj výborné a spratné útočisko. Človek sa nemusí až tak báť ani tých našich zvedavých medveďov a môže spokojne píliť drevo nad úrovňou terénu. Daň v podobe zvýšenej spotreby je malá. Vyššia je, keď stan kupujete ako originálne príslušenstvo. Ale vraj sú firmy, ktoré vám skoro to isté vedia postaviť za štvrtinovú cenu.

Automobil má príjemný posed za volantom a množstvo dizajnových detailov, ktoré dokážu robiť radosť dlhšie, než u bežných áut. Auto je na našich cestách výnimočné a vždy bude. O to väčšiu radosť môže spôsobovať majiteľovi. Pritom má kopu nových asistenčných systémov, bezdrôtové prepojenie mobilu cez CarPlay a Android Auto, výborné LED svetlá a množstvo doplnkov a individualizačných prvkov, ktorými môžete naozaj dôkladne odlíšiť vlastné auto od všetkých ostatných. Toto je taký šperk, ale sám som prekvapený ako príjemný môže byť nielen pre ženu. 8 z 10 bodov si elektrifikovaný Countryman zaslúži.

Technické údaje

Model: Mini Cooper SE All4 Countryman
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 92/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1500-3800
Systémový výkon (kW): 162
Systémový krútiaci moment (kW): 385
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,7-2,0
Spotreba v EV móde (kWh/100 km):  14,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4297 / 1822 / 1559
Svetlá výška (mm): 147
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 405
Objem palivovej nádrže (l): 36
Kapacita batérie (kWh) 10
Dojazd v režime EV (km):  47-52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1715
Užitočná hmotnosť (kg): 555
   
Základná cenníková cena modelu: od 37 700 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku