27.01.2020

TEST: Toyota Supra – Jednoducho Suprová

Toyota Supra je späť. Má v sebe veľkú dávku multikulti, o to lepšia je.

Poďme sa na začiatok venovať internetovým diskusiám. Čo je lepšie? BMW Z4 alebo Toyota Supra? Práve v tejto otázke je ukryté množstvo zbytočných diskusných príspevkov a vláken, ktoré nikam nevedú. BMW Z4 je skvelé a skvelá je aj Supra. Každé auto je pritom iné, aj keď sú vlastne rovnaké a vyrábajú sa na rovnakej linke. Ktoré si vybrať? BMW Z4, či Toyotu Supra? Túto dilemu mám vnútorne vyriešenú, ak vy ešte nie, možno vám pomôžu nasledujúce riadky.

Dvojičky jednej matky, iných otcov

Azda toto je najbližšie biologické prirovnanie k spojeniu medzi dvoma koncernami. BMW a Toyota sa nespojili len pre stvorenie dvojdverového kupé s klasickou koncepciou pohonu. Ich cieľov je viacero, práve tento je najviac diskutovaný. Kým Z4 verí otvorenej streche, respektíve ide o soft top roadster, Toyota Supra je klasické dvojdverové kupé so zadným náhonom a motorom vpredu. Koncepčne rovnaké, rovnaké platformou, motormi/motorom a prevodovkou i množstvom ďalších technológií. Nemusíme sa veľmi snažiť a odhalíme, že výsledný produkt má pri obidvoch značkách viac genetického kódu od BMW.

Nejde len o motor, prevodovku, diferenciál, riadenie, podvozok, ale tiež o infotainment, ergonómiu, materiály, ovládacie prvky. Supra má síce v kabíne detaily v štýle Toyoty (volant, usporiadanie stredového tunela), ale keď sadnete do Supry, cítite sa ako v BMW. Iba o trošku menej. Je to zlé? Z môjho pohľadu je to dobré, pretože takmer nikto na trhu nemá interiér vozidla tak prepracovný a rokmi natoľko zdokonalovaný ako práve BMW. Ťažko potom pochopiť žiadosť „fanúšikov“ predchádzajúcich generácií Supry, aby bola v interiéri viac japonská, viac „toyoťácka“. Je to logický nezmysel. Pretože v preklade to znamená, že interiér má byť horší ako je. Bez urážky k Toyote, no verte, či nie, je rozdiel medzi tým sedieť v prémiovom aute a v aute obyčajnom. Aj keď je ten rozdiel čoraz menší, aj keď aj Toyota vie postaviť výborný interiér.

Z kabíny predsa len cítiť snahu o vnesenie väčšieho podielu DNA Toyoty. Konkrétne ide o infotainment. Veru, funguje horšie ako verzia v BMW, nastavovanie niektorých funkcií je nelogickejšie, hĺbka nastavení je nižšia a infotainment tiež prišiel o konektivitu, ktorú ten v Z4 má. Žiaden CarPlay, žiaden Android Auto. Tlačová správa pritom tvrdí, že CarPlay je dostupný, no rozchodiť ho nemožno. Vyzerá to na obmedzenie trhu. Ale možno to treba skúšať týždeň, a potom to pôjde. Ja som mal len dva dni.

´

Supra tiež nemá športový režim Sport+ ako Z4. Jej športový režim je výhradne nastaviteľný - individuálny, avšak riadne hlboko – motor, prevodovka, podvozok... Máte teda režimy Normal – vyvážené nastavenie a režim Sport Individual. Veľmi sa mi páči prechod od stredového tunela k stredovej konzole. Nielenže to dobre vyzerá a je to dizajnový prvok Toyoty (podobné nájdete v RAV4), za mohutný plast sa dá pohodlne položiť ruka. Posed za volantom, sedenie na mieste spolujazdca, kvalita materiálov, spracovania to všetko je slušné, tak ako v aute od BMW.

Supra je u nás zatiaľ dostupná len s najsilnejším motorom. Radový šesťvalec s výkonom 340 koní a 500 Nm je pri Z4 označený ako M40i. Majú totožný výkon, totožný priebeh krútiaceho momentu, rovnaké maximá. Ale Supra je rýchlejšia. Platí to ako pri zrýchlení z 0 na 100 km/h – 4,3 vs 4,5 sekundy, tak i pri pružnosti. Zo 60 na 100 km/h na suchu zrýchli Supra pri totožných podmienkach priemerne za 3,22 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 3,36 sekundy. Z4 je zhruba o dve až tri desatinky pomalšia. Dôvody môžu byť dva. Prvým je vyššia hmotnosť Z4 – je o 40 kg ťažšia vďaka sklápacej streche. Druhým môže byť odlišné obutie a tretím tvrdšie nastavený podvozok Supry. Ide totiž o dve písmenká – GR. Supra je jednoducho tvrdšie nastavená ako Z4. Rozdiel je to malý, ale zreteľný. Čo stráca Z4 na Supru v zrýchlení, dobieha v zvuku. M výfukový systém znie jednoducho lepšie. Hlavne preto, lebo máte mäkkú strechu. Aj keď ju zavriete, streľba do výfuku je zreteľnejšia. Supra má viac utlmený zvuk, no tiež má aktívnu klapku. Pridáva svišťanie turbodúchadla. To v kabíne i v okolí auta počuť viac ako pri Z4. A je to parádne.

Pri vytočenom motore je zážitok veľmi podobný, a teda veľmi veľký. Jediné, čo človeka nahnevá je, že si ho na normálnych cestách nemôže tak užiť. Taký Mustang GT s osemvalcom reve podstatne dlhšie na tom istom úseku cesty. Prečo? Jednak preto, lebo ten motor reve aj na neutrále, a tiež preto, že robí viac hluku ako dynamiky a všetko mu skrátka trvá dlhšie. Ak si teda chcete užívať viac zvuk motora, choďte do Z4 M40i. Ak chcete rýchlejšie a ostrejšie auto, berte Supru GR. Je potešujúce, že rozdiel nie je len v koncepcii karosérie, motorári oboch firiem si dali záležať, aby autá v tomto smere odlíšili.

Odlišne ale nepôsobia pri jazde. Ak si odmyslím tvrdší podvozok GR a nižšiu tuhosť konštrukcie Z4 (chýbajúca pevná strecha), autá jazdia rovnako. Rovnako skvele. Jazdy so Suprou sa nedá nabažiť. Avšak jedno vám poviem. Nevyhnutne potrebujete permanentku na okruh. Teda v prípade, že máte pud sebazáchovy a chcete z auta reálne vytlačiť maximum. Pretože na ceste, ktorá nepatrí len vám bez výjazdových zón budete vždy jazdiť na menej než 100 %. Teda, zábavu si môžete užiť na 100 % ale väčšinu času budete tráviť neefektívnymi pretáčavými šmykmi. Vravím, zábava je to skvelá, no riziko je ozaj veľké. Na toto auto treba enormne dobré reakcie, množstvo skúseností a výrazný pud sebazáchovy.

A na okruhu to chce aj okruhové obutie a práve na okruh je o významných pár percent lepšia Supra. Veď vznikala na Nurburgringu. To vlastne nepotrebuje komentár.

A áno, aby som nezabudol, Supra má aj kufor. Má aj svetlá, má funkčné smerové svetlá, spätné zrkadlá a hŕbu asistentov.

Supra jazdí fantasticky. Treba na ňu ale byť pánom vodičom. A ak nie, treba si rezervovať okruh, najlepšie s dobrým inštruktorom a postupne sa zlepšovať. Lebo zo skvelého môže byť veľmi rýchlo zabijak.

Doteraz som sa nevenoval vonkajšiemu dizajnu. Z4 alebo Supra? Víťazstvo Supry je celkom zreteľné. Môžete hovoriť, že je to už príliš. To auto je iné, je fenomenálne, je krásne a je jedinečné. Všetky staré Supry strčí do vrecka a do vrecka strčí všetko, čo sa aktuálne nachádza na trhu. Čert ber umelé vzduchové prieduchy, je úžasná a kto to nevidí, nech sa prefacká.

Výsledok? Ak chcete športové kupé ostré ako žiletka s fenomenálnymi schopnosťami a neuveriteľným dizajnom, berte Supru. Ak ste skôr pôžitkár ako pretekár, ale chcete aj tak prvotriedne náradie, Z4 je ako stvorená. Pridáva punc luxusu v kabíne, môžete si zložiť strechu, audio vám ani netreba.

Ďakujme BMW a Toyote, že sa dali do tohto projektu. Ďakujme, že sa máme o čom vadiť, o čom diskutovať pri pive v piatok večer i v sobotu nad ránom. Ďakujme, že delením nákladov presvedčili excelovských ekonómov, aby odsúhlasili investovanie peňazí do takto „neefektívneho“ projektu. Ďakujme, že Toyota nemusela vyvíjať Supru sama, pretože by ju buď nikdy nepostavila (lebo by to bola ekonomická samovražda), alebo by ju postavila a predávala za dvojnásobnú cenu. Ďakujme BMW, že dodalo Toyote svoje vnútornosti, aby Toyota mohla postaviť tak výnimočné auto a mohla sa venovať tomu najdôležitejšiemu – jazde a emócii.

A ktoré by som si vybral ja? Som skôr pôžitkár, ako pretekár. Ale na Supru sa neviem vynadívať. Vnímam aj rozdiel v cenách. Z4 M40i začína na 62-tisíc. Supra je 69 990. Kým BMW ešte môže stúpnuť, Supra v cenníku nemá žiaden príplatok.

 

 

Technické údaje

Model: Toyota Supra
Počet valcov/ventilov: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  250/5000-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):

4,3

Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,5
Dĺžka/šírka(vpredu-vzadu)/výška (mm): 4379/1854/1292
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 290
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1570
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer zákl. pneumatík vpredu: 225/40 R19
Rozmer zákl. pneumatík vzadu: 270/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 41 100 €
Základná cena verzie: 62 150 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku