2015-05-07 08:40:00
Mini Countryman All4 SD
Mini Countryman All4 SD
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Countryman SD ALL4 je dôkazom, že nafta do športového auta nepatrí

Countryman prešiel decentným faceliftom. Do rúk sa mi dostala naftová verzia. Mám jedinú otázku: prečo tam liať naftu?

Mini veľmi dobre vie ako vytvoriť štýlové, dizajnovo príťažlivé auto s pútavou koncepciou a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Trh však tento britský klenot prinútil osádzať do svojich malých/väčších športových koreničiek aj naftové motory. Vám, potenciálni zákazníci dám jednu dobrú radu: nafta do Mini nepatrí.

Naftové športové auto je už dlhé roky koncepcia, ktorú automobilky zavádzajú do reality (žiaľ). Niečo také vyžaduje trh - zákazníci. Konkrétne za to môže európskymi normami podporovaná predstava, že autá môžu fungovať takmer ako perpetuum mobile. Nič nežrať, nemať emisie a jazdiť ako víchor. Respektíve žrať málo, nie príliš často a hlavne lacno. Spotreba 8 litrov a viac (čohokoľvek) dnes bežnému občanovi Európy privádza na myseľ jediné slovné spojenie: tak veľa?! A tak sú automobilky nútené investovať šialené peniaze do naftových motorov, zmenšovať objem, znižovať spotrebu, a pritom zvyšovať výkon do tej miery až sa potom tá istá väčšina zákazníkov odúva, lebo ich striedme ultra super hi-tech preturbené motorčeky nevydržia fungovať toľko ako za starých (a vždy) dobrých časov.

Neexistuje automobilka, ktorá by predávala autá v Európe a dokázala by týmto šialeným chúťkam zákazníkov dlhodobo vzdorovať (vid. SAAB). Výnimky potvrdzujúce pravidlo majú istotne niečo spoločné s Ferrari a Lamborghini.

Aj Mini teda musí vyrábať autá v ich prípade označované ako SD – sport diesel. Jedným z nich je najväčší model automobilky – Countryman. Žiaľ, na Mini Countryman SD ALL4 je športové všetko, s výnimkou motora. A to je dosť.

Motor

Poďme najprv na motor, nech to máme za sebou. Paradoxne motor vôbec nie je zlý. V skutočnosti je to dobrý, rokmi overený a relatívne živý motor. Vyrába ho totiž BMW a v autách s vrtuľkou v znaku môžete daný motor nájsť zväčša pod označením 18d. Je to štandardný dvojliter naladený na 105 kW (143 k) s maximálnym krútiacim momentom 320 Nm (Mini 305 Nm). V menších automobiloch BMW ponúka dostatočnú dynamiku a v spojení s náhonom na zadné kolesá, prípadne s pohonom xDrive vie  dobre slúžiť. Nikto by ho v takom BMW radu 3 nenazval športovým. Na to slúžia jeho silnejší kolegovia s rovnakým objemom, prípade známe trojlitre. V prípade BMW je nafta celkom normálnym riešením, ktoré nepotláča športové schopnosti áut. Mini je však iná káva.

Zábavné to je, športové vôbec. Tento motor si viem predstaviť ako úvod naftovej ponuky, prípadne stred. Rozhodne však nie vrchol.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má objem 1,995 litra, štyri valce, vstrekovanie Common Rail, kompresný pomer 16,5:1. Výkon vrcholí pri 4000 ot/min a krútiaci moment 305 Nm medzi 1750 až 2700 ot/min. Ako píšem, nie je to vôbec zlé, ale rozdiel medzi benzínovým S-kom a naftovým SD-čkom je skutočne priepastný. Vidieť to aj na parametroch. Benzínové S-ko (1,6 THP 140 kW/190 k a 260 Nm) dokáže pri použití automatickej prevodovky zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,1 sekundy, zatiaľ čo SD-čko za 9,4. Maximálnu rýchlosť má S-ko 213 km/h, SD-čko 198 km/h.

Najväčší rozdiel medzi motormi je však predovšetkým vo zvuku, pružnosti a samozrejme v spektre využiteľných otáčok. Naftový motor jednoducho zaostáva za benzínovými kolegami. Ak by ale Countryman dostal pod kapotu techniku, ktorú už má štandardné Mini, priepasť medzi naftovým vrcholom a benzínovým (nerátam John Cooper Works) by bola taká veľká, že by si žiadala použitie silnejšieho naftového motora (napr. 120 kW verzie).

Uvedené je dôkazom, že naftové motorizácie v Mini potláčajú jednu zo základných čŕt Mini – športovosť. Sú tak pripravené pre tých, ktorých viac než jazdná dynamika zaujíma vzhľad, imidž a ďalšie vlastnosti automobilu.  Okrem menej zábavných jazdných atribútov však motoru nepomáhajú ani črty, ktoré pri benzínovom Countrymane nevadia, respektíve sú žiadané.

Jazda

Mini Countryman vyzerá subjektívne veľmi zaujímavo. Pohybuje sa na hranici medzi škaredým a krásnym, pričom v jeho prípade je veľmi ľahké myslieť si jedno alebo druhé. Čím viac naňho pozerám, tým mi príde krajší. Nemusí padnúť do oka každému, na jeho test som sa tešil. Zmienka o nafte ma trošku sklamala, ale tak ako pri BMW som veril, že sa Mini podarilo motor vyladiť pre svoje potreby a potlačiť zvuk a vibrácie.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto sa pri pokojnej jazde prejavuje v poriadku. Motor počuť, no hluk nie je obťažujúci a vibrácie takmer necítiť. Skrátka bežné vlastnosti známe z iných značiek. Keď som však prešiel do športovej jazdy prekvapil ma priam nepríjemný zvuk motora pri akcelerácii a zvyšovaní otáčok.

Motor sa vplyvom zatlačenia pedálu akcelerátora na podlahu a následného podradenia dostane nad 2500 ot/min, zachrípnuto bučí ako postrelený bizón a pritom akceleruje síce svižne, ale bežne. Auto vás ani pri štarte z pokoja nezatlačí do sedadla. Áno, pokúša sa o to minimálne ostrým radením, akurát vám mykne hlavou. Jednoducho ani relatívne nízka hmotnosť neurobia z priemerného motora športového draka.

Pritom auto je na športovanie ako stvorené. Podvozok si zaslúži jednotku s hviezdičkou a síce je tvrdý, nie tak ako napríklad pri Pacemanovi John Cooper Works. Tvrdosť drží v norme, pravda pohodlná limuzína to nie je ani náhodou. Zato v zákrutách drží dobre. Viacprvková zadná náprava sa stará o istotu pri nerovnostiach a v zákrutách je prejazd dierou síce nepríjemný, ale nie nebezpečný. Kolesá kopírujú cestu a vďaka šírke pneumatík ozaj dobre držia. Čerešničkou na torte je však systém ALL4, teda pohon všetkých štyroch kolies. Ten umožňuje užiť si jazdu v zákrutách viac než v bežnom Mini. Pridaním benzínovej motorizácie by dozaista vznikol veľmi pútavý balíček. S naftou to síce nie je úplne zlé, ale... Zjednoduším to: žiadna cesta sa neskladá iba zo zákrut. Všade je aj rovinka a na nej táto motorizácia prehráva.

Šesťstupňový klasický automat sa správa štandardne, a síce jeho reakcie nie sú najrýchlejšie, vzhľadom na triedu vozidla a motorizáciu sú úplne v poriadku. Občas, najmä za studena radila prevodovka menej plynulo. Nikdy sa nesnažila motor podtočiť a ani ho zbytočne vytáčať. Pravda je, že vás príliš nenechá radiť a v prípade manuálneho podradenia vám prevod rýchlo zmení (narozdiel od štandardného Mini, ktoré už má rozumnejšiu prevodovku). Otáčky boli pri rýchlosti 130 km/h vyššie než je bežné, no hodnota 2800 ot/min nie je alarmujúca. Na 3000 ot/min sa pri šiestom zaradenom stupni dostanete až pri rýchlosti nad 150 km/h.

Po vyššie uvedenej kritike spojenia nafty s Mini sa môže zdať, že auto je zlé, lebo papá naftu. To netvrdím. S benzínom by ale bolo lepšie, pritom žravé je v oboch prípadoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Vozidlo síce pôsobí ako typický zástupca segmentu SUV, ale nie je, i keď poskytuje vodičovi lepší výhľad aj väčší pocit bezpečnosti. Značne modifikované modely Countryman dominujú pretekom Rely Dakar už dlhšie obdobie, výlety do terénu s bežným Countrymanom vás môžu vyjsť riadne draho. Auto síce má pohon 4x4, no svetlá výška 14,6 cm nedáva veľkú šancu prejsť ani viac hrboľatú poľnú cestu. Pohon všetkých štyroch kolies je tak k dispozícii najmä pre väčšiu bezpečnosť na bežných cestách a pre väčšiu zábavnosť pri športovej jazde. Nízky podvozok (na SUV) môže byť problematický aj v meste pri parkovaní priečne na obrubník. V prípade vyššieho obrubníka môžete ľahko zachytiť predný nárazník.

Síce Countryman nemá vyslovene zlé vlastnosti, vplyvom novej generácie menších súrodencov troj a päť dverových Mini jednoducho zaostáva. Zatiaľ čo malé Mini prešlo generačnou výmenou, Countryman a Paceman len faceliftom. Je to cítiť najmä v interiéri.

Interiér

Na dokumentáciu medzigeneračného rozdielu medzi súčasným Mini a Countrymanom použijem fotografiu interiéru oboch modelov. Rozdiely sú okamžite viditeľné. Countryman má ešte stále koncepciu rýchlomeru v strede palubnej dosky, zatiaľ čo Mini si už túto somarinku rozmyslelo a budíky sú tam, kde majú byť. Rozdiel je tiež v ovládaní infotainmentu, touchpad v Mini je o generáciu lepší ako v Countrymanovi, nehovoriac o jeho umiestnení a samotnom ovládaní infotainmentu.

Absencia rýchlomera v kaplnke prístrojov neprekáža. Deficit Countryman nahrádza digitálnym ukazovateľom rýchlosti, ktorý vodičovi postačí. Skláňať sa k tomu stredovému je nepraktické a veľký guľatý ovládač slúži skôr pre potreby posádky.

Prvá fotografia je z nového Mini, druhá z Countrymana.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Odlišnosti možno nájsť aj na volante, kde sú úplne inak rozmiestnené ovládacie prvky. Inak vyzerajú aj ovládače vzduchotechniky a ďalších súčastí auta pod stredovým displejom. Mini má napríklad na stredovom paneli aj páčku štartovania motora, kdežto Countryman má tlačidlo pod volantom. V prípade Countrymana absentuje možnosť sledovania teploty motora, čo chýba najmä pri naftovom agregáte. Mini sa však snažilo motoru pomôcť rýchlo sa zohriať a tak si po štarte drží vyššie otáčky.

Iné je aj sekvenčné radenie pádlami pod volantom. Countryman má staršiu koncepciu dvoch rovnocenných pádiel, pri ktorých pohybom od seba podraďujete. Novšie Mini má koncepciu radenia pádielkom na pravej strane vyšší prevodový stupeň a na ľavej nižší stupeň.

Countryman je jednoznačne najväčšie Mini súčasnosti. Na zadných sedadlách sa bez problémov odvezú dvaja pasažieri stredného vzrastu a v prípade nutnosti sa pridá aj tretí. Sedadlá sú pohodlné skoro tak ako tie vpredu.

Polohu za volantom si hľadáte ľahko, vplyvom vyššieho posedu síce nemáte taký športový pocit ako v malom Mini, stále sa cítite bezpečne vo veľmi robustnej konštrukcii.

Pritom Countryman neobetoval v prospech pohodlia pasažierov vzadu kufor a základný objem 350 litrov je veľmi slušný. Objem možno ešte zväčšiť vďaka posúvateľnosti zadných sedadiel a uprednostniť tak veľkosť kufra pred priestorom pre pasažierov, alebo naopak. Zadné sedadlá sa dajú tiež polohovať takmer do priameho uhla, čím vzadu vznikne pravidelnejší priestor. V prípade sklopenia zadných operadiel vzadu síce nenastane úplná rovina, no keďže je batožinový priestor rozdelený a má dvojité dno, prepravná kapacita značne vzrastie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spotreba

Nečakajte, že sa vám s autom podarí dosahovať papierové hodnoty. Tie sú v tomto prípade tak ustrelené ako to v dnešných časoch býva zvykom. Môj priemer bol 7,4 litra, a to som nejazdil ani spolovice tak dynamicky ako s Mini bežne jazdím (nebavilo ma to). Nedosiahol som ani na papierový mestský priemer 5,4 litra. Moja najnižšia spotreba bola 6,1. Znamenalo to, že som sa snažil byť predvídavou brzdou premávky. Na diaľnici bol pri udržiavaní rýchlosti medzi 130 až 145 km/h priemer 7,9 litra nafty. Nemožno sa tomu čudovať. Auto je vysoké, motor nie je najsilnejší a čo-to prispela aj nízka okolitá teplota. V meste to bolo cca 7,5 litra.

Záver

Vnímanie dizajnu tohto automobilu je subjektívne a každý má právo na to, aby sa mu vozidlo nepáčilo. Osobne som sa nestretol s nikým, kto by Countrymana označil za škaredého. Výhodou jeho vzhľadu je, že čím viac a častejšie sa naň pozeráte, tým väčšie sympatie k nemu máte, či môžete mať. Auto vyzerá neobvykle a v podstate veľmi dobre. Aj vybraná farebná kombinácia vzbudzuje moje sympatie. Countryman vyzerá vďaka nej chlapsky i keď je to vo všeobecnosti auto ku ktorému viac pasuje atraktívna mladá žena.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftové Mini nie je zlé a papá o liter-dva menej než jeho benzínový kolegovia. Lenže o liter, dva a aj viac je tiež menej športové. Slabšie naftové motory jednoducho neposkytujú tú úroveň zábavy ako menšie, no svižnejšie benzínové agregáty. S príchodom novej generácie motorov budú benzínové agregáty ešte zaujímavejšie (1,6 PSA/BMW nahradí 1,5 a 2,0 od BMW, a to v prípade nafty aj benzínu). Navyše sú aj zvukovým prejavom príjemnejšie a pohodlnejšie ako hlučnejšie nafťáky.

Naftové verzie sú tak pre tých, ktorých viac než športová stránka automobilu zaujíma úspornosť a imidž auta značky Mini. Stručne a skrátka, do Mini jednoznačne patrí benzín a model Countryman je pre benzínový motor ako stvorený, i keď mu bude viac pasovať dvojlitrový štvorvalec od BMW ako súčasné motorizácie. Tie vôbec nie sú zlé (najmä po vyriešení viacerých problémov so spoľahlivosťou), no prejavovali sa väčším apetítom než by sme aj my milovníci benzínožrútov čakali. Ak teda hľadáte imidžové auto, ktoré nebude veľa papať ale stojí toľko, že ho len tak niekto mať nebude, je to auto pre vás. Ak Countrymana naozaj chcete, viete si užiť ostrú jazdu a 4x4 pre vás neznamená len pocit istoty pri poľadovici, chcete benzínový Countryman.

Technické údaje

Model: Mini Cooper SD All4 Countryman
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 105/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 305/1750-2700
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,8/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4109 / 1789 / 1561
Rázvor náprav (mm): 2596
Objem batožinového priestoru (l): 350-1170
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1405
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 29 250 €
   
Cena testovaného vozidla: 40 669 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo