2016-06-06 04:45:00
Volkswagen T6 Caravella 2,0
Volkswagen T6 Caravella 2,0 TDI 110 kW (150 k) 6 st. manuál 2015
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen T6 Caravelle 2,0 TDI 110 kW – obľúbený profesionál v novom šate

Volkswagen uviedol novú generáciu modelu s jednoduchým označením T. My sme siahli po osobnej verzii Caravelle.

Začnem sprehľadnením modelových verzií modelového radu T6. Pre tých, ktorí s predchádzajúcimi generáciami odjazdili mnoho, tieto odseky nehrajú veľkú úlohu, avšak sám som sa presvedčil, že aj potenciálni záujemcovia o tento model môžu mať z ponuky verzií, rázvorov a špecifikácii riadny zmätok.

Keď si človek pozerá konfigurátor a cenníky jednotlivých verzií, nadobudne pocit, že Volkswagen užívateľov internetu nemá rád a robí všetko preto, aby záujemcov naviedol rovno do priľahlého showroomu, kde im predajca vyskladá auto na mieru. Je to dobrá obchodná stratégia, ale takto komplikovaná ponuka výbav a hlavne doplnkovej výbavy môže byť kontraproduktívna. Zákazník sa jednoducho stratí a mať pocit, že ste stratení, obchodu s autami nepomôže, jedine obchodu s navigáciami.

Pre začiatok si teda upresníme, že Caravelle, nie je Transporter a Transporter nie je Multivan. Všetko to začína pri základnej verzii modelu T6 s označením Transporter. V súčasnosti je Transporter ako výhradne úžitkové vozidlo – Transporter skriňová dodávka, tak i prevážač cestujúcich – verzia kombi. Nasleduje na profesionálne prevážanie zameraná Caravelle, nad ňou sa vyníma prémiovo nastavený Multivan a vrchol blaha je verzia s názvom California (plus špeciálne edície). Všetky spomenuté modely patria pod značku Volkswagen úžitkové vozidlá - Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Tak skriňa i kombi pri modeli Transporter ponúkajú možnosť výberu medzi dlhým a krátkym rázvorom. Zatiaľ čo pri skriňovej dodávke je kľúčový výber motorizácie a doplnkovej výbavy, boj s cenníkom a konfigurátorom začína pri verzii kombi. Kľúčový je počet sedadiel. Ponuka začína na verzii so 4-sedadlami, končí pri 9-tich bez ohľadu na dĺžku rázvora. Dlhší rázvor iba zväčší batožinový, resp. v tomto prípade nákladový priestor. Nákladový priestor môžete oddeliť stenou (ak si vyberiete menší počet sedadiel). Na výber sú tri typy steny, všetky robia z verzie kombi úžitkovú verziu so zápisom v technickom preukaze N1. Ak viete koľko sedadiel chcete, môžete vyberať medzi motormi. Vo všetkých prípadoch verzií modelu T6 sú k dispozícii dve pohonné jednotky – benzínový štvorvalcový dvojliter 2,0 TSI, alebo naftový štvorvalcový dvojliter 2,0 TDI. Kombinovať ich možno s automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion. Obe motorizácie však majú kvantum výkonnostných verzií. Najpestrejšia je ponuka naftového dvojlitra, ktorý začína na výkone 62 kW a končí pri bi-turbo verzii s výkonom 150 kW. Benzínový dvojliter ponúka našťastie iba dve verzie – s výkonom 110 kW a 150 kW. Pritom ale neplatí, že z najslabšej verzie iba zmenou v nastavení riadiacej jednotky vytvoríte silnejšiu. Verzie sa od seba odlišujú použitou technikou a teda i komponentmi, nastavením prevodov a pod. Zmyslom toľkých verzií toho istého motora je jednoznačne úspora nákladov prostredníctvom modularity. Je omnoho jednoduchšie ten istý motor vybaviť rôznymi (modulárnymi) komponentmi ako ponúkať štvoricu motorov s rozdielnymi objemami. V tomto je VW jednoducho majster sveta.

Zdroj: Ján Hargaš

Nuž, skončili sme teda pri výbere počtu sedadiel. Keď už máte motor, typ pohonu a typ prevodovky, vyberať môžete z neuveriteľného množstva doplnkovej výbavy. Od farby, cez disky až po typ palubného počítača, typ kúrenia, typ klimatizácie... Platí, že z Transportera kombi môžete urobiť lepšie vybavené auto ako iný zákazník urobí z Caravelly. Samozrejme si za to patrične priplatíte a čím viac chcete z nižšieho stupňa, tým bližšie budete k rovnako vybavenému vyššiemu stupňu.

Lenže, a to je kľúčové, síce budete mať výbavu ako v Multivane, či „aspoň“ v Caravelle, budete mať „horšie“ auto. Transporter Kombi je totiž de facto skriňová dodávka so sedadlami. Namiesto plastov vás bude obklopovať kov a o pohodlí aké poznáme z osobných áut môžete iba snívať. Skutočnosť, že ide o Transporter dokážete ovplyvniť spomínanou komfortnou výbavou, ale na Caravellu vo všetkých ohľadoch to nedotiahnete.

Caravelle je teda profesionálny prepravca osôb na dlhé vzdialenosti. Okrem ponuky rázvorov, motorov, prevodoviek, pohonov a paliva umožňuje zvoliť si ešte medzi dvoma stupňami výbavy Trendline a Comfortline. K tomu ale treba prirátať možnosť optimalizácie auta pre svoje požiadavky hŕbou prvkov z doplnkovej výbavy, ktoré Caravellu priblížia k Multivanu a môžu komfortom predbehnúť Multivan, ktorý si zvolil iný zákazník. Multivan to ale nebude.

Multivan skutočne ponúka prvky, ktoré auto od profesionála posúvajú k prémiovému osobnému autu so schopnosťou komfortne previezť až 9 pasažierov a ľubovoľné množstvo batožiny. Aj Multivan môžete ozdobiť  výbavovými stupňami, k Trendline a Comfortline pridáva ešte Highline a špeciálne edície ako Edition 30 a Generation Six. V každej je v základe dostupné niečo iné, každú však možno ďalej ozdobovať množstvom voliteľnej výbavy.

Zdroj: Ján Hargaš

Nakoniec prichádza luxusná California, ktorá sa viac než na bežné jazdenie zameriava na štýlové a pohodlné cestovanie. Californiu možno prirovnať k realistickému transformerovi. Nielenže ju možno využiť na prevoz pasažierov a zhýčkaných rodinných príslušníkov, dá sa využiť ako dom na kolesách. Na to, aby ste z Californie urobili „topku“ musíte tiež vyklikať množstvo prvkov, ktoré by ste vzhľadom na počet ponúkaných verzií očakávali v základe, ale nie. Náš zákazník, náš pán, vyber si čo len chceš! V tomto je ponuka VW sympatická, od svojich zákazníkov očakáva, že presne vedia čo chcú a nepadli práve z višne. Ibaže koľkí vlastne nevedia čo chcú? No tých doslova milióny kombinácií výbav, motorov, počtu sedadiel a prvkov výbavy pekne krásne pošlú k dílerovi a ten už s výberom pomôže. Napríklad tým, že odstráni duplicitné prvky, zbytočné prvky a pridá veci, ktoré sa vám ozaj hodia.

Poďme testovať!

Po tomto vysvetlení môžem začať s testom Caravelly. Na začiatok sme si teda vybrali automobil stojaci približne v strede ponuky. Od záujemcu o Caravellu sa očakáva, že bude profesionálne prevážať menšie skupiny cestujúcich krížom krážom po modrej planéte. Avšak Caravelle sa môže ľahko zmeniť na extrémne priestranné rodinné auto bez obáv o príliš sparťanské vybavenie vozidla aké poskytuje prepravca robotníkov Transporter kombi.

Testovaná "Karavela" bola vo výbave Comfortline s dlhým rázvorom, ideálnym osemmiestnym usporiadaním, naftovým dvojlitrom s výkonom 110 kW (150 k) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Motor poháňal iba prednú nápravu a auto malo výbavu v cenníkovej cene tesne nad 11 000 eur. Celková cenníková cena tak zo základných 36 726,- eur s DPH stúpla na finálnych 50 076,- eur s DPH.

Zdroj: Ján Hargaš

Doplnková výbava zahŕňala béžovú metalízu Mojave, heavy-duty stabilizátory prednej nápravy so zvýšenou nosnosťou prednej nápravy, asistenčné systémy ako systém rozpoznania únavy vodiča, elektronické zosilnenie hlasu vodiča, Front Assist s Emergency Brake a adaptívnym tempomatom do 160 km/h, ďalej multifunkčný kožený volant, rádio-navigáciu Discover Media, Full LED svetlomety, automatickú klimatizáciu so samostatným ovládaním v priestore pre pasažierov, Light Assist a iné.

Dizajn a medzigeneračné zmeny

Model T6 dostal vo všetkých svojich verziách nový dizajnový jazyk. Aj keď má ísť o šiestu generáciu, v skutočnosti je to výrazná úprava predchádzajúcej T5-ťky. Medzigeneračné zmeny sú jasné. Najviditeľnejšia zmena je nová maska automobilu, ktorá dostala najmodernejšie dizajnové prvky koncernu Volkswagen s chrómovanými pozdĺžnymi linkami smerujúcimi od veľkého loga VW k svetlometom. Aj tu prišlo k výraznej zmene, štandardne síce novo tvarované svetlomety ponúkajú halogénové žiarovky H7, zakúpiť možno namiesto xenónov Full LED svetlomety. Tie môžem jedine odporúčať. V kombinácii s vysokým posedom auta zabezpečujú LED svetlá v noci mimoriadnu viditeľnosť. Caravelle si počkala na lepšiu verziu, a tak LED svetlá výborne slúžia svojmu účelu. LED-ky nájdete aj v zadných svetlách. V interiéri je najväčšou medzigeneračnou zmenou výmena palubných dosiek a nový volant. V doplnkovej výbave tiež pribudlo niekoľko prvkov, upravila sa i ponuka motorizácii. Nad všetkými sa vyníma bi-turbo štvorvalec s výkonom 150 kW a maximom krútiaceho momentu 450 Nm pri 1400 až 2400 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

Ako som už spomenul, z hľadiska vnútorného priestoru je ideálne 8-miestne usporiadanie sedadiel. Vpredu sú dve sedadlá, v druhom rade tri samostatné sedadlá a tretí rad tvorí trojmiestna lavica. Vďaka dlhému rázvoru je aj za tretím radom vyše metra dĺžky. Takže ide o rozmerný batožinový priestor (teoreticky 1,8 m3), ktorý umocňuje výška od nakladacej hrany po strechu na úrovni 1332 cm. Pri bežnom využívaní by sa vzadu zišlo nosiť aspoň zopár prepraviek, pokladať nákupné tašky ledabolo na podlahu môže skončiť poriadnou galibou.

Zadná lavica v treťom rade je sklopiteľná a poskytuje základný komfort cestujúcim. Obdobne sú na tom aj samostatné sedadlá v druhom rade, ich výhodou je, že každé možno sklopiť samostatne. Po sklopení tretieho a druhého radu vznikne nad podlahou rovina. Sedadlá v druhom rade sa dajú ľahko vyklopiť pre lepší prístup na zadné sedadlá.

Vynikajúce sú predné sedadlá s možnosťou manuálneho nastavenia sklonu operadla, samostatnými lakťovými opierkami a možnosťou manuálneho nastavenia bedrovej opierky. Na dlhých trasách sa budú mať práve vodič a spolujazdec najlepšie. Spolujazdec si navyše bude môcť aj komfortne zdriemnuť.

Moderný volant poskytuje vodičovi všetky potrebné prvky na dosah ruky. Navigačný systém sa nastavuje prostredníctvom dostatočne veľkého dotykového displeja. Navigácia má dobrú grafiku a funguje spoľahlivo. Tak ako pri Caravellách vždy, aj táto má radiacu páku umiestnenú na palubnej doske. Vďaka tomu môže byť krátka, má presné dráhy a vodič sa pre radenie nemusí načahovať niekam k pätám spolujazdca.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívne hodnotím množstvo informácií palubného počítača (verzia Plus). Ten nielenže prehľadne zobrazuje info o rýchlosti a otáčkach, zobrazuje ako teplotu chladiacej kvapaliny, tak i teplotu oleja.

Palubná doska je z tvrdých plastov tak ako obklady dverí, avšak to nijak zvlášť nevadí. Pred spolujazdcom je rozčlenená až na tri odkladacie priečinky, hlboký spodný možno zamknúť kľúčom. Vpredu je hojnosť na odkladacie priečinky. Dajú sa nájsť i „tajné“ pod sedadlom vodiča, tak aj vo dverách. Vzadu je odkladacích miest pomenej.

Prepravovať v osemmiestnej Caravelle možno nielen nejakých pasažierov, ale pokojne veľkú rodinu. Kabína je veľká, vzdušná, posádka sedí nad úrovňou priemerných osobných áut, dokonca nad úrovňou veľkých SUV. Má tak zabezpečený výborný rozhľad a zároveň bezpečnosť, ktorú podčiarkuje pevná konštrukcia vozidla. Rodinu určite poteší mäkké dovieranie posuvných dverí. Dverami netreba trieskať, avšak aspoň buchnúť treba.

Motor, prevodovka a spotreba

Motor Podkapotou môže byť zákazníkom koncernu dobre známy. Ide o rozšírený agregát s objemom 2,0 litra, maximálnym výkonom 110 kW (150 k) pri 3250 až 3750 ot/min. a max. krútiacim momentom 340 Nm medzi 1500 až 3000 ot/min. Motor síce vo všeobecnosti možno považovať za „ten istý“ ako osobných automobiloch, líši sa však v maličkostiach. Je nastavený pre potreby Caravelly a medzi najväčšie highlighty možno zarátať prítomnosť katalyckej redukcie SCR prostredníctvom vstrekovania močoviny AdBlue do výfukového potrubia.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor je typický naftový agregát nastavený na zvládanie extrémne dlhých trás a obrovského ročného nájazdu. V chladnom počasí, pri teplote pohybujúcej sa okolo nuly môže trvať až 30 kilometrov, kým sa zohreje na prevádzkovú teplotu v závislosti od jazdného štýlu a rýchlosti. Mohli by ste čakať, že sa vďaka vyššej hmotnosti automobilu (pohotovostná hmotnosť konkrétneho modelu bola 1930 kg) zahreje rýchlo, no nie je to tak. Motor s ťažkou Caravellou nemá žiaden problém a dosahuje skutočne neuveriteľnú spotrebu. Priemerná spotreba za test bola 6,7 litra nafty na 100 km (!). Daný priemer zohľadňuje ako jazdy po diaľnici, v meste i mimo mesta. Pritom danú spotrebu auto dosiahlo v chladnom počasí na zimných pneumatikách. Mimo mesta môže spotreba ešte klesnúť, miestami až pod šesť litrov nafty. Priemer na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h sa v závislosti od profilu cesty, vetra a pod. pohybuje okolo 7 litrov nafty (áno, v zime). Zrýchlenie na hranu povolenej rýchlosti – tachometrových 140 km/h zvýši priemer na 8,5 až 9 litrov nafty. To však vzhľadom na výšku auta a jeho hmotnosť možno považovať stále za výborné hodnoty. V meste sa spotreba môže vyšplhať aj na 15 litrov – ak odjazdíte väčšinu kilometrov v zápche, kde sa motor ani nevie poriadne zohriať. Krátke trasy sú pre takto nastavené auto z dlhodobého hľadiska smrteľné.

Caravelle má priemerné odhlučnenie vnútorného priestoru. Pri rýchlostiach do 110 km/h je prenikajúci zvuk do kabíny minimálny, nad touto hranicou však rýchlo stúpa a udržiavanie rýchlosti 140 km/h môže posádke rozmaznanej z osobných áut pripadať nepríjemné. Oplatí sa teda zvážiť balík lepšieho odhlučnenia kabíny, ktorý VW taktiež ponúka. Zníženie hlučnosti o 6 db síce nie je úplné vyriešenie problému (to poskytne až multivan), ale vie zavážiť. Pri akcelerácii stačí bez tohto vylepšenia iba trošku nastražiť uši a počujete typický pískavý zvuk naznačujúci kedy a ako veľmi sa roztočí turbodúchadlo. Pri jazde diaľničnými rýchlosťami ho počuť nepretržite, čo je pochopiteľné.

Zdroj: Ján Hargaš

Že ide o auto, ktoré je nastavené pre profesionála a pre skutočne dlhé trasy s enormným nájazdom svedčí aj prevodovka. Tá má prevody nastavené vzhľadom na hmotnosť auta, čo je vidieť najmä na prvých dvoch stupňoch. Jednotka je veľmi krátka a využívať ju viac ako na prvých pár metroch nemá veľký zmysel, krátka je však aj dvojka a ani s ňou nedosiahnete na práve vysokú rýchlosť. Silu motora možno pociťovať až na trojke, ktorá Caravellu poľahky rozbehne na mestské rýchlosti. Štvorka je prevod nastavený na 50 až 60 km/h. Päťku možno radiť okolo 70 až 80 km/h (pri snahe vyhnúť sa podtáčaniu motora). Šestka je tak vyslovene diaľničná rýchlosť od 100 km/h vyššie. Aj keď vám bude riadiaca jednotka radiť preradiť skôr, nemá to veľký zmysel. Síce si motor poradí aj s otáčkami pod 1500 ot/min, netreba zachádzať príliš hlboko pod túto hranicu. Caravelle vie zdochnúť aj na trojke.a

Radiaca páka je taktiež nastavená na dlhú výdrž, rovnako tak i spojka. Zaradiť najmä nižšie prevody je ťažšie na koordináciu ľavej nohy a radiacej páky. Platí, že na to, aby bolo radenie hladké treba o trošku dlhšie podržať spojku a plyn stláčať jemne. Chce to zvyk, spočiatku to bude trvať dlhšie, aj pre špecifický posed, na ktorý vodič osobného auta nie je zvyknutý. Inak bude autom „hegať“ ako v autoškole. Motor má max výkon i krútiaci moment položený čo najnižšie, vďaka tomu má pri rýchlosti 140 km/h iba niečo vyše 2300 ot/min. Tu už ale ide zrýchľovanie ťažšie a bez podradenia sa auto doslova vlečie a nechce sa mu – najmä ak je naložené až po okraj. Jazdenie vyššími rýchlosťami je tak iba trápením motora i peňaženky vodiča, pretože spotreba ide rýchlo hore.

Jazda

Vodič Caravelly sedí skutočne vysoko. Tak vysoko, že môže nakúkať kamionistom do kabíny. Vodič má výborný prehľad o dianí na ceste, vidí ďalej. Na druhú stranu, nemá príliš jasno, čo sa deje v tesnej blízkosti auta, na to sú dobré parkovacie senzory a cúvacia kamera.

Pruženie je relatívne mäkké, jemné nerovnosti spôsobujú príjemné pohupovanie sa. Prejazd dier spôsobuje silnejšie otrasy a počuteľné údery. Dlhší rázvor jazdu svojou mierou upokojuje a zvyšuje stabilitu. Auto sa tak správa aj pri prudších manévroch veľmi vyrovnane a sebaisto, ťažko ho donútite k vyšším náklonom. Počas prejazdu väčších nerovnostií v kabíne nič nevŕzga, možno s výnimkou pružného sedadla vodiča. Manévrovanie s autom v úzkych priestoroch je pomerne jednoduché, pri jazde úzkymi uličkami však treba rátať s dĺžkou auta a pre istotu sa oplatí mierne si nadbehnúť (nie vždy, nie všade). Zaparkovať auto v meste je však boj, väčší než zaparkovať obdobne veľký pick-up, opäť ide o pozíciu vodiča. Caravelle s dlhým rázvorom má až 5,4 metra na dĺžku, pozdĺžne parkovné miesta sú tak v plných mestách obvykle pasé a jediná nádej na zaparkovanie sú garáže a priečne miesta. Z priečnych síce bude auto vytŕčať ale nespôsobí dopravný kolaps. S vozidlom som bez problémov prešiel nízkymi nadzemnými garážami, rezerva je síce malá, ale stále je. Vďaka malému nosu sa i neskúsený vodič rýchlo naučí koľko miesta potrebuje na odbočenie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záver

Caravelle je síce model zo stredu ponuky, no ponúka v podstate všetko, čo záujemca o 8 až 9 miestny automobil môže chcieť. Ak Caravellu, tak vo výbave Comfortline a s Full LED svetlometmi. Osobne by som si nechal poradiť aj v prípade kúrenia a zvážil by som to nezávislé, alebo inú alternatívu (sú). Pomôže to nielen motoru, ale aj posádke. V zime netreba v aute mrznúť minimálne desať kilometrov. Pre teplotnú pohodu pomôžu aj tónované sklá, či slnečné clony na bočných oknách vzadu.

Volkswagen ponúka pri úžitkovom modeli T toľko možností, že si vybrať dokáže každý. Pri výbere však treba byť opatrný, inak svoju snahu ušetriť na menej vybavenom modeli ľahko zrušíte pridávaním prvkov výbavy, ktoré považujete za štandardné. Nová Caravelle je nielenže výbornou voľbou pre profesionálnych prepravcov, ale tiež pre veľké rodiny. Za priestor sa platí a čím lepšie si ten priestor chcete vybaviť, tým viac zaplatíte. Najväčším pozitívom je pochopiteľne rozmernosť automobilu, hneď v závese je možnosť dovybaviť auto modernými prvkami, ktoré z osobnej dodávky robia Passat kombi XXXXXL, ďalším pozitívom je veľmi pekná spotreba. Dynamickejšie jazdenie ju ale rýchlo vyženie vyššie. Negatívom je neprehľadná ponuka a náročnejšia práca s radiacou pákou, vyšší hluk pri jazde nad 110 km/h a menej pohodlné lavicové sedadlá v druhom a treťom rade. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Volkswagen Caravelle 2.0 TDI LR
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3250-3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,3/5,1/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5406/2297/1990
Rázvor náprav (mm): 3400
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1930
Užitočná hmotnosť (kg): 1270
Povolená hmotnosť súpravy 5200
Dĺžka batožinového priestoru (2/5/8-miestne usporiadanie) (mm) 2938/196/1118
Šírka batožinového priestoru/Výška batožinového priestoru (mm) 1219/1332
Svetlá výška 202 mm
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu (s DPH): od 30 228 €
Základná cena testovanej verzie (s DPH): 36 726 €
Cena testovaného vozidla (s DPH): 50 007 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku