2021-04-08 18:30:00
Peugeot e2008
Peugeot e2008
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot e2008 – vydarený elektromobil

Peugeot e2008 má štýl, je to crossover, má dosť výkonu a má rafinovaný prístup k elektromobilite.

 

Peugeotu nešlo pri stavbe elektrickej e2008 o to, aby do auta narval čo najviac batérií za každú cenu. Tak ako väčšina európskych značiek, aj Peugeot pristupuje k batériám zodpovednejšie, dobre ich chráni a v tomto prípade aj dobre situuje. Batérie totiž nie sú v celom podvozku tak ako pri iných elektromobiloch. V preklade: nezmenšujú priestorovú ponuku v kabíne natoľko, aby bolo v aute s vyššou karosériou SUV priestoru ako v drobnom hatchbacku. Batérie sú primárne pod sedadlami a v stredovom tuneli. Menej ich je pod prednými sedadlami, menej ich je v stredovom tuneli a viac ich je pod sedadlami zadnými a zas menej v kufri. Výsledkom je, že v aute si aj vyšší členovia posádky majú kam dať nohy a napriek vyslovene kompaktným vonkajším rozmerom a karosérii, ktorá sa od spaľovacej verzie nijako nemení, tak napriek tomu dokáže automobil poňať dostatok batérií, aby mohol konkurovať násobne drahším autám. V Dojazde. S týmto autom dáte v studenom počasí 230-250 kilometrov a v príjemnom teplom počasí aj 300 pri jazde vyslovene na dojazd. Reálne tak 280-290 km.

Všetko samozrejme závisí od jazdného štýlu, no elektromobilita má z môjho pohľadu jednu príjemnú a často nevyslovenú súčasť: radí spomaliť. Všetci sa všade ponáhľame. Do práce, za koníčkami, na dovolenku. Všade chceme byť hneď a prví. Obvykle to končí tak, že sme hneď a ako prví aj u lekára s vážnymi zdravotnými komplikáciami.

Niežeby sa s elektromobilom nedalo ponáhľať. Dá a dá sa ponáhľať aj dosť rýchlo. Nie je to ale nutné, pretože tie kilometre po diaľnici rýchlosťou 150 km/h sú len o málo rýchlejšie ako rýchlosťou 120 km/h. Rozdiel je zásadný v bezpečnosti a v tlaku na nervovú sústavu.

Zdroj: Ján Hargaš

Elektromobil je niečo ako hnutie slow food. A keď si to uvedomíte, prestanete porovnávať, zistíte, že vám elektromobil dokáže dať viac ako vám zoberie.

Ale dosť bolo filozofie, späť k veci. Kompaktný crossover považujem za najlepší elektromobil v triede jednak pre jeho originálny a svieži dizajn v kombinácii s prekvapivo priestrannou kabínou. Keď k tomu prirátam vynikajúco urobenú myšlienku elektrifikácie a tichú komfortnú, no pritom dynamickú jazdu, ktorú toto auto dodáva, mám víťaza. Pravda, je celkom možné, že sa o prvú priečku bude deliť s eC4, no s ňou som ešte nemal tú česť.

Testovaná verzia bola vo vysokej výbave GT, no vôbec nemusíte pozerať až tam. Za 31 790 cenníkových tisíc máte v aute všetko čo je treba. Píšem o výbave Active Pack. Už Active je ozaj bohatá, ale Active Pack tomu dáva korunu.

Zdroj: Ján Hargaš

Platforma PSA pre elektrické vozidlá naozaj nie je o tom narvať do podvozku všetko lítium sveta. Je o bezpečnosti batérií, bezpečnosti posádky. Je o výbornom chladení, ktoré umožňuje nabíjanie s výkonom až 100 kW, no je aj o výbornom vyhrievaní kabíny, ktoré v studenom zimnom počasí pomáha udržiavať teplo v aute bez výraznej záťaže vozidla. Píšem o tepelnom čerpadle ale aj o odporovom vykurovaní. Už po minúte-dvoch začne z výduchov ventilácie prúdiť teplý vzduch a čelné sklo máte rozmrazené do minúty od spustenia vozidla. Skúšal som pri -4 stupňoch a hrubej vrstve námrazy. Žiadne škrabkanie, žiadne drnčanie motora pred domom v mraze. Sadnem do auta, zapnem motor, zapnem pás, nasadím okuliare, pripojím telefón, spustím navigáciu, zapnem stierače a idem. Komfort, ktorý pri bežných autách dodáva jedine nezávislé kúrenie. S predhriatím auta na nabíjačke prostredníctvom menu infotainmentu, či cez apku na mobile máte odolnosť voči chladu ešte vyššiu.

Stále platí, že elektromobil je ideálny do mesta a blízkeho okolia, ale pohodlné cestovanie na dlhšie vzdialenosti nepredstavuje žiaden problém, dokonca ani u nás.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba na diaľnici sa v mojom teste zastavila na úrovni 21,7 kWh pri rýchlosti 120 km/h a vonkajšej teplote 6°. V meste som jazdil za 18,5 kWh. Kombinovaná papierová spotreba podľa WLTP je pritom 18,3 kWh. Kapacita batérie využiteľná na jazdu je 46,2 kWh, zvyšok z celkových 50 kWh je rezerva.

Na diaľnici tak pri snahe o zachovanie rýchlosti 120 km/h prejdem cez 200 kilometrov. Je jasné, že stúpania v smere na BB na R1 vyženú spotrebu vyššie, ale nemusia výrazne, keď bude vodič väčšmi využívať profil cesty.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika zrýchlenia je v aute zachovaná s aspoň tretinou zostatku energie v batérií. Potom plynulo klesá až sa rozdiel v zrýchleniach prehupne cez sekundu. Zo 60 na 100 km/h s polovicou kapacity batérie som zrýchlil za 5,44 sekundy. S 20% batérie za 6,58. Stále dobré, ale rozdiel už cítiť.

Z 80 na 120 km/h ide za 7,55 sekundy s polovicou kapacity. Pod 20% je to už tesne pred 9-timi sekundami. Motor má výkon 100 kW a krútiaci moment 260 Nm. Po stlačení plynového pedálu ide auto okamžite naplno a predbiehanie je tak pocitovo ľahšie a rýchlejšie ako so spaľovákom.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto nepôsobí tak ťažko ako iné elektromobily postavené na platforme zdieľanej so spaľovacími verziami. Dokonca pôsobí ľahšie ako konkurent postavený na rovnakej platforme s rovnakým motorom a kapacitou batérie. Ten má ale menšiu celkovú dĺžku a rázvor, takže batérie nie sú až tak dobre hmotnostne rozložené ako tu.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda po tiahlych zákrutách je vyslovene príjemná. Dobré zimné obutie s ostro nastaveným riadením spolu s malým volantom a posedom za volantom prispieva k jazdnému zážitku. Na prudké zmeny smeru auto reaguje veľmi dobre najmä vďaka bleskovým zásahom stabilizačného systému. Ten šalamúnsky potláča prirodzené náklony vysokej karosérie a umožňuje autu i na mäkšom podvozku prechádzať manévrami s prehľadom. Chválim pretože za vysokú konštrukciu neplatíte znížením komfortu jazdy. Naopak, podvozok je na veľkých nerovnostiach tichý a dobre pracuje. Vyššia hmotnosť nízko zas pomáha udržiavať kolesá rovnomerne zaťažené.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka: kultivované, tiché, pohodlné, svižné, zábavné, štýlové a s nadčasovým dizajnom. Áno, má to obmedzenia. Ale áno, stačí zmeniť postoj a životu a z obmedzení sa stanú výhody.

Áno, elektrický Peugeot 2008 je drahší ako porovnateľná spaľovacia verzia. V skutočnosti nie až tak výrazne, aby prípadný rozumný dotačný program a výhody spojené s vlastníctvom elektromobilu predstavovali zádrhel. Pokiaľ máte kde nabíjať (garáž, státie pri lampe, nabíjačka pri práci) je to v poriadku.

Pokiaľ vám srdce baží po 2008, dojazd e2008 pre vás nepredstavuje problém. Málokto si menší crossover kupuje ako diaľničný koráb. Ak predsa, máte tu šikovné naftové verzie. Dnes by som reálne nezvažoval či spaľovák alebo elektrickú verziu. Pri e2008 určite nie. To auto je najlepšie ako elektromobil. 8,5 z 10 bodov

Zdroj: Ján Hargaš

PS: Tabuľka je vo videoteste. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku