Prijmú superexpresne zákon, ktorý zasahuje do ústavných práv?
12. mája – V stredu 10. mája schválila vláda novelu zákona, ktorý má byť účinný už od pondelka 15. mája.
Pritom ešte v utorok o jej existencii verejnosť ani netušila. Okrem toho, že to má byť bič na špekulantov, ktorí skúpili pozemky a teraz žiadajú viac, ako im chce štát zaplatiť, ide o zásah do ústavných práv. Takto si predstavuje tretia Ficova vláda kvalitnú normotvorbu, ktorú sľubovala v programovom vyhlásení?
Poslanec NR SR Ondrej Dostál poukázal na protiústavné stavanie diaľnic. Podľa neho je Árpád Érsek v stopách Ľubomíra Vážneho. Ten v roku 2007 ako minister dopravy prvej Ficovej vlády navrhol a presadil protiústavný zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý štátu umožňoval stavať diaľnice na cudzích pozemkoch. „Protiústavnosť Vážneho zákona konštatoval v januári roku 2011 ústavný súd. Opraviť znenie zákona sa nám podarilo až po vyše roku, vo februári 2012, prostredníctvom novely, ktorej som bol autorom a spolupredkladateľom,“ doplnil Dostál .
V roku 2017 prichádza minister dopravy tretej Ficovej vlády Árpád Érsek (MOST-HÍD) s podobným návrhom. Trochu miernejším, čo do obsahu. Oveľa brutálnejším, čo do spôsobu jeho presadzovania. Po desiatich rokoch od schválenia zákona prichádza Vážneho nástupca Érsek s návrhom novely, ktorá má opäť v mene urýchlenia výstavby diaľnic zintenzívniť zásahy štátu do vlastníckeho práva. Vážneho zákon v pôvodnej podobe umožňoval stavať na cudzích, ešte nevyvlastnených pozemkoch. Ersékova novela umožňuje „iba“ začať a skončiť stavebné konanie, teda vydať stavebné povolenie, hoci pozemky pod budúcimi diaľnicami ešte patria niekomu inému.
Stavebné práce budú môcť byť realizované „iba“ také, ktoré bude možné zvrátiť. Teda bez vyvlastnenia, alebo iného spôsobu nadobudnutia vlastníckeho práva k pozemku nie definitívne postaviť diaľnicu. Kým obsah Ersékovej novely je o čosi miernejší, spôsob jej presadzovania je dramaticky brutálnejší. Vážneho návrh zákona prešiel normálnym, hoci trochu skráteným, medzirezortným pripomienkovým konaním. K návrhu sme predložili hromadnú pripomienku verejnosti. Návrh prešiel (s výnimkou skrátenia pripomienkového konania) štandardným legislatívnym procesom pred jeho schválením vo vláde, aj pri jeho schvaľovaní v parlamente.
Ersékova novela sa oproti tomu predkladá v skrátenom legislatívnom konaní. Ešte v utorok o nej nikto netušil. V stredu bola schválená na rokovaní vlády. Bez pripomienkového konania. Bez možnosti iných rezortov, ale aj verejnosti vyjadriť sa. Bez prerokovania v Legislatívnej rade vlády. A s návrhom, aby aj parlament prerokoval návrh novely v skrátenom legislatívnom konaní tak, aby novela nadobudla účinnosť 15. mája. Teda o päť dní.
„Toto už nie je len bežné zneužívanie skráteného legislatívneho konania, aké sa za Ficových vlád deje bežne. Nejde len o to, že reálne neexistujú dôvody pre skrátené legislatívne konanie, ktoré predpokladá či už zákon o tvorbe právnych predpisov, alebo zákon o rokovacom poriadku NR SR. Dnes nám ministerstvo dopravy navrhuje, aby sme doslova zo dňa na deň schválili zákon, pri ktorom existuje podozrenie, že je protiústavný, lebo zasahuje do ústavou chráneného vlastníckeho práva nad rámec prípustný v zmysle ústavy. Zákon, ktorého protiústavnosť v obdobnej veci už raz ústavný súd konštatoval,“ skonštatoval poslanec Ondrej Dostál a dodal: „Ústavný súd posudzoval súlad zákona s ústavou viac ako rok. Vláda a parlament to teraz majú zvládnuť za tri dni.“
Vláda pritom vo svojom programe uvádza, že „si uvedomuje, že predvídateľný a stabilný právny poriadok ako výsledok kvalitnej a efektívnej normotvorby, je jedným z významných faktorov rozvoja spoločnosti a fungovania štátu ako právneho štátu založeného na princípe právnej istoty a v oblasti normotvorby spočívajúceho na požiadavke ochrany legitímnych očakávaní. Stabilný a predvídateľný právny poriadok nie je len jedným z predpokladov právneho štátu, ale aj významným faktorom tak z hľadiska medzinárodnej konkurencieschopnosti a atraktívnosti Slovenskej republiky z pohľadu zahraničných investorov, ako aj z hľadiska konkurencieschopnosti domácich zamestnávateľov na domácich a zahraničných trhoch.“
„Týmto návrhom novely a návrhom na skrátené legislatívne konanie o ňom priamo porušujú tento svoj záväzok,“ uzavrel poslanec NR SR Ondrej Dostál.
Hliadky dopravnej polície na 12.05.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku