2024-01-16 14:52:00
Ford Bronco
Ford Bronco
Zdroj: jh

TEST: Ford Bronco - Ronko-Bonko

Bronco goes bonkers... Alebo: Bronco sa zbláznil... Ford sa zbláznil. Čo tu u nás takýto stroj vlastne chce?

Príchod modelu Bronco do Európy a na náš slovenský trh je väčším prekvapením ako to, že oslava obehu obežnice okolo svojej hviezdy je pre mimozemšťanov úplný nonsens... Keď v roku 2021 Bronco prichádzal na trh, písal som o tom, že sa ho možno dočkáme aj u nás, no v skutočnosti som tomu veľmi neveril. Potom ale Ford priniesol veľký hybridný Explorer. A teraz to skúsil s ďalším autom, ktoré nepochybne ani neplánuje predávať viac ako v jednotkách kusov. Je to vidieť na výbavách i cenách. Sú to také limitky od Ford Europe. Ochutnávky toho, čo nám tu na Starom kontinente uniká. A toto tu, škatuľa menom Bronco je presne toho príkladom.

Lebo na čí fras je človeku v civilizovanej Európe auto, akým je Bronco? Keď ešte aj do lesa môžete ísť po panelovej, či inak spevnenej ceste a ak z nej zídete, už po vás pôjde majiteľ dotknutého pozemku s flintou a celou kavalériou? A keď aj nepôjde pre prejazd cez pozemok, skúste sa len tak voľakde utáboriť, rozložiť stan, ktorý mal Bronco v kufri. Garantujem vám, že medveď je tým najpríjemnejším návštevníkom, ktorý vám môže v noci zadrapnúť do stanu... Ale možno len ja a moje okolie máme blbé skúsenosti, možno som len ja neustále narážal na idiotov majiteľov vesmíru a priľahlého okolia, ktorý svoje vlastnícke právo chránia s nasadením vlastného života, aj keď im a ich pozemku človek očividne nijako neškodí.

Zdroj: jh

Ale pravdupovediac, kto by stál o to, aby sa mu po pozemku preháňala banda offroadistov s mentálnou výbavou dvojročného dieťaťa? A to v štýle, ktorý aj z normálnej lesnej cesty spraví tankodrom, z lúky vojnové pole. Aby si následne založíli táborák, neupracú po sebe a cestou zasa všetko rozryjú? Stručne a skrátka, obe strany majú svoj kus pravdy, no pointa je rovnaká - absencia kultúry a slušnosti v spoločnosti, absencia dodržiavania všeobecných pravidiel ohľaduplnosti. A tak s autom ako Bronco nemáte príliš čo robiť, mimo špeciálne "expedície" so všetkými povoleniami.

Zostane vám skrátka to, čo mne - špliechanie vody a bahna na rozbitej poľnej ceste a skúšanie schopností na dobre známom svahu, ktorý by však s trochou snahy vyliezlo každé SUV so 4x4. Nie s takou ľahkosťou, možno trochu poodierané, no stále by to zvládlo.

A čím sa dostanem na kopec v zime? Ku chate? Čímkoľvek s pohonom 4x4 a dostatočnou svetlosťou predsa. Čímkoľvek s reťazami a volantom. S hocičím malým, čímkoľvek šikovným. Lebo toto nie je ani Suzuki Jimny, ani Dacia Duster. Toto je offroad, ktorý stojí niekde medzi Wranglerom a Triedou G. Je to veľké, je to univerzálne, je to pažravé a stojí to takmer 100-tisíc eur.

 

Vypočítajte si PZP online v ČSOB a poistiť si môžete vaše auto už od 69,99€/ročne s neobmedzeným odťahom v prípade nehody v SR. Na výber máte viaceré atraktívne pripoistenia, napríklad aj poistenie čelného skla.
___________________
Reklaman Addmention

Zdroj: Ján Hargaš

Jasné, že by mu pár ľudí vedelo vymyslieť úlohy, no tie isté úlohy by dokázal robiť zástup menších, ľahších, a teda v teréne schopnejších áut za možno tretinové, ba štvrtinové ceny. Tadiaľto skrátka cesta nevedie, tomuto autu v Európe a konkrétne u nás neviete dať prácu, skutočnú robotu a zadosťučinenie, priestor, kde sa cíti doma a kde vyniká. Možno v prezentačnom videu, možno v rukách vlastníka lesov, lúk a hájov... Tomuto autu v Európe dať zmysel nedokáže takmer nikto. A presne toľko ľudí si to auto kúpi. To jednoducho nemá opodstatnenie. Toto sa nedá odôvodniť žiadnym racionálnym vysvetlením. Takže čo?

Nič. Rácio tu nehľadajte, Toto je Bronko, ronko, bonko, vonko. Je uletený, je skákajúci, je nepotrebný, no je skvelý. Ľudia si ho skrátka nebudú kupovať preto, lebo iba s ním sa im podarí dostať k tej zemľanke, kde prespávajú. Ľudia si ho budú kupovať preto, lebo ho chcú, lebo sa im páči, lebo zvládne to isté, čo malé offroady a serióznejšie SUV, avšak so štýlom sebe vlastným. So štýlom americkým. So štýlom s koníkom stojacom na predných a kopajúcim zadnými.

Zdroj: Ján Hargaš

Ford Bronco prišiel do Európy v najvyššej možnej výbave, v päťdverovej verzii s terénnym obutím a najlepšou možnou terénnou výbavou. Zároveň však má motor doteraz v Európe nevidený. Slávny Ecoboost s objemom 2,7 litra a s valcami usporiadanými do V. Aj Explorer u nás jazdil so šesťvalcom, avšak väčším a mentálne starším, navyše zapracovaným do plug-in hybridného systému. Tu je najväčšou ekologickou fičúrou auta štart-stop systém a samotný motor, ktorý využíva viacero moderných riešení vedúcich k úspore paliva. Najmä ide už o druhú generáciu tohto motora, z nej vychádza aj motor Podkapotou modelu Raptor. Skrátka by to mal byť majster v úspornosti...

Aj preto si Bronco v strede zimy bral z nádrže len skromných 13,9 l/100 km v kombinovanej prevádzke. V meste to bolo tak 15,5. Na diaľnici o liter menej a najmenej, zhruba 11-12 litrov si pýtal na okreske. V teréne? V teréne samozrejme viac ako v priemere, i keď aj terén môže byť niekedy prechádzka ružovou záhradou. Obzvlášť, keď máte vonkajšie parametre ako tento obor a silu ako tento obor.

Zdroj: Ján Hargaš

To nenásilné hladké brodenie sajrajtom je pri týchto autách veľmi návýkové, to treba uznať. Obzvlášť Bronco je v tejto situácii zaujímavý, pretože jeho motor je veľmi jemný, má hladký chod a prakticky funguje bez vibrácií. Ak niečo vibruje, okrem podvozku, je to nepochybne 10-stupňový automat. Aj ten je s Ecoboostom akýmsi stelesnením vlastného lepšieho Ja.

Motor má mimoriadne schopnosti a aj mimoriadny, autentický zvukový prejav. V našich končinách väčšina offroadov syčí a duní ako správny naftový veľkoobjemový pracovný stroj, ale toto je iné. Už z diaľky počujete, že tento kockáč má inú strojovňu. Nie až tak inú ako G 63, ale možno len o málo odlišnú od G 53... Avšak celkom inú v porovnaní so súčasným plug-in hybridným Wranglerom.

Narozdiel od väčšiny áut pripravených jazdiť v teréne, Bronco to rovnako ako G-čko vie aj na ceste. Nie tak presvedčivo ako moderné G-čko, ale nanajvýš obdivuhodne, to určite. Na terénnych gumách v studenom počasí s mierne vlhkou vozovkou zrýchluje bez prípravy za 4,78 sekundy v šprinte zo 60 na 100 km/h. Za 5,29 sekundy pri šprinte z 80 na 120 km/h. A keď sa jeden, či druhý šprint začne, nemá problém kĺzať sa po vozovke a sťažovať sa tak na nedostatok gripu. Na gumách väčšmi asfaltových by bol ešte rýchlejší. Ale zažiť preklz kolies v 80-tke na úzkej ceste (lebo každá slovenská cesta je pre Bronco úzka), to je veľmi osviežujúci zážitok. Hlavne keď dobre vnímate, že máte v rukách tehlu s technikou už dávno prekonanou. Teda prekonanou. Niečo sa prekonať nedá.

Zdroj: Ján Hargaš

Bronco Ford postavil na platforme T6, teda na základoch modelov ako Ford Ranger. Má svoje vlastné špecifiká, no pointa je rovnaká. Ide o auto s rebrinovým rámom. Má tiež tomu zodpovedajúce typické prejavy na ceste i v teréne. Prejazd nerovností zatriasie vašou podstatou, priečne diery zas zavŕzgajú interiérom. Podobne ako pri spomenutom pikape, aj tu cítite krútenie pri prejazde spomaľovačov, či obrubníkov, keď na ne auto vchádza pod uhlom.

K tomu volant takmer bez spätnej väzby a dojem, že zákruty v rýchlosti treba prechádzať inak ako s bežným kombi. Treba ale uznať, že napriek svojej výške, svetlosti a vysokému ťažisku, i napriek terénnym kolesám a všetkej tej mechanike sa aj v zákrutách prejavuje dobre. Na slabší grip si treba dávať pozor, ale auto o strate priľnavosti hovorí dosť včas a aj tak sa prejavuje obdivuhodnou stabilitou a ani brzdný účinok nie je na takého mamuta zlý. I keď má auto tendenciu pri prudkom brzdení zmietať sa, pracuje stabilizačný program. Prudké manévre ho rozhádžu, ale zas ho upracú stabilizačné systémy.

Toto ani zďaleka nie je vzpierajúci sa offroad, ktorý jazdu po asfalte považuje za úražku. Za všetko stačia tie časy pružného zrýchlenia. Veď to auto drží na terénnom obutí krok s najnovšími európskymi hot-hatchmi s automatickými prevodovkami, či s luxusnými nemeckými limuzínami.

Zdroj: Ján Hargaš

V teréne je dominantným autom. No nájsť preň terén, ktorý bude preň skutočnou výzvou, to je v našich nížinách naozaj ťažké. A ako som spomínal vyššie i pomerne problematické. Umelé trate, ani tam veľmi nepasuje... Pointou tohto auta je však práve to - čím viac od neho budete chcieť, tým viac vám dokáže vrátiť. Okrem redukcie a pohonu všetkých kolies s uzávierkou vie tiež odpojiť predný stabilizátor tak, aby sa nápravy mohli vykláňať ešte viac. Výbava do terénu a zmysel pre detail je však aj pri veľkom offroade celkom výnimočná. V prvom rade má Bronco kovový predný nárazník. Asi nepoteší chodcov, ale vďaka okám poteší v teréne. Taktiež má doplnkové spínače pre dodatočnú výbavu. Také svetlá by som mu tresol hore, že až... Zabudnúť netreba ani na tlmiče s veľkým zdvihom, ktoré istotne ocenia vyššiu prejazdovú rýchlosť na nerovnostiach...

Vo fotkách mám záber z jamy, v ktorej by bežné SUV pri nedostatku pozornosti šúchalo plasty. Na fotke však vďaka ozrutnosti tohto auta, jeho kolies a jeho svetlosti, vyzerá ako smiešna malá jamka. Že by sa v nej pár extrémistov okúpalo ako vo vani, to vôbec nevidieť. Podobne sa Bronco chová na rozbahnenom povrchu. Pokiaľ s ním nevleziete do naozaj hustého blata, ktoré kompletne obalí dezén pneu, prejdete kamkoľvek. Slabinou je skôr veľkosť vonkajších rozmerov. Na miesto, na ktoré som v kopcoch chcel vyliezť ja, by bez poškodení karosérie a okolitého prostredia nebolo možné ísť. Cesta je tam pre Bronco príliš úzka, zapustená medzi staré betónové ploty a kamene. Tam sa skrátka auto ako je toto jednoducho nedokáže predrať bez risku riadneho poškodenia karosérie. Pamätám si ako som to skúšal s G-čkom a po trištvrte hodine potu a nadávok som ho odtiaľ dostal bez zranení... Zato s Jimny, bajajajka...

Zdroj: Ján Hargaš

Bronco disponuje naozaj bohatou výbavou aj odhliadnuc od terénnych daností. Má silné LED svetlá, no bez matrix funkcie. Má bežné asistenčné systémy vrátane parkovacích senzorov, či adaptívneho tempomatu. Má kožené sedačky, rezervné koleso, veľké displeje. No má tiež pogumované ovládače a má spätné zrkadlá na karosérii, nie na dverách. To preto, aby sa tie dvere dali ľahko vyňať pre väčší pôžitok z prašnej cesty. To isté sa dá urobiť aj so strechou. Tú držia pokope len klipsne. Keď sa pozriete detailnejšie, uvidíte ako Ford vlastne urobil nosný rám a strechu len ako doplnok pre nepriaznivé počasie. Pritom nosné prvky príliš nezakrýval. To vzbudzuje obdiv, ale tiež vyššiu hlučnosť v daždi, či pri vyšších rýchlostiach na diaľnici.

Kabína je však priestranná, vzdušná, najmä ak si dáte dole strechu a dvere. Ale aj bez toho pohodlne odvezie piatich. Aj kufor je riadny a toto auto si priam pýta využitie strešných lyžín.

Ford Bronco je unikátne auto. Nie je lacné, ale o to Fordu ani nešlo. Je to skutočný veľký offroad bez kompromisov. Charakterom má blízko k modelu Wrangler, no nepochybne ponúka ešte o kúsok viac. To G-čko je naň príliš civilné, ale predsa má kus amerického luxusu s modernou technikou i škatuľovosť a isté spojitosti. Aj vďaka lahodnému benzínovému šesťvalcu.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to auto, ktoré si pýta surové zaobchádzanie. Je to auto, ktoré dokáže budiť rešpekt. A je to auto, ktoré je tak mimo mojich potrieb a záujmov, až som bol rád, keď som ho vrátil. Aj preto, lebo čím viac som s ním hľadal v teréne prekážok, tým viac ma s ním bavilo jazdiť a tým väčší sedliak sa vo mne prebúdzal. Najradšej durch cez polia, cez mladé stromky, cez všetko, bez zábran.

Toto auto je prísľubom skutočného dobrodružstva. Ten kto si ho kúpi by pokojne prežil aj s niečim menším a lacnejším, no Bronco je aj o statuse, je to Amerika vo všetkej tej svoje zasnenej nereálnej podobe. Je to auto práve o možnosti vyraziť niekam, kam sa iný neodváži. Nemá v sebe ten kus nepríjemnoty ako G-čko - za ktoré samotné auto nemôže, iba tá znôška tupých gániacich zbohatlíkov a ich nafučaných silikónových slepíc, čo si ho kupuje.

Bronco túto sebestrednosť nemá. Je to sympaťák. Veľký a drsný, ale stále sympaťák. 8 z 10 bodov. Keď sa hovorí, že sú autá aj do voza aj do koča. Toto je len voz, ale s koženými sedačkami a displejmi.

Technické údaje

Model: Ford Bronco Badlands
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2694
Prevodovka:

10-stupňová automatická

Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 246/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 563/3100
Systémový výkon (kW)  336
Systémový krútiaci moment (Nm) 825
Kapacita batérie v kWh 13,6
Maximálna rýchlosť (km/h): 161
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 14,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4800/1937/1962
Rázvor náprav (mm): 2950
Svetlá výška (mm): 261
Objem batožinového priestoru (l): 873
Objem palivovej nádrže (l): 79
Max brodivosť (mm): 800
Pohotovostná hmotnosť min. (kg): 2343
Užitočná hmotnosť (kg): 462
Maximálna hmotnosť (kg): 2805
Základná cenníková cena (OuterBanks): od 86 490 €
Základná cenníková cena verzie Badlands: 91 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku