19.07.2019

V sobotu bude doprava na Železnú studničku zadarmo

V Bratislave si pripomínajú 110. výročie trolejbusovej dopravy

Predchodcom dnešných trolejbusov bola prevádzka na „Elektrickej automobilovej linke do Vydrickej doliny,“ dnešná Železná studnička. Začala sa 19. júla 1909. V sobotu 20. júla 2019 si Dopravný podnik Bratislava (DPB ) pripomína podujatím 110. výročie trolejbusovej dopravy v našom hlavnom meste práve na Železnej studničke. Linka č.207 na Železnú studničku bude počas celej soboty jazdiť pre všetkých zadarmo.

Pristavené budú dva staršie trolejbusy, z toho jeden bude celopolepený a bude vyzerať ako historický trolejbus. DPB ho bude nasadzovať do premávky do konca tohto roka. Podujatie sa pre verejnosť začne o 10:00, potrvá do 16:00. DPB, a.s. nachystal pre návštevníkov výstavu s prierezom histórie trolejbusovej dopravy prostredníctvom fotografií s textom, ktoré budú v jednom z trolejbusov. Pre deti budú pripravené omaľovánky a sladkosti, zároveň bude pre nadšencov dopravy k dispozícii stánok s predajom reklamných predmetov DPB, a.s. Na podujatie na Železnej Studničke sa môžu záujemcovia prepraviť linkou č.43, ktorá premáva z Patrónky a DPB, a.s. na ňu nasadí v tento deň historický kĺbový autobus TAM 272.

„V sobotu bude premávať linka č.207 pre všetkých cestujúcich zadarmo. Vypravíme na ňu 5 rôznych typov, aj historických trolejbusov. Aj takto si chceme pripomenúť výročie trolejbusovej dopravy v našom meste,“ povedal predseda predstavenstva DPB, a.s. Martin Rybanský.

Dopravu cestujúcich zabezpečovali v začiatkoch trolejbusovej prepravy značky Mercedes Stoll. Premávali však len do roku 1915, kedy sa premávka na „Vydrickej trolejbusovej dráhe“ zastavila a trať sa zrušila. K obnoveniu trolejbusovej dopravy prišlo od roku 1941, kedy do ulíc mesta vyšli trolejbusy MAN-Siemens na trolejbusovú linku „M.“ Táto linka nahradila rovnomennú autobusovú linku spájajúcu Redutu na Palackého ulici s Hlavnou železničnou stanicou. V tom istom roku začala premávať aj druhá trolejbusová linka na Patrónku. O ďalšie dva roky bola autobusová linka „H“ nahradená rovnomennou trolejbusovou linkou premávajúcou z Červeného kríža na Kolibu. Po druhej svetovej vojne sa trolejbusové linky prečíslovali na čísla 11 až 13 a zo Švajčiarska sa podarilo kúpiť trolejbusy FBW-Oerlikon. Okrem dodávky trolejbusov TATRA 400 v roku 1953 sa do Bratislavy dodávali a dodávajú už iba trolejbusy značky Škoda. Konkrétny to boli modely 7Tr, 8Tr, 9Tr, T11, 14Tr, Sanos 200Tr, 15Tr, 21Tr, 25Tr, 30Tr a 31Tr.

Bratislavské trolejbusy dosiahli svoj prvý najväčší rozmach v šesťdesiatych rokoch. Vtedy jazdilo viac ako 100 trolejbusov spolu na 8 linkách (čísla 11 až 18). Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov nasledoval v súvislosti s lacnou ropou veľmi prudký pád trolejbusov v celej Európe. Pocítila to aj Bratislava, trolejbusové trate sa razantne skracovali, upravovali, niektoré aj zrušili. Po energetickej kríze nastal v polovici osemdesiatych rokov opätovne rozmach trolejbusov, začali sa nakupovať nové kĺbové trolejbusy, opätovne sa budovali nové trate, v deväťdesiatych rokoch dosiahol počet trolejbusových liniek až 15 (206 až 220). Po roku 1999 dostali trolejbusy svoj nový číselný rad od čísla 201, čo poznáme dodnes. V roku 2002 prišiel do Bratislavy prvý nízkopodlažný trolejbus typu 21Tr a od roku 2014 sa Bratislavčania aj návštevníci vozia v nových nízkopodlažných, plne klimatizovaných trolejbusoch Škoda 30Tr a 31Tr.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku