23.04.2020

TEST: Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 – kráľ všetkých Dácií

Dacia Duster ešte nikdy nebola taká výkonná a taká schopná. Stále si drží slušnú cenu.

Auto s pohonom všetkých kolies, so silným benzínovým motorom, s manuálnou prevodovkou a s bohatou výbavou? No nech sa páči, Dacia Duster v testovanej špecifikácii. Nech hľadáte ako hľadáte, len ťažko nájdete lepší pomer ceny a protihodnoty a hlavne len ťažko nájdete auto so všetkými uvedenými parametrami v cene do 20 000 eur. Takže čo viac písať? Ďakujem za pozornosť, dovidenia...

Ešte čítate? Nuž dobre, poďme sa na tento tabuľkový kauf roka a na tento kráľovský Duster pozrieť. K absolútnej, až dekadentnej dokonalosti mu chýba azda len automatická prevodovka. Lenže ak by ju mal, ostatní môžu rovno zavrieť „sklep“ a odsťahovať sa do Humpolca. Minimálne Kadjar od materského Renaultu.

Nie, Duster určite nie je najdokonalejší povoz na trhu. Ani najkrajší nie je, ani najbezpečnejší, ani v teréne najschopnejší. Každá z týchto kategórí má víťaza od inej značiek. Lenže Duster v sebe kombinuje solídny výkon v každej zo spomenutých kategórii. Jeho najväčším tromfom je práve cena. Avšak pozor, zadarmo nie je a s najvýkonnejším motorom určite nie. Testovaná verzia bola v najvyššej výbave Prestige. Aktuálne je cena tohto vozidla 18 490 eur bez príplatkov. Lenže testovaný automobil príplatky mal – všetky. Jeho cena s hands free kartou, s automatickou klimatizáciou, kamerovým systémom Multiview, s vyhrievanými prednými sedadlami a s metalízou dostala na úroveň 19 819 eur. Takže auto je bez registračného poplatku a kolkov iba tesne pod úrovňou 20 000 eur. 20 000 je zároveň suma, od ktorej už nie je ďaleko k podobne schopnému a podobne charakternému vozidlu od Suzuki.

Veru, píšem o Vitare. V skutočnosti má faceliftovaná Vitara cenníkovú cenu za 1,4 BoosterJet s výkonom 103 kW, s manuálnou prevodovkou a s pohonom všetkých kolies základnú cenu v základnej výbave na úrovni 19 490 eur. V porovnateľne vysokej výbave (najvyššej) Elegance+ je za 21 430 eur + 400 eur za metalízu. Takže necelých 20 za Dustera, alebo necelých 22 za Vitaru? Obe v plnke, obe v peknej oranžovej metalíze. Sofiina voľba? Obzvlášť, keď si uvedomíte, že Vitaru viete kúpiť v tejto výbave a verzii aj s automatickou dvojspojkovou prevodovkou – ale až za 23 630 eur. Ťažká voľba a voľba, ktorú dozaista rieši veľký počet zákazníkov. Aj keď výrobcovia hovoria, že si autá nekonkurujú a že sú úplne iné. Nuž, povedzte to našim čitateľom... Urobia s vami rýchly proces.

Duster s pohon všetkých kolies a so štvorvalcovým motorom môžete kúpiť lacnejšie. V druhej najnižšej výbave Comfort získate motor 1,3 TCe s nižším výkonom a s pohonom všetkých kolies za 16 340 eur. K tomu pár prvkov, metalíza a auto s porovnateľnými parametrami máte za 17-17500 eur.

Dilemu, ktoré auto si kúpiť a ktoré nie, nechám na vás. Poďme sa povenovať Dusterovi a jeho silným i slabým stránkam tejto verzie. Lebo Dustera novej generácie už máme prelezeného zboku-spredu.

Výkon, dynamika, spotreba

V lete minulého roka som testoval rovnako výkonnú verziu s pohonom iba prednej nápravy. Auto očarilo dynamikou – na Daciu skutočne nevídanou a potešilo aj spotrebou. Priemerná spotreba po teste bola 6,7 litra benzínu na 100 km. Bolo horúce leto, klimatizácia šla na plné obrátky a dynamiku som využíval vždy, keď to bolo možné a bezpečné. Detto pri aute s pohonom všetkých kolies. Akurát bol studený koniec novembra. Verzia s pohonom 4x4 si pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% jázd po meste vypýtala 7,2 litra benzínu na 100 km. Rozdiel pol litra nie je zlý. Mechanický odpor a súvisiaca vyššia hmotnosť verzie 4x4 má tendenciu viac zvýšiť spotrebu pri vysokom zaťažení. Výhoda testovanej verzie však je, že má solídnu rezervu výkonu, a tak sa narozdiel od predchodcu 1,2 TCe ani zďaleka netrápi toľko. Na diaľnici pri 130 km/h len s ťažkosťami podleziete úroveň 8 litrov, no ide o okamžitú spotrebu. Čím viac okresných ciest, tým bližšie k 7 litrom a aj v horšom počasí.

Pohon všetkých kolies sa ovláda typickým otočným ovládačom na stredovom tuneli. Režim lock finguje pevnú uzávierku diferenciálu, no reálne prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 50:50 s tým, že o prenos na jednotlivé kolesá sa stará elektronika a pomáha si účinkom bŕzd.

Auto je v teréne príjemným a sebavedomým spoločníkom. Mäkší podvozok ukazuje svoje výhody aj pri rýchlejších prejazdoch cez nerovnosti. Na ceste je auto dynamickejšie pri nízkych rýchlostiach za zhoršenej adhézie. Lepšie drží stopu, správa sa neutrálnejšie – ak si teda odmyslíme účinok asistenčných systémov. Nemá takú tendenciu naprázdno vrtieť kolesami. Radenie znesie chlapskú ruku, jednotka je relatívne krátka.

Pružnosť ma ale prekvapila. Čakal som totiž presný opak pri porovnaní s verziou bez pohonu všetkých kolies. Logicky by pohon 4x4 mal pružnosť ovplyvniť skôr negatívne ako pozitívne. Jednak vyššou hmotnosťou, jednak mechanickým odporom. Prerozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy pružnosti nemá ako pomôcť – teda v prípade, že máte obuté kvalitné pneumatiky. To mali obe verzie.

Pružnosť 4x4 pri teste zrýchlenia zo 60 na 100 km/h bola 5,03 sekundy na 3. stupni. Z 80 na 120 km/h zrýchlil Duster za 6,43 sekundy. V prvom prípade Duster 4x2 zrýchlil za 6,45 sekundy, v druhom dokonca za 8,73 sekundy. To je o viac ako 2 sekundy horší čas. Taký veľký rozdiel možno vysvetliť buď mapou riadiacej jednotky pre verziu 4x4 – pravdepodobne si dovolí na kolesá pustiť viac výkonu, než verzia 4x2, alebo odlišným sprevodovaním. Auto má tabuľkovo položené maximá výkonu i krútiaceho momentu mierne nižšie. 

Nuž každopádne, stopky neklamú a neklamal ani pocit. Nameraný údaj ma vtedy v lete prekvapil skôr negatívne ako pozitívne. Vzhľadom na výkon a hmotnosť auta som vtedy čakal lepší čas – najmä pri zrýchlení z 80 na 120 km/h. Teraz to vidím v celkom inom svetle. Skrátka, ak chcete mať z Dustera raketu za každých podmienok, berte 1,3 TCe 110 kW 4x4. Bude možno mierne viac papať, ale odvďačí sa.

Inak to bol Duster ako ho poznáme. V novej generácii je v kabíne tichší, podvozok je mäkký, no veľké kolesá prenesú viac z nerovností než na začiatku existencie modelu. Na druhú stranu sa tak auto menej nakláňa v zákrutách. Svetlá svietia slušne, stierače stierajú, klaksón tiež ide. Auto má prijateľný priestor vzadu, vpredu sa sedí možno trošku ako na porcelánovom tróne – najmä ak máte dlhšie nohy, ale stále pohodlne. Sedadlá sú komfortné, vzadu majú minimálne bočné vedenie. Aj kufor verzie 4x4 postačuje. Štvorčlennú rodinu Duster odvezie, prinajhoršom prikúpite strešný box. Teší ma konektivita Apple CarPlay – neteší ma umiestnenie USB výstupu.

Jednoducho Duster s najsilnejším motorom je kráľom medzi Daciami. Žiadna iná neponúkne takú univerzalitu, toľko výkonu a toľko možností. Cena sa vtlačí do 20 000 eur a síce sa istotne nájde niekto komu to príde ako veľa „za Daciu“, myslím, že majitelia budú spokojní. 8 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 Prestige
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1332
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1700
Maximálna rýchlosť (km/h): 196
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4341/1804/1693
Rázvor náprav (mm): 2674
Objem batožinového priestoru (l): 411
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1406
Užitočná hmotnosť (kg): 439
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
Cena výbavy a motorizácie od:  18 190 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku