2023-12-04 16:02:00
DS4 Plug-in hybrid
DS4 Plug-in hybrid
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: DS4 PHEV - ťaží z rokov skúseností. Iných.

Súčasná plug-in hybridná verzia modelu DS4 je citeľne lepšia ako plug-in hybridy koncernu v minulosti.

Isteže, dá sa to napísať o všetkých novších plug-in hybridoch koncernu FCA (dnes súčasť Stellantisu). Ich plug-in hybrid mal čas na to, aby sa postupne zlepšil. A to najmä z užívateľského hľadiska. Teraz som mal v teste DS4 s tým istým plug-in hybridom, aký som už koštoval nespočetne veľakrát a jedno je isté: plug-in je o poznanie príjemnejší ako býval bol v minulosti. Lepšie radí prevodovka, hladšie je spúšťanie spaľovacieho motora, prakticky sa nevyskytujú zaváhania, tvrdé údery kovu o kov, pri ktorých si poviete, že sa to auto asi časom rozpadne, alebo niečo ujde z motorového priestoru. Príjemné auto, pri ktorom prestávam vnímať rozdiel medzi jazdou na elektrinu a jazdou hybridnou, či jazdou čisto na spaľovací pohon.

Podkapotou sa nachádza motor 1,6 PureTech, ten už ani v DS4 nekúpite inak ako súčasť hybridného systému. Ja som doteraz testoval len takéto verzie DS4. Nuž ale došiel na psa mráz a aj tento model ponúka iba trojvalcový PureTech s automatom, alebo BlueHDi štvorvalec s automatom. Nič viac. Ak chcete výkon, je tu výhradne E-Tense verzia s výkonom 225 koní a s pohonom predných kolies.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým čisto spaľovacie verzie nie sú zlé, vyhovejú najmä defenzívnejšie jazdiacim vodičom, ktorí od pekné auta až tak neočakávajú, že bude aj dynamické. Opačnou stranou mince je práve testovaný variant. Ten má dynamiky na rozdávanie bez ohľadu na úroveň nabitia baterky. Kompletne vyžmýkaná baterka a zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 5.68 sekundy a z 80 na 120 km/h za 5.72 sekundy. Prakticky identický čas dokazuje jedno - auto s predbiehaním nemá problém ani na kratších voľných úsekoch. A najmä, toto sú časy vyslovene najhoršie - v režime hybridnej jazdy pričom v oboch prípadoch šlo o štarty z elektrickej jazdy. To znamená vypnutý benzínový motor predstavujúci naďalej hlavný zdroj pružnosti a dynamiky vo všeobecnosti. Pozitívom tiež je, že aj v čisto elektrickej jazde máte vďaka elektromotoru s výkonom 81 kW dosť síl na riadne odpichy a aj na jemnejšie predbiehanie.

Ďalšou výhodou jazdy je, že si tromi stlačeniami tlačidla na ovládanie jazdných režimov môžete po každej jazde zvoliť športový režim, kde sa spaľovací motor vôbec nevypína. Spoľahlivý a zároveň okamžitý výkon na dosah ruky je veľká vec.

Auto pri zrýchlení netrhá vodičovou krčnou chrbticou, pracuje omnoho jemnejšie ako si pamätám. Až sa dá písať o linearite nárastu výkonu. Zároveň platí, že DS4 dobre drží na cestách a pritom vie mať príjemne komfortný podvozok. Prudšie akcelerácie v zákrute vplyvom absencie samosvoru medzi prednými kolesami samozrejme rozblikajú kontrolu trakcie, no inak auto veľmi pekne drží v zákrutách a na výjazdoch je s ním vyslovene radosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Pomocnú ruku podáva aj výsada najvyššej výbavy zvanej Opera. Ide o adaptívny podvozok s funkciou skenovania nerovností prednou kamerou a následné upravovanie podvozku v reálnom čase. Ostatné výbavy si skenovanie cesty môžu prikúpiť za 1800 eur. Efekt je, že auto je veľkých 18-palcových kolesách vyslovene príjemné. Omnoho príjemnejšie ako na 20-tkach. Pritom má stále pekné veľké kolesá. Či už si teda DS4 chcete vybrať aj s touto techno fičúrou alebo nie, určite siahnite po 18-palcových diskoch. Tie sú benefitom komfortu i spotreby a lepším ako samotné skenovanie.

Priemerná spotreba paliva závisí výhradne od častosti vášho nabíjania batérie. Čím viac nabíjate, tým je jazda úspornejšia a tým menej sa prejavuje relatívne malý a nenásytný turbomotor. Prvé kilometre som jazdil tak, aby mi v batérii vždy zostalo dostatok energie na pohyb v meste. To znamená športový režim a jeho následné prepínanie do hybridného režimu. Takto som zo 100 do 0% baterky odjazdil 238 km s priemernou spotrebou 5,6 litra. Na to akým štýlom som s autom jazdil, výborná spotreba. Zodpovedá to nájazdu 40% km na diaľnici, 40% na okreskách 20% v meste. To bolo cca 30% v bezemisnom móde. Následne som ten istý testovací okruh raz prešiel kompletne bez nabitia a bez zásahov do režimov. Výsledkom bola spotreba 6,8 l/100 km. Cca 23% z jazdy šlo auto v bezemisnom móde. V meste DS papá pri troche snahy usporiť približne 22 kWh na 100 km. To znamená cca 50 km na elektrickú energiu z plnej baterky. Baterku viete za príplatok dobíjať aj nabíjačkou s výkonom 7,4 kW. To je pre pohyb vo väčšom meste určite dobrý príplatok (cca 700 eur).

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto bolo vo výbave Opera s hnedou kožou. Mne osobne viac pasuje buď Performance Line alebo Rivoli, hnedá koža nie je pre mňa to pravé. Keď tak bledá. Výbava ale obsahuje množstvo doplnkov vrátane predných sedadiel s masážnou funkciou. Uznávam, to je veľmi príjemná fičúra.

Auto má tiež nočné videnie a aj to mi príde ako vylepšené odkedy som ho testoval naposledy. Efektívne oznamuje každého tvora, ktorý sa približuje k smeru vašej jazdy. Ako priame nebezpečenstvo, tak hroziace nebezpečenstvo dokáže zachytiť naozaj dobre a dokonca zachytilo aj čivavu, ktorá práve prebiehala cez cestu. To značí, že citlivosť je veľmi vysoká a tvory ako zajace, či srnky zachytí celkom ľahko. A ak nie, Matrix LED svetlá tiež pomôžu v tomto smere.

Adaptívny tempomat je tu tiež, akurát mi prišiel akoby veľmi nevedel čo má s toľkými koňmi Podkapotou robiť. Chcel akcelerovať čo najrýchlejšie, no bolo to naň až príliš rýchlo a tak občas citeľne zaváhal a po akcelerácii jemne pribrzdil i keď pred autom neboli prekážky. Dobre slúžila jazda v pruhoch, nemal som potrebu to vypínať. Na aute sa počas testu objavil pokazený spínač spúšťania vodičovho okna. Dole ide, hore už nie. To sa dá až kľúčom pri odchode od vozidla. Inak bolo auto v poriadku. Po 16-tisíc testovacích kilometroch je to naozaj príjemné zistenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, DS4 E-Tense je s pluginom veľmi fajn. Dynamika, zábava, komfort sa snúbi v jednom balíku. Auto nie je také priestranné ako DS7, no štyria sa odvezú vrátane dvoch detí v sedačkách vzadu. Kufor pluginu tiež nie je problém. Problémom je to množstvo káblov, ktoré tam mala testovaná verzia. S tým treba niečo urobiť a radšej všetko nenosiť.

Dobré auto, ktoré nepochybne ťaží z množstva modelov, ktoré ho predišli. So všetkými doplnkami ale nie je lacnou verziou. Keď si tam však všetko nahádžete, máte naozaj plne vybavený prémiový kompaktný crossover. Nie je to tak auto pre každého, ale to k výnimočným vozidlám patrí. 7,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: DS4 E-Tense Opera
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 133/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/3000
Výkon elektromotora (kW) 81
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 320
Systémový výkon 225
Systémový krútiaci moment  320
Maximálna rýchlosť (km/h): 233
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Celková kapacita batérie (kWh) 12,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4400/1866/1490
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 390
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1790
Užitočná hmotnosť (kg): 410
Rozmer pneumatík: 205/55 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 35 490 €
Základná cena špecifikácie: 55 990 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku