04.06.2020

Carsharing? Elektrický? Chyba! Dáme do šrotu!

Zdieľaná mobilita vo svete fičí. Teda mala by. Vlastne, ako kde...

Renault v Paríži pokračuje s takýmto riešením v prevádzkovom zavádzaní služby ZITY. Mala sa spustiť už v marci, ale pandémia koronavírusu to pozdržala. Pred koncom mája dal Renault Group pre Parížanov k dispozícii samoobslužnú flotilu 500 kusov čisto elektrických vozidiel Renault Zoe. Môže to vyjsť – a nemusí.

Ukázalo sa to na druhej strane zemegule, kde bola na začiatku snaha ponúknuť službu pre zdieľanie áut – aj v kolíske amerického motošportu. Spoločnosť BlueStar sa rozhodla zaplaviť Ameriku zdieľanými vozidlami. Na začiatok si pre svoj projekt vybrala dve mestá: Los Angeles a Indianapolis. Aj v jednom aj v druhom prípade to dávalo zmysel. Prvá metropola je zamorená vysokými emisiami a má veľkú podporu alternatívneho pohonu. Druhé mesto je kolískou amerického motoršportu. V BlueStar začali so špecifickými autami s elektrickým pohonom. Nevyšlo to. Teraz už len môžu rátať straty a sledovať smutný koniec na začiatku sľubne vyzerajúceho zámeru.

Nie je to jediný kolaps podobnej služby. Americká firma Uber totiž nechala pred pár dňami zošrotovať tisíce elektrických bicyklov. Patrili divízii Jump, ktorá ponúkala zdieľanie jednostopové dopravné prostriedky, no nevedela sa dostatočne presadiť. Celý biznis Uber predal konkurenčnej firme Lime. Nepredal jej však aj všetky bicykle, ale poslal ich na zošrotovanie, hoci mohli ešte slúžiť – po vybratí batérií hoci aj ako obyčajné bicykle. Zákony trhového kapitalizmu sa však nespájajú so zdravým sedliackym rozumom. V situácii, ktorá zasiahla celý svet a keď šudia obracajú v ruke každý peniaz, sa stratová firma rozhodla zničiť využiteľné dopravné prostriedky. Šialené. Mohla ho predať, vydražiť, alebo hoci aj darovať. Nie, treba to zničiť!

Inak to nie je ani v prípade firmy BlueStar. Keby sa pokúsila zmeniť zabehnuté riešenia, ktoré mohli byť aspoň čiastočne ospravedlniteľné v čase hojnosti, použila klasický scenár riešenia problému. V Indianapolise, v meste, ktoré je slávne vďaka svetoznámemu pretekárskemu okruhu, na ktorom burácajú predovšetkým silné benzínové stroja, nebol záujme o zdieľané elektromobily. Od septembra 2015 sa tam v priemer vykonalo iba okolo 100 jázd denne, za celý čas približne 180 tisíc ciest. K dispozícii však bolo 280 áut. Časť flotily zostávala preto nevyužitá. Elektromobily sa tak namiesto pomoci pre mesto a jeho občanov stali skôr problémom. V zmluve medzi firmou BlueStar a mestom nebola len dodávka elektromobilov. Indianapolis týmto autám vyhradil parkovacie miesta, mnohé sú s dobíjacími stanicami. Daňovníci za to zaplatili 7 miliónov dolárov. Neboli to jediné náklady na celý projekt. Na celkovo 43 miliónovú investíciu sa zložili americkí občania. Lebo peniaze pritiekli aj z federálnych zdrojov – a teda z daní Američanov. Tí mohli iba sledovať, ako miznú nevedno kam ich peniaze.

Spoločný podnik BlueStar a Indianapolis – služba BlueIndy skrachovala. Mesto začalo riešiť, ako naložiť s vyhradenými parkovacími miestami a čo najmä deväťdesiatimi mobilnými dobíjacími stanicami. Lebo tie boli vyrobené na zákazku. Akoby to nestačilo, aj osud samotných elektromobilov je neslávny. Minimálne štyridsať z nich totiž skončila v šrote rovnako, ako už spomenuté elektrobicykle od firmy Uber. Podľa BlueStar to boli poškodené kusy, ktorých motor a batérie sa majú využiť v iných oblastiach. Ale ktovie, či to nie je iba pláštik, ktorým sa zakrýva nepríjemná realita.

Lepšou správou je, že sa zvyšok flotily má premiestniť do Los Angeles, kde rozšíri existujúce zdieľané elektromobily v rámci zatiaľ stále fungujúcej služby BlueLA. Dôležité je to slovo zatiaľ. Lebo ani koncept BlueLA nie je veľmi úspešný. Napriek tomu, že služba získala v minulom roku ďalšiu finančnú podporu. Stačí iba na mierne rozšírenie infraštruktúry. Zásadným problémom pre to, aby si Američania osvojili program zdieľania, sú samotné vozidlá. Určite nepatria k tým dopravným prostriedkom, o akých snívajú sen obyvatelia Spojených štátov.

BlueStar totiž používa elektromobily Bolloré BlueCar. Pre Američanov sú tieto 3,3 metra dlhé, 1,7 metra široké a 1,6 metra vysoké vozidielka iba hračkami. Navyše s elektrickým pohonom... Pritom batéria s kapacitou 30 kWh stačí pre celkom slušný dojazd 250 km. Lenže keď to nie je žiadny nadupaný osemvalec pod kapotou? Čo na tom, že jeho výkon nevyužijete, ale ten pocit! Nemožno sa preto čudovať, že ak ich neakceptujú dospelí, za volant týchto miniáut si nechcú sadnúť ani mladí.

Nakoniec netreba chodiť ani ďaleko, za Veľkú mláku. Minulosťou je už aj projekt Autolib, ktorý rátal so zdieľaním týchto elektrických krpcov v Paríži. Neuchytil sa ani v úzkych uličkách tohto veľkomesta. Preto bude zaujímavé sledovať, či bude mať nádej na úspech zdieľaná elektromobilita v službe ZITY s vozidlami Renault Zoe. Mohla by sa, aspoň čiastočne chytiť. Lebo Zoe, na rozdiel od BlueCar-u nielen vyzerá, ale aj je plnohodnotné auto. Akurát s elektrickým pohonom. Ponúka 5 miest na sedenie, má cúvaciu kameru, bezdotykové snímače, GPS, dotykovú obrazovku a tempomat.

Detské sedačky sú prítomné vo viac ako 150 vozidlách a tie, ktoré sú nimi vybavené, si možno okamžite prezrieť v mobilnej aplikácii ZITY. Od 20. mája je pre Parížanov k dispozícii na prenájom flotila 500 elektrických vozidiel Renault Zoe - 24 hodín denne, 7 dní v týždni, v centre Paríža a Clichy. Uvidíme, ako sa osvedčí tento koncept bez predplatného alebo časových obmedzení, ale tiež s časovými balíčkami, aby sa vyhovelo rôznym potrebám obyvateľov miest.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: internet

Komentáre k článku