2023-12-05 13:45:00
Hyundai Staria
Hyundai Staria
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Hyundai Staria - Deväť s.r.o.

Niektoré nové autá sú výrazným pokrokom, aj keď sa to tak nezdá.

A niektoré nové auta vyzerajú ako pokrok, aj keď reálne schovávajú klasické prístupy ku pohonu. Výrazne pokrokovo vyzerá Hyundai Staria, najmä ak ho porovnáte s predchodcom vo forme Hyundaiu H-1. H-1 bol klasický až americký pôsobiaci van, ktorý dokázal prepraviť ľudí, ale pristupoval ku všetkému trochu viac tradične ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Staria je naproti tomu auto z budúcnosti, najmä vizuálom a ponúka hneď dve línie toho ako vyzerá.

Jedno je však jasné, vyzerá ako z budúcnosti. Je jedno, či to je luxusná verzia s väčšími svetlami, alebo tá klasická, ktorá predvádza menšie svetlá a masku vo farbe karosérie. Ja som si vyskúšal tú menej extrémnu verziu, ktorá má až 9 sedadiel. Traja vpredu však ale chodiť často nebudú. Skôr bude Staria postavená do bodu, kde ponúkne miesto stredného sedadla v prvom rade odkladací priestor a držiak na poháre.

Zdroj: Jozef Murárik

Začnime ale najskôr zvonka. Hyundai Staria predvádza štýl ako z budúcnosti, pričom veľa ľudí môže mať v mysli spojenie s elektrickým pohonom. Že by to bol teda konkurent Volkswagenu ID.Buzz? Nie, ani náhodou. Toto je stále vozidlo so spaľovacím agregátom, ktoré využíva na svoj pohon 2,2-litrový motor so štyrmi valcami a sekunduje mu automatická prevodovka s ôsmimi prevodovými stupňami a na našom trhu výhradne pohon všetkých štyroch kolies.

Veľkým lákadlom pohľadov, pri tomto konkrétnom kuse, je použitie žltej farby. Zo zdrojov blízkych automobilke viem, že zo všetkých Starií, ktoré na náš trh prišli, má tento odtieň karosérie iba jeden jediný. Áno presne tento a žiaden iný. Žltá farba je vskutku nezvyklá a skôr Starie, nielen vo voľnej prírode, ale aj v ponuke dílerov vidno v omnoho menej extravagantných odtieňoch. V tomto prípade však prichádza automatická forma prilákania pohľadov. A tiež myšlienky na taxíky v New Yorku.

Predná časť dizajnu menej vybavenej verzie s lakovanou mriežkou by práve zvládla zmenu vo forme čierneho sita, ale potom vy auto vyzeralo ako bežné najmä s bežnými farbami. Druhým faktom je, že zadné svetla sú podobné tým, ktorými sa pýši Ioniq 5 a predvádzajú tiež bodovú grafiku. Všetko hrá tak ako má a jedinou alternatívou, ktorú môže automobilka dovážať na náš trh je úplne úžitková. V domácej Kórei však Staria konkuruje aj modelom California od Volkswagenu, či Marco Polo od Mercedesu. A taktiež môže mať až 11 miest. To je tiež u nás nemysliteľné.

Zdroj: Jozef Murárik

U nás je maximum 9 miest v relatívne futuristickom prevedení. Trojica radov po tri sedadlá vyzerá ale luxusne aj v základnejšej výbave. Veď už táto základnejšia výbava predvádza ventilované predné sedadlá a kožené čalúnenie nielen vpredu, ale na všetkých miestach. O luxuse hovorí aj použitie dvoch displejov, ten vodičov je až pod čelným sklom, aby nebolo nutné riešiť head-up displej. Je to jeden z mála displejov Hyundaiu, na ktorom vidím absolútne všetko, čo potrebujem a nič nemám schované za volantom. Ale ja asi nie som úplne konfekčná a klasická postava.

Aj napriek teraz spomenutému faktu to vyzerá, že práve Staria má optimálne sedadlá. Nejde len o to, že sú vyhrievané, potiahnuté kožou a k tomu aj ventilované, toto všetko je vedľajšie. Na vodičovom sa reálne dobre sedí. Možno to nie je až taký komfort ako v sedemmiestnom prevedení, ale aj tak má toto vozidlo schopnosť udržať človeka bez akýchkoľvek problémov aj na dlhých trasách. Tristo kilometrov? Absolútne bez problému. A možno aj omnoho viac.

Zdroj: Jozef Murárik

A celkom bezproblémovo vyzerá aj zadná časť. Sedadlá v druhom rade sú priestranné, dokonca aj traja sa zmestia bez výraznejších kompromisov. Do tretieho radu sa dá nastúpiť po odklopení pravého bočného sedadla, čo je celkom nevýhoda oproti niektorým konkurentom, ktorí majú rozdelené sedadlá na samostatne kúsky. Tretí rad je tiež celkom rozumne priestranný, ale ak posuniete lavicu úplne dopredu, túto zadnú a strednú úplne dozadu, tak to už také ružové nebude. Vlastne v tomto momente prichádza najväčšie negatívum Starie. Tým je úplne bez pochýb slabá variabilita. Toto auto bolo vraj zamýšľané ako MPV a nie ako dodávka. Takže zadné rady sedadiel jednoducho nedokážete vybrať. Sú o karosériu pripevnené trvalo a ak by sa vám aj podarilo vytiahnuť tretí rad, tak by ste sa poriadne narobili, lebo musí vážiť minimálne 100 kg, keďže je v jenom celku. No a potom by sa to určite autu nepáčilo a minimálne by pípalo a ukončilo záruku.

Batožinový priestor tiež vo veľkom závisí od toho ako posuniete zadnú lavicu. Buď to môžete mať priestoru dostatok, alebo zase trochu menej. V každom prípade je toto miesto skôr široké a vysoké ako dlhé. V preklade to znamená, že si musíte dobre rozmyslieť ako budete vkladať batožinu. Hodiny Tetrisu v mladosti získavajú teda na relevancii. Na spodok musia ísť prísne kvadratické časti, ktoré dokážu vytvoriť podporu pre mäkšie a menej foremné prvky smerom nahor. Dávajte si pozor aj na to, aby vám veci nevypadli po otvorení, ale to zistíte. Toto je vec, ktorú má každé jedno MPV tejto veľkosti.

Zdroj: Jozef Murárik

A aj keď to teda vyzerá, že Hyundai Staria môže byť elektrickým vozidlom, vôbec to tak nie je. Futuristické tvary skrývajú klasickú sústavu pohonu s výkonom 130 kW (177 k). Na hmotnosť a prevedenie je táto výkonová charakteristika, ale aj vrchol krútiaceho momentu pri 430 Nm celkom priemerným údajom. Jasné, stále dokážete kúpiť vozidlá tejto triedy so slabším motorom, ale na pretekanie toto naozaj nie je.

A eko jazda je tiež zaujímavým spôsobom snahy. Áno, so Stariou viete jazdiť pod 8 litrov, keď sa veľmi snažíte. Ale druhým faktom je, že keď sa nesnažíte a jazdíte tak, ako potrebujete, tak sa stále pozeráte na hodnoty niekde okolo 10 litrov nafty na 100 km. V prospech vyššej spotreby trochu hrá aj rozumne veľká nádrž s objemom 75 litrov.

Zdroj: Jozef Murárik

Čo je teda vlastne Staria? Podľa výrobcu je toto auto výhradne MPV, čo sa odzrkadľuje na mnohých riešeniach. Automobilka spravila vozidlo, ktoré predvádza futuristický dizajn, ale k nemu pridáva štandardné jazdné prevedenie so spaľovacím agregátom. Ale to zásadné je cena. Máte auto, ktoré má pohon všetkých štyroch kolies, má veľmi dobrú automatickú prevodovku, vlastne aj rozumnú spotrebu a jediné, čo je jeho problém je variabilita, ale stojí iba 53 490 eur s DPH. Ak by ste siahli po lepšie vybavenej alternatívne, tak tá vás vyjde na 58 490 eur. Skúste si podobne nakonfigurovať buď triedu V, alebo nový Multivan a zistíte, že vlastne toto je veľmi výhodná ponuka. Výhodná ponuka, ktorá má určite svoje muchy, ale ako celok je lepšia ako si dokážete predstaviť.

 

Technické údaje

Model: Hyundai Staria
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 130/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 430/1500-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5253/1997/1990
Rázvor náprav (mm): 3273
Objem batožinového priestoru (l): 117-431-831
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2297-2380
Užitočná hmotnosť (kg): 760
Rozmer pneumatík: 235/55 R18
   
Základná cenníková cena motorizácie: od 53 490 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku