2021-01-10 12:00:00
Alfa Romeo Gulietta 1,4
Alfa Romeo Gulietta 1,4 T Multi Air
Zdroj: Ján Hargaš

STELLANTIS: Alfa Romeo do Poľska. Giulietta zbohom a Chrysler možno tiež

Nový superkoncern Stellantis bude viesť Carlos Tavares. Ten vie ako držať náklady na uzde.

 

Poďme na to historicky: Fiat sa spojil s Chryslerom, tým Chrysler zachránil a vznikol koncern FCA. Kedysi dávno kúpil Peugeot krachujúci Citroen a iba nedávno kúpil Opel. Bolo tam ešte veľa ďalšieho, ale toto nám stačí. Európske úrady v decembri schválili spojenie FCA a PSA. FCA je koncern, pod ktorého krídla okrem značiek ako Chrysler a Fiat patrí tiež Alfa Romeo, Lancia, Jeep, či RAM. PSA je našincovi o kus bližší. Pod jeho krídla patrí okrem Peugeotu, Citroenu a Opelu aj DS a blízko k nemu má aj prepojený čínsky Dongfeng.

Zdroj: Ján Hargaš

Tieto dve obrovské automobilové spoločnosti sa spájajú, čím vzniká štvrtý najväčší výrobca automobilov. Nový koncern sa bude volať Stellantis a jeho šéfom bude Carlos Tavares, ten bude mať zároveň posledné slovo v dozornej rade, v ktorej bude PSA vlastniť 6 z 11 kresiel (Tavares je ten šiesty).

Nový koncern bude veľký, no zároveň bude mať veľké problémy. A tých je najviac na strane FCA. Koncern má dlhodobo problém s príliš veľkým množstvom značiek, s nejasnou víziou a s Európou. Fiat má v domovskej krajine v Taliansku výrobnú kapacitu na úrovni 1,5 milióna vozidiel, no už pred COVIDom vyrábali len niekoľko stoviek tisíc áut. Väčšina závodov trpí odstávkami a nejasnou budúcnosťou. Fiat zaspal dobu vo všetkých ohľadoch a jeho divízia osobných áut je jednoducho žalostná a opäť bez vízie. V podstate jediné, čo v FCA fungovalo a držalo celý koncern nad vodou boli značky Jeep a RAM, možno ešte juhoamerické operácie.

Zdroj: Ram

Novinky sa nepochybne dotknúť aj značiek ako Alfa Romeo. Po desiatich rokoch Alfa ukončila výrobu starnúceho hatchbacku Giulietta a to bez priameho nástupcu. Za desať rokov sa vyrobilo cez 400 000 áut a posledný zišiel z linky krátko pred Vianocami.

Náhradou má byť krásny crossover Tonale, ktorý však príde až cca o rok. Vyrábať by sa mal v Poľskom závode v Tychy. Zdieľať by mal techniku s modelom Renegade a najmä ide o zdieľanie hybridných motorizácií.

Je takmer isté, že všetky novinky, ktoré značky z FCA do budúcna prinesú budú stáť na platformách koncernu PSA. To platí aj o produktoch na trhu v USA. Všetko čo bude menšie ako Grand Cherokee a RAM bude mať pravdepodobne európske základy.

To by paradoxne mohlo zachrániť Chrysler, ktorý je na odpis už dlho. V súčasnosti má len dva modely, z toho jeden zažil ešte dinosaurov, ktorých spaľuje. Druhým je výborné MPV Pacifica. Tavares sa vyjadroval v zmysle, že značky nechce umŕtvovať, ale analytici tvrdia, že značiek má nový koncern jednoducho priveľa.

Zdroj: Dodge

Keď si však vezmeme, že už dnes PSA vyrába množstvo produktov, ktoré len vyzerajú inak, je celkom možné, že nový koncern dokáže oživiť aj Lanciu a aj portfólio Chrysleru. Čo taký Chrysler 508 s americkým dizajnom?

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo