20.02.2018

TEST: Kia Stinger 2,2 CRDi 4WD GT Line – Fastback so základným motorom

Kia Stinger sa celkom netradične stala autom roka 2018. Tak sme ju skúsili so základným motorom.

Kia Stinger je jedným z najočakávanejších a aj najzaujímavejších zjavov roku 2017. Vozidlo, ktorého jazdné vlastnosti ladil aj bývalý šéf bavorskej divízie M, vozidlo ktorého dizajn vznikal pod taktovkou bývalých dizajnérov koncernu VAG Petra Schreyera a Gregory Guillaumeho dokázalo ohúriť nielen fanúšikov motorizmu ale aj odbornú verejnosť. Oči láka netradičným a pritom vyváženým a lákavým dizajnom. Rozum zas tradičnou koncepciou motora vpredu a pohonu zadnej nápravy. Srdce plesá vďaka vrcholnej motorizácii s objemným 3,3 litrovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 370 koní. Šesťvalec tvorí vrchol, benzínový turboštvorvalec zas stred ponuky, ale aký je základný najmenej výkonný a iste aj najmenej zaujímavý motor? Po spanilej jazde naprieč slovenskom vo vrcholnej verzii GT tak prinášam dojmy a pojmy z jazdy so základným motorom, nie však v základnej špecifikácii. Žiadne puklice, žiadne švihadlá na zadných dverách, ale druhá najvyššia výbava GT-line a naftový motor kombinovaný s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies.

A nebojte, puklice a ani švihadlá v Kii Stinger nenájdete, akokoľvek nízku výbavu zvolíte...

Vlajková loď

Kia Stinger totiž nie je autom pre každého. Nie je pre tých nasiaknutých odporom ku všetkému neznámemu, nie je ani pre chudobných a rozhodne nie je pre začiatočníkov. Lebo pozitíva koncepcie, silného motora, nastavenia podvozka a unikátnosť dizajnu ocení len ten, kto už voľačo odjazdil. Teda... bolo by skvelé, keby to tak bolo, no nie?

Prvý dojem neklame, Stinger je skutočne iný. Iný ako všetko čo Kia doteraz do Európy priviezla. Aj bližšie zoznámenie hovorí tou istou rečou. Prvé kilometre dávajú jasne najavo, že toto nie je prerobená Optima, ale úplne iné auto. Mohutné, robustné s precíznym riadením, dlhým nosom, športovým posedom a vysokokvalitnými vnútornými materiálmi a spracovaním. Niežeby nová Optima nebola dobré auto, práve naopak, vo svojej triede je vysoko, ale Stinger je o triedu ďalej.

Stojí totiž na skrátenej platforme modelov značky Genesis. Konkrétne má geneticky najbližšie k novému modelu kórejskej prémiovky s názvom Genesis G70, ktorá sa na svetové trhy ešte len chystá.

Tu masu ocele patriacej k prémiovému automobilu jednoducho cítiť. Auto je tuhé, robustné a jeho hmotnosť je evidentná. K pocitu sily prispieva nielen dlhá kapota, či športovo nízky posed za volantom a maskulínne tvary karosérie s malými oknami, ale najmä stabilný postoj so širokým rázvorom. Ak by sme totiž porovnávali Stingera a Genesis G70, medzi iným sa odlišujú rázvorom. Kým Genesis G70 je vyslovene určené na ostré jazdné vlastnosti a konkurovanie dravcom ako BMW 3, Stinger je Grand Tourer s rázvorom 2,9 metra, teda športový povoz na dlhé cesty. Má príkladne mäkké pruženie, jeho nastaviteľný podvozok je vo všetkých režimoch stále pohodlný. Aj keď Stinger vlastní výborné športové jazdné vlastnosti. Jeho hrany sú príjemne vyhladené a je skutočne vynikajúcim spoločníkom na dlhé trasy. Navyše ide o fastback, či ľudovejšie skoro až liftback. Dynamické tvary karosérie sú doplnené veľkým vekom kufra zvýrazňujúcim praktickú stránku vozidla.

Aj keď by z vyššie uvedeného mohlo vyplývať, že šoférovať Stinger je ako jazdiť s LIAZkou, nie je to tak. Vodič cíti, že nemá v rukách drobný hatchback, no precízne riadenie a smerová stabilita hrajú v prospech zábavy za volantom.

Pohodlie v kabíne je v skutku prémiové. Materiály, tvary, vôňa, to všetko je nasiaknuté vyššími cenovkami. Iba ten infotainment je ako z každej bežnej Kie. Tu sa prémiový fíling vytratí hneď pri zadávaní adresy, či úprave nastavení. Áno, funguje to, ale či už BMW, Audi alebo Mercedes majú infotainment, jeho ovládateľnosť a rozhranie na vyššej úrovni. Dlhý rázvor poskytuje i pasažierom vzadu dostatok priestoru na dolné končatiny. Rýchlejšie sa zvažujúca strecha je limitom pre dlhé krky a veľké hlavy, ale s trochou snahy sa v aute pohodlne odvezie aj štvorica basketbalistov. Tí vpredu ale nemôžu byť priveľmi rozšafný. Batožinový priestor a jeho 406 litrov poskytuje všetko čo potrebuje jednotlivec na dlhú služobnú cestu, či dvojica na príjemnú dovolenku. V Kii Stinger sa odvezie aj rodina, no rodinná Kia je najmä Optima vo verzii kombi.

Motor

Naftový Stinger bol pre mňa dlhé mesiace veľkou neznámou. Kaziť také pekné auto naftou? Každému je jasné, že pravoverný Stinger je ten vo výbave GT s motorom V6. Naftový motor však nemá tendenciu sklamať, skôr pozitívne prekvapiť. Je príjemne odhlučnený a dodáva autu to, čo V6-tke chýba. Dlhší dojazd na jednu nádrž. Lebo keď GT, tak 60 litrov pri spotrebe minimálne 11 litrov nie je veľa. Ale 60 litrov pri spotrebe 8 litrov je znesiteľnejších. 

Automat si s naftovým štvorvalcom rozumie a jazdia spolu ako zohraná dvojica. Práve s naftovým motorom má Stinger najvyšší predajný potenciál. Pažravá štátna správa si neodhryzne toľko ako so šesťvalcom a to ani pri registrácii, ani pri tankovaní. Iba Kia vyznieva pri nastavení motorizácii pažravo. Prečo je najslabší a ešte k tomu naftový motor o 2000 eur drahší ako silnejší benzínový dvojliter? To nemá logiku. Bodka.

Motor nie je veľký atlét, ale Stinger si s ním neurobí hanbu a je výbornou alternatívou pre naftové automobily ako BMW 3 GT, či Audi A5. Lebo povedzme si úprimne – videli ste na cestách viac naftových alebo benzínových verzií vyššie spomenutých modelov? Jeho 200 koní a 440 Nm je tak akurát pre pohodlné i dynamické jazdenie. Vyšší krútiaci moment dobre pasuje k vyššej hmotnosti vozidla. Kia tento agregát využíva len pri veľkom SUV Sorento. Stinger je s ním živší. 

Pri meraní pružnosti tradične záleží na tom, či radíte ručne pádielkami pod volantom, alebo necháte všetko na automat. Okamih, kým sa prevodovka pripraví na kickdown môže byť kľúčový. Ako vždy, aj teraz meranie prebiehalo v automatickom režime radenia a v bežnom komfortnom režime. V takom prípade zrýchli Stinger 2,2 CRDi AWD z 80 na 120 km/h v priemere za 7,8 sekundy. Osem sekúnd pokoril, a to znamená, že ani viacnásobné predbiehanie preň nepredstavuje problém. Pravdou ale je, že najmä vo vyšších rýchlostiach ani zďaleka nedosahuje na pružnosť benzínového šesťvalca.

Priemerná spotreba sa počas testu nedostala nad 8 litrov. Auto som ale príliš netrápil a ostré jazdenie za hranicou predpisov by spotrebu zvýšilo. Pokojné jazdenie mimo mesta v teplejšom počasí dokáže znížiť spotrebu aj o liter. Nižšie už jedine s veľkým sebazaprením.

Naftový Stinger je dobrou voľbou

Testovaná verzia s naftovým motorom, pohonom všetkých kolies a v takmer najbohatšej výbave GT Line je silným argumentom pre väčšinu potenciálnych zákazníkov. Krásu Stingera a jeho výnimočnosť môžete nadobudnúť aj s naftovým štvorvalcom a pritom bez obáv o dynamiku. Práve naftový motor s pekným krútiacim momentom 440 Nm je pre využitie s pohonom všetkých kolies vhodnejší ako benzínový štvorvalec. K nemu aj z hľadiska cenníka lepšie pasuje zadnokolka. Verím, že sa nájde aspoň niekto, kto si Stinger naozaj kúpi ako auto s motorom vpredu pozdĺžne a s pohonom iba zadnej nápravy. Chápem, ľudia chcú istoty, ale Stinger si ich zaslúži tiež. Stručne a skrátka, ak chcete štvorkolku, berte naftu, alebo šesťvalec. Ak chcete nefalšovaný Stinger a úvodná cena na úrovni 50 tisíc sa vám zdá veľa, nemôžete urobiť lepšie, než zobrať štvorvalec s pohonom zadných kolies. Či už naftu, alebo benzín.

Naftový Stinger ma potešil. Ticho na palube, dostatok sily a príjemné údaje o spotrebe. Zo šmrncu mu nafta neuberá, no ani neprekryje pár nedokonalostí, ktoré Stinger má. Infotainment by si zaslúžil vylepšiť a konštruktéri mohli zvoliť kvalitnejšie izolácie dverí a pevnejšie ukotvenie ťažkých vystužených dverí. Mäkší podvozok, slabšie uchytenie dverí v stĺpikoch, možno i vôľa v zámkoch a gumená izolácia medzi dverami a konštrukciou spôsobujú vŕzganie počas jazdy. Je to nepríjemné a zákazníci by mohli nadobudnúť nesprávny dojem, že ide o vŕzganie palubnej dosky, či ešte horšie. Z môjho pohľadu nejde ani o nižšiu torznú tuhosť, ale vyslovene o pohyb slabo uchytených dverí pri pružení za jazdy a následné vŕzganie izolačnej gumy.

Napriek týmto drobnostiam nie je vôbec ťažké modelu Stinger s naftovým motorom udeliť veľmi pekných 8 z 10 bodov.

(V galérii nájdete zábery aj benzínových verzií s motorom V6)

  

Technické údaje

Model: Kia Stinger GT Line 2,2 CRDi 4WD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  147/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,9/5,6/6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4830/1870/1400
Rázvor náprav (mm): 2905
Objem batožinového priestoru (l): 406
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1774-1873
Užitočná hmotnosť (kg): 551
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 40 900 €
Základná cenníková cena testovanej verzie: 50 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku