2021-05-21 14:15:00
Škoda Octavia vRS
Škoda Octavia vRS
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia RS – Môže byť

Nová Škoda Octavia RS môže byť plug-in hybrid. Toto auto však blesky nevrhá.

Testovaná verzia mala Podkapotou benzínový štvorvalec 2,0 TSI s maximálnym výkonom 180 kW. Motor prenášal výkon na predné kolesá cez VAQ diferenciál a ešte predtým cez 7DSG. Auto v tejto špecifikácii kúpite za približne 38-tisíc, plus-mínus, no najmä plus autobus. Do 40 000 sa zmestíte v pohode. Ak vám hneď napadlo, že je to veľa a že za to máte BMW, máte pravdu. Akurát to BMW  bude mať nižší výkon. Bude síce mať automatickú prevodovku a pohon zadných kolies, no nebude ani rýchlejšie a už vôbec nie lepšie vybavné. Verte, skúšal som. Porovnateľná verzia by stála o 7-tisíc viac a stále bez patričnej výbavy.

Takže áno, Škoda je drahšia ako v minulosti. Lenže drahšie je aj BMW a vlastne všetky súčasné autá. S tým nič neurobíme, a keď si to uvedomíme hneď, pochopíme prečo je pre RS ideálny zákazník akýsi Horst s mesačným príjmom 4500+ eur. Lebo preňho je mesačná splátka 750 eur úplne bezproblémová. U nás na týchto autách budú jazdiť aj výrazne nižšie zárobkové skupiny obyvateľstva, no autá budú mať kúpené na firmu a to je predsa len trošku iný príbeh.

Zdroj: Ján Hargaš

Octavia RS má v základnej výbave Matrix LED svetlá. Tie svietia výborne, no po pravde sa nečudujem SEATu, že funkciu Matrix do svojich áut nedal a obetoval ich v prospech iných vecí z poličky materského koncernu. Svetlá zmätkujú a nereagujú dostatočne rýchlo. Nie sú výrazne horšie než iné svetlá s touto funkciou, no zdá sa, že tých svetelných segmentov je na riadiacie jednotky akosi priveľa, a tak sa stáva, že preblikávajú okolité vozidlá. Ostatní vodiči sú následne podráždení a blikajú tiež. Vyriešiť sa to dá vypnutím automatickej funkcie svetiel.

V základnej výbave je tiež informačno-zábavný systém s uhlopriečkou 10 palcov známy ako Columbus. Tu je ťažké nájsť výhradu. Pravda, občas dotyková obrazovka nereaguje, respektíve reaguje pomalšie, treba sa naučiť s ňou pracovať a určite to neodporúčam za jazdy. Infotainment je ale hlboký a ponúka množstvo nastavení a funkcionalít, o ktorých užívatelia štandardných značiek doteraz ani nesnívali. A ani nevedeli, že ich v budúcnosti budú chcieť. A oni už sú tam.

Zdroj: Ján Hargaš

Digitálny prístrojový štít je tiež v základe. Priznávam, s ovládaním palubného počítača mám zakaždým problém a reálne si neviem spomenúť ako sa mi podarilo vymazať počítadlo kilometrov. Dosiahol som to, no musel som zastaviť a ťukať do volantu, kým sa mi to nepodarilo. Tlačidlá majú meniace funkcie a očividne nemajú rady dotyk mojich nehodných prstov. Majiteľ sa to raz naučí a bude to vedieť, no bude mu to trvať dlhšie ako u konkurentov.

Spočiatku som si myslel, že auto nemá vypínateľnú kontrolu trakcie. Vlastne som prelúskal celý infotainment a nenašiel to. Nakoniec predsa. Takže áno, dá sa to. Každopádne vypínať kontrolu trakcie pred každou jazdou nie je povinnosť a jazdiť rýchlo sa dá aj s nie úplne vypnutou kontrolou trakcie.

Zdroj: Ján Hargaš

S kontrolou trakcie sa dá pracovať, no fakt je, že v kombinácii s automatickou prevodovkou ste jednoducho za apexom pomalší ako by ste chceli a s tým sa nedá spraviť nič. Kontrolu trakcie treba obchádzať a napríklad v zákrutách dosiahnuť vyššiu nájazdovú rýchlosť ešte pred zákrutou a oprieť sa o grip pneumatík a nie o samosvor. Kontrola trakcie zasiahne, obmedzí vám výkon a obmedzenie trvá dlhšie, než by bolo žiaduce, takže na výjazde ste pomalší a nemôžete využiť plný potenciál agregátu. Po pár zákrutách som ale prišiel na to ako to robiť a rýchlosť som zvýšil a trakcia zasiahla, až keď som sa vyslovene nechal uniesť pocitom istoty za volantom.

No a potom som zistil ako sa tá potvora vypne a v zákrutách mohol jazdiť ešte rýchlejšie. Pocit istoty za volantom je vysoký. Výhľad z auta je výborný a dlhý rázvor značne upokojuje jazdu. V preklade to znamená, že ste rýchly, no nepripadáte si tak. Nie je to kritika, naopak. Miera adrenalínu pri ozaj ostrej jazde je stále vysoká a jazda veľmi rýchla.  Podvozok je medzigeneračne lepší. Auto lepšie drží na ceste a s vyšším výkonom dosiahnete vyššie rýchlosti. Brzdy sú veľmi účinné a nestihli vädnúť. Vonku bolo chladno ale opäť mi veľkú službu preukázali Continentálne pneu. Už to znie ako reklama, ale nie je. Fakt je, že zatiaľ som nemal testovačku v zime s lepším obutím. Zimáky držia výborne. 225/40 R19 V XL.

Zdroj: Ján Hargaš

A tu sa dostávam k najväčšiemu zisteniu. A síce: auto je neuveriteľne pohodlné. I v najostrejšom nastavení tlmičov, ktoré ešte prekonáva úroveň šport sa s vozidlom dá jazdiť aj po zlých cestách. Keď som si režim individuál nastavil presne tak, jazda sa výrazne zlepšila,  i keď môj dojem bol, že by to mohlo byť ešte tvrdšie. Po zákrutách som ešte na rozbitom úseku zmenil nastavenie do režimu Comfort – tlmičov. A z Octavie sa stal hompáľajúci sa Superb. Odjazdil som tak cca 10 km po hrboľatých vlnovitých cestách až mi došlo "blivno."

Druhý intenzívny poznatok je, že auto nemá soundtrack z Fast and Furious. Neviem, možno išlo o tantiemy, ale auto znie úplne naturálne. A pravdou je, že som sklamaný. Je mi jasné, že auto neznie príliš športovo preto, lebo má plný výfuk zátok, ktoré nás o besný zvuk štvorvalca oberajú, ale také ticho som nečakal. Je to lepšie ako Honda Civic, ale reálne je ťažké spoznať rozdiel vo zvukovom prejave medzi 1,5 TSI a 2,0 TSI. Že tam nie je soundtrack? No skvelé. Ale reálne by som bol radšej, keby bol ten zvuk trošku prirobený, nazvime to zvýraznený. Tá kravina čo je v RS iV je zvrhlá, ale trošku poštekliť bubienky, to sa pri výkonovej verzii žiada. Alebo Akrapovič. Hádam aspoň ten by s tým vedel niečo urobiť. Mám nádej, i keď nie je veľká. Aspoň že keď dáte dole okno, počujete svišťanie turba.

Zdroj: Ján Hargaš

Zvuk odvaľovania kolies je vyšší ako pri porovnateľných konkurentoch. Nie je to nič nové, pri Octavii bežné. Čakal som to aj pri liftbacku a dočkal som sa. Nie je to extra rušivý zvuk a kvalitné audio si s tým poradí.

Pozeral som do cenníka, hrabal som sa v konfigurátore, premýšľal o tom. Ale fakt je, že lepšiu verziu akou je tá testovaná som nenašiel. K autu sa už nehodí manuálna prevodovka. Toto nemá byť a ani nie je to najostrejšie čo VW ponúka. Toto je multifunkčné a zároveň veľmi rýchle auto, ktoré výborne vyzerá a dokáže aj slušne zabaviť. Zároveň je to hltač diaľničných kilometrov, ktorý sa nehrá, že je rýchlejší než v skutočnosti je. To auto je veľmi dobre pozicionované. Človek bežne nepotrebuje raketu a pre tie víkendové jazdy osamote poslúži vynikajúco a dokáže sa porovnávať aj s hlučnými hot-hatchmi. Zároveň je ale neporovnateľne pohodlnejšia do bežných dní a má násobne viac priestoru. Doteraz bol pre mňa ideálnym modelom od značky Škoda model Superb 2,0 TSI 7DSG s výkonom 272 k. Priestor, reprezentatívnosť a vysoký výkon. Dnes sa ale novým favoritom stáva táto Octavia RS. Možno by som zvažoval kombi, zadok by mohol byť pokojnejší a Matrix by som nechal filmovému priemyslu, ale... Nič z toho nie je zásadné. Liftback má veľký kufor a množstvo priestoru. Je pohodlný, reprezentatívny a síce nemá taký výkon ako Superb, je športovejší, dravejší a ľahší.

Priemerná spotreba počas testu bola 9,2 litra benzínu na 100 km. Zvolnenie tempa na pohodlnú jazdu bez extrémov, vynulovanie počítadla a tie isté trasy koncom testu znamenali priemer 7,7 l/100 km.

Extrémy má toto auto v náplni práce. Nielenže je na svoju veľkosť prekvapivo mrštné v zákrutách, ešte má aj veľmi dobrú dynamiku. Pružné zrýchlenie v normálnom režime bez prípravy prevodovky: 60-100 km/h za 4,58 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,21 sekundy. A teraz to skomplikujem: Škoda Superb Scout 2,0 TSI 272 k DSG 4x4: 60-100 km/h za 4,23 sekundy a 80-120 km/h 5,18 sekundy. I keď je Superb (drahší) ťažší, stále dokáže byť, vďaka náskoku vo výkone z rovnakého motora, rýchlejší. Avšak iba na rovinke. V zákrutách je nespochybniteľne RS viac. Pravda, kým nezaprší. Potom sa to opäť vyrovná a Superb bude možno i dynamickejší. Nuž darmo, Superb je najlepším autom značky Škoda v súčasnosti. Univerzál. Ale Octavia RS mu pekne šliape na päty. Nielen vďaka výkonu, ale i priestoru a finálnej cene. 

Zdroj: Ján Hargaš

Na aute ma hnevali asistenčné systémy. Ale keď bolo treba a auto pochopilo, že sa skutočne snažím ísť rýchlo, všetko sa vyplo. Žiaden Lame asist, ktorý by ma na výjazde zo zákruty vracal späť do pruhu, žiaden front asist, ktorý by pred zákrutou hamoval. To auto je naozaj dobré. Vlastne veľmi dobré. A je celkom možné, že je to naposledy, čo je také dobré a časom bude RS už len ako iV. Neváhajte, berte... Ak ste aspoň čiastočne Horst. 9 z 10.

PS: Do RS som presadal z GR. Úplne iné autá, no v porovnateľnej cene. Ak by som si mal vyberať, desaťročný chlapec vo mne okamžite zoberie GR. Ale otec rodiny mu dá jednu láskavú po papuli a vezme RS. Lebo rozpočet je iba jeden a garážové státie tiež. Ale úprimne povedané, radšej mať tieto dve autá, ako jedno prémiové SUV.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Škoda Octavia RS 2,0 TSI 7DSG
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 180/5250-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/1600-4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,5-8,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4702/1829/1457
Rázvor náprav (mm): 2681
Objem batožinového priestoru (l): 600/1550
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1520-1629
Užitočná hmotnosť (kg): 518-612
Rozmer pneumatík: 225/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu Octavia Liftback: od 18 080 €
Základná cena modelu RS 31 980 €
Základná cena testovanej verzie: 33 990 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku