2021-05-07 20:30:00
SEAT Ateca 2,0 TDI
SEAT Ateca 2,0 TDI 4Drive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Ateca 2,0 TDI DSG – Ohrozená zver

Naftové SUV? To dnes znie skoro ako urážka. A predsa sa dobre predávajú.

 

Obzvlášť na Slovensku. Samozrejme, finančné možnosti v čase pandémie sú u väčšiny obyvateľstva zhoršené, no autám ako je Ateca to nebráni v ďalšej existencii. Akurát sa jej trošku pomenia klienti. Možnože namiesto päťmiestneho Tarraca zoberú päťmiestnú Atecu a ušetria.

Testovaný model ale veľmi o šetrení nebol. Bol skôr o tom, čo všetko Ateca dokáže a pritom bude mať relatívne bežný motor. Lebo dvojlitrové „tédéíčko“ s výkonom 110 kW je plne postačujúci, avšak nie vrcholný motor. V spolupráci so sedemstupňovou automatickou prevodovkou vie byť ako pružný, tak aj úsporný. V prvom rade je to ťahač, či hltač. Ťahač bremien a hltač diaľničných kilometrov. Ani jeden z týchto prípadov mu na spotrebe neuberie, no aspoň to dokáže. To sa o dnes nevyhnutných plug-in hybridoch nedá vždy povedať.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná Ateca mala z poličky zvanej doplnky úplne všetko. Displeje, komponenty, poťahy, všetko. Veď aj bola v najvyššej luxusnej výbave Experience, no ani tá samotná nie je úplne plná. Tu bolo všetko, takže cenníková cena sa vyškriabala na závratných 38-tisíc eur s DPH. Samozrejme ide o cenu pred započítaním zliav. Aktuálne je v dosahu zľava zvaná Family a tá cenovku poriadne zmrští.

FR je aktuálne ešte o 100 eur drahšia a štartuje na úrovni 33 010 eur. Experience je teda za 32 910 eur. V konfigurátore už nenájdete verziu so silnejším motorom a úprimne si ani nepamätám kedy odišla. Pri Atece ma vždy zaujímali skôr benzínové motorizácie a tie aj boli častejšie v testoch.

Nafta, automat, 4x4. To bol ešte pred pár rokmi sen každého slovenského motoristu poškuľujúceho po SUV. Predpokladám, že sa to odvtedy trošku zmenilo, ale aj tak je naftový motor stále pojem.

Zdroj: Ján Hargaš

Tento sa s automatickou prevodovkou dobre skamarátil. Ako prvý vnem na vaše vnemové centrum, tzv.: mozog, zaútočí zistenie, že plynový pedál v nižších rýchlostiach reaguje veľmi jemne. Až by som povedal, že je to taká moderná verzia redukcie. Výborne sa tak dávkuje plyn a v prípade zhoršenej adhézie pri rozbehu tak naplno využijete pohon všetkých kolies.

Motor sa preukazuje typickým chrapľavým soundtrackom a nie je tomu inak ani vo vyšších rýchlostiach. Ja si tento zvukový prejav užívam, pretože viem, že ho v nasledujúcich rokoch budem počúvať čoraz menej. Stále to opakujem a platí to aj dnes: je vo mne kus agrárneho človeka, pre ktorého traktor, či slama na gumákoch vyvoláva príjemné pocity.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalší silný poznatok je, že po studenej noci s mínusovými teplotami začne do kabíny prúdiť teplý vzduch po neuveriteľných dvoch kilometroch jazdy. A nemyslím tým dva kilometre po dvadsiatich minútach absurdného chrčania motora na parkovisku. Auto ešte nemá ani vodu v hrnci v chladiči zohriatu a už kúri. Isteže to nie je zázrak, ale za takéto sa dnes chvália elektromobily, nie naftiče. Chvála vykurovacím telieskam. Teplota chladiacej kvapaliny sa dostane na 90° o tri dĺžky ďalej. Olej v motore a v prevodovke si na svoju chvíľu počkajú pokojne aj 15-20 kilometrov.

Nečudo potom, že priemerná spotreba v teste bola 7,7 litra nafty. Bez nezávislého kúrenia síce netrpí posádka, ale agregátu sa pri vlastnej vysokej účinnosti akosi nechce zohriať. Keď už sa zohreje, spotreba postupne klesá, no vzhľadom na veľkú čelnú plochu v zime neklesne pod 7 litrov nafty. Najmä v prípade jazdy v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestkých kilometrov. V meste som jazdil za 8,2, na diaľnici to bolo v podobnom duchu a iba pohodlné tempo na diaľnici dodávalo spotrebu pod 7 litrov. A s ľahkou nohou aj výrazne pod 7 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružné zrýchlenie je priemerné a prítomnosť pohonu všetkých kolies nepomáha. Nie v tomto prípade. Zo 60 na 100 zrýchlilo auto v teste za 6,84 sekundy. Z 80 na 120 km/h to bolo za 8,7. Manuálne podradenie pred aktom predbiehania ušetrí v oboch prípadoch zhruba 7 desatín sekundy. Nie je to raketa, ale predbiehať sa dá.

Vždy mám pri teste jazdných vlastností dva pocity: prvý je, že auto v zákrutách preukazuje prekvapivú priľnavosť vzhľadom na svoje rozmery a danosti. A to aj bez pohonu všetkých kolies. Predná náprava skrátka stojí za to. Druhý dojem je, že je to taká škatuľa a pri prudkých zmenách smeru sa už riadne nakláňa. Automobil má staršiu verziu tlmičov DCC, ktoré sa nastavujú v troch polohách. Ale pravdou je, že pri prudkých zmenách smeru by autu nielenže nepomohli novšie tlmiče, ale ani svätená voda. Pokým neprenášate výkon aspoň na jednu nápravu, auto nedokáže klamať fyziku a pri prudkých zmenách smeru sa rýchlo dostáva do úzkych. V tomto prípade sú slabinou i veľké kolesá a samotný ťažký motor nad prednou nápravou. Prudká zmena smeru spôsobuje kombináciu nedotáčavosti a krátkych okamihov pretáčavosti, výsledkom čoho je zbesilý a ťažko ovládateľný pohyb auta. Popisujem kritickú situáciu na zimných pneumatikách. Pre dobro jazdných vlastností je vo všeobecnosti a hlavne v zime žiaduci nižší rozmer kolies. Ani to fyziku neoklame, ale aspoň pomôže. Kľúčové však je: nesnažiť sa prekážke vyhnúť, ale dupnúť na brzdu. A tu viac ako inde. Skrátka kompaktné SUV, ktoré myslí najmä na priestor pre posádku.

Zdroj: Ján Hargaš

V tom je skutočne dobré, i keď treba pripomenúť, že stredové sedadlo v druhom rade nie je plnohodnotné. Na to treba ísť o model vyššie. K Tarracu. Napísal by som, že všetky cesty vedú k Tarracu, pretože ak ide o priestor a vlastnosti, ťažko hľadať SUV strednej veľkosti s lepšími parametrami.

Testovaná Ateca vyzerá nesmierne dobre. Auto doplnkami skutočne dopĺňa všetky potenciálne medzery dizajnu. Nehanbí sa za svoje kompaktné rozmery, no pôsobí hodnotne. To platí aj o kabíne. Alcantara, mäkčené plasty a nový infotainment. K tomu pohodový, no silný motor, ktorý s autom pohne aj v skutočne náročných podmienkach a pokojne aj s prívesom s hmotnosťou 2,1 tony. Výborné svetlá, bohatá výbava, kvalitné audio. Cena, ktorá na mňa svietila zo špecifikácie už bola vyslovene uletená, ale k dnešnej dobe patrí a vďaka akcii Family ju môžete stiahnuť pekne hlboko. Cena výbavy a motora znie vyslovene pekne, ale netreba zabúdať na dlhý zoznam príplatkov tejto verzie. Keď skrátka chcete maximum v menšej forme, môžete to dostať. Bude to stáť viac – ak teda do hodnotenia vozidla rátame množstvo ocele, plastu a dĺžky, šírky. Písať však o Atece ako o kompaktnom, malom SUV mi príde uletené. Je to rodinné auto a štvorčlenná posádka ťažko nájde viac na podobnej zastavanej ploche. Možno by však stačila nižšia výbava a benzínový motor. Ktovie? 7,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Seat Ateca 2,0 TDI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7. stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1600-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,7-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1602
Užitočná hmotnosť (kg): 528
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R19
Základná cenníková cena modelu(Reference 1.0 TSI): 19 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 35 491 €
Základná akciová cena verzie (Family bonus): 31 910 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku