14.04.2020

TEST: Toyota C-HR Dynamic Force – premiér(e) medzi crossovermi

A jeden prsteň bude vládnuť všetkým... Jedno auto bude vládnuť všetkým, keď naplní svoj potenciál.

A ono ho naplnilo. Toyota C-HR dostala novú vrcholnú verziu. Volá sa Dynamic Force a na Podkapotou dorazila vo vrcholnej ediícii Premiere Edition. Nuž, preto je to premiér(e) medzi crossovermi. Ale som vtipný, však? Na zbláznenie.

Faktom zostáva, že pôvodne som toto auto chcel nazvať cisárom. Ale cisárom nie je. Cisárom je Lexus UX. Takým príjemným tichým cisárom z ďalekého východu v oblasti kompaktných crossoverov. Ale tichá voda brehy myje a v prípade dvojice C-HR a UX to platí stopercentne. Tandem, aký sa nevidí. V parlamentnej monarchii japonského typu je cisár vrcholným predstaviteľom a zasluhuje si mimoriadnu úctu vychádzajúcu z hlbokých tradícií. Je to premiér, kto má v rukách moc. Či v tomto prípade predaje. Lebo ak chcete Toyotu C-HR, mali by ste zvážiť v prvom rade verziu Dynamic Force. Ak by vám nestačila, je tu UX. Ak by vám bolo veľa, stále si môžete vybrať slabší, tiež lacnejší hybridný model C-HR s výkonom 122 koní.

Ozaj, to som ešte nespomenul. Zdalo sa mi, že je to jasné. Toyota C-HR Dynamic Force má Podkapotou motorizáciu s výkonom 135 kW (184 k). Jej základ tvorí benzínový atmosférický dvojlitrový motor kombinovaný s eCVT prevodovkou, v ktorej sa skrývajú (aj) dva elektromotory. Ten hlavný má maximálny výkon 80 kW a maximálny krútiaci moment 202 Nm. Samotný atmosférický štvorvalec patrí k tomu najlepšiemu, čo v rámci spaľovacích motorov môžete na trhu nájsť. Ide o motor z novej generácie agregátov. Jeho maximálny výkon je 112 kW a to pri tepelnej účinnosti 41%.

Motor ponúka autu serióznu dynamiku. Už tabuľkový údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h sľubuje príjemné zvezenie – 8,2 sekundy (vs. 11,0 pri 122 k Hybrid).

Namerané pružnosti sú podobné. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za úctyhodných 4,96 sekundy. Z 80 na 120 km/h v priemere za 6,2 sekundy. V oboch prípadoch to stačí na pohodlné predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch. Ako pri všetkých hybridoch od Toyoty, aj tu je najsilnejšou zbraňou okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedálu. Najprv totiž reaguje elektromotor, potom sa zvýšia otáčky spaľovacieho motora a ide sa ďalej.

Priemerná spotreba počas testu bola 5,3 litra benzínu na 100 km. Išlo o spotrebu pri nájazde 50% na diaľnici, 40% na okresných cestách a 10% na cestách v meste. Spotreba reflektuje ďalší technologický posun hybridného ústrojenstva. Hybrid dnes dokáže viac a intenzívnejšie pracovať v elektrickom režime. Výhradne na elektrickú energiu dokáže jazdiť do rýchlosti 120 km/h, no elektromotor môže spaľovaciemu motoru pomôcť aj vyššie, čím do veľkej miery orezáva vrcholy spotreby pri potrebe pružnosti vo vyšších rýchlostiach. Najsilnejšou stránkou hybridu od Toyoty je tradične jazda mestom. Tam priemerná spotreba nerastie, naopak výrazne klesá. Čím je v meste horšia premávka, čím pomalšie a dlhšie idete, tým menej auto pýta. No a samozrejme, s hybridom nemáte žiadne starosti. Nie je to plug-in, nemusíte ho teda nabíjať.

Platí, že dynamické schopnosti vozidla som využíval vždy, keď to bolo možné a bezpečné, aj napriek tomu spotreba nie a nie stúpnuť. Je celkom možné, že vám bude auto papať ešte menej. Dôvodom nemusí byť len vaša snaha jazdiť s hybridom úsporne – ktorá je teraz podporená aj novými funkciami infotainmentu a aplikácie MyT – koučing hybridnej jazdy. Môže to byť aj nepresný tachometer. Jednoduchý ale účinný fígeľ. Auto má s narastajúcou rýchlosťou čoraz väčšiu odchýlku tachometra od reálnej rýchlosti. Keď vám auto ukazuje rýchlosť 130 km/h, v skutočnosti idete 120 km/h. Ak ale tachometer ukazuje 150 km/h vaša reálna rýchlosť je 138-139 km/h. Netreba asi vysvetľovať, že pri diaľničných rýchlostiach je rozdiel v spotrebe pri náraste rýchlosti len o 10 km/h cca 1 liter. Keď si myslíte, že idete 140, ale vaša rýchlosť neprekračuje 130 km/h, je jasné, že budete mať nižšiu spotrebu, ako ten, kto tiež ide 140 km/h no jeho rýchlosť je 138 km/h. Nehľadajte za tým konšpiráciu. Iba pár rokov dozadu mali takúto odchýlku azda všetky autá na trhu. Dnes ale väčšina konkurentov ukazuje rýchlosť omnoho presnejšie aj vo vyšších rýchlostiach. Výhodou je, že ste takýmto nárazníkovým pásmom lepšie chránený pred pokutami. Pritom rozdiel v rýchlosti je ťažké odhaliť.

V aute máte výborný pocit z dynamiky, z jazdy. I napriek vyššiemu posedu auto pôsobí športovo, jazda je zábavná. A nejde len o pocit zo sedenia, či o strmosť riadenia – i keď je to polovica úspechu. Druhou polovicou je výborný podvozok. Lebo toto auto vyzerá dynamicky, teraz má aj dynamický motor, no už pred faceliftom malo výborný športový podvozok. Podvozok odráža karosériu typu SUV Coupé. Vzadu multilink. Vysoká stabilita, presná jazda a pritom príjemná tuhosť bez zvýšenej tvrdosti. Ani horšie cesty autu nevadia a kolesá sa s istotou držia rozbitej vozovky. Jazdnými vlastnosťami sa C-HR doťahuje na prémiové autá. Málokto z reálnych konkurentov totiž vôbec ponúka niečo iné než polotuhú nápravu a ak, iba v najdrahších verziách. Táto tiež nie je lacná, no multilink je tu od začiatku. Facelift priniesol aktualizáciu zavesenia kolies tak, aby aj auto s motorom Dynamic Force reflektovalo silu motora a dokázalo ju využiť pri dynamike jazdy. Nové sú aj tlmiče.

Po facelifte sa zlepšilo odhlučnenie. Už pred faceliftom nebolo zlé, dnes je výborné. Toyota sa potrápila aj s drsnosťou i vibráciami chodu spaľovacieho motora. Zmenila sa montáž motora, zvýšilo sa odhlučnenie. Za jazdy prakticky necítite vibrácie ani drsnosť chodu spojenu so spaľovacím motorom a užívate si skôr elektrickú jazdu – s občasnou prítomnosťou zvuku spaľovacieho motora.

Lepšie odhlučnenie zlepšilo i podanie zvuku príplatkového systému JBL. Jednoducho hrá lepšie, čistejšie a jeho kvality dokážete viac oceniť. Nie je to audiosystém za tisíce eur, no vyhovie väčšine poslucháčov a budú mať z neho ozaj dobrý pocit. A to aj tí, ktorí na každom audiosystéme len do-hluchoty zvyšujú intenzitu basov...

Auto ťaží z nového infotainmentu. Je to práve model C-HR, ktorý ako prvý priviezol do áut značky Toyota konektivitu Apple CarPlay a Android Auto. Povedzme si otvorene, že rozhranie infotainmentu Toyoty naďalej nie je to najkrajšie a najbystrejšie, čo na trhu nájdete. Platí to aj o intuitívnosti a prehľadnosti. CarPlay ale tento deficit hravo zmaže. Funguje cez kábel, no funguje ozaj dobre a spoľahlivo.

Kabína vozidla pohodlne odvezie štvoricu priemerne urastených chlapov. Za vyšším vodičom – 192 cm, je možné umiestniť aj detskú sedačku s uchytením do protismeru jazdy, rezerva je každopádne veľmi malá. Auto vie na krátke trasy, či aspoň nepohodlne odviezť aj piatich. Lepšie však štyroch. K posádke na zadných sedadlách je C-HR skúpe na výhľad z vozidla – daň za dizajn C-stĺpiku. Moje deti sa na to nesťažovali. Obvyklé sledovanie okoloidúcich áut ale prakticky nepripadalo do úvahy a starší sledoval akurát tak oblaky, rovnako ako mladší...

Batožinový priestor ponúka dostatočný priestor pre jednotlivca, dvojicu, či pre menšiu rodinu. Veľký detský kočiar odvezie, pojme aj nejaké tašky s nákupom. Vďaka pozvoľne sa zvažujúcej streche je pomerne plytký, no s tým vzhľadom na dizajn tiež treba rátať. Dynamic Force ako najvýkonnejší hybrid prišiel o 19 litrov v batožinovom priestore. Z 377 na 358, rozdiel prakticky nevidieť. 

Zdalo by sa, že auto sa po facelifte zvonku nijako neodlišuje, no opak je pravdou. Úpravou prešla predná časť, svetlomety, no najmä je nová zadná časť so zmenenými združenými svetlami. Vyzerá ostrejšie a zadok o trošku lepšie nadväzuje na prednú časť.

Toyota C-HR vie byť auto aj s pohonom všetkých kolies. Nemôže byť zároveň hybrid a nemôže mať ani manuálnu prevodovku – s 4x4. Viac než to, ale oceníte nový hybridný motor s vyšším výkonom. Ak chcete niečo podobne rozmerné, podobne výkonné ale s pohonom všetkých kolies, pozrite si UX. Lexus ponúkne práve tento motor aj s pohonom zadných kolies – elektrickým pohonom. Pri takto cestne orientovanom crossoveri je to ale jedno. A ak predsa nie, za cenu UX si kúpite RAV4 s pohonom všetkých kolies a ešte vám zostane.

Jednoducho Toyota ponúka odpoveď na takmer každú otázku. Ich hybridy sú medzigeneračne výrazne lepšie a dokazuje to aj C-HR. A ak predsa len vyšší výkon nepotrebujete, C-HR po facelifte vám dodá všetko spomenuté, pritom aj slabší hybrid je nový a účinnejší. Naozaj solídny kompaktný crossover a líder tejto kategórie áut. 9 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Toyota C-HR 2,0 Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Prevodovka: e-CVT
Poháňaná náprava predná
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.):  112/6000
Celkový výkon (kW/ot.):  135
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.): 190/5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,3-5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1795/1565
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 358
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1485-1525
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 19 990 €
Základná cena motorizácie: 26 590 €
Cena motorizácie plus výbava: 30 990 €

FOTO: Ján Hargaš
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku