2019-10-19 09:10:00
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque Ilustračné foto
Zdroj: Land Rover

Jaguar Land Rover nie je na predaj. Pomoc potrebuje. Tata hľadá partnera

V tejto dobe už nikto nič negarantuje. Ale nebojte, píšeme o ekonomickej téme.

Tata hľadá pantera. Asi preto, že jaguára už má... Stačilo žartov, späť do reality: pomoc v podobe partnerskej spoločnosti sa automobilke Jaguar Land Rover určite hodí a pripúšťa to i najvyšší indický šéf. 

Automobilka Jaguar Land Rover bola krátko po prevzatí indickou spoločnosťou Tata v roku 2008 od Fordu doslova zlatým vajcom. Investície sa stretli s úspechom, automobilke JLR sa darilo a užívala si úspech najmä na rozvíjajúcich sa trhoch v Ázii a v Rusku. Polovičný prepad predajov v Číne, vysoké investičné náklady, a spomaľujúce sa predaje vo svete spôsobujú spoločnosti JLR vážne problémy. Šef materského holdingu Tata Sons Natarajan Chandresekaran vlastniaceho Tata Motors pre Bloomberg pripustil, že časť problémov si firma spôsobila aj sama – problémy so spoľahlivosťou, či s dílerskou sieťou. Spoločnosť oznámila 3,2 miliardový balík úsporných opatrení vrátane prepúšťania. Oznámila tiež doslova posadnutosť odstránením častých porúch a problémov svojich produktov. Ani úsporné opatrenia nestačia a JLR ťahá aktuálne dole aj svojho vlastníka (zlepšenie renomé a kvality sú síce fajn a JLR ich potrebuje ako soľ, zmeny sa neukážu na predajoch hneď).

Práve preto sa už dlhšie šušká o tom, že by sa Tata mohla svojho podielu zbaviť. Spomínal sa napríklad koncern PSA, no analytici do pozícii záchrancu pasovali napríklad BMW. Doslova písali o tom, že Bavori by JLR mali spod Tata Motors vykúpiť. BMW pritom časť anglickej firmy Range Rover a Land Rover bez Jaguaru svojho času vlastnili, no po krátkom vzájomnom trápení ju predali Fordu (ten vlastnil Jaguar). Vstúpiť do tej istej rieky dvakrát nechceli najmä pamätníci z vysokého manažmentu nemeckej firmy, a tak to bol od začiatku skôr sen analytikov, než reálna možnosť.

Nepredáme“ povedal Natarajan Chandresekaran, šéf materskej spoločnosti vlastniacej automobilku Tata Motors. „Autá sú jadrom nášho biznisu. Z hľadiska príjmov je auto biznis náš najväčší.“

Firma teda problémy má, no ako sa vyjadril pán Chandresekaran, Tata nie je investičný fond, či finančný žralok, ktorý zarába kupovaním a predávaním, Tata „vedie spoločnosti“. Práve preto sa s problémami chce vysporiadať nastavením správneho portfólia produktov (modelov áut), vrátane elektromobilov a znížením nákladov. To je programom dňa. A keď sa k tomu objaví dobrý partner, ktorý pomôže usporiť i zlepšiť ponuku produktov, to znie šéfom hneď lepšie.

A niečo také už aktuálne sledujeme. Partnera v oblasti elektrifikácie a zlepšovania elektrických produktov JLR už má. Možno vás to prekvapí, ale ide o BMW. Môžeme tak očakávať prehĺbenie spolupráce, možno časom i finančné prepojenie spoločností. Ide najmä o spoločné financovanie vývoja. Znamená to elektromobily dvoch koncernov, ktoré budú postavené na rovnakých základoch a s rovnakými dielmi. Nemusíme chodiť dlho okolo horúcej kaše a rovno skonštatovať, že minimálne v prípade Ranger Roveru III spoločný vývoj a komponenty od BMW priniesli ovocie. 

 


 

AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: bloomberg

Komentáre k článku


Stream naživo