STELLANTIS: Alfa Romeo do Poľska. Giulietta zbohom a Chrysler možno tiež
Nový superkoncern Stellantis bude viesť Carlos Tavares. Ten vie ako držať náklady na uzde.
Poďme na to historicky: Fiat sa spojil s Chryslerom, tým Chrysler zachránil a vznikol koncern FCA. Kedysi dávno kúpil Peugeot krachujúci Citroen a iba nedávno kúpil Opel. Bolo tam ešte veľa ďalšieho, ale toto nám stačí. Európske úrady v decembri schválili spojenie FCA a PSA. FCA je koncern, pod ktorého krídla okrem značiek ako Chrysler a Fiat patrí tiež Alfa Romeo, Lancia, Jeep, či RAM. PSA je našincovi o kus bližší. Pod jeho krídla patrí okrem Peugeotu, Citroenu a Opelu aj DS a blízko k nemu má aj prepojený čínsky Dongfeng.
Tieto dve obrovské automobilové spoločnosti sa spájajú, čím vzniká štvrtý najväčší výrobca automobilov. Nový koncern sa bude volať Stellantis a jeho šéfom bude Carlos Tavares, ten bude mať zároveň posledné slovo v dozornej rade, v ktorej bude PSA vlastniť 6 z 11 kresiel (Tavares je ten šiesty).
Nový koncern bude veľký, no zároveň bude mať veľké problémy. A tých je najviac na strane FCA. Koncern má dlhodobo problém s príliš veľkým množstvom značiek, s nejasnou víziou a s Európou. Fiat má v domovskej krajine v Taliansku výrobnú kapacitu na úrovni 1,5 milióna vozidiel, no už pred COVIDom vyrábali len niekoľko stoviek tisíc áut. Väčšina závodov trpí odstávkami a nejasnou budúcnosťou. Fiat zaspal dobu vo všetkých ohľadoch a jeho divízia osobných áut je jednoducho žalostná a opäť bez vízie. V podstate jediné, čo v FCA fungovalo a držalo celý koncern nad vodou boli značky Jeep a RAM, možno ešte juhoamerické operácie.
Novinky sa nepochybne dotknúť aj značiek ako Alfa Romeo. Po desiatich rokoch Alfa ukončila výrobu starnúceho hatchbacku Giulietta a to bez priameho nástupcu. Za desať rokov sa vyrobilo cez 400 000 áut a posledný zišiel z linky krátko pred Vianocami.
Náhradou má byť krásny crossover Tonale, ktorý však príde až cca o rok. Vyrábať by sa mal v Poľskom závode v Tychy. Zdieľať by mal techniku s modelom Renegade a najmä ide o zdieľanie hybridných motorizácií.
Je takmer isté, že všetky novinky, ktoré značky z FCA do budúcna prinesú budú stáť na platformách koncernu PSA. To platí aj o produktoch na trhu v USA. Všetko čo bude menšie ako Grand Cherokee a RAM bude mať pravdepodobne európske základy.
To by paradoxne mohlo zachrániť Chrysler, ktorý je na odpis už dlho. V súčasnosti má len dva modely, z toho jeden zažil ešte dinosaurov, ktorých spaľuje. Druhým je výborné MPV Pacifica. Tavares sa vyjadroval v zmysle, že značky nechce umŕtvovať, ale analytici tvrdia, že značiek má nový koncern jednoducho priveľa.
Keď si však vezmeme, že už dnes PSA vyrába množstvo produktov, ktoré len vyzerajú inak, je celkom možné, že nový koncern dokáže oživiť aj Lanciu a aj portfólio Chrysleru. Čo taký Chrysler 508 s americkým dizajnom?
AUTOR: © Zoznam/jh
Komentáre k článku