2016-09-20 06:15:00
Renault Talisman Grandtour 200
Renault Talisman Grandtour 200 EDC
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Talisman Grandtour TCe 200 – nebezpečne dobrá voľba

Keď sme v redakcii testovali prvý Renault Talisman, zhodli sme sa, že vyzerá nadmieru dobre.

Kolega v redakcii vtedy na limuzínu napísal výstižné a mimoriadne trefné hodnotenie: „Ide o mimoriadne dobre vyzerajúci manažérsky sedan, ktorý si takmer úplne odpustil francúzsku chuť experimentovať s hlúposťami. Je to konzervatívne, no pritom z radu vytŕčajúce auto. Predná maska a svetlomety do C mu dávajú doslova nenapodobiteľný svetelný podpis, auto láka na estetiku a ukazuje, že francúzsky dizajn v podaní holandského dizajnéra má čo ponúknuť.

Toľko k dizajnu. Ak sa väčšina z motoristov na niečom zhodne je to fakt, že auto vyzerá dobre, i keď sa niekomu budú zdať jeho črty príliš veľa, či príliš málo (výrazné), dizajn auta je prijímaný pozitívne a auto vzbudzuje obdiv.“ No a to isté, len v modrom som zažil o pár mesiacov pri preverovaní vlastností praktickejšej verzie. Do modrého laku odetý Grandtour, ako Renault označuje kombi verziu, pôsobil ako magnet na oči.

Keby som bol dievčina v postpubertálnom veku, asi by sa mi od toľkej priazne a otáčania sa chlapov každého veku na ulici zakrútila hlava. No muži vedia, čo sa im páči. Nielen pekné dievčatá (ženy), ale aj pekné autá. Niekedy v opačnom poradí. Talisman nie je výnimkou. Skôr naopak – vo verzii kombi dokonca má istú dávku elegancie navyše. Prejavila sa aj v hodnotení niekoľkých dám v rôznom veku, ktoré inak nemajú ani „šajnu“ o autách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Peknota, či krása sú na jednej strane váh. Kvalita (a spoľahlivosť) by ich mali vyvažovať, či skôr dopĺňať. Renault sa veľmi snažil, aby sa odpútal od predchodcu. Stvoril Talisman, aby sa zabudlo na Lagunu, ktorú v posledných verziách tiež vyšperkoval. no nemala vždy najlepšiu povesť. Povolal dokonca z koncernu Daimler špecialistov na kvalitu, aby bolo nové auto nové nielen menom. Po prvých skúsenostiach konštatujem: podarilo sa. Spoľahlivosť preverí čas, no kvalita je skutočne na úrovni. Hoci auto drobné chyby má, ale tie sa nájdu aj u konkurencie...

Interiér – ponúka viac, ako stredná trieda

Hoci Renault nasmeroval nový Talisman do strednej triedy, výbavou a vyhotovením to je pokus posunúť ho vyššie. Materiály sú kvalitné, snaha vyniknúť sa objavuje aj na miestach, kde by ste to nečakali. Napríklad v podobe fakt veľmi dobrej a zvykovo vyváženej zvukovej aparatúre Bose. Všetko je na pohľad príjemné a spolu ladí, plasty sú zväčša mäkčené a lícovanie dielov je výborné. Počas jazdy nikde nič nevŕzga, ani pri dotyku. No konkurencia nespí a tak Talisman v tomto smere príliš nevyčnieva. Potešil ma dobre do rúk padnúci volant a príjemne tvarovaná palubná doska s čistými líniami bez nejakých experimentov. Istá dávka konzervatívneho prístupu určite nezamrzí ani majiteľov tohto modelu. Viac pozornosti by si určite zaslúžila pomerne široká stredová konzola.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tvrdý plast sa začína zakrivovať práve tam, kde má vodič (na druhej strane spolujazdec) s dlhšími nohami koleno. Kompenzovať sa to snažia veľmi dobre tvarované predné sedadlá. „Zhltnú“ aj nadpriemerne tvarované postavy. Osobne by som bol za výraznejšie nastavovanie bedrovej opierky. Inak sa ani po stovkách (či tisícke) kilometrov nevykotúľate z auta dolámaný a „pokrčený“, čo prispieva nielen k dobrej pohode, ale aj k bezpečnosti. Prispieva k tomu nielen vyhrievanie, ale aj možnosť ventilácie sedadiel. Neschladí vás až na kocku ľadu, ale výrazne pomáha. Len pozor na to, keď si v horúčave sadnete s mokrým chrbtom a pustíte chladný vzduch, aby vás „neseklo“. Nepomôže už veľmi ani masážna funkcia, ktorú som zo dva razy vyskúšal, ale potom nechal tak. Je v pohode, no osobne ma viac vyrušovala, ako pomáhala. Na masáž si treba vybrať vhodný čas...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Miesta je mierne nadštandardne

Neplatí to tak celkom o zadných sedadlách, ktoré pomerne pohodlne ponúkajú svoje tvary dvom dospelým. No do stredu sa zmestí aj jedno dieťa. Troch aj menej vyspelých dospelých jedincov odveziete, no viac ako 200 – 300 kilometrov je asi maximum pre dobrý pocit z cestovania. Oproti sedanu pribudlo trocha miesta nad hlavami, takže šancu majú aj vyšší.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nezabudnime ešte na kufor. Má trocha menší objem (o 23 litrov) ako sedan, ale fakt len trocha. Asi v ňom neodveziete obývačku pri sťahovaní, ale na rodinnú dovolenku je viac dostatočný. A keby ste potrebovali ešte miesto na odloženie povedzme niekoľkých fľašiek vína, aby nehrkali, pár sa ich zmestí aj pod podlahu. Daňou za pomerne nízku celkovú stavbu auta sú na moju výšku tesne nad 190 cm pomerne nízko sa vyklápajúce zadné piate dvere. A keď sme už pri kufri – apelujem za lepší systém zaťahovacej roletky – takmer pri každom použití sa vyšmykla z vodiacich zárezov. No, toto sa v strednej triede nemá stávať...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Infotainment s veľkým displejom

Uhlopriečka 8,7 palca sa dodáva len v najvyššej výbave Initiale Paris, ktorou auto bolo vybavené. Orientácia na výšku pomohla hlavne zobrazovaniu navigácie, na rozdiel od menšieho displeja, ktorý mal už spomenutý sedan vo výbave Intens. R2 Link je však z môjho pohľadu riešenie, ku ktorému nemám vzťah. Pri mojom smartfóne mi to neprekáža, ale ten neovládam za volantom. Maximálne si ho spárujem s Bluetooth zariadením v aute, aby som využil možnosť telefonovania s handsfree za volantom. Nebaví ma „listovať“ v nastaveniach systému počas jazdy. Napriek tomu, že sa jednotlivým dlaždiciam dajú individuákne nastaviť mnohé funkcie. To nie je chyba Renaultu a jeho kritika, ale všeobecne všetkých áut súčasnosti. Prijal by som hybridné riešenie – najčastejšie funkcie ovládať tlačidlami a gombíkmi, ostatné, menej podstatné hoci aj na obrazovke. No „preklikávať“ sa preto, aby som mohol nastaviť ventilátor, či klimatizáciu, sa mi zdá byť proti filozofii jednoduchého a hlavne bezpečného ovládania auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

K technológiám ešte jedna vec: v najvyššej výbave si v rámci Safety Technology Packu môžete bez príplatku vybrať klasický, alebo adaptívny tempomat. Adaptívny nemá možnosť prepínania medzi režimami a funguje od 40 km/h vyššie a po klesnutí pod túto hranicu sa automaticky vypne. Zvuk pripomína hru tetris spred mnohých rokov. „Ide“ však len do 140 km/h a viac jednoducho nenastavíte. Takže de facto síce máte k dispozícii technológiu, no adaptívna funkcia softvérovo nie je nastavená. Auto vám ale meria čas odstupu od auta pred vami, tak sa musíte zariadiť sami...

Motor je premiantom v spotrebe

Štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 147 kW (200 k) je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Žiadna iná alternatíva nie je. Problém je, že to, ako motor ide, vlastne ani necítite. Podozrievam Renault z implementácie prvkov „neviditeľných“ stíhačiek do DNA Talismanu. To auto môže byť nebezpečné - teda hlavne pre vašu peňaženku. Úplne perfektne maskuje rýchlosť. Už dávno som nemusel tak intenzívne kontrolovať rýchlomer, ako v jeho prípade! Presnejšie som mal rýchlosť priamo prd očami vďaka Head-up displeju. Dosť dlho som bol aj so spolucestujúcimi prekvapený, ako sa dá pohodlne, ticho a naozaj príjemne cestovať vo veľkom kombi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Väčšina nielen „flotilových“, ale aj súkromných vodičov isto bude pokukovať po naftových motoroch. Ale to nemusí! Príjemným prekvapením, ba až šokom totiž bola spotreba výkonného motora. Na diaľnici som jazdil síce podľa rýchlostných limitov, no neraz štýlom „tehla na pedál“ s využívaním maximálneho možného zrýchlenia. Bez ohľadu na dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Nie je to môj štýl – prekvapenie bolo o to väčšie!  Priemr bol 6,9 litra na 100 kilometrov. Na okresných cestách, teda pri jazde mimo diaľnic som sa dostal tesne nad 6 litrovú hranicu: 6,1 – 6,2 l/100 km je naozaj výborných. Preto sa pýtam: komu je na čo naftový motor, keď aj benzínový má podobnú spotrebu? Jediné, čo v tomto bode nie je ideálne, to je veľkosť nádrže. Tých 51 litrov naozaj nie je dosť a na čerpacích staniciach tak strávite viac času, ako keby mal Talisman o 10, či 20 litrov väčšiu kapacitu. No asi to bude aj príspevok k ďalšiemu zvyšovaniu bezpečnosti jazdy – raz za čas treba trocha popreťahovať sedením unavenú kostru...

For Control a veľké disky

Vrchol výbavy Initiale Paris má v základe veľa prvkov výbavy – spomeniem kožené sedadlá, veľké 19 palcové disky kolies, ktorých jednotlivé lúče pripomínajú Eiffelovku, ale citeľne uberajú na pohodlí. Talisman však aj s nimi stále patrí k najpohodlnejším autám v triede. Aj bez adaptívnych tlmičov. Sú pekné, no osobne by som zvolil menší priemer, ktorý dokáže lepšie filtrovať nerovnosti ciest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aerodynamický hluk pri diaľničnej jazde je priemerný a hluk od pneumatík veľmi nízky. Auto má pomerne veľký rázvor a vďaka systému 4Control vyššiu stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Dôležitým prvkom Talismanu s výbavou Initiale Paris je totiž podvozok. Využíva systém 4Control , vďaka ktorému sa do 80 km/h zadné kolesá otáčajú opačne ako predné. Pri vyššej rýchlosti zas opačne. Rýchly prejazd zákrutou je stabilný a elektronické natáčanie zadných kolies dobre eliminuje do 80 km/h nedotáčavosť a robí z auta virtuálne menšie. Keď si zvyknete (a bude to rýchlo) na zásahy systému do riadenia, nebudete si už (chcieť) vedieť predstaviť jazdu bez neho.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri extrémnych manévroch však už poznať veľkosť auta a na návrat zadnej časti do smeru jazdy si pri naozaj prudkom pohybe pár milisekúnd počkáte. Systém 4Control však pomáha aj pri celkom malých rýchlostiach a pri pomalom manévrovaní. Vďaka tomu sa veľké kombi správa na parkovisku ako o číslo (aj dve) menšie auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Renault Talisman Grandtour je veľké, praktické, priestranné, pohodlné, pekné a dobre vybavené auto. Vyzerá skutočne báječne a dajú sa mu prepáčiť aj drobné nedostatky – veď ktoré auto ich nemá? Počas týždňového spolužitia som zažíval veľký záujem širokého spektra záujemcov. Ani netuším, či sa tak veľkej priazni niekedy tešilo auto tejto značky, ktoré sme testovali. Áno, prevodovka  by mohla možno reagovať ešte o čosi rýchlejšie, trápila nás roleta batožinového priestoru a pár drobností v interiéri. No ak ste fanúšikmi kombi áut strednej triedy, Talismen nesmie vo výbere chýbať. Renaultu sa podarilo ukázať nielen dobrý dizajn, ale aj predstaviť silného konkurenta ostatným značkám. Skĺbili v ňom tie najlepšie prvky z ponuky a pridali naozaj výnimočný dizajn. Auto nestojí maličkosť a cenou nepodlieza konkurenciu, kompenzuje to však výbavou. Je už len na vás, či neskúsite iný stupeň výbavy, kde ušetríte a vzdať sa budete musieť iba pár vecí.

Technické údaje

Model: Renault Talisman Grandtour TCe 200
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1618
Prevodovka: 7 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  147/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 231
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/4,8/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4865/1868/1465
Rázvor náprav (mm): 2809
Objem batožinového priestoru (l): 572/1681
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1565
Užitočná hmotnosť (kg): 575
Rozmer pneumatík: 245/40 R 19
   
Základná cenníková cena modelu: 24 490 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 37 490 €
Cena testovaného vozidla:  

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku