2022-04-13 15:30:00
Putin s Vestou
Putin s Vestou
Zdroj: Lada.ru

Lada bude predávať autá bez západných čipov a súčiastok. Vrátia sa o 25 rokov späť

Aj u nás si mnohí myslia, že pokrok je zbytočný a nezmyselný. V Rusku sa takým stáva práve teraz aj v realite.

Podľa portálu Politico prichádza reálny návrat do minulosti v Rusku. Koľkí z nás by sa chceli vrátiť do minulosti? Keď mali viac síl, boli mladší, bezstarostnejší, zdravší? Niektorí len pre staré časy, iní zas preto, lebo sa im dnes zdá, že vtedy (za minulého režimu) sa im žilo lepšie. Síce chudobnejšie, neslobodnejšie, ale stále lepšie - istejšie, stabilnejšie. Časť pravdy na tom bude, keď si to tak vezmete. Byť stabilne chudobný je väčšia a lepšia istota ako síce mať možnosť byť bohatší, no mať tiež možnosť skončiť na ulici bez tepla a bez jedla. Hádam aj to sa jedného dňa podarí v našej spoločnosti vyriešiť - viete, urobiť reálnu a funkčnú sieť brániacu pádu až na úplne dno bez dier a výnimok. Dovtedy ale bude spomienkový optimizmus spolu s nedostatkom informácií základom pre všakovaké stupídne teórie a vieru v konšpirácie. Lebo aj tie stoja za nechuťou časti populácie prijímať neustálu modernizáciu techniky, okrem faktu, že modernizovaná technika je krok po kroku drahšia.

Menšie motory, viac elektroniky, viac výkonu, čistejšie emisie, vyššia pasívna i aktívna bezpečnosť, ale tiež vyššie ceny a vyššie náklady na údržbu a údržba v zmysle radšej vymeniť, než opraviť. To všetko je u nás realitou a to všetko bolo doteraz realitou aj v Rusku. Síce menej, ale bolo. Lenže keď si o pár týždňov pôjde Rus kúpiť novú Ladu, bude mať tá nová Lada už vlastne 25 rokov, aj keď len pred chvíľou zíšla z výrobnej linky. Stále bude modernejšia než politické zriadenie, ktoré v Rusku tiež nedávno znova zaviedli. To totiž v Rusku naposledi videli pred viac ako 30-timi rokmi a boli celkom radi, že sa ho zbavili. Nuž, povesť Lady ako výrobcu zastaranej techniky sa vracia. Opäť v tom má prsty politika.

Ekonomické sankcie, ktoré na Rusko uvalil vyspelý svet pre útok na jeho susedný štát spôsobujú mnoho problémov. Od užívateliek sociálnych sietí plačúcich na sociálnych sieťach, že im zakážu sociálne siete, až po problémy vo výrobe čohokoľvek komplikovanejšieho než je chlieb, či kadibúdka. Týka sa to aj automobilky AvtoVaz, ktorá stále patrí pod krídla koncernu Renault, no od svojho vlastníka už nemôže dostávať nielen finančnú podporu, ani dielce potrebné na stavbu automobilov značky Lada, vrátane "know-how." A to platí aj na mnoho ďalších dodávateľov. Ako píše web Avtostat, i keď je až 80% dielov modelov vyrábaných Ladou pôvodom z Ruska, tých zvyšných 20% je kľúčových. Ide o elektronické komponenty. Problém je, že Rusi ich nevedia nahradiť z vlastných zdrojov, pretože bez externých firiem ich ani nedokážu vyrobiť. Časť z týchto komponentov dokážu nahradiť cez spriatelené krajiny (pokútne aj za cenu porušovania duševného vlastníctva) avšak časť sa nahradiť nepodarí. Jediným riešením, ktoré umožní aspoň čiastočne zachovať výrobu, bude zbaviť sa komponentov, ktoré sa nahradiť nedajú. A tak autá prídu o kontrolu emisií, o ABS, airbagy a ďalšie elektronické systémy. Výsledkom napríklad bude, že dotknuté auto nedokáže plniť normu Euro5, ktorá je v Rusku naďalej platná a vráti sa na úroveň Euro 2, ktorá v Európe platila do roku 1997, teda pred štvrťstoročím. Kým zjednodušená predstava môže takémuto kroku priať, veď Rusi sa takto zbavia zbytočnej elektroniky, tá zbytočná elektronika aj na ruských cestách zachraňovala ročne stovky životov, nehovoriac o životoch, ktoré by mohla zlepšiť vplyvom kontroly emisií. Norma Euro5 pritom ani zďaleka nie je taká prísna ako Euro7, ktorá vstúpi do platnosti v blízkej budúcnosti u nás a ktorá zásadne obmedzí využívanie spaľovacích motorov v automobiloch.

Lada je schopná zachovať výrobu modelov ako Granta, či Niva SUV, no výrobu modelov Largus (Dacia Logan MCV prvej generácie s výraznou aktualizáciou) a Xray musí zastaviť.

Značka napriek týmto problémom chce výrobu znova naštartovať aj preto, lebo zahraničné automobilky z trhu zväčša odišli a Lada môže ešte navýšiť svoj 23 percentný podiel. Je však viac ako pravdepodobné, že minuloročná produkcia na úrovni 1,5 milióna áut, z ktorých väčšina zostávala na lokálnom trhu v Rusku sa toho roku nepodarí dosiahnuť. Dôvodom je okrem odstávok výroby aj skrátenie pracovného týždňa na štyri dni, jeden deň má pritom doplácať štát. Problémom tohto plánu môže byť ešte aj to, že niektoré modely značky Lada sú medziročne o 50% drahšie a kúpiť si ich bude možné pre čoraz menší počet Rusov. Zdražovanie spôsobujú sankcie primárne i sekundárne v podobe oslabovania domácej meny.

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Politico, Autostat.ru

Komentáre k článku


Stream naživo