TEST: Honda CRF 1000L Africa Twin Adventure Sport – vynovená klasika
Dvojročná „Afrika“ sa dočkala malých zmien a tie jej náramne pristanú.
Asi najviditeľnejšia je na lakovaní motocykla. Verziu Adventure plus dostanete výhradne v špeciálnych farbách pripomínajúcich 30. výročie výroby tohto modelu. Palivová nádrž sa zväčšila o 6 litrov na vyše 24 litrov. Zdvih predného odpruženia je väčší o 22 mm, vzadu o 20. Elektronický balík na riadenie motora obsahuje voliteľnú kontrolu trakcie Honda (HSTC) so siedmimi úrovňami a brzdením motora (EB).
Motocykel má super jasné dvojité svetlomety s kompletným osadením svetlami LED a vysoko viditeľné, svetlé zadné brzdové svetlo. LED smerovky disponujú novou funkciou upozornenia na prudké zabrzdenie. V núdzovej situácii začnú blikať, aby upozornili účastníkov cestnej premávky za motocyklom.
Musím sa priznať, že ma Afrika prekvapuje svojou vyššou hmotnosťou, ktorú pri manipulácii na mieste dosť cítiť. Ľahučká terénna Dakarka to rozhodne nie je a zvýšená pohotovostná hmotnosť 253 kg vraví sama za seba. Honda je vysoká, nastaviteľné sedadlo však trčí až do výšky 920 mm. Som síce vysoký, ale na križovatke pri červenej som stál na špičkách. Skrátka nič pre krpcov. Inak zvyšok pasuje, ako pre mňa - za širšími riadidlami okamžite zaujmem typický vzpriamený posed a všetko mi padne hneď do ruky.
Prístrojová doska je celá digitálna a pekne prehľadná. Pri otočení kľúčom v zapaľovaní sa celá rozsvieti a privíta jazdca nápisom CRF, ktorý sa dá skôr prečítať ako CAF a to sa mi páči viac. Nadšený som nebol z lacného tlačidla na vyhrievanie rukovätí, stále som mal pocit, že ho odlomím. Navyše predlžuje vzdialenosť palca od prepínača smerovky.
Oproti tomu je na výbornom mieste prepínač kontroly trakcie, ktorú možno nastavovať, alebo tiež úplne vypnúť aj počas jazdy. Počet úrovní sa zvýšil až na osem vrátane vypnutia, preto si určite každý nájde svoje optimálne nastavenie. Pri každom novom naštartovaní motocykla sa však automaticky nastaví na najvyšší stupeň. Čo celkom obťažuje najmä pri jazde v teréne, kde motor zhasne častejšie a zasahovanie trakčnej kontroly chcem minimálne. Takže stále treba klikať a klikať...
Dvojvalcový radový motor s objemom jedeného litra funguje výborne na ceste i v ľahšom teréne. Do toho ťažšieho som sa nepusti práve pre cestné gumy, ktoré mala Honda obuté. Hmotnosť je skvele rozložená a ťažisko posunuté nadol pre lepšie ovládanie stroja. S Afrikou sa rýchlo zoznamujem a s vervou sa púšťam do terénu i na cesty.
Pri jazde mimo spevnených ciest zapínam magické tlačidlo G, ktoré optimalizuje trakčnú kontrolu, ABS a výkon motora práve na nespevnené komunikácie. Najmä s dvojspojkovým automatom to funguje výborne.
Motor má výbornú odozvu na plynovú rukoväť a výkon už od najnižších otáčok. Navyše si dokážem vybrať z niektorej z prednastavených motorových máp, podľa toho, aké podmienky predo mnou práve číhajú. Podvozok je pre bežné jazdenie pohodlný a nemá problém ani s rýchlejším prejazdom rozbitých pasáží aj vďaka nastaviteľnému pruženiu. Či už sú to poľné cesty, alebo výtlky v meste.
Honda Africa je mimoriadne sympatický motocykel do každého počasia. Pohodlný pre jazdca i spolujazdca, v plnej poľnej do kufrov nabalíte i nezbaliteľné veci. Nerobí rozdiely medzi cestou a necestou. Vďaka väčšej nádrži je ešte viac vhodnejšia na dlhšie cestovanie a pre vyššiu svetlú výšku ešte terénnejšia.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný
Komentáre k článku