2015-08-11 06:00:00
Ford Kuga 2.0TDCi 132kW,
Ford Kuga 2.0TDCi 132kW, P6, AWD, Titanium Plus
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Kuga 2.0 TDCi PowerShift – šelma pre rodinu

Kuga má asi najlepšie jazdné vlastnosti spomedzi kompaktných SUV. Model dostal posilnený turbodiesel.

Prísna emisná norma Euro 6 znamenala výraznú obmenu ponuky vznetových agregátov aj v prípade Forda. V prípade modelu Ford Kuga sme sa dočkali príjemných zmien, inovovaný turbodiesel 2.0 TDCi ponúka viac sily. Ako funguje, keď sa spojí najsilnejší diesel a automatická dvojspojková prevodovka? Zisťovali sme, ako jazdí auto s novým motorom a najvyššou výbavou Titanium Plus.

Motor 2.0 TDCi so 132 kW je štandardne spárovaný s pohonom všetkých kolies, čo je pri Kuge celkom obľúbená kombinácia. Ak zoberieme do úvahy, že Ford vyrába normálne autá určené pre nadšených vodičov, ani v prípade Kugy nezľavil zo svojich požiadaviek. Auto má má presné riadenie, veľmi istý podvozok a na SUV je nečakane ľahko ovládateľné. To je obdivuhodné o to viac, že Kuga je postavená na jednoduchom podvozku bez vymožeností typu adaptívne tlmiče. K tomu má aktívny pohon všetkých kolies, ktorý zlepšuje trakciu nielen pri rozjazde, ale aj v každej zákrute.

Môžete namietať, že hoci má Kuga pôvod svojho podvozka v skvelom základe z Focusa, je to podstatne vyššie auto a viac sa v zákrutách nakláňa. Áno, ale nie až tak veľmi, ako by ste čakali. Jedným dychom ale treba povedať, že hoci je Kuga auto kategórie SUV, nemusíte do kabíny (obrazne povedané) „liezť po rebríku“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V aute sa sedí troška nižšie, čo síce môže byť mierne na škodu pri výhľade z auta, ale jazdným vlastnostiam to výrazne prospelo. Hlavne, ak máte v rukách športovo naladenú verziu s dostatkom výkonu. Nielen o vlastnostiach podvozka si môžete prečítať viac v našich dvoch predchádzajúcich testoch. Vyskúšali sme už Kugu s naftovým motorom a manuálnou prevodovkou, ale aj verziu, kde bol pod kapotou benzínový EcoBoost s pohonom iba prednej nápravy. Je preto celkom jasné, že sa v tomto teste zameriame na odlišnosti pohonu a pozrieme sa aj na doplnkovú výbavu, ktorou toto auto disponuje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Príjemný a silný motor

Nuž, v prvom rade treba povedať, že nový motor okrem zvýšeného výkonu priniesol ďalšiu dávku krútiaceho momentu. 400 Nm namiesto 340, ktoré boli v predchádzajúcej verzii dvojlitrového motora so 120 kW, veru pekne cítiť. Kuga nebola nikdy lenivec, no teraz, napriek automatickej dvojspojkovej prevodovke PowerShift dokáže slušný „odpich“, aj výrazne dynamickú jazdu. Bez nároku na extrémny hlad v podobe spotreby paliva. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne za rovných 10 sekúnd a to má prevodovka možnosť radiť v normálnom, aj športovom móde. V druhom prípade získate dosť podstatný rozdiel v správaní sa auta. Počul som názor, že najsilnejší naftový motor by mohol prepožičať autu ešte presvedčivejšie dynamické vlastnosti – ale mne sa nemálilo. Motor má lineárny nástup sily a je príjemne kultivovaný, navyše je veľmi dobre odhlučnený. Dokonca tak, že po „traktorovaní“ nie je ani stopy a po zahriatí by ste Podkapotou netipovali vznetový motor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Automat? Automat!

Myšlienka siahnuť po automatickej prevodovke bola nielen s ohľadom na spomenutý charakter motora veľmi vhodná voľba. Dvojspojkový šesťstupňový PowerShift pridáva na komforte obsluhy počas jazdy. Pritom dlhodobá spotreba počas testu napriek výraznému využívaniu dynamického potenciálu pohonnej jednotky zostala na úrovni 7,3 litra. Viem, je to skoro dva litre nad kombinovanou spotrebou udávanou výrobcom, Ale Kuga v tejto kombinácii vás jednoducho aj pri dodržiavaní všetkých rýchlostných limitov láka možnosťou jazdiť naozaj dynamicky. No, odmietli by ste takú ponuku? Ja som sa nechal zlákať...

Sme rozmaznaní konkurenčnými prevodovkami, ku ktorým však tiež máme pár pripomienok. V porovnaní s nimi treba priznať, že PowerShift neradí celkom nepoznateľne a hladko, ale zasa lepšie, ako zvyšok. Keď ho duríte rýchlou a dynamickou jazdou, je trocha nerozhodný a občas si žije (a radí) svojim životom, kde je neraz zbytočne iniciatívny pri radení. Tiež mu neprospievajú rýchle zmeny jazdného režimu. Zvykať si treba pri manuálnom radení rýchlostí na zvláštny prepínač na radiacej páke – „krídelká“ pod volantom nie sú. Najlepšie sa cíti pri pokojnej jazde, tam je celkom doma a hladkosť je jeho prednosťou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ale aby som nebol voči prevodovke „zlý“, ani v oblasti spotreby - vyskúšal som aj normálnu a dokonca tiež „eko“ jazdu, kde je výraznejšie viac doma. Rozdiely sú – a dosť výrazné. Nebudem to tentoraz deliť na jazdu mestom, mimo neho a po diaľnici. Výsledná spotreba sa pri „normále“ dostala na úroveň 6,6 a pri ekonomickom štýle jazdenia dokonca iba mierne nad 6 litrov – ale to som už trpel ja a mal som pocit, že so mnou aj Kuga. Dajte jej, čo jej patrí – veď má na to. Správa sa v oblasti trakcie na šotolinovom povrchu naozaj ukážkovo a hoci nie som nováčik, nemal som veľkú šancu zistiť, kedy sa vlastne pripája zadná náprava k pohonu prednej. Bolo to jemné nenápadné, účinné. Tak to má byť, ale vždy nebýva.

PP = podvozok poteší

Druhá generácia Kugy opustila švédsku spojku Haldex a prišla s vlastným riešením. Princíp je rovnaký: v extrémnej situácii  môže elektromagneticky ovládaná viaclamelová spojka v olejovom kúpeli preniesť na zadnú nápravu až 100 percent krútiaceho momentu. Teda napríklad vtedy, keď predné kolesá nemajú vôbec žiadnu trakciu. K vektorovanie krútiaceho momentu systém používa aj brzdovú sústavu. Systém od JTEKT sa snaží simulovať funkciu aktívneho diferenciálu. V rýchlostiach do 35 km/h rozdeľuje hnaciu silu tak, aby potlačil preklzovanie kolies, vo vyšších rýchlostiach zlepšuje ovládanie v hraničných situáciách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trakcia Kuge určite nechýba, presvedčivá je aj jazda v zákrutách s malým náklonom, k čomu iste prispeli aj veľké 19 palcové kolesá. No tie pre zmenu zasa potlačili komfort jazdy a auto je vďaka nim pomerne tvrdé. Riadenie je naproti tomu na pomery SUV veľmi precízne. Systém s pripojovanou zadnou nápravou funguje spoľahlivo tak, ako sa od neho čaká. Zadná náprava je pripojená naozaj len v čase, keď je treba. Veľká časť krútiaceho momentu sa na zadné kolesá prenáša v zákrutách alebo pri rozjazde, zatiaľ čo pri pokojnej jazde na hladkom povrchu medzinápravová spojka pohon bleskovo odpojí. Aktuálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy je potom možné sledovať aj na ukazovateli v palubnom počítači.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér poteší vo všetkých verziách slušnou výbavou. Cestujúci majú dostatok miesta pre lakte a na zadných sedadlách sa celkom pohodlne usadí priemerne urastený cestujúci. Teda ak sa zmieri s kratšou a nižšie položenou sedacou časťou sedadla. To je hlavnou slabinou priestoru vzadu, ako som mal možnosť tentoraz zistiť počas jazdy v zadnej časti auta. Deťom to vyhovuje bez problémov, no hlavne dlhonohí pasažieri by potrebovali aspoň iný sklon sedacej časti. Páčili sa mi ale veľkorysé predné sedadlá s elektrickým ovládaním, ale tiež bezdotykové otváranie kufra, kde stačí nohou naznačiť kopnutie pod nárazník. Zadnými vrátami, lebo zadné dvere sú naozaj veľkorysé, je potom vzorný prístup do pravidelne tvarovaného batožinového priestoru. Ten sa dostal na veľmi slušných 456 litrov a tam už nabalíte rodinu nielen na výlet, ale aj na dlhšiu dovolenku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pomocníci za príplatok

Napriek tomu, že Kuga má slušnú výbavu už od základu, na palube testovaného exempláru bola bohatá  zásoba jazdných pomocníkov. Sú súčasťou príplatkovej sady Assist Plus. Aktívny asistent pre jazdu v pruhoch vie automobil spoľahlivo a jemne vrátiť do požadovaného smeru, výstraha pred autom v slepom uhle BLIS funguje dobre, chcelo by to ešte väčší rozmer výstražného svetla. Adaptívny tempomat a výstražný systém pred nárazom pomôžu počas jazdy nielen (ale hlavne) v meste a v kolóne, no tých pomocníkov bolo oveľa viac. Panoramatické strešné okno som v horúčavách vôbec nepoužil, naopak ovládanie kufra spod nárazníka prišlo náramne vhod pri plných rukách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Vynikajúce jazdné vlastnosti sú jednoznačnou prednosťou Fordu Kuga. Súčasná generácia Fordu Kuga patrí medzi špičkové kompaktné "esúvéčka", opticky pôsobí zvonku aj vnútri dokonca ešte ambicióznejším dojmom. Fešácky kabát však chce ukryť aj prístrojovú dosku, ktorá by si zaslúžila esteticky(možno) a funkčne (určite) na nej popracovať. Ale nie je to počtom ovládacích prvkov ešte ako v raketopláne... Niekomu sa to môže páčiť, pri facelifte by  som prijal menšie upratovanie. Ale to je okrem spomínaných zadných sedadiel asi jediné, čo nie je v prípade Kugy perfektné, alebo aspoň veľmi dobré. Napríklad priestrannosť aute je vynikajúca. Najsilnejší naftový motor je úsporný a dynamicky uspokojí väčšinu vodičov, navyše je tichší ako jeho predchodca. Potešilo by ešte trocha lepšie zladenie s prevodovkou PowerShift, no zasa jazdné vlastnosti sú (nielen vzhľadom na kategóriu auta) celkom presvedčivé. Osobne by som si ale vybral kvôli komfortu jazdy kolesá s menším priemerom a vyšším profilom. Nič to nemení na fakte, že Kuga je vydarené auto.

Technické údaje

Model: Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium Plus
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  132/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000-3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/5,0/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4524/1838/1703
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 456/1653
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1716
Užitočná hmotnosť (kg): 514
Rozmer pneumatík: 235/45 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 21 990 €
Základná akciová cena modelu: 20 490 €
Základná cena verzie: 38 670 €
Cena testovaného vozidla: 43 350 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku