2013-05-30 12:00:00
Suzuki Swift 1,2 GS
Suzuki Swift 1,2 GS TOP je vrcholnou ponukou modelu s jednou z troch dvojfarebných kombinácií karosérie.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Suzuki Swift 1,2 GS TOP je absolútne dospelý vo všetkých smeroch

Nová generácia Swifta sa medzigeneračne zmenila pred dva a pol rokmi, keď debutoval na parížskom autosalóne.

Pri porovnávaní s predchádzajúcim vydaním je zrejmé, že auto vyzrelo. No musíte ho veľmi dobre poznať, alebo intenzívne hľadať, aby ste našli všetky rozdiely. Suzuki vsadilo v tomto prípade na evolúciu, ktorá na prvý pohľad zmeny nepriniesla. Lenže to nie je pravda a nový Swift je vo všetkých smeroch aspoň o trocha lepší. Jednu (dve) chybičky sme našli, ale to sa dá prijať, keď viete prečo je to tak.

Interiér má od nás plus

Začneme zvnútra, kde je zmien viac ako dosť. Lepšie materiály, viac výbavy, lepšie odhlučnenie a viac priestoru, sú prvé poznatky po pár prejdených kilometroch. Z predĺženého rázvoru o 50 milimetrov a dlhšej strechy profitujú cestujúci na zadných sedadlách. Viac miesta na kolená získal aj vodič. V najvyššej výbave GS, ktorú sme mali možnosť vyskúšať vo verzii TOP v dvojfarebnom lakovaní, je volant nastaviteľný v dvoch osiach. Spolu s výškovo nastaviteľným sedadlom to umožní nájsť optimálnu polohu sedenia pre nízkych, aj nadrozmerne vysokých. V aute sa sedí nižšie a predné sedadlá majú lepšiu bočnú oporu aj celkový tvar. So sedením je to lepšie teraz aj vzadu, hlavne kvôli predĺženým sedákom s väčším sklonom a o pár milimetrov širšej „fuge“ na chodidlá. Miesta nad hlavou majú dosť aj  dlháni so 190 cm, ale na šírku je to vhodné iba pre dvoch dospelých, či deti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lepšie materiály aj spracovanie

Stredový ovládací panel s autorádiom a ovládaním ventilácie dosť pripomína model Kizashi, čo je vlajková loď značky. Vďaka tomu má interiér auta serióznejší vzhľad. K plastu na dverách pribudli textilné časti, celkovo je interiér vyspelý aj vďaka lepšiemu materiálu prístrojovej dosky. Multifunkčný volant má konečne tlačidlá vhodnej veľkosti, ktoré sú v noci podsvietené a hlavne - pri stlačení nepípajú. Väčšie sú odkladacie priestory hlavne vo dverách, kde pribudli aj vytvarované držiaky na nápoje. Prístrojový štít je prehľadný a dobre tienený. Má v strede displej palubného počítača s kompletným menu. Stále nepochopiteľné je jeho ovládanie. Musíte prestrčiť ruku cez volant, alebo krkolomne obísť veniec volantu a ovládať ho tlačidlom na prístrojovom štíte. Jedno, alebo dve tlačidlá na volant, či páčku stieračov a pár centimetrov kábla by tejto peripetii urobili koniec. Bývalá bolesť autorádií, slabšia citlivosť, je chvalabohu zabudnutá, autorádio hrá kvalitne, s plným zvukom, bez rušivých tónov. Spomeňme ešte pár komfortných prvkov: tempomat s ovládaním na volante, hands free Bluetooth sada, bezkľúčové štartovanie, automatické zapínanie svetiel a USB vstup.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvonka (skoro) ako klon predchodcu

Zväčšenie rozmerov je zrejmé, hlavne predĺženie auta, no inak vyzerá nová generácia ako dvojník tej predošlej. Akoby predchodca natiahnutý na väčšie kopyto. Ale to je iba zdanie. Čo je úspešné, meniť veľmi netreba. Toho sa držali aj dizajnéri v Suzuki. Odlišnosti samozrejme sú, ale uvedomíte si ich najviac vtedy, keď stoja obe generácie pri sebe. Štvrtá generácia je dlhšia o 90 mm, širšia o 5 mm a o 50 mm dlhší rázvor náprav sme už spomínali. Ak mávate problémy s hrou: nájdi rozdiely, trocha napovieme – zamerajte sa na predné, o 40 % väčšie a do blatníkov predĺžené svetlomety, pozornosti nech neujdú výraznejšie a zaoblené otvory na prívod vzduchu k motoru, dynamicky tvarované, zošikmené predné hmlovky a  nová grafika koncových svetiel, ktoré majú čírejšiu optiku. Pre niekoho môže byť výrazná podobnosť s predchodcom nevýhodou, pre iných práve naopak – susedia si ani možno nevšimnú, že ste svoje auto už vymenili. Ešte čosi z exteriéru: zadný nárazník je v porovnaní s predchodcom vyšší aj s vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru. Preto má nový Swift o niečo menší nakladací otvor. A to je jedno mínus, ktoré sme zistili.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kufor takmer bez zmeny

Kde nenájdete pokrok, to je práve batožinový priestor. Narástol síce o neveľmi významných desať litrov, súčasne však má vyššiu nakladaciu a hranu a na výšku menší otvor. Je to však daň za zvýšenie tuhosti karosérie. Pripomeniem ešte, že zadné sedadlá sa už nedajú preklápať dopredu celé, sklápajú sa iba ich operadlá. Variabilita je teda menšia, ale čo potrebujete pri takom aute? Jeho domovinou je v prvom rade mesto a oveľa viac miesta na nákupy, či inú batožinu, nepotrebujete. Veď keď treba, zmestí sa na šírku do pomerne hlbokého kufra aj detský kočík.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na jednej strane teda obmedzenia, ale na druhej vyššia bezpečnosť vďaka 7 airbagom, sériovému ESP a pevnejšej konštrukcii zabezpečili Swiftu 5 hviezdičiek v rámci testov EuroNCAP. K vyššej bezpečnosti jazdy prispievajú aj kotúčové brzdy s väčším priemerom. Nižšie výbavy majú vpredu 14-palcové kotúče a vzadu odľahčené bubnové brzdy. Nami skúšaná verzia GS má vpredu 15-palcové ventilované kotúče a vzadu rovnako veľké plné kotúče.

Som malý, ale šikovný (a vrtký)

Celohliníkový benzínový motor 1,2 VVT s menším objemom a vyšším výkonom navrhli odľahčený, s menším trením, vyšším výkonom a nižšou spotrebou. Pri celom aute sa podarilo znížiť hmotnosť, čo má vplyv na jazdnú dynamiku a hodnoty spotreby. Maximum krútiaceho momentu má motor vyššie, ako 1,3 litrový predchodca, až pri 4800 ot./min. No ani pri nízkych otáčkach z neho nie je polomŕtvy chrobák. Variabilné časovanie ventilov zabezpečuje, že „ťahá“ aj odspodku, k čomu pomáha aj kratšie odstupňovaná prevodovka. To pomáha aj pri jazde v meste. Ale nebojte sa ho vytáčať, odmení sa dravým prejavom a neskutočnou životaschopnosťou s ochotou ísť za plynom a do otáčok. To sa pri motoroch v tejto objemovej triede bežne nevidí. Celková priemerná spotreba vyšla na 5,5 litra na 100 odjazdených kilometrov, čo je určite veľmi dobrý výsledok. Iba na diaľnici vďaka kratšej prevodovke stúpol apetít na 6,3 l/100 km a klesla maximálna rýchlosť, ktorá je ale  ďaleko za hranicou nášho diaľničného maxima. Pri bežnej jazde je motor tichší, menej vibruje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výsledný dojem

Isté, dobre čitateľné správanie auta vďaka pevnejšej karosérii a podvozku a stabilnejšia jazda spôsobená aj dlhším rázvorom sú dve devízy, ktoré zistíte veľmi rýchlo. Auto je mierne nervózne pri vysokých rýchlostiach s bočným vetrom. Ale odolnosť voči nakláňaniu, výborné, občas až máličko „jedovaté“ brzdy a výborná ovládateľnosť pri malých aj vyšších rýchlostiach pasujú aj najnovšiu generáciu Swifta do pozície zábavného, hravého auta. Rozchod kolies širší o 2 centimetre, zmenená charakteristika pruženia a pneumatiky 185/55/R16 spôsobili, že Swift už nie je poskakujúca motokára so všetkým, čo s tým súvisí. Na nekvalitnom povrchu jazdí  pokojnejšie. Hoci  podvozok stále patrí k  tvrdšie naladeným, lepšie filtruje nerovnosti. A keď príde na rad technická trať, dáva najavo hravosť a ponúka zábavu. Dôležité však je, že podvozok je stále rýchlejší ako motor a podrží vás, keď chcete skúsiť vyťažiť z auta maximum. Vtedy Swift prejaví športové vlohy a bude vás provokovať k ostrejšej, dravej jazde. Možno vám bude ľúto, že ho nepodporuje aj turbo – ale je to asi jedna z posledných poctivých „atmosfér“, navyše s malým objemom, ktorá je k dispozícii. Tak berte, kým vôbec nejaká je. Užijete si kopec zábavy a budete v dobrom spomínať, čo vám toto malé auto prinieslo do života.

Technické údaje

Model:

Suzuki Swift 1,2 GS AAC TOP

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 242
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 69/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 118/4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,4/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3850/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2430
Objem batožinového priestoru (l): 211/528
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1020
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 185/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 633 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 10 800 €
Cena testovaného vozidla: 11 300 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku