26.01.2020

Takto maskovali nový SEAT Leon pred zvedavcami

Vývoj nového modelu zahŕňajúci roky úsilia dizajnérov a konštruktérov musí ostať absolútne v tajnosti až do predstavenia.

Len pár dní pred svetovou premiérou SEAT ukázal nový Leon s kamuflážou, ktorá sa inšpirovala výtvarnou modernou a mestom Barcelona.

Technika kamufláže má pôvod vo vojenskej taktike, používanej na lodiach počas prvej svetovej vojny. Je to takzvaná mýliaca kamufláž. Tvoril ju náter s čierno-bielym geometrickým vzorom, ktorý skresľoval obrysy plavidla aby mýlil nepriateľa. „Traduje sa, že výtvarníci, ktorí navrhovali vzor kamufláže, sa inšpirovali kubistickými obrazmi. Je to rovnaký princíp, ako sa používa na maskovanie automobilov,“ hovorí Edgar Aneas, expert na kamufláže vozidiel.

Socha na kolesách

V tomto prípade inšpirácia pochádza od techniky lámaných keramických obkladačiek (v katalánčine „trencadís“) a využívajú ju dizajnéri oddelenia Color&Trim značky SEAT. „Nový SEAT Leon má výraznú osobnosť a je ťažké ho maskovať. Je to socha na kolesách, ktorá vyjadruje emocionálnu povahu značky SEAT. Leon sa zrodil v Barcelone, ku ktorej má špeciálny vzťah. Preto sme hľadali inšpiráciu v tomto meste,“ vysvetlil Jordi Font, šéf vývoja Color&Trim značky SEAT.

Od čiernej a bielej po všetky farby

Keďže sa chceli vyhnúť zaužívanému dizajnu, dizajnéri oddelenia Color&Trim realizovali rozličné predbežné testy. Doteraz používaný vzor na maskovacích fóliách bol vždy čierno-biely. Každá značka má svoj vzor a niektorá ho dokonca má patentovaný. „Bolo to po prvý raz, čo sme nepoužili konvenčnú kamufláž. Bola to veľká výzva, úlohou bolo opticky deformovať tvar auta. Pracovali sme na niekoľkých verziách, ktoré zakrývali línie. Chceli sme súčasne vyslať jasné posolstvo – sme z Barcelony, sme stredomorskí a sme farební. Chceli sme dať našej skulptúre výraz,“ hovorí Jordi Font.

Dizajn tvarovaný za tepla

Na nový Leon sa spotrebovalo 20 štvorcových metrov vinylu. Oblasť okien a svetiel vozidla má mikroperforáciu, ktorá umožňuje prestup svetla a výhľad z kabíny vozidla von, ale nie opačným smerom. Vinyl používaný na kamufláž sa naťahuje na karosériu pri teplote 45 stupňov Celzia aby presne obopínal tvary vozidla.

Rozbiť skutočný tvar

Na dokonalé zamaskovanie vozidla je potrebné najprv vyhodnotiť jeho najviac reprezentatívne prvky a podľa nich navrhnúť zmeny. Čím je kamufláž chaotickejšia, tým viac skrýva skutočnosť. Preto treba čo najviac rozbiť línie a tvary. Najkomplikovanejšie oblasti pokryté vinylom sú vonkajšie spätné zrkadlá a diely s krivkami a spojlermi. Ktorý je najdôležitejší prvok z hľadiska kamufláže? „Predné svetlomety, tvar zadných svetiel, bočné hrany na karosérii... To sú modelované prvky nášho automobilu, naša DNA,“ uzatvára Jordi Font.

Nový SEAT Leon sa ako finálne dielo predstaví 28. januára, samozrejme už bez zamaskovaného exteriéru. Premiéru v podobe livestreamu budete môcť sledovať už v utorok 28. januára od 19:00 na našej stránke, prostredníctvom Media Centra SEAT, alebo na FB SEAT Slovensko.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku