2024-03-02 09:50:00
Mercedes Triedy E 220d
Mercedes Triedy E 220d 4Matic 2024
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes E 220d 4Matic – luxusná klasika luxusnejšia a modernejšia

Nová generácia Triedy E je už tu a testovaná konfigurácia je ako dobré víno.

Už prvý pohár vám v chuťových bunkách vyrobí ohňostroje a každý ďalší pohár je intenzívny zážitok. Len aby ste sa príliš neopili...

Keď si vedľa seba postavím spaľovacie BMW 520d xDrive a Mercedes E 220d 4Matic v stave v akom štartujú konfigurácie, musím jednoznačne vyhlásiť, že BMW to svedčí menej. Priam mu to vôbec nesvedčí. Možno za to môže konfigurátor a jeho nastavenie, no mne to príde tak, že v základnej výbave je auto nepekné. No úprimne, ani Mercedes sa tu veľmi nesnaží. Oba modely sú už po generácie nastavené tak, aby si pre ideálny dizajn vyžiadali drahšie výbavy a balíky dizajnových prvkov.

Keď to dodáte BMW, uľaví sa vám. Teda aspoň mne sa uľavilo. Auto vyzerá síce zvláštne, ale nie až tak. V realite je omnoho zaujímavejšie. Lenže keď to isté dodáte Mercedesu, ten opeknie a začne pôsobiť vyslovene príťažlivo. A presne z tejto kategórie bolo testované auto. Mercedes z neho urobil výkladnú skriňu dizajnu modelovej triedy. Tradične do výpočtu naj prvkov patrí AMG balík s AMG kolesami, no tentoraz aj krásna zelenkavá farba. Mimochodom aj BMW takú má a nevyzerá to zle, no myslím, že konfigurátor autu nepomáha.

Zdroj: Ján Hargaš

Narozdiel od Mercedesu sa BMW nesnaží vyhovieť všetkým, rad 5 stavia na kontroverzii. A ak ide o konkurentov, sú tu aj ďalšie autá. Napríklad Audi, ale to už má svoj vek a s výnimkou športovejších verzií ako S6 a kombi verzie tam nie je na čo pozerať. No a potom je tu ešte Volvo S90, ktoré sa však vzdalo všetkých verzií okrem plug-in hybridu a čoskoro sa vzdá celkovo. Takže porovnávať nie je čo. Audi A6 však ponúka zaujímavé dizajny aj bez športového variantu a v porovnaní s modelmi BMW a Mercedes je aj lacnejšie. Či je však toto práve v tejto triede argument, to nechám na vás. Tu výpočet konkurentov končí. Isteže Mercedesu konkurujú menšie i väčšie Mercedesy, no tiež menšie i väčšie BMW, Audi a možno aj to Volvo, ak niekto vyslovene túži po plug-in hybride. Dnes ale túto diskusiu rozbiehať veľmi nebudem. Iba trošku.

E-čko naďalej kúpite s benzínovými a naftovými šesťvalcami, no tiež s plug-in hybridnými verziami označenými ako E 300e a E 300 de. Základ v ich prípade tvorí benzínový alebo naftový štvorvalec doplnený silnejším elektromotorom a výrazne väčšou baterkou nad zadnou nápravou.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve relatívne malá batéria bola pri E-čku minulej generácie považovaná za slabinu auta. V čase, keď Mercedes uvádzal facelift Triedy E malo už C-čko výrazne vyšší objem batérie a bolo schopné zniesť aj výkonnejšie nabíjanie. E-čko dostalo túto fičúru až teraz, no naďalej ponúka nielen šesťvalce, ale aj bežnejšie štvorvalcové varianty, ktoré sa tešia najväčšej obľube.

Presne takým autom je aj testovaná špecifikácia. Dvojlitrový turbodiesel doplnený mild-hybridnou architektúrou a elektromotorom v pozícii štartér-generátora. Elektromotor je rovnako ako pri plug-in hybride umiestnený v tele prevodovky medzi motorom a samotnou prevodovkou, k systému sa pripája cez spojky. Riešenie populárne a osvedčené používa v mild-hybridnej konfigurácii v podstate najdlhšie Mercedes. Keď pritom odstránil remeň a motor vložil na dané miesto, reštarty motora neboli až také hladké ako pri remeňovom štartér-generátore. Teraz je to ale celkom iná vec a systém pracuje veľmi jemne, veľmi príjemne.

Samotný naftový motor je mimoriadne úsporný, je to úplný vrchol naftovej technológie a práve vďaka tomu dokáže aj čoraz väčšie Ečko pokojne hnať za cieľom so spotrebou, ktorú vie prekonať len veľmi často nabíjaný plug-in hybrid.

Zdroj: Ján Hargaš

Spotrebu zásadne nezvyšuje ani pohon všetkých kolies. Priemerná spotreba bola počas testu 6.1 litra nafty na 100 km. Vyšší podiel jázd po okreskách a ľahšia noha vodiča by priemer potlačila niekde k 5,7 l/100 km. To je fantastický údaj, keď si vezmete, že nové E-čko je veľké skoro ako staršie Sko a má bezpečne cez dve tony, navyše ho netreba nabíjať a nádrž je dosť veľká na to, aby ste na jedno natankovanie prešli cez 900 km až 1000 km. Na diaľnici bola priemerka okolo 6.5 l/100 km pri pohodovej 130-tke. To na dizajnových dvadsaťpalcových diskoch. Sila.

Motor nie je vo veľkom Mercedese stratený, a síce si viem predstaviť v tomto aute intenzívnejší záťah po stlačení plynu, údaje pružnosti hovoria jasnou rečou – s týmto predbiehať nie je problém. Zo 60 na 100 km za 5.45 sekundy bez prípravy. Z 80 na 120 km/h za 6.48 taktiež bez prípravy (bez športových režimov, bez manuálneho podradenia).

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je pochopiteľne enormne tichá, pokojná. Mercedesu sa pri nových autách podarilo nastaviť podvozok tak, aby mu nevadili ani veľké disky kolies, pritom si zachováva auto nadpriemernú stabilitu aj pri ostrejších manévroch. Testované auto nemalo doplnkový vzduchový podvozok, ani riadenie zadnej nápravy s náklonom kolies do 4,5 stupňa. V krátkosti po tomto teste som skúšal Triedu CLE, ktorá daným balíkom disponovala. Aj CLE malo 20-palcové disky. Objektívne je v podvozkoch rozdiel pri manévrovaní pri parkovaní, pri otáčaní vozidla - riadená zadná náprava výrazne zmenšuje polomer otočenia. No odlišnosť badať aj v jazdných vlastnostiach. Ak to mám zostručniť, podvozok zvaný Agility Control s pasívnymi adaptívnymi tlmičmi je pre menej výkonné motorizácie výbornou voľbou a pokiaľ nepotrebujete zlepšiť manévrovateľnosť, priplácať ho netreba. Beztak auto vďaka koncepcii pohonu a motoru uloženému pozdĺžne nemá problém s manévrovaním, navyše je jazda predvídateľnejšia a vyváženejšia. Naopak pri silnejších motoroch na limity "bežného" podvozku naďabíte, no to je už iná téma.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdne je Trieda E veľkým, takmer päťmetrovým autom. Žiadne otáčanie fyzikálnych zákonov a predpokladov na hlavu neprichádza. Auto jazdí pri bežnejšom i ostrejšom zaobchádzaní na nerozoznanie od minulej generácie. Iba čo je príjemnejšie aj na väčších diskoch čo do komfortu. Dynamiku zvláda slušne, prudšie manévre tiež a pohon všetkých kolies najmä pri rozbehoch ocení každý s ťažšou nohou, či každý v hustej premávke v snahe dostať sa na hlavnú. No a potom máte omnoho väčšiu istotu pri prejazdoch zákrut pod plynom. Osobne by som ale pri tomto modeli ľahko prežil aj bez 4Maticu. 4Matic je ako chodiť na líšky s guľometom. Frajerina, ale zbytočne veľký kaliber. Reálne to tam vozíte len pre dve veci: pre istotu a pre to, lebo sa to pri predaji lepšie predá, lebo aj ďalší v poradí to bude chcieť mať pre istotu. No keďže to auto aj tak skoro nič nežerie, je to vlastne jedno.

No a potom si z jazdy pamätám ešte ticho. Obkľopujúce, všadeprítomné ticho aj na našich otrasných cestách. Iba v tuneli je to trošku horšie, no za to môže veľká posuvná sklenená strecha. Aj tak lepšie ako v bežných autách.

Zdroj: Ján Hargaš

Za volantom tohto vozidla má vodič podobný dojem ako v SUV - že má obrovské auto s ktorým treba jazdiť rozumne. Cítite sa bezpečne, sedíte pohodlne. Človek by si veľmi rýchlo zvykol a veľmi ťažko by si odvykal. Sedadlá sú príjemné, nie sú to staré švédske fotelky, ale ani netlačia do chrbta tak ako tie mučiace nástroje s odporúčaním od lekárov... Môžu, ale nemusia. Vzadu sa dvaja vysokí za dvomi vysokými poľahky odvezú. Vďaka veľkému otvoru zadných dverí tam aj ľahko nastúpia. Aj piati by to dali, no stredový tunel predstavuje isté obmedzenie ako i užšie stredové sedadlo. Kufor je klasika. Celkom zbytočné elektrické ovládanie. Aby sa vám veko zavrelo, musíte tlačidlo stlačiť s vyššou silou, lebo dvere pri jemnom stlačení zapérujú a tuhé tlačidlo sa nestlačí. Vlastne dáte viac sily na stlačenie tlačidla na zatvorenie kufra, než by ste dali na zatvorenie kufra bez elektrickej pomoci. Ale ľudia to chcú...

Výbava vozidla je bohatá, no nová Trieda E dokáže poskytnúť ešte viac. Nie o veľa, ale dokáže. Základná cena s DPH testovaného vozidla je takmer 70-tisíc eur. Už základná výbava je dosť bohatá a disponuje množstvom prvkov, za ktoré si v autách nižších tried musíte priplácať nemálo peňazí. Airbagy, asistenčné systémy, konektivita, svetlá, dizajn Avantgarde, šesťročná záruka alebo záruka na 200-tisíc km... V každom ohľade (azda okrem tej záruky) ale Mercedes dokáže ponúknúť viac a to v niekoľkých stupňoch. Rozdiel v cene štartovacej a finálnej je tak približne 24-tisíc eur. V tom sú okrem množstva pokročilejších asistentov najmä technológie a dizajnové prvky vrátane väčších diskov kolies, odlišnej masky a svetiel i doplnkov. Mercedes začal svoje množstvá doplnkových výbav taktiež zadelovať do balíkov, čím značne sprehľadnil ponuku. No aj preto je približne polovica hodnoty doplnkovej výbavy hodná iba jednej položky. Volá sa AMG Line premium a stojí cez 12-tisíc eur. Výpočet prvkov v balíku je dlhý a navyše sa niektoré prvky opakujú, keďže tento balík posúva úroveň výbavy z úrovne 1 až na úroveň 3. Je to akoby ste si vyberali pokémona. Prvá úroveň sa volá pichu, druhá pikachu a tretia najlepšia je rajchu. Je celkom jasné, že prvé dve až tak nechcete, zato raj-všetci-chcú. Výpočet prvkov v danom balíku je dlhý a nudný, no z veľkej časti robí auto takým aké je. Je tam napríklad vylepšená navigácia, keyless, či 360-stupňový pohľad okolo auta a mnoho ďalšieho vrátane spomínaného AMG exteriéru. K tomu je vo výbave ešte panoramatické strešné okno s elektrickou zásterkou, 20-tky disky, balík kože na sedačky a balík imitácie kože na palubku i digital light s predprípravou na premietanie na vozovku, či 3D displej vodiča, ešte pokročilejšie asistenčné systémy a head-up displej.

Zdroj: Ján Hargaš

Informačno-zábavný systém MBUX má nové rozhranie, ktoré väčšmi pôsobí ako vytiahnuté z niektorého z mobilov. Opäť platí, že systém toho ponúka veľa vrátane hier na krátenie času, ambientného osvetlenia na zábavu pre deti a množstva ďalších online služieb a funkcií. Vozidlo si podobne ako elektrické modely môžete spárovať s aplikáciou, aby vám nič neušlo a mali ste možnosť ovládať niektoré funkcie na diaľku.

Takto vybavené, takto nastajlované auto pôsobí mimoriadne a bude vynikajúco reprezentovať svojho majiteľa. Auto sa laikovi ťažko odlišuje od Triedy S, i keď je mne a azda aj vám zrejmé, že je medzi nimi kopa rozdielov. Pointa je, že Trieda E je väčšia, vybavenejšia a schopnejšia ako doteraz. S naftovým motorom a 4Maticom je klasikou. Nie je to emóciami nabité auto, nie je to auto, na ktoré budem dlho spomínať. Tak ako pri mnohých ďalších Mercedesoch sa test píše veľmi ťažko a trvá mi to niekoľko dní. Auto je výborné, takmer dokonalé, ale práve preto ho nie je za čo chytiť. Všetko funguje, všetko je také ako očakávate, len sadnete a nechcete vystúpiť. To však môže byť aj nuda. 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 220d 4MATIC 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1993
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  145/3600-3900 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1800-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7.8
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 4.9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4949/1880/1469
Rázvor náprav (mm): 2961
Objem batožinového priestoru (l): 540
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1975
Užitočná hmotnosť (kg): 605
Rozmer pneumatík (základ) 225/55 R18
Základná cenníková cena modelu: 64 536 €
Základná cena verzie: 69 912 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku